Paluu vanhaan starttiin

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jacques sanoi:
Mun rooli on tietty tässä "loistavat startit" aiheessa palauttaa mieleen Villeneuven huippustartit pari vuotta takaperin.
Imolassa jostain ruudusta 8 tai 9 sijalle 5, Kanadassa ruudusta 6 muistaakseni sijalle 3, Häkkisen eteen sekä Monza, jossa Villeneuve sai huippureaktion lähtöviivalla mutta jäi valitettavasti edessä lähteneen Barrichellon taakse pussiin. Ko. startissa Schumi ja Rubens pelleilivät jotain ja siitä kärsi eniten Villeneuve. Ns.

Huippustarteista puhuttaessa tulee tietysti mieleen myös Renault. Jo useamman vuoden ajan Renaultit ovat startissa aina napsineet useammankin lähtöruudun. Takavuosina myös David Coulthardia pidettiin huippu starttaajana ja Jean Alesi oli sitä aina.

Häkkisen laskisin starttaajana samaan kastiin Villeneuven kanssa. Reaktioissa ei ole mitään vikaa, mutta jos starttijärjestelmä ei ole paras mahdollinen, ei starteistakaan mitään erikoisia tule. Sekä Villeneuvella että Häkkisellä on useampia huippustartteja, mutta ainakin yhtä paljon löytyy unohdettavaksi tarkoitettuja esityksiäkin. :)

Miten muuten näette että mikä on hyvä startti? Mun mielestä se on juuri se hetki kun valot vaihtuu ja se alkukiihdytys. Monet pitää hyvänä starttina sitä että kuski ohittaa ekassa mutkassa useampia autoja. Mielestäni se ei ole hyvä startti vaan hyvin suoritettu startin jälkeinen tilanne, tms.
Hyviä huomioita. Villeneuve oli todellakin yksi parhaita starttaajia sarjassa, ehdottomasti. Starttijärjestelmissä oli kyllä erojakin. Villeneuven järjestelmää esiteltiin kerran muistaakseni F1 Racing lehdessäkin, jolloin tuli esille eroja Villen ja muiden kuskien välillä, joskaan en nyt muista mitä ne olivat. Vaikka eroja olikin tekniselläkin puolella, nekin olivat pitkälti kuljettajasta kiinni. Esim. Villen tallikaverit eivät käyttäneet samaa järjestelmää vaikka olisivat voineetkin. Olisiko ollut makuasiasta kyse. Joka tapauksessa, turha Sumifanien itkeä jos mies ei osaa startata. Jos vilunkipelistä haluaa syyttää niin täytyy olla myös johdonmukaista dataa mihin syytökset perustuvat. Tässä tapauksessa niin ei ole, löytyy vain muutamia erillisiä esimerkkejä. Mäkillä muuten oli myös huonojakin lähtöjä. Kuka muistaa kun Mika lähti Nyrrellä 2000 3. ruudusta kärkeen, mutta samalla Kuutio lähti paalulta ja jäi kolmanneksi? Niin että mikä moottorimappi se sellainen on, häh?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tuntuu, että lähtöihin vaikuttaa niin moni asia, ettei oikein pystytä määrittelemään kuka on oikeasti paras lähtijä. Schumi oli ensimmäisinä mestaruusvuosina loistava lähtijä, mutta sitten 2000 se oli akilleen kantapää, jolloin Schumi otti paikoin todella huonoja startteja.

Häkkinen oli alkuaikoina aika normaali lähtijä, mutta 2000 lähdöt olivat usein aika uskomattomia. Coulthard oli -96-97 parempi lähtijä kuin Häkä, ja otti muutamia todella hyviä lähtöjä, mutta mistä johtuu tämä voimasuhteiden kääntyminen päälaelleen? Esimerkkejä löytyy varmasti lisää, mutta nämä tulivat ensimmäisenä mieleen, ja mielestäni todistavat että lähtöjen hyvyys ei ole pelkästään kuljettajasta kiinni. Kaikilla on hyviä lähtöjä ja huonoja lähtöjä, jotkut lähdöt jäävät vain paremmin mieliin kuin toiset.

Uskoisin, ettei Kimillä ja muilla nuorilla kuljettajilla tule olemaan ensikaudellakaan mitään ongelmia lähtöjen kanssa. Aikaa on niitä harjoitella tarpeeksi ja saattaa olla että nuoret oppivat uudentyyppiset systeemit nopeammin kuin vanhat konkarit.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Menneiden aikojen tähdistä parhaat starttaajat olivat Gilles Villeneuve ja Clay Regazzoni. Miehillä oli erilaiset tyylit, mutta kummatkin olivat tehokkaita

Villeneuve ajoi lähtöruutuun vauhdikkaasti ja veti jarrut lukossa viimeiset metrit, näin rataan jäi runsaasti kumia mikä mahdollisti hyvät lähdöt. Lisäksi Gilles oli kalustolle aika raaka, hän ei säälinyt kyktintä tai vetoakseleita. Vaihdotkin mies teki kaasu pohjassa.

Regazonin taktiikka perustui sitten puhtaasti varaslähtöihin. 70-luvulla keskijoukossa ei ollut niin tarkkaa millä hetkellä liikkeelle lähti. Siinä vaiheessa kun muut vasta nyykähtivät liikkeelle, Claylla oli ollut jo kakkonen pesässä hyvän matkaa.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
No parastahan tässä on se, että lähtöihin tulee enemmän vaihtelua.
Tai ainakin pitäisi tulla. Siis niin, että ne eivät aina ole esim. Williamsit,
jotka nostavat sijoitustaan.
Sitäpaitsi, kun lähtö ei ole enää koneoptimoitu, tuolla radan puolella
*pitäisi* olla vähemmän merkitystä.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Karpow sanoi:
Ei yhtään sen suurempi varjo kuin kenenkään muunkaan kuskin päällä. :p Kaikki Ferrari-fanit perustelevat Mikan superstarttien "laittomuutta" sillä Suzukan in-car kamera kuvalla, josta Mikan auton renkaiden käyttäytyminen näkyi. Ensin ne sutaisivat muutaman kerran, sitten melkein pysähtyivät, jonka jälkeen mentiin JA LUJAA. :D

KAIKKI F1-autot startattiin oikeaoppisesti noihin aikoihin noin. Muistan vieläkin, kuin Mika Salo samalla kaudella ennen kisaa (olisko ollut Unkarin GP) kertoi haastattelussa, että miten silloisilla F1-autoilla startataan oikeaoppisesti ja se meni kutakuinkin näin:

1. Valojen palaessa kytkintä höllättiin sen verran, että kuski tuntee, että se puree kiinni.
2. Valojen sammuessa päästettiin kytin irti niin, että renkaat sutivat hieman.
3. Heti sen jälkeen painettiin taas kytintä niin paljon, että ne eivät enää sudi ja aletiin sitten höllätä kytkintä, että päästiin mahdollisimman nopeasti liikkeelle.

Sitä Salo ei muistaakseni selittänyt, että mikä logiikka renkaiden sudittamisella oli, mutta näin maallikkona ajatellen siinä saatiin renkaiden pito maksimaaliseksi tai jotain, jonka jälkeen auto lähti liikkeelle kuin ohjus seuraavan kerran, kun ne purivat maahan. Tämä on nyt sitten VAIN minun arvio...
Logiikka oli se että ensi sutaisulla saatiin auto liikahtamaan, ja kytkinpoljennon jälkeen saatiin liikkuvalla autolla pito asfalttiin huomattavasti paremmin.

Samaa tekniikka käytetään vielä enemmän rallissa, erityisesti talvella ja sitten jääradalla. (näissä usein liikkeellelähtö on etuvetoautolla niin hidasta että riittää kaasun pumppaaminen)

En haluaisi olla olla pahan ilman lintu, mutta pelkäänpä pahoin että punainen auto nr 1 lähtee jostain syystä muita paremmin tällä kaudella. Ja kyse ei ole kuljettajan taidosta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
En haluaisi olla olla pahan ilman lintu, mutta pelkäänpä pahoin että punainen auto nr 1 lähtee jostain syystä muita paremmin tällä kaudella. Ja kyse ei ole kuljettajan taidosta.
Olen aivan samaa mieltä paitsi jos Mäcit lähtevät muita nopeammin, jolloin kysymys on vain kuljettajan taidoista, mutta jos David lähtee Kimiäkin nopeammin, niin silloin on kysymys siitä, että Davidia suositaan Kimin kustannuksella tai että Kimi joutuu testaamaan uusia osia.

Epäreilua kuitenkin!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
ml sanoi:
Uusilla kuskeilla, Kimi mukaan lukien, ei ole kisakokemusta F1:llä, kun taas huippukuskeista Schumilla on paras kokemus.
Kyllähän Kimi kerkesi ainakin kolme kisaa ajaa Sauberilla vanhalla systeemillä. Oliko se Espanja 2001, kun lähtöluistonesto tuli käyttöön?
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Hurmurisija sanoi:
Olen aivan samaa mieltä paitsi jos Mäcit lähtevät muita nopeammin, jolloin kysymys on vain kuljettajan taidoista, mutta jos David lähtee Kimiäkin nopeammin, niin silloin on kysymys siitä, että Davidia suositaan Kimin kustannuksella tai että Kimi joutuu testaamaan uusia osia.

Epäreilua kuitenkin!
Jos David lähtee Kimiä paremmmin, se on mitä todennäköisemmin Davidin taitoa, DC:tä tuskin suositaan Kimin kustannuksella.
Samoin jos Ruben starttaa Schumia paremmin, on sekin varmasti osoitus starttitaidoista.

Huolestuttavinta tulee olemaan se jos yhden tallin molemmat kuljettaja starttaavat kaikkia muita paremmin. Tai kuten jo mainitsin jos erään tallin punainen auto nr 1 starttaa muita paremmin. :rolleyes:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
h@nz sanoi:
En haluaisi olla olla pahan ilman lintu, mutta pelkäänpä pahoin että punainen auto nr 1 lähtee jostain syystä muita paremmin
tällä kaudella. Ja kyse ei ole kuljettajan taidosta.
Tässähän se koko ongelma tuli tiivistettynä.. :(

Enkä nyt tarkoita Ferrarin mahdollista huijjaamista...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
h@nz sanoi:
Jos David lähtee Kimiä paremmmin, se on mitä todennäköisemmin Davidin taitoa, DC:tä tuskin suositaan Kimin kustannuksella.
Samoin jos Ruben starttaa Schumia paremmin, on sekin varmasti osoitus starttitaidoista.

Huolestuttavinta tulee olemaan se jos yhden tallin molemmat kuljettaja starttaavat kaikkia muita paremmin. Tai kuten jo mainitsin jos erään tallin punainen auto nr 1 starttaa muita paremmin. :rolleyes:
Iteasias voi hyvinkin olla että alkavalla kaudella David Coulthardin huippustartteihin taas aletaan tottumaan. Eikös se vielä vuonna 2000 niitä väläytellyt, joskaan ei niin usein kuin 96, 97? 2001 alkoi olla hiljaisempaa..

Eli jos DC lyö Kimin starteissa, niin väittäisin syyn löytyvän taidoissa ja luonnollisesti myös kokemuksesta. reilu 6 vuotta vastaan 3 kisaa.. siin on vissi ero.. :)
Sama voi näkyä parivaljakkojen Ralf - Montoya ja Trulli - Alonso osalta Ralfin ja Trullin hyväksi.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Muistutetaan nyt edelleen että luistonesto ei ole poistumassa joten pelkästään starttisysteemin muutos ei tarkoita paluuta vanhaan...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Nii vaikuttaako tuo nyt kuitenkaan mitään, jos luistonesto saa toimia heti kun auto liikkuu. Kaasua tarpeeksi ja kytkin kerralla ylös, kaasu pohjaan ja luistonesto hoitaa loput.

Tietääkö joku nyt oikeasti, miten tota uutta sääntöä käytetään, ts. mikä on se uusi sääntö?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Spam sanoi:
Nii vaikuttaako tuo nyt kuitenkaan mitään, jos luistonesto saa toimia heti kun auto liikkuu. Kaasua tarpeeksi ja kytkin kerralla ylös, kaasu pohjaan ja luistonesto hoitaa loput.

Tietääkö joku nyt oikeasti, miten tota uutta sääntöä käytetään, ts. mikä on se uusi sääntö?
Luistonesto ja Launch Control perustuvat siihen että tietokoneohjelma tarkkailee pyörien pyörimisnopeuksia. Jos takapyörä alkaa pyöriä nopeammin kuin etupyörä, järjestelmä tulee apuun.

Varsinaisessa Launch Controllissa tietokone auttaa myös "kaasuttamisessa". Toisin sanoen kuski voi survaista lähdössä kaasun pohjaan ja järjestelmä huolehtii siitä että lähtö tapahtuu tästä huolimatta optimaalisilla kierroksilla.

Seuraavassa on selitetty Launch Controllin toimintaperiaate: http://www.racelogic.co.uk/launch.htm

Valvonnan tekee hankalaksi se että tuo Launch Control on käsittääkseni periaatteessa vain lisää C-kielistä koodia auton toiminteita ohjaavien mikrosirujen ohjauskoodissa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ilmari sanoi:
Luistonesto ja Launch Control perustuvat siihen että tietokoneohjelma tarkkailee pyörien pyörimisnopeuksia. Jos takapyörä alkaa pyöriä nopeammin kuin etupyörä, järjestelmä tulee apuun.

Varsinaisessa Launch Controllissa tietokone auttaa myös "kaasuttamisessa". Toisin sanoen kuski voi survaista lähdössä kaasun pohjaan ja järjestelmä huolehtii siitä että lähtö tapahtuu tästä huolimatta optimaalisilla kierroksilla.

Seuraavassa on selitetty Launch Controllin toimintaperiaate: http://www.racelogic.co.uk/launch.htm

Valvonnan tekee hankalaksi se että tuo Launch Control on käsittääkseni periaatteessa vain lisää C-kielistä koodia auton toiminteita ohjaavien mikrosirujen ohjauskoodissa.
Jep täähän nyt sikäli olikin selvää, eikös se vielä kytkintä luistata tuo LC, jotta ne kierrokset pysyy riitävän korkeina silloin kun autolla on vielä vähän nopeutta. Luiston esto sitten ei kytkintä turhia luistata (ja täten muuta välityssuhdetta). Mutta siis mitä muuta eroa nyt on entiseen (kuski piti jo valmiiksi kaasun pohjassa, ja päästi napin irti)? Kun eikö nyt kuljettaja voi tehdä niin, että painaa kaasua sopivasti, ja sitten samalla kun nostaa kytkimen kerralla ylös survaisee kaasun lattiaan, ja luistonesto hoitaa loput. Jos näin on, niin edelleen lähtö on hyvin paljon tietokoneen ohjaama. Ainoa ero on se että kierrokset voi tippua liian alas (ilmeisesti?), mutta luistonestoahan voidaan säätää, ja lähdössä sen voitaisiin antaa pyörittää pyöriä hieman enemmän tyhjää.


Siis vielä kerran, tietääkö joku oikeasti, miten se lähtö ensi kaudella tehdään? Onko ainoa ero nyt tuo, että napin tilalta nostetaan kytkintä, ja ehkä jopa manuaalisesti saatetaan sitä luistattaa, ja sitten luistonesto antaa pyörien luistaa enemmän (säädetty näin ettei kierrokset tipu liikaa), jos kuski nostaa kytkimen liian äkkiä?
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Spam sanoi:
Kun eikö nyt kuljettaja voi tehdä niin, että painaa kaasua sopivasti, ja sitten samalla kun nostaa kytkimen kerralla ylös survaisee kaasun lattiaan, ja luistonesto hoitaa loput. Jos näin on, niin edelleen lähtö on hyvin paljon tietokoneen ohjaama. Ainoa ero on se että kierrokset voi tippua liian alas (ilmeisesti?), mutta luistonestoahan voidaan säätää, ja lähdössä sen voitaisiin antaa pyörittää pyöriä hieman enemmän tyhjää.
Anteeksi että nyt vielä vastaan vaikka en voi väittää "oikeasti" tietävänikään. Mutta itsehän käsittääkseni juuri kuvailit nuo erot. Tuo postaamassani linkissä kuvattu Launch Control siis jää pois.

Lähtö todellakin on edelleen hyvin paljon tietokoneen ohjaama, kuten F1 auton toiminta muutenkin. F1-autoissa on jumalattomasti tehoa joka tulee ulos vasta todella korkeilla kierroksilla. Tämän takia tietokonetta kuljettajan kaasujalan ja moottorin välistä ei voida nykyisillä moottoreilla poistaa. Jos näin tehtäisiin ei auto pysyisi kierrostakaan radalla yhdenkään kuskin ohjastamana.

Luistonesto sallittiin aikanaan myös tuon valvonnan vaikeuden takia.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ööh, mitenkäs ne silloin ennevanhaan sitten pystyi niitä autoja ajamaan? Kyllähän tehoa silloinkin löytyi miltei yhtä paljon kuin nykyään, ja turpourpoaikoina vielä enemmän.
Olikos turboaikoina vielä kovin kehittynyttä elektroniikkaa autoissa?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
hannu^ sanoi:
Ööh, mitenkäs ne silloin ennevanhaan sitten pystyi niitä autoja ajamaan? Kyllähän tehoa silloinkin löytyi miltei yhtä paljon kuin nykyään, ja turpourpoaikoina vielä enemmän.


Siis ongelmahan on se, että nykyään koneet ei vaan toimi alhaalla. Turboaikana se vääntökäyrä saatiin periaatteessa sellaiseksi kuin haluttiin ja näin lähtökin pystyttiin ottamaan huomioon.



Olikos turboaikoina vielä kovin kehittynyttä elektroniikkaa autoissa?
Aikalaisistaanhan F1 on aina edellä. Mutta jos ensimmäiset elektronisesti ohjatut(siis siviiliautoilupuolelle) sytkät tuli joskus 80-luvun lopulla(?), niin voidaan vetää jotain johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Ulkopuolinen
Liittynyt
14.1.2004
Viestit
84
Sijainti
Ulkopuolelta
F1-maailmasta (1/2000) lainattua:

Tietokone vahvisti Häkkisen ME-startin

Mika Häkkisen näppituntuma Suzukan kilpailun jälkeen viesti, että hän sai kilpailuun unelmalähdön. Jälkikäteen myös Mclarenin tietokoneet ovat todistaneet, että myös kellon mukaan paremmin ei olisi voinut enää startata.
- Telemetria näytti, että en koko kaudella pystynyt tällä autolla kiihdyttämään nopeammin nollasta sataan, Häkkinen myhäilee.
Michael Schumacher on valitellut, että hänen autossaan oli starttihetkellä ongelmia, mutta tuskinpa hän ideaalitilassaan olisi pystynyt vastaamaan Häkkisen supervauhtiin.
Olikohan tuo otsikon 'ME' kuinka todistettu juttu? Ainakaan teksti ei siihen varsinaisesti viittaa millään tavalla. Kirjoittajan keksintöä? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Joku hämärä muistikuva on että kyseessä oli Fykkösten nopein kiihdytys nollasta kahteensataan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
mikä onkaan mielenkiintoisampaa kuin 20 formulaa lähtösuoralla sivuluisussa kisaan lähdössä :eek:
 
Ylös