Ajattelin tähän mutuvääntöön aiheesta voiko F1:llä ajaa ylösalaisin katossa laskeskella vähän suuntaa antavia arvoja. Koska ei ole tarpeeksi mittausarvoja, on suureita ollut pakko heittää päästä (esim. pinta-alat) ja osa on ihan taulukkotietoa.
F1-auton painaessa 650 kg, aiheuttaa se normaalivoiman 6500 Newtonia. Tästä johtamalla, laskemalla saadaan nopeudeksi n. 185 km/h, jolloin Downforce on yhtä suuri kuin tämä voima. Tämä on siis pienin nopeus, jolloin auto laskuissa käytetyillä arvoilla kestää katossa.
Nopeudessa 265 km/h väärinpäin olevan auton "downforce" painaa autoa kattoon 6500 newtonin voimalla, eli tällöin F1-painautuu kattoon samalla voimalla kuin lähtotilanteessa, eli oman massansa verran (auton ollessa oikeinpäin).
Nopeudessa 321 km/h auto painautuu kattoon 13000 newtonin voimalla, eli 2xauton massa.
Nopeudessa 371 km/h auto painautuu kattoon 19500 newtonin voimalla, eli 3xauton massa.
Kuten edellä nähdyistä arvoista voidaan nähdä, voi F1-autolla ajaa "helpostikin" katossa. Pitää vain kiihdyttää lähes 200 km/h:hon, ennenkuin kiepsautusta kattoon kannattaa harkita. 265 km/h:ssa downforce imee autoa kattoon tuplasti sen oman massan verran, eli kattoon vaikuttaa saman verran voimaa autosta kuin auton seistessä oikeinpäin paikallaan. Arvot on suuntaa-antavia, edellämainittujen mittaustulosten puutteen takia, mutta toimivat osoittamaan asian mallikkaasti. Voidaan todeta, että vaikka ajaminen katossa on mahdollista, vaatii se aika rämäpäisen kuskin, että pää kestää ajaa vauhtia tiputtamatta pää alaspäin kolmeasataa.
Joku puhui, että auton sutiminen vaikuttaisi auton katossa pysymiseen. No vaikuttaisihan se, jos tehoa olisi ihan mielettömästi ja sutiminen kestäisi niin kauan, että F1:sen nopeus romahtaisi alle yllä lasketun rajanopeuden ja tippuisi katosta. Laskin samoilla arvoilla kuin yllä, että 800 hevosvoimaisen F1:sessä riittää tehot sutimiseen 210 km/h nopeuteen asti, sen jälkeen F1:nen ei sudi vaikka kuinka kuski yrittäisi polettaa. Joten yli 210 km/h nopeudessa kuljettajan ei tarvitse pelätä renkaiden sutimista, senkun vain painaa menemään.
Runko vs. siiven aiheuttamaa downforcesuhdettakin voisi yrittää laskea, mutta käytännössä meillä on niin vähän arvoja, että en näe siinä mitään järkeä. Runkohan ei toimi siiven tavoin ollenkaan tasaisen pohjan takia, joten ilman diffuusorin aiheuttamaan ”imua”, olisi rungon aiheuttama alipaine aika olematonta verrattuna siipien aiheuttamaan. Ja periaatteessa nykytrendin mukaisesti peräpäästä laskeutuvat katteet jopa vähentävät downforcea. Uskon kuitenkin, että F1 suunnittelijat ovat sen verran fiksuja ja heillä on niin älyttömästi mittaustuloksia käytettävissä, että rungonkin aiheuttama downforce on varsin merkittävä.