Pakkokielet

Mitä kieliä olisi ollut hyödyksi opiskella?

  • Äidinkieli (suomi tai ruotsi)

    Äänet: 0 0,0%
  • Kotimaiset (suomi ja ruotsi)

    Äänet: 0 0,0%
  • Kotimaiset+englanti

    Äänet: 6 12,8%
  • Kotimaiset+joku muu

    Äänet: 0 0,0%
  • Äidinkieli+englanti

    Äänet: 15 31,9%
  • Äidinkieli+joku muu

    Äänet: 2 4,3%
  • Äidinkieli+2 vapaavalintaista

    Äänet: 13 27,7%
  • Vielä enämpi

    Äänet: 9 19,1%
  • ÖGHHHHHER

    Äänet: 2 4,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    47
  • Äänestys suljettu. .

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koulusta pitäis tehdä semmonen hirmu mukava paikka. Jätetään kaikki pakolliset pois. Varsinkin kielet, matikka, uskonto, kemia, fysiikka ja historia.

Päivät täyteen köksää ja liikuntaa. Paitsi jos ei tykkää jommasta kummasta.
Vapaavalintaista pakkoa minä ainaskin ajan.. Olihan se köksä/liikunta kivaa, mutta ei sillä nyt näitä perustaitoja matikassa tai kielissä kannata korvata.. Paitsi itse kyllä otin yläasteella lisäkurssin liikuntaa, kun vaihtoehtona oli vain lukioruotsin I-kurssi:eek:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Viisi puhutuinta kieltä lienevät mandariinikiina, englanti, espanja, hindi ja arabia. Tuosta kun hindin vaihtaa venäjään, niin eiköhän ne suomalaisen peruskoulun kakkos- jo kolmoskielet ole haarukoitu.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Suomen lisäksi englannin olisi hyvä olla pakollinen kieli. Sitä käytetään nykyisin niin monessa yhteydessä että jonkinlainen englannin kielen taito kuuluu mielestäni yleissivistykseen. Joku toinenkin vieras kieli olisi mielestäni hyvä osata, oli se sitten ruotsi, saksa, ranska, venäjä tai mikä tahansa. Useampia kieliä sitten vapaaehtoisesti. Itse kävin peruskoulun ja lukion kombinaatiolla saksa-englanti-ruotsi.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Viisi puhutuinta kieltä lienevät mandariinikiina, englanti, espanja, hindi ja arabia. Tuosta kun hindin vaihtaa venäjään, niin eiköhän ne suomalaisen peruskoulun kakkos- jo kolmoskielet ole haarukoitu.
Tietysti jos miettii minkäkielisestä kulttuurista, kirjallisuudesta, tutkimuksesta ym. suomalaisille on tod.näk. eniten hyötyä, niin lista on varmaankin ihan erinäköinen.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
阿阿—谁会说汉语是真的聪明 :D

でも、他のアジアの言葉出来なかったら、ちょっと寂しい~

Kukas seuraavaks pääsee elvisteleen kielitaidollansa ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ai kun kiertelet siellä Itä-Suomessa asiakkaiden luona :D
Ja minähän vissiin sitten kierrän vain jotain Itä-Suomea? Onhan mulla ihan asiakkainakin ruotsinkielisiä.

Ei Jussi se, että sä et osaa ja tarvitse ruotsin kieltä tarkoita, etteikö joku toinen voisi tarvita sitä ja tehdä jopa vähän isompaa tiliä sillä?;)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ja minähän vissiin sitten kierrän vain jotain Itä-Suomea? Onhan mulla ihan asiakkainakin ruotsinkielisiä.

Ei Jussi se, että sä et osaa ja tarvitse ruotsin kieltä tarkoita, etteikö joku toinen voisi tarvita sitä ja tehdä jopa vähän isompaa tiliä sillä?;)
Juu, minullakin on C-kortti ja sitä olen välillä tarvinnut. Eiköhän tuo pitäisi laittaa kaikille autokoululaisille pakolliseksi. Eihän siitä mitään haittaakaan ole, että ymmärtää miten isompi auto toimii liikenteessä ym. :thumbup:
 

Örfil

Guest
Ei Jussi se, että sä et osaa ja tarvitse ruotsin kieltä tarkoita, etteikö joku toinen voisi tarvita sitä ja tehdä jopa vähän isompaa tiliä sillä?;)
No sehän tässä just eniten vituttaa! :thumbfh:

;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Äidinkieli + englanti pakollisia. Muuta ei tarvita.
Ei sitä englantiakaan tarvitse ihan jokaisen osata. Eiköhän sen osaajia saada Suomen tarpeisiin ihan riittävästi ilman pakkoakin. Ja jos maailmalle menoa ajatellaan, niin olis kiva jos edes joku osais jotain muutakin kuin englantia (ja pakkoruotsia).

Minimivaatimus on että kaikkien opittava yksi vieras kieli, ja toinen voisi olla vaihtoehtoinen jonkin muun ainepaketin kanssa, ja kolmas ja siitä eteenpäin voisivat olla täysin vapaaehtoisia.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pakollisiin kieliin en ota sen enempää kantaa, kun vaan totesin että olen hyötynyt kaikista neljästä kielestä. Järjestyksessä: Suomi, ruotsi, englanti, saksa.

Toivottavasti tämä nyt riittää C-korttimiehelle ja muille sisäsuomalaisille.

Muutenkaan en ole juuri kuullut kenenkään sanovan, että turhaan osaan englantia/saksaa/ruotsia tms.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Luulen, että alaluokille voisi ihan hyvin laittaa pari-kolmekin pakollista vierasta kieltä. Minä esim. aloitin ruotsin lukemisen ala-asteella kolmannella luokalla ja englannin viidennellä. Niillä kielillä tulen toimeen, mutta saksan aloitin vasta lukiossa ja se onkin sitten tosi heikoilla kantimilla. Italiaa ja ranskaa yritin amk:ssa, mutta italiasta jäi mieleen enää vain lausuntasäännöt ja muutama fraasi, ranskasta ei niitäkäään.

Kieliä kannattaisi opetella lapsena, kun ne vielä tarttuu päähän. Vastaus siis vielä enämpi.
 

Örfil

Guest
Pakollisiin kieliin en ota sen enempää kantaa, kun vaan totesin että olen hyötynyt kaikista neljästä kielestä. Järjestyksessä: Suomi, ruotsi, englanti, saksa.

Toivottavasti tämä nyt riittää C-korttimiehelle ja muille sisäsuomalaisille.

Muutenkaan en ole juuri kuullut kenenkään sanovan, että turhaan osaan englantia/saksaa/ruotsia tms.
Osaan ihan turhaan ruotsia.

SIINÄS KUULIT!!! :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Muutenkaan en ole juuri kuullut kenenkään sanovan, että turhaan osaan englantia/saksaa/ruotsia tms.
Ainaskin omalla kohdalla huonosti opittuun ruotsiin käytetty aika olisi voinut mennä johonkin, mistä olisi enämpi hyötyä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Suomi, enkku ja valinnainen vieras kieli. Nämä kolme siis pakollisia. Pakollinen ruotsi vaan syö osaajia muilta kieliltä.

Itse tuli luettua peruskoulussa äikän lisäksi englanti, ruotsi ja saksa joista kaksi jälkimmäistä aloitin jo ensimmäisellä (älkää kysykö miksi) ja enkun muistaakseni kai viidennellä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ainaskin omalla kohdalla huonosti opittuun ruotsiin käytetty aika olisi voinut mennä johonkin, mistä olisi enämpi hyötyä.
Samaa voi sanoa mun derivaatta, logaritmi ja funktiomatematiikasta. Tai uskonnosta.

Mutta kun elämä ei aina ole pelkkää naminamia. Eikä pidä ollakaan.
 
Ylös