Parturi ja parturi.

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Taas on käyty. Eri kampaaja. Maksoi vain 37 €. Hassua, että hiuksista löytyi aidot luonnonkiharat - terhakammat kuin koskaan. :rolleyes:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Viereiselle pukille istunut nuorimies vastasi "Millaistas olit ajatellut?" kysymykseen, että "sellaista turan siistimistä!"

En ollut aiemmin kuullut kenenkään alle 50-vuotiaan käyttävän ko. sanaa. Nyt kun tarkemmin ajatten, niin en ollut kuullut kenenkään muun kuin äitini käyttävän suomen kielen sanaa "tura"- Mahtava tilanne, hyvä ettei mennyt Tekniikan maailmat väärään kurkkuun.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Viereiselle pukille istunut nuorimies vastasi "Millaistas olit ajatellut?" kysymykseen, että "sellaista turan siistimistä!"

En ollut aiemmin kuullut kenenkään alle 50-vuotiaan käyttävän ko. sanaa. Nyt kun tarkemmin ajatten, niin en ollut kuullut kenenkään muun kuin äitini käyttävän suomen kielen sanaa "tura"- Mahtava tilanne, hyvä ettei mennyt Tekniikan maailmat väärään kurkkuun.
Google ei tunne ainakaan hätägooglella suomenkielen sanaa "tura". Nyt kyllä kiinnostaisi tietää ko. sanan merkitys, vaikka se onkin ehkä asiayhteydestä pääteltävissä? Ja mikähän lie "tura"n murrealue?

Hieno sana.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Itse tunnen ainoastaan taivutusmuodon "turahtaa", jota sanaa käytänkin toimissani lähes päivittäin. Ei se nyt niin hirmuisen hieno sana ole mielestäni.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mä olen käsittänyt sen joksikin sotkuksi jota pitää trimmata tai huolitella. Esim. pensas voi olla tura. Ettei äitini olisi puhunut talven jäljiltä haravoimattomasta nurmikostakin turana. Murrealueeksi sanotaan vaikka Itä-Suomi.

Melkein tulee mieleen, että kuulinko kaverin väärin, kun kyseessä on kuitenkin niin erikoinen sana. Kyllähän ärrä särähtää sen verran eri lailla kuin koo, että tukan sekoittaminen turaan on aika epätodennäköistä.

Itse en käytä kyseistä sanaa, ja tosiaan en ole sitä muidenkaan kuullut käyttävän ennen tätä päivää.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Google ei tunne ainakaan hätägooglella suomenkielen sanaa "tura". Nyt kyllä kiinnostaisi tietää ko. sanan merkitys, vaikka se onkin ehkä asiayhteydestä pääteltävissä? Ja mikähän lie "tura"n murrealue?

Hieno sana.
Kirjoitin Googleen kaksi hakusanaa, ja heti selvisi että tura on murresana, jota on käytetty ainakin luovutetun Karjalan alueella Lumivaarassa merkityksessä takkuinen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Hähä, luovuttajakarjalaiset. Oisivat pistäneet hanttiin. Paljos Länsi-Suomesta vietiin? Niinpä.
Jos Venäjä sijaitsisi Suomen länsipuolella Karjalasta ei olisi menetetty mitään vaan silloin olisi menetetty Ahvenanmaa ja koko Pohjanlahden rannikko ja siinä tapauksessa suuri osa Länsi-Suomesta kuuluisi nykyään Venäjälle.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Rupesin miettimään että milloin olen viimeksi käynyt parturissa. En muista tarkasti, mutta Suomessa joskus 90-luvulla on vastaus.
 
Ylös