Revolt
Lead Singer
- Liittynyt
- 19.1.2007
- Viestit
- 3395
Nuo kaikki summat ovat vain eri medioiden heittoja eivätkä mitenkään keskenään vertailukelpoisia. Ei kukaan ulkopuolinen oikeasti tiedä, millaisia rahoja ja ennenkaikkea millaisin ehdoin minkäkin kuskin myötä olisi tallille tulossa. Jotenkin aina ihmetetyttää se, miten yliyksinkertaistettu kuva näistä maksukuskeista suurella yleisöllä oikein on. Ihmiset kuvittelevat, että tilanne on todellisuudessakin sama kuin vertauskuvallisesti eli että kuskilla on repussa riihikuivaa rahaa, jonka hän sitten vain lyö tallille pöytään.Sikäli tuo Felipe Massan tuleminen Williamsille vain 6 miljoonasta eurosta olisi aika vähän tallille mikäli Maldonado joutuisi lähtemään pois tai päättäisi lähteä pois. Sieltä ainakin Giedo van der Garde ja Bruno Senna olisivat alustavasti tuomassa enemmän rahaa.
Hollannin lehdistä luin muutama päivä sitten, että Giedon appiukko olisi yrittänyt ostaa jotakin osuutta tallista ja tämä osuus olisi ulosmitattu ilmeisesti Toto Wolffilta. Sen osuuden rahoilla ja muutenkin van der Garde saattaisi saadakin paikan tallista.
Osuusrahojen kanssa van der Garden avustukset olisivat 10-15 miljoonaa ja ilman 5-10 miljoonaa eli huonoimmillaan samaa luokkaa kuin Bottaksella. Bottaksella tuo summa on noin 5 miljoonaa euroa ja ehkä jopa hieman vähemmän.
Todellisuus on kuitenkin huomattavasti monimutkaisempi ja sponsorointiin liittyy paljon erilaisia ehtoja, jotka muodostavat ratkaisevia eroja eri vaihtoehtojen välille, jopa siinä määrin, että euromääräisesti huomattavasti pienempi yhteistyö saattaakin olla tallille paljon järkevämpi jos ehdot ovat paremmat.
Lisäksi kehottaisin hieman kriittisemmin arvioimaan noita omistusasioita. Jos vaikkapa Van Der Garden faija ostaa Toto Wolffilta Williamsin osakkeita, niin miten tämä käytännössä hyödyttää Williamsia? Toki jos osakkeita on niin iso määrä, että isästä tulisi merkittävä osakkeenomistaja, on hänellä jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaa kuskivalintoihin, mutta suoranaisesti tuollainen osakekauppa ulkopuolisten omistajien välillä ei millään lailla tee kuskista tallille houkuttelevampaa.