Painon vaikutus kartingissa

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tainnu joskus nähdäkin tuon livenä, tuolla periaatteellahan olisin ollut pikkusen pienempänä ylivoimanen suzussa jos Tuomolan aikoihin on uskominen :p
ei vaan, uskon että paino tekee paljon kun mennään noin kevyillä autoilla, omapahan on vika kun ei oo ottanut painoa pois...
noh, ehkä sitten loppukaudella.....
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Kyllä, vielä kilpailukykyisempi olisit ollut Suzussa tasapainoilla. Mutta siellä paino taitaa vaikuttaa merkittävästi vain ekan vasemman ulostulon jälkeiset 15 metriä kunnes tarvii taas hidastaa oikeata varten, sekä sitten pääsuoralla ehkä 20-25m kunnes ollaan jo rajoittimella. Nyt seuraavaksi Forssassa ajetaankin käytännössä suuremmilla tehoeroilla jokaista kilogrammaa kohden. Mielenkiintoista kanssa nähdä autojen eroja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika jännä miten vähän Palttalalla kierrosajat muuttui. Testin tarkkuuden voisi kyseenalaistaa, mutta varmaan hän kuitenkin paremmin osasi hyödyntää lisäpainon kurveissa kuin Tuomola. Vaikeampaahan siitä ajamisesta tulee kun ei voi virheitään paikata kaasua polkemalla. Kokemattomat pikkumiehet pesee vaivatta isommat kaverit ja sitten luuleat olevansa ylivertaisia ;)
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Painon vaikutus riippuu niin paljon rataprofiilista sekä auton omasta painosta ja moottorin tehosta, että 7 vuotta vanhan pätkän perusteella ei ainakaan KiC:n nykytilanteesta voi arvioida mitään.

Lisäksi lisäpainoja käyttäessä kuljettajan on ajettava monesti erilaisella ajotyylillä kuin ilman painoja, mikä helposti vääristää käsitystä painon vaikutuksesta. Painavamman kuljettajan (tai painojen kanssa ajavan) on osattava ajaa lähtökohtien vaatimalla tavalla, ja kevyenkin kuljettajan on osattava käyttää keveytensä hyödyksi.

KiC:lla ei tämänhetkisellä radalla ole painolla todellakaan tuollaista 30kg/0,8sek vaikutusta. Jos ajo on hallinnassa niin 30kg vaikuttaa max. 0,2-0,3 sekuntia kierrosaikaan. Top50-listan ajoista huomattava osa on ajettu joko painot tasattuna 90 kiloon tai siten, että jo kuljettajan oma paino ylittää (reippaastikin) 90kg.
 

Örfil

Guest
Lisäksi lisäpainoja käyttäessä kuljettajan on ajettava monesti erilaisella ajotyylillä kuin ilman painoja, mikä helposti vääristää käsitystä painon vaikutuksesta. Painavamman kuljettajan (tai painojen kanssa ajavan) on osattava ajaa lähtökohtien vaatimalla tavalla, ja kevyenkin kuljettajan on osattava käyttää keveytensä hyödyksi.
Olen samaa mieltä. FO:llakin tai muilla panavimmilla kuskeilla menisi varmaan joksikin aikaa ajolinjat ja ajotyyli sekaisin, jos esim. painosta napattais 15-25 kg pois, kun autosta katoaisi samassa suhteessa mekaanista pitoa. Ja lopputulos voi olla että nopeutta ei tulisikaan juuri vähentyneen painon suhteessa, koska ajotyyliä piti muuttaa.

Mitä olen itse muutaman kisan ajanut KICissä lisäpainoilla, ei nokkimisjärjestys ole juurikaan muuttunut vaikka lisäpainoja ollaan käytetty. Samat kaverit sielläkin kisat tuntuu voittavan esim. VMKC:hen verrattuna.
Omat parhaat ajat siellä ovat syntyneet lisäpainojen kanssa, koska auto tuntuu pitävän paljon paremmin ja se on kompensoinut "tappion" kiihtyvyyden menetyksessä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Omat parhaat ajat siellä ovat syntyneet lisäpainojen kanssa, koska auto tuntuu pitävän paljon paremmin ja se on kompensoinut "tappion" kiihtyvyyden menetyksessä.
Ei mulla ainakaan ole sutinu koskaan mitä pari kertaa olen kokeillut. Jarrutkaan ei hirveesti lukkiudu, eli paino tekee eroa molemmissa vaiheissa. Jos kurvipitoa tarkoitat, samassa suhteessahan sitä pitoa tulee kuin pidettävää. Riippuu varmaan renkaista ja paineista mikä on kuskin optimipaino kurvissa.

Tuossa videolla havaittiin että amatöörillä painon vaikutus on paljon suurempi. Hidastavat kai enempi kurveissa ja kierrosaika on pitkälti kiihtyvyyden varassa.

Itsellä on sekin ollut ongelma, että penkin joutuu siirtämään aika eteen jotta auto tuntuisi hyvältä ajaa. Siinä vaan ei enää oikein ratti mahdu jalkojen väliin, kun penkissä joutuu muutenkin vähän istumaan limittäin siihen mahtuakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Ei mulla ainakaan ole sutinu koskaan mitä pari kertaa olen kokeillut.
Kyllä mulla on luistellut, ja varsinkin kun viimeisten viiden vuoden aikana suurin osa firmakisoista ollaan ajettu VMKC:ssä jossa on tottunut ajamaan välillä rankassakin sladissa.
Kauden 12 kisasta me ajetaan 1-3 kisaa KIC:ssä ja joka kerta on vähän hukassa pidon kanssa. Yhtään ei saisi hypyttää mutkissa, muuten näkyy heti kellossa.
Mutta nää on henk.koht tuntemuksia ja riippuu paljon ajotyylistäkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllähän kurvatessa pidon saa irtoamaan pahasti jarruttamalla tai kiihdyttämällä, muttei suoralla. Suoria linjoja ajaessa ei irtoo, ja siksi paino vaikuttaa paljon.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kyllähän kurvatessa pidon saa irtoamaan pahasti jarruttamalla tai kiihdyttämällä, muttei suoralla. Suoria linjoja ajaessa ei irtoo, ja siksi paino vaikuttaa paljon.
Oman massan voi käyttää niin hyvin hyödyksi kurveissa sisäradoilla (ainakin KiC), että se suorien tappio tulee tuossa käytännössä takaisin. Se vauhti ei edes pääse putoamaan niin alas että sieltä tarttis kiihdyttää niin kovasti kuin keveiden kuskien. Nää on edelleen niitä taitoasioita; jotkut osaa käyttää sen painon hyödyksi ja toiset ei. :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oman massan voi käyttää niin hyvin hyödyksi kurveissa sisäradoilla (ainakin KiC), että se suorien tappio tulee tuossa käytännössä takaisin. Se vauhti ei edes pääse putoamaan niin alas että sieltä tarttis kiihdyttää niin kovasti kuin keveiden kuskien. Nää on edelleen niitä taitoasioita; jotkut osaa käyttää sen painon hyödyksi ja toiset ei. :ahem:
mutta eikös KiC:llä ole edelleen ne lisäpainot käytössä?
Jos on, niin silloinhan ei ole kyse painon hyödyntämisestä, vaan eroissa siitä miten sitä painoa on, ts. kun molemmilla on saman painoset autot niin painavampi kuski periaatteessa saa siitä etua kun pystyy kurveissa "käyttämään painoaan" hieman eri tavalla...
Lisäpainot sen sijaan on kiinteästi yhdessä tietyssä paikassa ainoastaan...
Esim. Suzukartissa tommonen 20-30kg ylimääräsät on vain ja ainoastaan miinusta, vaikka sitä osaisi käyttääkin...
(miinuksen määrä sitä vaihtelee osaamisen mukaan tietty :D)
 

Örfil

Guest
mutta eikös KiC:llä ole edelleen ne lisäpainot käytössä?
Jos on, niin silloinhan ei ole kyse painon hyödyntämisestä, vaan eroissa siitä miten sitä painoa on, ts. kun molemmilla on saman painoset autot niin painavampi kuski periaatteessa saa siitä etua kun pystyy kurveissa "käyttämään painoaan" hieman eri tavalla...
Lisäpainot sen sijaan on kiinteästi yhdessä tietyssä paikassa ainoastaan...
Esim. Suzukartissa tommonen 20-30kg ylimääräsät on vain ja ainoastaan miinusta, vaikka sitä osaisi käyttääkin...
(miinuksen määrä sitä vaihtelee osaamisen mukaan tietty :D)
Ei siellä pakko ole niitä käyttää, jos porukka ei halua.
Meitin kisoissa painoja on käytetty ja painot on tasattu 90 kg:hen eli mulla on laitettu se vakio 15 kg lisää viimeisten parin vuoden aikana.
Ja väitän ajavani parempia aikoja lisäpainojen kanssa kuin ilman.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
mutta eikös KiC:llä ole edelleen ne lisäpainot käytössä?
Jos on, niin silloinhan ei ole kyse painon hyödyntämisestä, vaan eroissa siitä miten sitä painoa on, ts. kun molemmilla on saman painoset autot niin painavampi kuski periaatteessa saa siitä etua kun pystyy kurveissa "käyttämään painoaan" hieman eri tavalla...
Lisäpainot sen sijaan on kiinteästi yhdessä tietyssä paikassa ainoastaan...
Esim. Suzukartissa tommonen 20-30kg ylimääräsät on vain ja ainoastaan miinusta, vaikka sitä osaisi käyttääkin...
(miinuksen määrä sitä vaihtelee osaamisen mukaan tietty :D)
Joo, onhan nuo käytössä, mutta Zaikom puhui ymmärtääkseni nimenomaan kuskin painosta tuossa.

Sinne auton painoaskiin lyötävät painot ovat eittämättä isompi haitta ajolle kuin kuljettajan pötsistä löytyvät kilot. Silti, kuten yllä on jo esitetty, iso osa niiden tuomasta tappiosta selittyy ajotyylillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sinne auton painoaskiin lyötävät painot ovat eittämättä isompi haitta ajolle kuin kuljettajan pötsistä löytyvät kilot. Silti, kuten yllä on jo esitetty, iso osa niiden tuomasta tappiosta selittyy ajotyylillä.
Kyllähän se on paljon mukavempi ajaa kun teho/pito suhde on kohdallaan. Ei oo sellaista väkinäistä väkertämistä täysillä kurvien läpi hidastamatta niinkuin tossa MNK:ssakin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kyllähän se on paljon mukavempi ajaa kun teho/pito suhde on kohdallaan. Ei oo sellaista väkinäistä väkertämistä täysillä kurvien läpi hidastamatta niinkuin tossa MNK:ssakin.
Niin juu, no se on ihan mistä kukin tykkää. :D Meikäläisen näkemys on, että oikeasti hyvät ajajat ajavat hyvin oli kyseessä sitten tarkkaan vauhdin ylläpitoon perustuva ajaminen tai ronskimpi luisumeininki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
KiC:lla ei tämänhetkisellä radalla ole painolla todellakaan tuollaista 30kg/0,8sek vaikutusta. Jos ajo on hallinnassa niin 30kg vaikuttaa max. 0,2-0,3 sekuntia kierrosaikaan.
Tuossa videossa on 40 sekunnin rata, niin 30kg tehnee runsaassti yli 2-3 kymppää niin pitkällä radalla. Itse uskoisin 30kg:n nykyään KICssä tekevän aika lähelle puolisen sekuntia, vaikkei siellä edes ole mitään 40 sekunnin rataa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin juu, no se on ihan mistä kukin tykkää. :D Meikäläisen näkemys on, että oikeasti hyvät ajajat ajavat hyvin oli kyseessä sitten tarkkaan vauhdin ylläpitoon perustuva ajaminen tai ronskimpi luisumeininki.
Se olis siedettävää jos painon vuoks häviäis vaan jotain 1 tai 2 kymmenystä, mutta aivan varmasti 100kg jässikkä häviää jo painonsa puolesta päälle sekunnin 60kg 'superkuskille' tuollaisella 40-45s VMK radalla jossa itse joskus yritin.

ps. pääsin sekunnin päähän erän nopeimmasta
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän epäilen että nuo kevyitten kuskien puheet painon merkityksettömyydestä pitää ottaa with a grain of salt :frank:

Palttalakin kevyenä miehenä varmaan otti vähän iisimmin ilman painoja ajaessaan, jotta näyttäisivät hyvältä :frank:

Paljos tuollanen auto painaa? 60kg? Onhan se nyt ihan eri asia moottorille liikuttaa 120kg pakettia kuin 160kg. Keyvyiltä kuskeilta kun ottais tehoista 25% pois ette paljon juhlisi kisojen voittoja :frank:
 
Ylös