Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
JOC sanoi:
No en ostamisesta tiedä, mutta itse en kyllä vistaa koneeseeni laittais. Ja kyllä, olen käyttänyt kys. järjestelmää.
Minä taas tässä tuumailen, ostanko ensi viikolla Vistan vai acentelenko Linuxin :thumbup: XP:tä en enää tässä vaiheessa halua ottaa uuteen koneeseen. Tulee säädöt ja vaihdot kuitenkin eteen ennen raudan vanhenemista.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Sam sanoi:
Minä taas tässä tuumailen, ostanko ensi viikolla Vistan vai acentelenko Linuxin :thumbup: XP:tä en enää tässä vaiheessa halua ottaa uuteen koneeseen. Tulee säädöt ja vaihdot kuitenkin eteen ennen raudan vanhenemista.
No jos ei olisi pelikäyttöä (ja vaatimusta siis kunnon näytönohjaimesta toimivine ajureineen jne.) niin sitten tuota vistaa voisi harkita.

Joo. Mutta on tämä uudenkin koneen hankkiminenkin harvinaisen työlästä. Ennen oli paljon helpompaa senkun marssi kauppaan ja hankki ekan koneen mikä sopi budjettiin. ;) Nyt tääkin homma on tälläista saaterin jahkailua.

Mitä olen nyt katsonut noita valmispaketteja, niin kaikissa niissä mielestäni on joku osa joka ei miellytä - tai sitten hinta. Räätälöidyissä on sitten ongelma valita niitä osia.

Öööhh..pää hajoaa...taidan leikkiä jatkossa helmitaululla ja leegoilla. :eek:

JOC

tavallinen virtanen
Formulanomi sanoi:
No jos ei olisi pelikäyttöä (ja vaatimusta siis kunnon näytönohjaimesta toimivine ajureineen jne.) niin sitten tuota vistaa voisi harkita.

Joo. Mutta on tämä uudenkin koneen hankkiminenkin harvinaisen työlästä. Ennen oli paljon helpompaa senkun marssi kauppaan ja hankki ekan koneen mikä sopi budjettiin. ;) Nyt tääkin homma on tälläista saaterin jahkailua.

Mitä olen nyt katsonut noita valmispaketteja, niin kaikissa niissä mielestäni on joku osa joka ei miellytä - tai sitten hinta. Räätälöidyissä on sitten ongelma valita niitä osia.

Ei siinä ole mitään vaikeutta valita osia, ei se kone ole sen jälkeen yhtään vähempää tai enempää kuin osista erikseen kasattava vehje. Muistit vaihtoon niin hyvä on. Paitsi jos ite tekisin koneen, niin valitsisin koteloks Antecin Piano Black II NExuksen sijaan, mutta ne nyt alkaa oleen sitten makuasioita.

JOC

tavallinen virtanen
Formulanomi sanoi:

Ei siinä ole mitään vaikeutta valita osia, ei se kone ole sen jälkeen yhtään vähempää tai enempää kuin osista erikseen kasattava vehje. Muistit vaihtoon niin hyvä on. Paitsi jos ite tekisin koneen, niin valitsisin koteloks Antecin Piano Black II NExuksen sijaan, mutta ne nyt alkaa oleen sitten makuasioita.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Minkäslaisen koneen itte ostaisitte tollaasella 1200-1700 budjetilla.
Intel® Core 2 Duo E4300
Thermaltake SonicTower Rev. 2
120 x 120 x 25 NF-S12-800
Gigabyte GA-965P-DS3
Sparkle 320MB 8800GTS GDDR3 PCIe
2048MB DDR2RAM Team Elite Dual Channel Kit PC667
320GB Samsung T166 SataII
DVD LG GSA-H42N
Cooler Master Centurion 534
BeQuiet Straightpower 450W
Samsung SyncMaster 225BW
Microsoft Windows XP Fin Home Edition
Logitech Cordless Desktop S 510

Tuollainen setti.. kasauksellani 1550€ ;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Rusinalla kun on tältä alueelta tietoa ja intoa, niin annatko minulle suosituksia pelkäksi keskusyksiköksi hintaluokassa 800-1000 euroa?

En ole nyt vähään aikaan seurannut tuota hintaluokkaa enkä näin ollen tiedä Intelin ja AMD:n suhdetta toisiinsa. Halvemmissa ratkaisuissa olen pitäytynyt AMD:ssa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Rusinalla kun on tältä alueelta tietoa ja intoa, niin annatko minulle suosituksia pelkäksi keskusyksiköksi hintaluokassa 800-1000 euroa?

En ole nyt vähään aikaan seurannut tuota hintaluokkaa enkä näin ollen tiedä Intelin ja AMD:n suhdetta toisiinsa. Halvemmissa ratkaisuissa olen pitäytynyt AMD:ssa.
Nyt Saksassa maksaa Intel Core 2 DUO E4300 (Allendale-ytimellinen siis) 115€, niin voisi melkein mennä Intel halvempaan koneeseen ;)
Tuo minun Formulanomille laittama setti ilman näyttöpäätettä+ohjelmistoa+näppis och hiiri setti on aika kova. Tietysti olisi mukava tietää minkälaista konetta tarkemmin haet.

Tuossa koneessa olen painottanut hiljaisuutta: Kotelotuulettimina kaksi 12cm propellia..ja yksi samanlainen kiinni prossujäähyssä [Sonic tower..Mitat: 112 x 112 x 150mm..]. Kyseiset propellit ovat hiljaisimpia mitä tuossa kokoluokassa markkinoilta löytyy. Jäähdytysteho ei ole suurin mahdollinen, mutta toisaalta ei lähetä mihinkään älyttömiin ylikellotuksiin. Sanoisin, että prossun osalta päästään kevyesti 3,0GHz lukemiin ilman erityisempiä muutoksia lämpöjen pysyessä samalla tai hieman alhaisemmalla tasolla kuin vakiokelloilla ja vakiojäähyllä.

Näytönohjain on suurin kysymysmerkki: Tarvitsetko pelitehoja a) Paljon b) Jonkin verran c) ei paljoakaan d) ei ollenkaan. Tuo 8800GTS 320MB kuuluu luokkaan a). 8800GTS:n jäähy on erittäin hiljainen ja siitä saa entistä hiljaisemman esim. Rivaturnerilla hidastamalla tuuletinta (Kunhan et ylikellota korttia, niin lämmöt pysyvät Nvidian ilmoittamissa hyväksytyissä arvoissa).

Näytönohjaimen osuus on n. 270€, ylivoimaisesti kallein yksittäinen osa tuossa setissä. Seuraavaksi kallein osa on E4300 [115€].

Virtalähteenä tuossa on BeQuiet Straightpower, mikä on yksi markkinoiden hiljaisimmista aktiivijäähdytetyistä virtalähteistä. Kiintolevynä Samsung T166, mikä on hiljaisimpia ja viileimpinä käyviä kiintolevyjä. Tosin T166 on myös erittäin tehokas ja omassa testauksessa päihitti esim. Seagate 7200.10:n.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Onneksi ei minun tarvitse miettiä hiljaisuutta, puhukoon keskusyksikkö niin kauan kuin sen sielu sietää.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Rusina sanoi:
Tietysti olisi mukava tietää minkälaista konetta tarkemmin haet.
Itselleni hupikonetta. Kevyttä pelaamista, TV:n katsomista ym. Tarkoitus on kuitenkin tehdä sellainen kokoonpano, ettei tarvitse 2-3 vuoteen olla merkittävästi päivittämässä.
Rusina sanoi:
Tuossa koneessa olen painottanut hiljaisuutta: Kotelotuulettimina kaksi 12cm propellia..ja yksi samanlainen kiinni prossujäähyssä [Sonic tower..Mitat: 112 x 112 x 150mm..]. Kyseiset propellit ovat hiljaisimpia mitä tuossa kokoluokassa markkinoilta löytyy. Jäähdytysteho ei ole suurin mahdollinen, mutta toisaalta ei lähetä mihinkään älyttömiin ylikellotuksiin.
Hiljaisuus on suurimpia vaatimuksia. Kone tullee olemaan päällä kaiken päivää kuuloetäisyydellä.
Rusina sanoi:
Näytönohjain on suurin kysymysmerkki: Tarvitsetko pelitehoja a) Paljon b) Jonkin verran c) ei paljoakaan d) ei ollenkaan. Tuo 8800GTS 320MB kuuluu luokkaan a).
Näytönohjaimen osuus on n. 270€, ylivoimaisesti kallein yksittäinen osa tuossa setissä. Seuraavaksi kallein osa on E4300 [115€].
Kuulunen luokkaan b. Noin paljoa en lähtökohtaisesti ajatellut näytönohjaimeen sijoittaa. Jos tehokkaammalle tulee esim. vuoden päästä tarvetta, voin sitten helposti siirtää omasta koneestani nyt hankitun ohjaimen johonkin perheen muista koneista.

Kiitoksia nopeasta ja hyvin perustellusta vastauksesta :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Joo Nomille sanoisin minäkin, että ota nopeempaa muistia. Tuo prossu meinaan ylikellottuu ihan perkeleesti, jos joskus semmoseen innostut, mutta siihen tarttet vähän nopeempaa muistia.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Joo Nomille sanoisin minäkin, että ota nopeempaa muistia. Tuo prossu meinaan ylikellottuu ihan perkeleesti, jos joskus semmoseen innostut, mutta siihen tarttet vähän nopeempaa muistia.
ok. (et vissiin tarkoittanut tuota Rusinan ehdotusta vaan aikaisempaa postaustani)

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Itselleni hupikonetta. Kevyttä pelaamista, TV:n katsomista ym. Tarkoitus on kuitenkin tehdä sellainen kokoonpano, ettei tarvitse 2-3 vuoteen olla merkittävästi päivittämässä.

Hiljaisuus on suurimpia vaatimuksia. Kone tullee olemaan päällä kaiken päivää kuuloetäisyydellä.

Kuulunen luokkaan b. Noin paljoa en lähtökohtaisesti ajatellut näytönohjaimeen sijoittaa. Jos tehokkaammalle tulee esim. vuoden päästä tarvetta, voin sitten helposti siirtää omasta koneestani nyt hankitun ohjaimen johonkin perheen muista koneista.

Kiitoksia nopeasta ja hyvin perustellusta vastauksesta :)
Tietysti itseltä löytyisi ylimääräinen Geforce 7900 GTO 512MB, tosin se on n. 6kk käytetty (takuuta jäljellä sen verran, että takuun loppuessa tuo kortti pitäisi vaihtaa jo tehokkaampaan..). Tuo on uutenakin halvempi kuin tuo Geforce 8800 GTS 320MB ja se fakta, että kortti on käytetty tekisi kortista tietenkin paljon halvemman. Tuon Samsung 225-näyttöpäätteen natiiviresoluutio on 1680x1050 ja tuolla optimaalisella resoluutiolla pelaaminen vaatii kohtuullisesti tehoja. Itse käyttänyt tuota 7900 GTO:ta kun olen pelannut 1600x1200 asetuksilla..eli hieman raskaammilla asetuksilla.

GTO:ssa on kanssa erittäin hiljainen (ja massiivinen) jäähy, mikä puhaltaa lämpimän ilman suoraan ulos kotelosta. Pienellä jäähyllä varustetut tuntuvat olevan poikkeuksetta verrattaessa äänekkäitä tai jos ei ole, niin ne puhaltaa jokatapauksessa lämpimän ilman kotelon sisään ja tuota pitää sitten siirtää kotelotuulettimilla pois (kotelotuulettimille lisää tehtävää tarkoittaa isompaa äänentasoa taikka korkeampia lämpötiloja..).
Passiivisesti jäähdytetyt kortit tuottavat yhtä paljon lämpöä kuin normaalitkin, mutta niissä ei ole (vakiona) mitään mikä siirtäisi sitä lämpöä pois kortin ympäriltä. Tuossakin pitää kotelotuuletuksen kompensoida tai sitten lämmöt kohoavat (passiivijäähdytetyt jostain syystä hajoavat herkimmin..).

---

Sitten tietysti uutena on karvan verran halvempi X1950 pro, mikä nyt jää tehoissa kohtuullisesti jälkeen 7900GTO:lle ja on hieman äänekkäämpi
---

Jos televiissoria katselet, niin voit tietysti hankkia esim. TerraTec Cinergy 2400i DT kortin. Siinä on kaksi dvb-t viritintä (114€)

noita pci-e 1x paikkoja on näytönohjain slotin (pci-e 16x) molemmilla puolilla yksi. Jos valitset tuollaisen massiivisella jäähyllä varustetun näytönohjaimen, niin tuo kortti pitäisi asentaa näytönohjaimen ja prossun väliin, hieman epätyypilliseen paikkaan..tuo massiivinen jäähy peittää sen tyypillisemmän pci-e 1x paikan

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Voisin kyllä ostaa sinulta tuon näytönohjaimen :thumbup:

Tällä hetkellä koneessani on TerraTec Cinergy 1200 dvb-t ja sen toimivuus on ollut vaihtelevaa viimeisen vuoden ajan. Ajattelin vaihtaa merkkiä, vaikka käyttöliittymästä olenkin pitänyt.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
OoPee sanoi:
E6300 tarvitsee todellakin melko nopeaa muistia.

533MHz muisteilla realismia on 7x266MHz = vakiokellot. Jos kellottaa, niin pitää mennä muistien specsatun arvon yli..todennäköisesti ei päästä pitkälle. 667MHz muisteilla taas 7x333MHz= 2331; periaatteessa E6400:n lukemiin ja 800MHz muisteilla 7x400MHz. A-Datan Vitesta 800MHz palikoilla tosin pääsee hulppeasti yli speksattujen arvojen. Itsellä E6300 toiminut vakaasti 7x457MHz tasolla, tosin itse ajan 24/7 7x435MHz tasolla jotta lämmöt pysyvät alhaalla hiljaisella jäähyllä.
---

Itse ottaisin mieluummin E4300 prossun 115-120€ hinnalla. E4300:ssa kerroin on 9, kun E6300:ssa 7: E4300 1.8GHz=9*200MHz E6300 1.86GHz=7*266MHz.
Ylikellotettaessa E4300 lyö selvästi E6300:n (mikä sekin on loistava tuossa) juuri suuremman kertoimen avulla. Esim. 667MHz muistien speksatuilla arvoilla saavutetaan 2997MHz kun vastaava oli E6300:lla 2331MHz. Vesijäähyllä tätä on nyt ajettu tietenkin yli 3600MHz tasolla, mutta vakiojäähylläkin 3375MHz tasolla jolloin se on tehokkaampi kuin vakiokellotaajuuksilla toimiva X6800 2.93GHz (900€).

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Rusina sanoi:
Intel® Core 2 Duo E4300
Thermaltake SonicTower Rev. 2
Gigabyte GA-965P-DS3
Sparkle 320MB 8800GTS GDDR3 PCIe
2048MB DDR2RAM Team Elite Dual Channel Kit PC667
320GB Samsung T166 SataII
DVD LG GSA-H42N
Cooler Master Centurion 534
BeQuiet Straightpower 450W
Samsung SyncMaster 225BW
Microsoft Windows XP Fin Home Edition
Logitech Cordless Desktop S 510

Tuollainen setti.. kasauksellani 1550€ ;)
Ai mut verkkokortti. Vai kuuluuko se emoon ?

Edit: Taisi joo kuulua...RJ-45 port
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2314&ProductName=GA-965P-DS3

Oopee:
Ok

Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Voisin kyllä ostaa sinulta tuon näytönohjaimen :thumbup:

Tällä hetkellä koneessani on TerraTec Cinergy 1200 dvb-t ja sen toimivuus on ollut vaihtelevaa viimeisen vuoden ajan. Ajattelin vaihtaa merkkiä, vaikka käyttöliittymästä olenkin pitänyt.
Vaihtelevaa, millä tavalla? Sellaista olen kuullut, että vakiosoftalla on ollut vaikeaa melkolailla merkistä riippumatta. 15€ maksavaa Dvb vieweriä ovat kehuneet ja ratkonut monella eri kortilla olevat ongelmat.
---

Tarkistin tuon kortin tarjoukset ja tällä hetkellä paras tarjous on luokkaa hieman päälle 190€. Siitä ylemmäs saa tietenkin tarjota, mutta tuossa jo liikutaan niissä rajoissa, ettei paljoa enempää kehtaa pyytää hyvällä omalla tunnolla.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Rusina sanoi:
Vaihtelevaa, millä tavalla? Sellaista olen kuullut, että vakiosoftalla on ollut vaikeaa melkolailla merkistä riippumatta. 15€ maksavaa Dvb vieweriä ovat kehuneet ja ratkonut monella eri kortilla olevat ongelmat.
Yhdessä vaiheessa oli ongelmia kortin näkymisen kanssa. Windows ei siis tunnistanut koko korttia :nope: Tuosta sitten pääsin eroon asentamalla XP:n uudestaan. Nykyään noin joka toisella yrityksellä kuvaa ei näy ollenkaan. Herjaa liian heikosta tai puuttuvasta signaalista. Samaan aikaan kuitenkin Hauppaugen kortti toimii ongelmitta toisessa koneessa. Ajattelin antaa nykyisen koneen tytölleni, joten hän saa siinä kaupan päällisenä telkkarin. Täytyy kokeilla, josko tuo ongelma korjautuisi Dvb viewerillä.
Rusina sanoi:
Tarkistin tuon kortin tarjoukset ja tällä hetkellä paras tarjous on luokkaa hieman päälle 190€. Siitä ylemmäs saa tietenkin tarjota, mutta tuossa jo liikutaan niissä rajoissa, ettei paljoa enempää kehtaa pyytää hyvällä omalla tunnolla.
Ok - minä vilkuilin tarjontaa ja ajattelin harkita 7600GT korttia. Liekö tuo mistään kotoisin?

Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Yhdessä vaiheessa oli ongelmia kortin näkymisen kanssa. Windows ei siis tunnistanut koko korttia :nope: Tuosta sitten pääsin eroon asentamalla XP:n uudestaan. Nykyään noin joka toisella yrityksellä kuvaa ei näy ollenkaan. Herjaa liian heikosta tai puuttuvasta signaalista. Samaan aikaan kuitenkin Hauppaugen kortti toimii ongelmitta toisessa koneessa. Ajattelin antaa nykyisen koneen tytölleni, joten hän saa siinä kaupan päällisenä telkkarin. Täytyy kokeilla, josko tuo ongelma korjautuisi Dvb viewerillä.

Ok - minä vilkuilin tarjontaa ja ajattelin harkita 7600GT korttia. Liekö tuo mistään kotoisin?
7600GT on ihan ok.. Tehot riittävät kohtuulliseen pelailuun, mutta ihmeitä ei kannata odottaa. 7600GT - korteissa on mielestäni ongelmana jäähdytys. Se referenssijäähy, mikä useimmista korteista löytyy - on suht äänekäs pelaillessa ja sitten iso määrä passiivijäähdytteisiä versioita on kokenut lämpökuolemia. Sitten näitä isoilla, tehokkailla ja hiljaisella jäähyllä varustettuja kortteja löytyy myös, mutta niiden hinnat ovat kanssa 190€ luokkaa joten ne kannattaa unohtaa samantien.

Itsellä on kokemusta XpertVision GeForce 7600 GT kortista. Siinä on referenssimallista eroava jäähy, mikä on hieman hiljaisempi ja tehokkaampi. Suomihinta tuolle on 110€+postikulut, Saksassa 90€+postikulut; jos tilaa kerralla useamman osan, niin tulee melko nopeasti halvaksi ostaa Saksasta, esim. e-bug; 15€ kotiovelle kannettuna.

Myös Palit 7900GS 150€ (sis. postikulut) on aika hyvä vaihtoehto. Painii eri teholuokassa kuin 7600GT tai Palit Radeon X1950Pro Super 512MB PCIE n. 175€ postikuluineen.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Hienoa. Palit Radeon X1950Pro Super 512MB PCIE on nyt ensisijainen vaihtoehto. Katsotaan mihin päin tuosta vielä kallistun.