Pään suojaaminen

2Lman

Well-known member
Sijainti
Jarvenpaa
Jos pyorivä rengas edes hipaisee kypärää, riittänee kitka siirtämään riittävän energian murtamaan niskan vaikka varsinainen massan isku ei sitä tekisi.

Eli kypärän pinta äärettömän liukkaaksi.

Enrique

Well-known member
Mielestäni vaarallisin mitä minä olen nähnyt on kyllä Hockenheim 2001. Burtin auto meni sen verran läheltä Bernoldin päätä.

Olen samaa mieltä kuin Matxi. Kypärän kestämisessä ei taatusti ole mitään ongelmia, mutta pää ei mahdottomia kestä. Mitä jos juuri tuo 600kg tulee täsmälleen pään päälle? Tuskin siitä ihan vähällä pääsisi. Tai jos jos auto tulee niin, että se osuu pään sivuun kovalla vauhdilla. Sehän vie pään mennessään. Ei mukavia spekulaatioita, mutta valitettavasti realismia.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Kypärä kyllä kestää mutta kestääkö niska/kroppa sitä jos rengas, ja sen mukana tuleva 600kg:n massaa, iskua esim 100km/h.
Jos 600kg painava formula putoaisi 100 km/h kuljettajan päähän, Ja sitä tuskin kestää kukaan. Tarkotit kai että esim Fisin ja Webberin kolarissa vauhti olisi tuota luokkaa, nyt kun kyseessä oli vielä sivulta tuleva tärsky joka pysähtyy (toivottavasti) turvakaareen, ei välttisti aiheuta kuskille niin kovaa pään liikettä että syntys mitään halvaantumisia tai muita.
Aivo tärähdys ehkä..

hannu^

Well-known member
Sijainti
Joensuu
Oberfeldwebel sanoi:
Jos 600kg painava formula putoaisi 100 km/h kuljettajan päähän, Ja sitä tuskin kestää kukaan. Tarkotit kai että esim Fisin ja Webberin kolarissa vauhti olisi tuota luokkaa, nyt kun kyseessä oli vielä sivulta tuleva tärsky joka pysähtyy (toivottavasti) turvakaareen, ei välttisti aiheuta kuskille niin kovaa pään liikettä että syntys mitään halvaantumisia tai muita.
Aivo tärähdys ehkä..
Näissä jutuissa kannattaa ottaa huomioon se millä nopeudella se kappale liikkuu pään suhteen. Tuossa fisi tilanteessa olisiko lähestymisnopeus päätä kohti ollut edes 20km/h, kun autot kuitenkin liikkuivat nähdäkseni melko samanlaisella nopeudella. Hirmunen tällihän se on tuli sitten millä nopeudella tahansa.