Pelkän rungon downforce

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onko asiasta kenelläkään faktatietoa lähteineen?

Eli millä tasolla pelkän F1-rungon downforce on? Härpättimillä ja ilman. Uskoisin, että härpäkkeillä varustettu r-27, jonka etu ja takasiipien kulmat olisi nollissa, pystyisi ajamaan ylösalaisin katossa tippumatta sieltä yli 280 kilometrin tuntinopeuksilla.

Tietysti nollakulmat siivissä aiheuttaisi myös ongelmia auton aerodynaamiseen toimivuuteen, koska epäilemättä runko on suunniteltu toimimaan siipien jättämien ilmavirtojen kanssa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Muistan lukeneeni muutaman vuoden takaa tuon lukeman. En enää sitä tarkasti muista mutta se oli luokkaa 40%. Riippunee erinäisistä säännöistä sekä autostakin.

Ihan pelkkä rungon puikula tuottaa kyllä paljon vähemmän downforcea, härpäkkeitä tarvitaan ohjaamaan ilmavirtauksia niin että runko toimii niinkuin on haluttu.

40% lukemalla "ylösalaisin" ajelu onnistuisi jossain 250 km/h tienoissa olettaen vanhan tarinan 150 km/h vauhdista ylösalaisin siivillä. Ja jos joku tuohon nyt tarttuu, niin sanotaan vielä ettei formula ylösalaisin oikeasti kulje. Kunhan lasketaan downforce-lukemia suhteutettuna auton painoon.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Silmämääräisesti arvioisin n. 30% jos siivet tiputtaa pois. Tosin kokonaisuus ratkaisee. Kun siivet löydään runkoon kiinni, siipien voima laskee ja toisaalta rungon voima nousee.
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
45% olen joskus lukenut olevan difuuserin osuus auton kokonais downforcesta. siivethän ovat sääntöjen sanelemat ja epäkäytänölliset sellaisenaan siihen hommaan, jos ajattelee niiden df-ilmanvastus kerrointa, joka on noin 2.4-5 arvioiden mukaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ylosalaisin ajaminen on käytännössä legendaa, viimeistään takarenkaiden luistamisen aiheuttaman nopeuden laskemisen jälkeen.

Downforce on jännä juttu, koska suoralla se on liiallisena nopeudelle haitallista, mutta mutkassa auttaa lisäämällä pitoa. Arvelen, että toteutuksessa pyritään hyödyntämään eturenkaiden poikkeutuskulmaa ilmavirtauksen ohjaamisessa. Samoin radan kiertosuunnan mukaan muodostuvaa sivutuulikomponenttia saatetaan hyödyntää säätämisessä. Kenties jopa ennustettua tuulensuuntaa.

Puuskittaisen tuulen haitallisen vaikutuksen havaitsen usein kuljettajien ottavan haitallisena esille, vaikka suhteutettuna F1 nopeuteen, tuulennopeus on melko pieni.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
2Lman sanoi:
Ylosalaisin ajaminen on käytännössä legendaa, viimeistään takarenkaiden luistamisen aiheuttaman nopeuden laskemisen jälkeen.
öö.. say what? :confused: Miten ne tararenkaat nyt oikein pääse luistamaan jos ilmavirta painaa autoa kattoon kymmenien ja satojen kilojen voimalla? Siinä olet oikeassa, että katossa ajaminen on käytännössä mahdotonta, mutta ei väittämästäsi syystä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
pyrydaman sanoi:
siivethän ovat sääntöjen sanelemat ja epäkäytänölliset sellaisenaan siihen hommaan, jos ajattelee niiden df-ilmanvastus kerrointa, joka on noin 2.4-5 arvioiden mukaan.
Mihin hommaan?
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Hevimies sanoi:
öö.. say what? :confused: Miten ne tararenkaat nyt oikein pääse luistamaan jos ilmavirta painaa autoa kattoon kymmenien ja satojen kilojen voimalla? Siinä olet oikeassa, että katossa ajaminen on käytännössä mahdotonta, mutta ei väittämästäsi syystä.
F1 autolla on sen verran suuri ilmanvastus, että takapyöriltä pitää saada siirrettyä tehoa radan pintaan. Ja ylösalaisin se ei onnistu, koska pitoa on liian vähän. Hallittavuudenkin kanssa tulee ongelmia, kun takapään pito loppuu sutimiseen. Pienen hetken F1 auto saattaisi teoriassa pystyä kulkemaan ylösalaisin, mutta tuskinpa pidempää matkaa. Hidastuvuus on liian suurta ellei teho siirry rataan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lonso_567 sanoi:
F1 autolla on sen verran suuri ilmanvastus, että takapyöriltä pitää saada siirrettyä tehoa radan pintaan. Ja ylösalaisin se ei onnistu, koska pitoa on liian vähän. Hallittavuudenkin kanssa tulee ongelmia, kun takapään pito loppuu sutimiseen. Pienen hetken F1 auto saattaisi teoriassa pystyä kulkemaan ylösalaisin, mutta tuskinpa pidempää matkaa. Hidastuvuus on liian suurta ellei teho siirry rataan.

Pitää tehä sellanen Stuntsissa (peli) ollut rata jossa voi kiertää ylösalaisin sellasessa putkessa, sit kiepahtaa taas oikein päin. :eek!:

Onko kyseiselle (legendaariselle) pelille tullut jatkoa? :confused:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Mickey sanoi:
Pitää tehä sellanen Stuntsissa (peli) ollut rata jossa voi kiertää ylösalaisin sellasessa putkessa, sit kiepahtaa taas oikein päin. :eek!:

Onko kyseiselle (legendaariselle) pelille tullut jatkoa? :confused:
Oli kyllä loistava peli. Silmukkahan siinä ainakin oli, mutta myös joku kierreputki? Olin käsi molemmissa :eek: Jatko-osista en ole kuullut?
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Lonso_567 sanoi:
F1 autolla on sen verran suuri ilmanvastus, että takapyöriltä pitää saada siirrettyä tehoa radan pintaan. Ja ylösalaisin se ei onnistu, koska pitoa on liian vähän. Hallittavuudenkin kanssa tulee ongelmia, kun takapään pito loppuu sutimiseen. Pienen hetken F1 auto saattaisi teoriassa pystyä kulkemaan ylösalaisin, mutta tuskinpa pidempää matkaa. Hidastuvuus on liian suurta ellei teho siirry rataan.
Jos lasketaan pois molempien tapausten yhteinen nimittäja, eli maan vetovoima, niin logiikallasi F1 autolla ei voisi sitten ajaa edes maassa. No ei kait siinä, jatkakaa... :yuck:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lonso_567 sanoi:
F1 autolla on sen verran suuri ilmanvastus, että takapyöriltä pitää saada siirrettyä tehoa radan pintaan. Ja ylösalaisin se ei onnistu, koska pitoa on liian vähän. Hallittavuudenkin kanssa tulee ongelmia, kun takapään pito loppuu sutimiseen. Pienen hetken F1 auto saattaisi teoriassa pystyä kulkemaan ylösalaisin, mutta tuskinpa pidempää matkaa. Hidastuvuus on liian suurta ellei teho siirry rataan.
Kyllähän se näinkin on. Mutta mikä olisi se riittävä pidon kynnysarvo, että pitoa olisi riittävästi? Jos mentäisiin 400km/h, niin luulisi sitä forcea jo olevan siinä määrin, että pito riittää, vai mitä olet mieltä?
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Oletetaan että 200km/h:n downforce riittää kumoamaan maan vetovoiman = ~650kg. Downforcen kasvaessa nopeuden neliössä tarkoittaisi 300km/h ja aika mehevää alas (ylös) painavaa voimaa. Noinkohan löisi joutavaa.. :confused:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Huippuvauhdissa siirtyy lähes 800hv, teho muutaman sadan neliösentin pinta-alalla, kumin ja asfaltin välillä. Olen varma, että sutii joitakin prosentteja radalla ja "oikeinkin" päin.

F1:ssä on varmasti onnistuttu, ettei downforce aivan nopeuden neliössä kasva. Eräät tallit toisia paremmin ja se on varmasti eräs suurin menestystekijä. Siipien useat kerrokset toimivat pienemmillä nopeuksilla tehokkaammin yhteistyössä, mutta suuremmalla nopeudella ilmamassa vuotaa kerroksien väleistä, jolloin suhteellinen vastus ei kasva "suhteettomasti"

Ilmeisesti diffuusorilla ilmiö on toteutettavissa vieläkin paremmalla hyötysuhteella.
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Kyllähän autolla voi "katossa" ajaa, mutta ei suoraan niin että otetaan F1 auto ja pistetään ylösalaisin. Tässä voisi hyödyntää ilman painavan voiman lisäksi sitä että auton pohjaan muodostetaan alipaine ja yläosaan (eli alle kun auto on väärinpäin) korkeapaine joka entisestään avustaa asiassa.

Mut nyt kyl meni offtopic.. :thumbfh:
 

Turpoo

Active member
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
33
Lonso_567 sanoi:
Oli kyllä loistava peli. Silmukkahan siinä ainakin oli, mutta myös joku kierreputki? Olin käsi molemmissa :eek: Jatko-osista en ole kuullut?
Mitämitämitä!?! Eikös täällä ole kuultu ilmaispelistä Trackmania Nations ja kaupallisesta pelistä Trackmania Sunrise?

Loisto peli tuo Trackmania Nations, varsinkin kun se on ilmainen ja pelaajia kyllä löytyy joita vastaan voi hioa niitä viimeisiä kymmeniksiä pois ajasta. Tosin tuo peli ei ole Stunts -pelintekijöiden kehittämä, mutta ajaa ihan saman asian nykyaikaistettuna.

Ilmaispeli löytyy tuolta: http://www.trackmanianations.com/indexUk.php

Jos ei Starfocen asennus koneeseen haittaa niin lataa ihmeessä. Netistä löytyy myös ohjelma jolla tuon Starfocen saa poistettua koneesta.
 
Ylös