Pakkokielet

Mitä kieliä olisi ollut hyödyksi opiskella?

  • Äidinkieli (suomi tai ruotsi)

    Äänet: 0 0,0%
  • Kotimaiset (suomi ja ruotsi)

    Äänet: 0 0,0%
  • Kotimaiset+englanti

    Äänet: 6 12,8%
  • Kotimaiset+joku muu

    Äänet: 0 0,0%
  • Äidinkieli+englanti

    Äänet: 15 31,9%
  • Äidinkieli+joku muu

    Äänet: 2 4,3%
  • Äidinkieli+2 vapaavalintaista

    Äänet: 13 27,7%
  • Vielä enämpi

    Äänet: 9 19,1%
  • ÖGHHHHHER

    Äänet: 2 4,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    47
  • Äänestys suljettu. .

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tehdä pakkoruotsi-polli nro 107:ataseittemää, vaan kysytäänpäs nyt kielivalinnoista..tosin siihenhän tämä menee.

Jos olisi pakko valita jo peruskoulussa, lukiossa jne kieliä, niin monessako ja missä olisi (ollut) hyvä osoittaa taitonsa?

Itsehän olisin mennyt kombinaatiolla suomi+englanti+venäjä... tiedä sitten olisiko tuosta kolmannesta kielestä sen enempää tullut kuin ruotsin opiskelusta, mutta eipähän olisi ainakaan pystyyn ruostunut kielitaito.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En hyväksy vihreiden ehdotelmaa, että pakkoruotsin vaihtoehto olisi pakkovenäjä. Venäjän kieltä ei pidä pakko-opettaa suomen kouluissa. Vapaaehtoisena menee. Se on ihan ok, että kahta kieltä on pakko opiskella, mutta että niiden pitäis olla juuri jotain tiettyjä, vastustan. Sen voisi juuri ja juuri hyväksyä, että joko ruotsia tai englantia on pakko lukea. Mut kun kaks pakkokieltä on kiinnitetty, sitten on pakkoruotsin kannattajien vakuutteluista huolimatta jo paljon työläämpää opiskella kolmatta. Todella harva lukee jotain ylimääräistä kieltä juuri sen pakkoruotsin vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei noista nyt tainnut mikään osua omiin ajatuksiin. Äidinkieli tottakai (ja ei-suomenkielisille lisäksi suomi pakollisena). Lisäksi englanti pakollisena kaikille. Valinnaisia sitten siihen päälle (mutta yksi vähintään joka tapauksessa).

Omalta kannalta jälkiviisaana suomi+englanti+venäjä olisi hyödyllisin, mutta en minä tuota mieltä olisi kouluaikana kyllä ollut, vaikka rajanaapurissa ei kieli ole miksikään tällä välin muuttunut. Tuolloin vain ei Suomen puolella tehnyt venäjällä mitään (paitsi venäjänkaupassa). Nyt tekisi.

Luin äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia ja saksaa ja kaikki olivat kyllä siinä mielessä hyödyllisiä, että auttavat edelleen ymmärtämään toisiaan ja muita sukulaiskieliään. Käytännön elämässä ruotsia ja saksaa ei kyllä ole tullut juuri tarvittua. Latinaa tekisi mieli osata ja jälkiviisaana olisin valinnut sen silloin aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Latinaa minäkin olen aloitellut. Tosta hyvä video motivaattoriksi. Elämä, niinpä.

Ruotsia en ole ikinä tarvinnut, paitsi yhden työpaikan haussa olisi ollut hyötyä virkamiesruotsikurssista. Itsellä sitä ei ole enkä ruotsia osaa 20 vuoden unohtelun jälkeen, joten homma meni sivu suun. Ei ruotsia tartte osata, pitää vaan omata oikeat kurssit, jotta täyttää vaatimukset.

Enkku ilman muuta, muut vapaaehtoisina. Itse aloitin kielten opiskelun vasta pari kymppisenä. Ei peruskoulussa kielien opiskelu nappaa. Meinasin itse jäädä luokalle ruotsin takia :D Oli parempaakin tekemistä :wink: Kadunko sitä nyt? Vähän on ristiriitainen olotila. Mutta, nopsastihan sen virkamiesruotsin hommaa aikuiskoulutuksenakin, jos tarvetta löytyy.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moon vetänyt lukion ja kauppiksen läpi setillä kotimaiset + englanti + saksa.

Kohtalaisesti noillakin pärjää.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Moon vetänyt lukion ja kauppiksen läpi setillä kotimaiset + englanti + saksa.

Kohtalaisesti noillakin pärjää.
Niin, kotimaisista kielistä pitäisikin erotella se ruotsi jonnekin nevadan vitun väliin. Montako prosenttia koko maailmassa osaa ruotsia? Vähäinen määrä, joten mieluummin joku muu kuin keltainen-swedu.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Niin, kotimaisista kielistä pitäisikin erotella se ruotsi jonnekin nevadan vitun väliin. Montako prosenttia koko maailmassa osaa ruotsia? Vähäinen määrä, joten mieluummin joku muu kuin keltainen-swedu.
Suomea osaa tiettävästi vielä pienempi vähemmistö.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Äidinkieli + englanti pakollisia. Muuta ei tarvita.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Pidän kahden vieraan kielen pitämistä opetusohjelmassa perusteltuna, mutta minkään asettamista pakolliseksi en. Siispä olkoon kaksi kieltä jotka kunkin opinahjon valikoimasta kukin valitkoon oman mielensä mukaan. Toki aina on niitä joita kielet ei nappaa oli kieli mikä hyvänsä, mutta ne joille mahtuisi kaksi vierasta kieltä päähän olisivat varmasti motivoituneempia oppimaan jos lopetetaan tämä pakkokieliin hirttäytyminen.

Monilla aloilla on puutetta muiden kuin englannin ja ruotsin osaajista. Kaikille ei voi opettaa kaikkia kieliä, joten kollektiivisen kielitaidon leveyteen tulisi panostaa. Se tarkoittaa että joku lukee englantia ja ruotsia, toinen saksaa ja ranskaa, kolmas ruotsia ja italiaa, neljäs espanjaa ja englantia jne. Nykyisellään tämä ei ole mahdollista muuten kuin kielinerojen osalta. Muut lukevat vain englantia ja ruotsia (pakolla tai ilman).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, kotimaisista kielistä pitäisikin erotella se ruotsi jonnekin nevadan vitun väliin. Montako prosenttia koko maailmassa osaa ruotsia? Vähäinen määrä, joten mieluummin joku muu kuin keltainen-swedu.
Itse olen asunut kaksikielisellä paikkakunnalla, olen töissä konsernissa jolla on ruotsalainen tausta, tähän työhön olen haastateltu ruotsiksi ja osa ystäväpiiristäni on ruotsinkielistä.

Joten olen tästäkin kielitaidosta hyötynyt tosi paljon.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei noista nyt tainnut mikään osua omiin ajatuksiin. Äidinkieli tottakai (ja ei-suomenkielisille lisäksi suomi pakollisena). Lisäksi englanti pakollisena kaikille. Valinnaisia sitten siihen päälle (mutta yksi vähintään joka tapauksessa).
Juu, vähän jaskattu polli (ihmettelinkin kauanko sen huomaamiseen menee)...mutta menisi tuohon äidinkieli+2 valinnaista sarakkeeseen, ehkä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18401
Kyllä Äidinkielen lisäksi ainakin pakollinen pitäisi olla ehdottomasti Englanti, muut esim kaksi lisäkieltä saisi valita valinnaisena mutta ei pakko ottaa mitään jos ei halua.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vastasin enämpi. Kahden kotimaisen, suomen- ja englanninkielten lisäksi, tarttis vielä yhden kielen, josta voisi hyötyä olla. Se ei ole ruotsinkieli.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Semmonen juttu, että englant sekä esim. saksa olisivat saaneet kumpikin alkaa jo ala-asteella. Seiskaluokalla alkanut ruotsi on jo aiiiivan liian myöhäistä...ainakin minulle oli.

Ala-asteella sen varmaan olisi vielä tajunnu, kun englanninkin tajusi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Koulusta pitäis tehdä semmonen hirmu mukava paikka. Jätetään kaikki pakolliset pois. Varsinkin kielet, matikka, uskonto, kemia, fysiikka ja historia.

Päivät täyteen köksää ja liikuntaa. Paitsi jos ei tykkää jommasta kummasta.
 
Ylös