Ott Tänak - Öselin hurjapää

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Minusta ei tippaakaan. Samaa voisi ajatella, että Tänak on velkaa Toyotalle, kun on tarjonnut noin tasapainoisen auton ajettavaksi. Kyllähän tässä kohtasi erinomainen kuljettaja ja auto toisensa. Siltikään en arvosta Tänakia muiden suurkuljettajien joukkoon, koska meriitit on ajettu nyt vasta Toyotalla. Esimerkiksi Bossekin ajoi kovaa kahdella automerkillä ja useina kausina. Siltikin erinomainen kausi Tänakiltä enkä oikein usko, miksi lähteä pois Toyotalta.
Volkswagenilla (2013-2016) nämä tasapainoiset autot. Tänak on menettänyt vähintään kolmessa kisassa isohkoja pisteitä auton luotettavuusongelmiin. Myös viime vuonna sama tapahtui useamman kerran. Samaan aikaan esimerkiksi Neuvillen isot pistemenetykset ovat tulleet pitkälti omien ajovirheiden seurauksena niin Chilessä kuin Turkissakin. Ilman noita virheitä mestaruuskamppailu olisi vieläkin auki Australiaan lähdettäessä. Tänak ei vastaaviin ajovirheisiin ole sortunut, mikä on todella harvinaista kun takana on jo 13 kilpailua tätä kautta. Jos muisti pätkii niin jokainen voi itse plärätä vuosikirjoja taakesepäin ja katsoa kuinka usein vastaavanlaista suoritusvarmuutta yhdistettynä raakaan nopeuteen nähdään, spoilerina voin kertoa että melko harvoin. On toki itsestäänselvää että Toyotassa kuten kaikissa mestaruusautoissa on myös hyviäkin asioita, mutta kyllä tämä mestaruus on tullut ennen kaikkea Tänakin harvinaisen virheettömän suorittamisen ansiosta.

Mitä mainitsemaasi Bosseen tulee niin Tänak on nyt saman ikäinen kuin Grönholm ja Mäkinen voittaessaan ensimmäisen maailmanmestaruutensa, kaksi vuotta nuorempi kuin Ogier ja Loeb. Iän puolesta aikaa on siis vielä vaikka mihin, sillä Tänak tuskin on lopettamassa tähän kauteen. Tulevaisuus näyttää kuinka merkittävän jäljen rallihistoriaan virolainen tulee lopulta jättämään, tapahtuu se sitten merkillä millä hyvänsä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Volkswagenilla (2013-2016) nämä tasapainoiset autot. Tänak on menettänyt vähintään kolmessa kisassa isohkoja pisteitä auton luotettavuusongelmiin. Myös viime vuonna sama tapahtui useamman kerran. Samaan aikaan esimerkiksi Neuvillen isot pistemenetykset ovat tulleet pitkälti omien ajovirheiden seurauksena niin Chilessä kuin Turkissakin. Ilman noita virheitä mestaruuskamppailu olisi vieläkin auki Australiaan lähdettäessä. Tänak ei vastaaviin ajovirheisiin ole sortunut, mikä on todella harvinaista kun takana on jo 13 kilpailua tätä kautta. Jos muisti pätkii niin jokainen voi itse plärätä vuosikirjoja taakesepäin ja katsoa kuinka usein vastaavanlaista suoritusvarmuutta yhdistettynä raakaan nopeuteen nähdään, spoilerina voin kertoa että melko harvoin. On toki itsestäänselvää että Toyotassa kuten kaikissa mestaruusautoissa on myös hyviäkin asioita, mutta kyllä tämä mestaruus on tullut ennen kaikkea Tänakin harvinaisen virheettömän suorittamisen ansiosta.

Mitä mainitsemaasi Bosseen tulee niin Tänak on nyt saman ikäinen kuin Grönholm ja Mäkinen voittaessaan ensimmäisen maailmanmestaruutensa, kaksi vuotta nuorempi kuin Ogier ja Loeb. Iän puolesta aikaa on siis vielä vaikka mihin, sillä Tänak tuskin on lopettamassa tähän kauteen. Tulevaisuus näyttää kuinka merkittävän jäljen rallihistoriaan virolainen tulee lopulta jättämään, tapahtuu se sitten merkillä millä hyvänsä.
Pointti olikin siinä, että Toyota on tarjonnut auton, joka sopii Tänakin ajotyylille lähes täydellisesti. Tästä johtuu osittain virheettömyys.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Joko olette ehtineet katsoa? Voi olla että menee vasta viikon päästä olevaan viikonloppuun kun on aikaa istua näin pitkäksi aikaa alas. Pätkissä ei viitsisi katsoa, ja tänä viikonloppuna on rallikin seurattavana...
Vilkuilin. Voin sanoa et yllättävän kivuttomasti meni 2h tuon kanssa.

Paljon vanhaa ja vähän uutta, mutta ei haittaa. Itselle ehkä suurin uusi tieto oli Meksikon turma 2015 jossa Tänak myönsi et hukkuminen oli lähempänä miltä näytti videossa.

Uran alkuvaiheet oli selitetty hyvin, PWRC:stä oisin ehkä halunnut enemmän mainintaa (esim. et valittiinko tuonne ed. näyttöjen perusteella vaiko rahoittajien lompakkojen kautta).

Yksi asia mikä itsellä pisti silmään, oli sivuosassa esiintyneen J-M Latvalan käytös testeissä ja pätkien varrella ennen lähtöä. Aika kova kyselemään :tongue:
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Tänak on viimeksi jäänyt ilman pohja-aikaa Korsikalla 2017, ennen Turkkia tuo putki on kestänyt nyt 32 kilpailua. Mielenkiintoista nähdä meneekö tuo sarja viimein poikki.

Ja heti seuraavalla putki jatkuu :D
Monte Carlon keskeytyksen myötä tämä putki kesti lopulta 35 rallia. Eipä noita ulosajoja kovin paljon tapahtunut kolmen viime kauden aikana. Edellinen oli Australiassa 2018.

Off topic: Loebilla oli parhaimmillaan 72 kisan putki Saksasta 2004 Sardiniaan 2009. Loebin toiseksi pisin putki oli Puolasta 2009 Meksikoon 2012, 35 kisaa.

Ogierilla oli parhaimmillaan 53 rallin putki Montesta 2013 - Monteen 2017.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Monte Carlon keskeytyksen myötä tämä putki kesti lopulta 35 rallia. Eipä noita ulosajoja kovin paljon tapahtunut kolmen viime kauden aikana. Edellinen oli Australiassa 2018.
Ja siitä edelliset Puolassa 2017 ja Korsikalla 2017. Myös Portugalissa 2019 pieni ulosajo rikkinäisellä iskarilla ja Kataloniassa 2018 spinnaus sadekelissä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
EK-pohjia Otilla on 223 (sijalla 21.)

Neuvillella pohjia on tällä hetkellä 218.

Ogierilla 564 ja tilaston ylivoimaisella ykkösellä Loebillä pohjia on 920.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Tomin Nuoteista -podcastissa oli mielenkiintoinen sivukommentti, että Tänak haluaa nähdä mahdollisimman paljon ennakkokuvia reitiltä. Tämä kokemus perustuu Sardinian rallista, jossa WhatsApp-ryhmään tuli reitiltä kuvia. Sorarallissa näistä pystyi lähinnä paikantamaan pahoja kiviä, mutta esim Monten tapauksessa etu on valtaisa. Toki muilla talleilla ja kuskeilla voi olla samoja tapoja, mutta voidaan olettaa, että Latvalaan ja Meekeen verrattuna Tänak haluaa näitä kuvia enemmän.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Palatakseni vielä Tänakin viikonloppuun. Normaalisti mitä nopeampi kilpailu sitä paremmin Tänak on pystynyt pärjäämään. Kroatia 2021 oli keskinopeudeltaan viidenneksitoista nopein kilpailu vuodesta 2017 alkaen. Kahdeksastatoista nopeimmasta kisasta Tänak on ollut palkintopallilla peräti 13 kertaa, useammin kuin kukaan muu. Tämä oli siis viides kerta näistä nopeimmista skaboista kun Tänak ei palkintopallille yltänyt. Jos katsotaan noita kisoja, joissa Tänak jäi podiumin ulkopuolelle niin niissä syinä on ollut usein moottoriurheilulle tavanomaisia tekijöitä: Rengasrikko, ajovirhe, lähtöpaikka. Välillä noista kärsii itse, välillä hyötyy muiden murheista. Vauhdin puolesta kuitenkin neljällä kerralla (Fin 17, Pol 17, Swe 18, Aus 18) nähtiin kovaa kyytiä. Puolassa ja Australiassa Tänak oli voittotaistelussa mukana, Ruotsissakin tuli sentään neljät ek-pohjat. Suomessakin vauhti oli vertailukelpoista kärkikolmikkoon ja tulihan sieltä mm. Power Stagen voitto.

Kisa​
Keskinopeus​
1.​
2.​
3.​
Fin 17​
126.1​
Lappi​
Evans​
Hänninen​
Swe 20​
124.3​
Evans​
Tänak​
Rovanperä​
Fin 18​
122.6​
Tänak​
Östberg​
Latvala​
Fin 19​
122.5​
Tänak​
Lappi​
Latvala​
Lap 21​
121.7​
Tänak​
Rovanperä​
Neuvile​
Est 20​
116.8​
Tänak​
Breen​
Ogier​
Pol 17​
116.5​
Neuville​
Paddon​
Ogier​
Swe 17​
115.4​
Latvala​
Tänak​
Ogier​
Swe 19​
113.5​
Tänak​
Lappi​
Neuville​
Aus 17​
110.7​
Neuville​
Tänak​
Paddon​
Swe 18​
109.5​
Neuvile​
Breen​
Mikkelsen​
Ger 18​
106.4​
Tänak​
Neuville​
Lappi​
Ger 19​
105.6​
Tänak​
Meeke​
Latvala​
Aus 18​
105.5​
Latvala​
Paddon​
Östberg​
Cro 21​
105.1​
Ogier​
Evans​
Neuville​
Ger 17​
104.5​
Tänak​
Mikkelsen​
Ogier​
Esp 19​
104.1​
Neuville​
Tänak​
Sordo​
Esp 17​
103.2​
Meeke​
Ogier​
Tänak​

Kroatia 2021 oli kuitenkin melko harvinainen poikkeus siinä mielessä, että oikeastaan alusta alkaen virolaisella ei ollut mitään palaa vastata kärkikolmikolle. Erikoiskokeiden keskiarvosijoituksia katsellessakin erot oli aika huimat ottaen huomioon Tänakin aiemmat huippuluokan standardit: Ogierin lukema 2,45, Evansin 2,60, Neuvillen 2,65 ja Tänakilla 4,20. Harvemmin Tänakin keskiarvot painuvat päälle neljän tämän tyylisissä kisoissa. Vaikka tuosta jättäisi sunnuntain "renkaansäästelytkin" pois niin ero olisi silti Tänakin normiin nähden iso.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Tänakille asfaltti taitaa olla se epämieluisin pinnoite, vaikka Saksassa onkin ollut ykkösenä aika monta kertaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänakille asfaltti taitaa olla se epämieluisin pinnoite, vaikka Saksassa onkin ollut ykkösenä aika monta kertaa.
On asvalttia ja asvalttia. Korsikalla ja Kataloniassa ajetaan melkein koko ajan pidolla racing-linjaa, Saksassa taas on vähemmän pitoa ja enemmän kuraa tiellä jolloin pitää ajaa pidon ulkopuolella sivusladissa. Kroatiassa oli, jos mahdollista, vielä huonompi pito, joten sikäli Tänakin olisi luullut olevan elementissään. Haastatteluista kävi ilmi, ettei tuntenut oloaan viihtyisäksi autossa.

Ja onhan se Tänak mennyt kovaa esim Korsikalla ja Kataloniassa 2019.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Eihän sitä Hyndaita kukaan muu osaa ajaa assulla, kun Neuville.
Jotain outoa siinä autossa on.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Eihän sitä Hyndaita kukaan muu osaa ajaa assulla, kun Neuville.
Jotain outoa siinä autossa on.
Onhan se vähän kuin Mitsu Lancer Mäkisellä. Mutta kyllähän Tänak on voittanut sillä 20% osallistumistaan kilpailuista ja Sordokin kahdesti Sardiniassa. Virossa tuli vielä kaksoisvoitto, kun Breen oli Tänakin jälkeen kakkosena. Eli ei nyt ehkä ihan kuitenkaan vain Neuvillelle räätälöity.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Soralla sillä on tosiaan kaikki pystynyt ajamaan kovaa, mutta asvaltilla ei oikeastaan Neuville ja Sordo ajoittain.
Mm. Sebastian Loeb oli Hyundain kanssa aivan hukassa asvaltilla.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
EK-pohjia Otilla on 223 (sijalla 21.)

Neuvillella pohjia on tällä hetkellä 218.

Ogierilla 564 ja tilaston ylivoimaisella ykkösellä Loebillä pohjia on 920.
Neuville on tällä välin kirinyt 300 ek-voittoon (sija 19), siinä missä Tänakilla niitä on 301 (sija 18). Kovia jätkiä molemmat aikana kun niitä erikoiskokeita ei lukumäärällisesti mitenkään överisti ole.

Taannoin jossain (suomalaisessa) lööppilehdessä oli artikkeli, missä Tänakin taipumus voittaa erikoiskokeita asetettiin jotenkin huonoon valoon, että mies hakee hinnalla millä hyvänsä erikoiskoevoittoja. Se oli outo ja asenteellinen juttu se.

Loeb tietty edelleen listan ykkösenä 928 pohja-ajalla.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Taannoin jossain (suomalaisessa) lööppilehdessä oli artikkeli, missä Tänakin taipumus voittaa erikoiskokeita asetettiin jotenkin huonoon valoon, että mies hakee hinnalla millä hyvänsä erikoiskoevoittoja.
Niin no... eikö se hinnalla millä hyvänsä ek-voittojen hakeminen ole huono tapa? Toki jos arvostaa ek-voittoja kilpailujen ja mestaruuksien voittamisen yläpuolelle, niin sitten ei, mutta harva varmaan niin tekee 😋
 
Ylös