Paras suomalainen sadekelin kuljettaja?

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Niin, ei ainakaan viime viikonloppuna nähty mitään häikäiseviä suorituksia suomalaisilta aika-ajoissa. Milloin on viimeksi nähty häikäisevä sadekelin suoritus suomalaiselta? Vaikka hyvä tovi on formuloita tullut seurattua, en äkkiseltään saisi tuohon varmaa vastausta.

Häkkisestä on jäänyt muistikuva että liukkaalla tuppasi spinnailemaan. En kyllä Kimiltäkään saa päähäni oikein hyviä suorituksia... Fuji 2007? Silloin Kovalainen ajoi myös hyvän kisan. Bottas ei ole oikein jäänyt mieleen hyvässä eikä pahassa. Salo ja Monaco 1997?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Bottaksen kohdalla erinomaisena suorituksena pitää nostaa esiin Kanadan GP:n aika-ajot 2013, kun hän ajoi kolmosruutuun Williamsilla, joka oli melko surkea sillä kaudella.

Mutta jos parasta suomalaista sadekuskia mietitään, niin oma ääni menee kyllä JJ:lle. Valitettavasti kuivalla ei ihan samanlaisia suorituksia ykkösissä nähty.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kimillä nuorena ihan suht hyviä suorituksia sateella. 2008 oli aika surkea, Silverstonessa spinnailua (okei väärät renkaat Ferrarin nerot valitsi), Spassa ja Monacossa kolarit. Monzassa oli vaan suhteellisen hidas. Paluun jälkeen ei ole useinkaan kulkenut sateella ollenkaan.

Bottas myös suhteellisen keskiverrot näytöt saanut sateella.

Häkä ei oikein pärjännyt sateella. Salo?? En muista ja JJ:n uran aikaan ollut aivan liian nuori.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
JJ lienee kaikkien aikojen suomalainen sadekelin kuski kun ajoi uransa parhaimmat suorituksensa sateella esim kolmossija imolassa 1991 ja mielestäni Salo,Keke olivat mitä olen lukennut ihan hyviä sateella kanssa.
Voittihan Keke Monacon 1983 jossa lähdettiin märällä radalla ja Salo, ajoi huikean kisan 97 läpimärällä Monacon radalla. Kovalainen ajoi myös hyviä sadekisoja kuten Fuji 2007,kiinassa 2009 myöskin.

Häkkisellä,Räikkösellä,Bottaksella on ollut vaikeuksia sateella ja on tullut etenkin Räikkösellä ja Bottaksella paljon kohelluksia vuosien ajan tosin, Räikkönen oli uransa alussa ok sateella ja voitti muutamia kisoja vaihtelevissa olosuhteissa kuten Spassa 2005,2007 Kiinassa.
Häkkisen heikkous oli sadekisat, jossa oli vaikeuksia mutta 99 Ranskan sateella teki huikean nousun kakkoseksi, ja Bottaksen paras esitys on ollut 2013 Montrealin aika-ajoissa kolmos lähtöruutu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mun mielestä Häkkinen oli ihan hyvä silloin kun satoi kunnolla, mutta sitten taas vaihtelevat olosuhteet eivät taas niinkään hänelle sopineet.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Kimi on välillä ajanut loistavasti sateella varsinkin uran alkupuolella. 2001 Brasiliassa oli 3s nopeampi kierroksella kuin Heidfeld toisaalta sitten tuli se ulosajokin.

Täydellisenä offtopiccinacä katsoin 1996 Barcelonan sadekisan tässä yhtenä päivänä missä Schumi nöyrytti kaikki. Sitä vaan ihmettelin että on se nyt kumma ettei kukaan muu ku Schumi käyttäny kunnolla märän kelin ajolinjoja. Muut kärkikuskit typerästi ajelee kuivan kelin ajolinjoja ni ihmekös tuo jos pataan tulee niin että tukka lähtee. Siis kun nämä on ihan perusasioita mitkä osaa jokaikinen karting kuskikin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Kimi on välillä ajanut loistavasti sateella varsinkin uran alkupuolella. 2001 Brasiliassa oli 3s nopeampi kierroksella kuin Heidfeld toisaalta sitten tuli se ulosajokin.

Täydellisenä offtopiccinacä katsoin 1996 Barcelonan sadekisan tässä yhtenä päivänä missä Schumi nöyrytti kaikki. Sitä vaan ihmettelin että on se nyt kumma ettei kukaan muu ku Schumi käyttäny kunnolla märän kelin ajolinjoja. Muut kärkikuskit typerästi ajelee kuivan kelin ajolinjoja ni ihmekös tuo jos pataan tulee niin että tukka lähtee. Siis kun nämä on ihan perusasioita mitkä osaa jokaikinen karting kuskikin.
Itse olen joskus vähän hukassa sadekisoissa :)
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Mikäköhän Kimillä on ollut kun uran alkuvuosien jälkeen on sateella ollut hankaluuksia. Eikä ole 2007 jälkeen oikein tahtonut sadekisat mennä putkeen, kun on sattunut niin paljon mokia,kolareita vuosien mittaan ja on monesti tahtonut hyytyä myös.
Niin onko vaan iän myötä ollut hankala keskittyä ajamaan liukkaalla radalla kun alkanut satamaan tai sitten ei vaan ole pystynyt sopeutumaan 2010-luvun, sadekisoihin kun saderenkaat ja autot muuttuivat paljon muutenkin.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Mikäköhän Kimillä on ollut kun uran alkuvuosien jälkeen on sateella ollut hankaluuksia. Eikä ole 2007 jälkeen oikein tahtonut sadekisat mennä putkeen, kun on sattunut niin paljon mokia,kolareita vuosien mittaan ja on monesti tahtonut hyytyä myös.
Niin onko vaan iän myötä ollut hankala keskittyä ajamaan liukkaalla radalla kun alkanut satamaan tai sitten ei vaan ole pystynyt sopeutumaan 2010-luvun, sadekisoihin kun saderenkaat ja autot muuttuivat paljon muutenkin.
Liittyiskö jotenkin Kimin ajotyyliin ja nykyisiin renkaisiin kun Kimi tykkää käyttää minimaalista kulmaa mutkaan käyttäessä ja lisäksi käyttää takajarruja avuksi auton kääntämiseen mutuilen että sateella joutuu Kimi muokkaamaan ajotyyliä liikaa kun ei oikeen sateella voi takajarruja auton kääntymiseen enää käyttää ja lisäksi tuo hyvin progressiivinen ratin käyttö tekee varsinkin sateella vaikeaksi pitää renkaiden lämpötilan riittävänä? Mitään en mistään tiedä mutta tämmöstä mutuilen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5702
Kimi on välillä ajanut loistavasti sateella varsinkin uran alkupuolella. 2001 Brasiliassa oli 3s nopeampi kierroksella kuin Heidfeld toisaalta sitten tuli se ulosajokin.

Täydellisenä offtopiccinacä katsoin 1996 Barcelonan sadekisan tässä yhtenä päivänä missä Schumi nöyrytti kaikki. Sitä vaan ihmettelin että on se nyt kumma ettei kukaan muu ku Schumi käyttäny kunnolla märän kelin ajolinjoja. Muut kärkikuskit typerästi ajelee kuivan kelin ajolinjoja ni ihmekös tuo jos pataan tulee niin että tukka lähtee. Siis kun nämä on ihan perusasioita mitkä osaa jokaikinen karting kuskikin.
Nolonso ja Massa ainakin käytti, kun livenä sadesession nähnyt. Massa ajoi yllättävän nätisti verraten siihen Silverstonen katastrofiin.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Nolonso ja Massa ainakin käytti, kun livenä sadesession nähnyt. Massa ajoi yllättävän nätisti verraten siihen Silverstonen katastrofiin.
Puhuin tuosta nimenomaisesta Barcelonan kisasta. En tarkoittanut että Schumi oli ja on ainut kuski joka tietää sadekelin ajolinjat.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Kimi on välillä ajanut loistavasti sateella varsinkin uran alkupuolella. 2001 Brasiliassa oli 3s nopeampi kierroksella kuin Heidfeld toisaalta sitten tuli se ulosajokin.

Täydellisenä offtopiccinacä katsoin 1996 Barcelonan sadekisan tässä yhtenä päivänä missä Schumi nöyrytti kaikki. Sitä vaan ihmettelin että on se nyt kumma ettei kukaan muu ku Schumi käyttäny kunnolla märän kelin ajolinjoja. Muut kärkikuskit typerästi ajelee kuivan kelin ajolinjoja ni ihmekös tuo jos pataan tulee niin että tukka lähtee. Siis kun nämä on ihan perusasioita mitkä osaa jokaikinen karting kuskikin.
Michael Schumacher tunnettiin uransa aikana juuri sadekelin-spesialistina. Suuri kontrasti toiseen aikansa huippukuljettajaan, Jacques Villeneuveen, joka oli kyllä nopea kuivalla, mutta hukassa sateella lähes aina.

Schumacherin sadekelin-osaamista nähtiin muun muassa mainitsemasi Barcelonan 1996 kisan lisäksi esim. Monacossa 1997, SPA:ssa 1997, SPA:ssa 1995, Silverstonessa 1998, sekä Kiinassa 2006.

Mika Salo oli myös erinomainen sateella, kuten Tyrrell-vuodet osoitti. Viides sija sekä Monacossa 1996; että Monacossa 1997 Tyrrellillä. Kummatkin kisat käytiin sateella.
 
Ylös