Oskarin mokailut 2005

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Hurmurisija sanoi:
Miksi Tuomista vihattiin, vaikka hän sentään ymmärsi lajista jotain?
Itselläni inho Tuomista kohtaan liittyy itseriittoiseen tyyliin ja etenkin siihen, että se ei pysynyt asiassa vaan suurin huomio oli keksiä pikkunäppäriä vitsejä mitä voi heitellä varikkotoimittajalle että voivat keskenään naureskella. Kotikatsomo oli sivuseikka. :jaska: Kyllönen oli siinä mielessä "parempi" että hänellä selostuksen suunta oli edes Suomeenpäin...

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
WoPe sanoi:
väliillä tulee olo että mitä selostajalla oikeen tekee, mutta kai se olisi liian hiljaista kuunnella vaan moottorin pärinää.
Esimerkiksi kertomaan mitä ruudun ulkopuolella tai miksei ruusussakin tapahtuu. Esimerkiksi välimatkojen kasvaminen / väheneminen, mikä talli valmistautuu varikkokäyntiin, mihin väliin varikkokäynnistä tullaan ja sitten lajista yleensä ajankohtaisia asioita.

Hurmurisija

Well-known member
Mutku sanoi:
Esimerkiksi kertomaan mitä ruudun ulkopuolella tai miksei ruusussakin tapahtuu. Esimerkiksi välimatkojen kasvaminen / väheneminen, mikä talli valmistautuu varikkokäyntiin, mihin väliin varikkokäynnistä tullaan ja sitten lajista yleensä ajankohtaisia asioita.
Näinhän tapahtuu jo nyt.

Funktio

Well-known member
Sijainti
Sonkajärvi
jaska sanoi:
Minulle nimenomaan se Eki on se kaikkein turhin hahmo, tittelillä asiantuntija tuolla käyskentelee :nope:

Itselleni on ihmetys, miten voi käydä paikan päällä joka kisassaa 10-15v ja silti tajuaa lajista niin vähän :nope:
Yhdyn edelliseen (kirjallisesti) täysin!

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
jaska sanoi:
Minulle nimenomaan se Eki on se kaikkein turhin hahmo, tittelillä asiantuntija tuolla käyskentelee :nope:

Itselleni on ihmetys, miten voi käydä paikan päällä joka kisassaa 10-15v ja silti tajuaa lajista niin vähän :nope:
Koska jossain vaiheessa kaikki kansalle kerrottavissa oleva tieto on kerätty.

Siihen ei kulu edes vuosikymmentä.:rolleyes:

edit: ja sitä nippelinappelia-infoa mitä kansa vaatii, saa kerättyä vaikka hesarin urheiluliitteestä :p

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
gnz sanoi:
Koska jossain vaiheessa kaikki kansalle kerrottavissa oleva tieto on kerätty.

Siihen ei kulu edes vuosikymmentä.:rolleyes:

edit: ja sitä nippelinappelia-infoa mitä kansa vaatii, saa kerättyä vaikka hesarin urheiluliitteestä :p
Ei mutta siis yleensä tilanteiden tajuaminen ja huomaaminen, joka tulee kokemuksen kautta...sitä ei ole Mustakiikarille kertynyt lain.

Viime kaudella mm. sätissä oltiin keksitty taktiikat ja mitä tapahtuu monesti ennen Erkkiä, kenen pitäisi olla asiantuntija. Toiseen suuntaan ei näin tainnut tapahtua kertaakaan.

Ja kaiken järjen mukaan enemmän infoa pitäisi hällä olla...

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
jaska sanoi:

Viime kaudella mm. sätissä oltiin keksitty taktiikat ja mitä tapahtuu monesti ennen Erkkiä, kenen pitäisi olla asiantuntija. Toiseen suuntaan ei näin tainnut tapahtua kertaakaan.

No jos siihen ei pysty, niin olettaisin, että on älykkyydeltään jollain ameeban tasolla. Eikä nyt ole tarkoitus mollata Ekiä, vaan lähinnä taas todeta, että sen pitää miettiä vähän muutakin kuin jotain taktiikkaa (pitää esimerkiksi tarpeen vaatiessa pystyä puuttumaan oskarin/timon juttuihin). Toisekseen jos se taktiikoita alkaa puhumaan, niin se yleensä lähinnä spekuloi niillä, ja silloin lauseessä vilisee sanoja kuten todennäköisimmin/mahdollisesti/ehkä, eikä edes pyri heittämään ilmoille mitään absoluuttista totuutta, mikä on mielestäni oikea lähtökohta.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Tehkää tutkmiusta tämän kauden verran. Pistäkää ylös ajankohdat, jolloin taktiikkaennusteet on tehty ja laskekaa onnistumisprosenttinne. Valitkaa joukostanne se yksi ja paras asiantuntija ja ehdottakaa häntä ensi vuodeksi Maikkarille Ekin tilalle. Lisävaatimuksena kyseiselle tyypille, ettei kavahda suoran lähetyksen aiheuttamia vaatimuksia, eikä muutenkaan änkytä kameran ja mikrofonin ääressä.

Ma

Arrogant Opportunist
Sijainti
UP, Michigan
Bobakki sanoi:

Ja ma:n kommenttiin, mun mielestä asiantuntemus on oikeastaan kohtuullisen toisarvoista jos kyseessä on selostaja. Kyllähän täältä varmasti löytyy porukkaa, joka tietää lajista enemmän, mutta kun kyse on oikeastaan pitkälti muista asioista kuin tiedoista varsinkin kun tarkoitus on, että mukana on kommentaattori. Pikemminkin näkisin, että kaverille, jolla on hyvä ulosanti, on helpompi opettaa asiat kuin toisin päin. Nimenomaan esiintymistaito tulee luonnostaan.
Oletteko nähneet Oskarin Tulosruudussa. Mies on itse varmuus ja kertoo asiat luontevasti ja asiantuntevasti. Myös Hockey Night-lähetyksissä mies on hyvä, ja näiden esitysten perusteella olin yksi ensimmäisistä joka kannatti Saaren siirtymistä ykkösten selostuskoppiin. Olin varsin varma että pienellä koulutuksella miehestä saataisiin varsin kelpo selostaja, mutta ainakin toistaiseksi kehitys on ollut varsin verkkaista.
Kehitystä on toki tapahtunut, mutta edelleen väitän että maikkari olisi voinut palkata paremman miehen Oskun tilalle. Uskon että jos esim. Antti Haajanen tulisi selostamaan Bahrainin kisaa niin tulos voisi olla jopa parempi, mieshän on kiertänyt F1-toimittajana joten tietoa lajistakin löytyy.

Täältä F1-forumilta löytyy sen verran porukkaa, josta uskoisin löytyvän koulutuksen kautta mainion f1-selostajan, ei siis pelkkää kommentaattoria. Se viime vuonna ehdotettu forumin oma selostus radion kautta olisi ollut loistava, ainakin olisi nähty olenko pahastikin väärässä väittämässäni.:thumbup:

Törni

Well-known member
Ma sanoi:
Täältä F1-forumilta löytyy sen verran porukkaa, josta uskoisin löytyvän koulutuksen kautta mainion f1-selostajan, ei siis pelkkää kommentaattoria. Se viime vuonna ehdotettu forumin oma selostus radion kautta olisi ollut loistava, ainakin olisi nähty olenko pahastikin väärässä väittämässäni.:thumbup:
Selostamisen taito ei tule siitä että omaa jonkinlaista asiantuntemusta lajista. Suorassa lähetyksessä tulee maailman kovimmallekin formula-asiantuntijalle virheitä.

Suullinen ulosanti ja kyky artikuloida selkeästi on pääselostajan tärkein avu. Sen takia selostuskoppiin pyritään saamaan sitten muita lajin asiantuntijoita, että syntyisi tasapainoinen kokonaisuus.

Täällä foorumilla vain on jostain syystä päässyt vallalle sellainen perinne, että pääselostaja pitää aina haukkua paskaksi. Mikään ei todellakaan riitä :ahem:

Felix

Well-known member
Törni sanoi:
Selostamisen taito ei tule siitä että omaa jonkinlaista asiantuntemusta lajista. Suorassa lähetyksessä tulee maailman kovimmallekin formula-asiantuntijalle virheitä.

Suullinen ulosanti ja kyky artikuloida selkeästi on pääselostajan tärkein avu. Sen takia selostuskoppiin pyritään saamaan sitten muita lajin asiantuntijoita, että syntyisi tasapainoinen kokonaisuus.
Juuri näin. Hyvänä verrokkina voidaan käyttää perinteistä atk-huoltohenkilöä, tietoa on mutta ulosanti on täysi nolla.

vanha

Well-known member
Sijainti
keski-suomi
No niin, kaksi edellistä kommenttia voisin allekirjoittaa. On aikaslailla
eri asia kommentoida kisoja tänne forumille omaan tahtiin kun että selostaisi sitä suorana. Vertaus: Pasianssin pelaajan olan yli sitä aina ihmettelee miksi tuo ääliö ei huomaa sitä siirtoa minkä minä huomaan; vaan kun sen pelaajan ainoat silmät ovatkin suraamassa juuri jotain toista linjaa, mitä minä en taas huomaa.
Rakentava kritiikki on jotain muuta kuin totaalista halveksuntaa.
Mutta kai se jonkinlaisesta terapiasta käy tälläinen pilkunviilaus. Varokaa vaan, kriitikot; jos joskus satutte itse joutumaan oikeisiin töihin...:rolleyes:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
En minä ainakaan väitä, että pystyisin edes Mustakiikarin / Oskarin tasoiseen suoritukseen. Mutta ei se tarkoita sitä, ettenkö saisi arvostella heitä ja vaatia parempaa. He kuitenkin tekevät tuota työkseen, jolloin heiltä on syytä oletaakin jotain.

öö ruz

Speed for ever
Aika hyvin perusteltuja kommentteja tullut mun viime kommentin jälkeen. Bobakki,Hurmuisija, Patriot, Wope, Mutku ja ketä teitä nyt olikaan. Olen samaa mieltäkin suurimmasta osasta.
En vaan voi sille mitään että Oskari ja Tuominen ärsyttävät. Ja ärsyttäisivät silti vaikka en olisi Matin kannattaja.

jimpo

Well-known member
Törni sanoi:

Täällä foorumilla vain on jostain syystä päässyt vallalle sellainen perinne, että pääselostaja pitää aina haukkua paskaksi. Mikään ei todellakaan riitä :ahem:
Vaikka haukkuminen on tosiaan vakaa perinne, oskarin kohdalla ei sentään voi sanoa "mikään ei riitä", hyvästä suorituksesta ollaan mielestäni ihan oikeasti vielä hyvin kaukana, eikä foorumilla harrastettavaa oskarin manaamista voi tässä tapauksessa pitää kovin kohtuuttomana.

Törni

Well-known member
jimpo sanoi:
hyvästä suorituksesta ollaan mielestäni ihan oikeasti vielä hyvin kaukana,
Sano aivan rehellisesti yksi asia.

Uskotko todella että selostuskoppiin on mahdollista ikinä saada sellaista selostajaa, ettei joku perusta tänne topiikkia jonka nimi on sen ja sen munaukset, ja joka venyy useiden satojen viestien mittaiseksi kauden aikana?

Taidamme molemmat tietää ettei se ole mahdollista :thumbup:

vermula

Well-known member
Ihan hyvin on oskari selvinnyt :thumbup:
Virheitä tulee, mutta kun antaa niiden mennä läpi ja itse tietää paremmin, niin ei ne haittaa :D