Paperimiehet päivän lakkoon, tulos -10 milj. €

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Oho puhuu paljon ja asiaa. siksi minusta joku raja noissa "helpoissa" poissaoloissa olisikin hyvä, sillä muuten rehelliset kärsii muiden pelleilystä.

Kuten tuossa todettiin, lekurilta flunssaan tulee 5-päivää, itse pidät 2-3, joten kyllä se lekurilla käynti on työntekijänkin "etu" :D

Archie

Well-known member
Itse asiassa keskustelu on ollut sen suuntaista, että ilman lääkärintodistusta voisi olla yli 3 päivää poissa. Syynä on tietysti se, että jo nyt ylityöllistetyt lääkärit joutuvat kirjoittelemaan flunssapotilaille lääkärintodistuksia. Silloin oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät vaille tai hoito viivästyy. Parempi olisikin, että esim. sairaanhoitaja voisi kirjoittaa sairaslomatodistuksen 3-5 päiväksi. Kyllä niiden ammattitaito siihen riittää vallan mainiosti.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Itse asiassa keskustelu on ollut sen suuntaista, että ilman lääkärintodistusta voisi olla yli 3 päivää poissa. Syynä on tietysti se, että jo nyt ylityöllistetyt lääkärit joutuvat kirjoittelemaan flunssapotilaille lääkärintodistuksia. Silloin oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät vaille tai hoito viivästyy. Parempi olisikin, että esim. sairaanhoitaja voisi kirjoittaa sairaslomatodistuksen 3-5 päiväksi. Kyllä niiden ammattitaito siihen riittää vallan mainiosti.
samaa mieltä (siis sairaanhoitajat voi flunssatodistuksia kirjoitella)

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Kun on ollut töissä prosessiteollisuudessa ja nähnyt ihmisiä jotka tekevät vuosikausia vain samaa työtä, niin ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa että moraali kyllä on todella alhaalla.

Todellakaan ei voi luottaa siihen, että työntekijät voisivat itse hoitaa yhtään mitään vastuullisesti. Onhan siellä porukassa osa semmoista joka tosiaan tekee kovasti töitä ja ovat rehellisiä. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nämä kaverit kyllä laitetaan ruotuun. Ei siellä työpaikoilla väärinkäytöksiä tapahdu sinänsä, mutta juurikin tämä jokaisesta mahdollisesta asiasta laistaminen ja kaiken mahdollisen hyödyn itselle ottaminen tuntuu todella ihmeelliseltä. Varsinkin kun usein ne työtehtävät eivät ole kovin raskaita eivätkä ne saavutetut edut mitään järin mahtavia ole.

Monesti sanotaan että äijät pilaavat hyvän homman omalla käytöksellä ja toiminnalla. Tämä on aivan totta.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Ei meillä noita karenssipäiviä mene, mikäli on lääkärintodistus.

Ongelma on nimenomaan siinä, että mikäli palkallisesti saat olla 2pv pois duunista, niin kuinka moni täällä nostaa käden ylös ja sanoo, etten varmasti ikinä milloinkaan hyödyntäisi tuota etuutta esim pitkäksi menneen viikonlopun / firman juhien / <tähän oma tekosyy> takia.

Aikanaan tuota vapaata ilman karenssia nimenomaan perusteltiin sillä, että duunarit voivat olla kotona sen 2-3 päivää, eikä näin ollen kuormiteta terveysasemia (siihen aikaan ei ollut vielä työpaikoilla omia soppareita....)

Itse olin liki neljävuotta firmassa, missä eräs työntekijä ei ikinä ollut täyttä kuukautta duunissa. Pääsääntöisesti viikko alkoi niin, että kaveri ilmestyy ke-to duuniin. Koita sopia jotain sellaisen kaverin kanssa, kun et voi olla varma tuleeko se duuniin. Vittumaisinta hommassa on se, että ei tuollaiselle saa antaa kenkää. Jos on kuukausipalkalla, niin tehtyihin tunteihin nähden siinä alkaa jo tienaamaan kohtalaisesti.

Myönnän, olen itsekin hyödyntänyt tuota joskus.

Mielestäni asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Jos ei ole lääkärintodistusta, niin karenssi leikkaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Meillä saa olla poissa pari päivää ilman lääkärintodistusta ja palkka juoksee. Itse en ole ollut kertaakaan arveluttavasti pois töistä, eikä täällä ole mitään näkyvää ongelmaa lyhyistä poissaoloista. Jotkut ovat herkemmin alkavan flunssan takia pois kuin toiset, mutta kun kyseessä on hyvin satunnaiset kerrat, niin voi sanoa homman toimivan.

Toki olen myös joutunut seuraamaan tilannetta, missä ei voi yhtään tietää milloin kaveri tulee töihin :nope: Hyvä siinä on resurssipulassa yrittää sopia tehtäviä hommia muiden kanssa :jaska:

Archie

Well-known member
Sam sanoi:
Meillä saa olla poissa pari päivää ilman lääkärintodistusta ja palkka juoksee. Itse en ole ollut kertaakaan arveluttavasti pois töistä, eikä täällä ole mitään näkyvää ongelmaa lyhyistä poissaoloista. Jotkut ovat herkemmin alkavan flunssan takia pois kuin toiset, mutta kun kyseessä on hyvin satunnaiset kerrat, niin voi sanoa homman toimivan.
Sama täällä. Jos jotain ongelmaa on, niin se on pikemmin siinä, että töissä viihdytään liiankin hyvin, ilman sopivaa korvausta työanantajalta.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Onneksi olen ollut niin terve, että en ole ollut pois töistä kuin yhden viikon, josta tosin osa osui joulun päälle. Pitäisikö tässä minunkin alkaa käyttää systeemiä 'hyväksi' ja ryhtyä huilailemaan. Työt ovat tosin sellaisia, että ne eivät poissaolon aikana mitenkään etene ja 'tervehtymisen' jälkeen on kahta kauheampi kiire. On helpompi hoitaa hommansa itse niin kauan kuin kykenee.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Willer sanoi:
Sama täällä. Jos jotain ongelmaa on, niin se on pikemmin siinä, että töissä viihdytään liiankin hyvin, ilman sopivaa korvausta työanantajalta.
Töissä viihdytään ... tai ainakin minulla on niin, että työt viihtyvät minussa. :doubtful:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Meillä saa olla ilman lääkärintodistusta poissa 5 päivää. Toki työpaikalle on ilmoitettava sairaudesta. Ihan hyvä systeemi. Pikkuflunssan takia ei edes tarvitse mennä lekuriin.

En ole kovin usein olla syyttä poissa. (tai ylipäätään sairaslomalla)

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Meillä saa olla muutaman päivän poissa ilman lääkärintodistusta, mutta esimiehelle on ilmoitettava siitä välittömästi. En ole ainakaan itse huomannut, että tällä osastolla joku olisi käyttänyt sitä krapulasta toipumiseen tmv.

Jotkut ovat enämpi kuumeessa kuin toiset, se on yksilöllistä.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Toivottavasti Paperiliitto ei myönny sairaslomien karenssipäiviin. Jos myöntyminen tapahtuu, ennakoi se sitä, että vastaavanlainen karenssi tulee jatkossa myös muille aloille.:nope:

Archie

Well-known member
Tämä karenssi ilmeisesti koskisi vain sellaisia päiviä, joilta ei ole lääkärintodistusta?

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Uutisotsikoissa on kyllä ollut harhaanjohtavasti että 2pv olis omavastuullista saikkua. Tuo lääkärintodistus tekee asian ymmärrettäväksi sillä kyllä niin monella moraalittomuus riittää töistä lintsaamiseen vaikkei ihan oikeasti kipeä olisikaan.

Meilläkin on firmassa onneksi mallikelpoinen työterveydenhuolto jonne saa varmasti ajan samana päivänä jos ihan oikeasti on kipeä ja saikkua myönnetään tuolloin kakistelematta.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sairaanhoitosektorilla katsotaan pahasti, vaikka olisi lääkärintodistuksella pari päivää poissa. Jatkuva resurssipula ei ainakaan paranna työilmapiiriä ja monet pakottautuvat töihin, vaikka olisivat oikeasti sairasloman tarpeessa.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Jatkan edelleen, eli ainakin joillain naisvaltaisilla aloilla vaikka sulla olisi lääkärintodistus niin menee karenssit oli kyse omasta tai lapsen sairaudesta.

Apina

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Meillä saa olla ilman lääkärintodistusta poissa 5 päivää. Toki työpaikalle on ilmoitettava sairaudesta. Ihan hyvä systeemi. Pikkuflunssan takia ei edes tarvitse mennä lekuriin.

En ole kovin usein olla syyttä poissa. (tai ylipäätään sairaslomalla)
Juuri tuollaiset itseensä flunssan per kk tartuttavat hölmöt on työpaikalle todellinen riesa ja pelkkää painolastia enkä ymmärrä miksi näitä tapauksia jaksetaan vetää perässä vuodesta toiseen. Raiostuttavaa.

Mitä paprumiehiin tulee, niin äijät tekee keskimäärin kai 32 tuntista viikkoa. Ja palkka hirveä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Apina sanoi:
Mitä paprumiehiin tulee, niin äijät tekee keskimäärin kai 32 tuntista viikkoa. Ja palkka hirveä.
Kun itse olin paperiliiton alaisessa työpäikassa päivähommissa, niin päivittäinen työaika oli 8 tuntia, mihin ei sisältynyt ruokatunti. Työaika siis oli 7-11 ja 12-16. Vuorotyöläisillä oli jatkuva 5-vuorosysteemi. Jokaisen vuoron pituus oli käytännössä hieman reilu 8 tuntia. Vuorot menivät 4 aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, 4 yötä ja 4 vapaata. Ei mitenkään kadehdittavat työajat kummassakaan tapauksessa.
Lisätään vielä tuohon toimistotyötä tekevät samassa firmassa: heillä työaika oli 8-16:30 sisältäen puolen tunnin ruokatauon.