Toni_V
Well-known member
- Liittynyt
- 7.12.2004
- Viestit
- 984
Kannattaa jättää hiihtolenkin hemohessit ja muut mömmöt vähemmälle niin kirkastuu mieli vielä lisää. Taipuvilla siivillä saadaan hyötyä pienemmän ilmanvastuksen ja downforcen muodossa. Eivät ne tallit sellaista muuten väsäilisi koko aikaa. Selitys on tietysti se, että paine kohdistuu suuremmalla nopeudella pienempään pinta-alaan kun se siipi tai lärpäke taipuu.Juhis sanoi:Paitsi, että mietitäänpäs hetki, mikä sitä siipeä taivuttaa. Siipeä taivuttaa ilmamolekyylien muodostaman paineen aiheuttama voima. Ja koska paine kasvaa nopeuden neliössä, kasvaa myös siipeä taivuttava voima nopeuden neliössä. Siiven taipumisvastukseen voivat suunnittelijat vaikuttaa eri materiaaleilla ja eri valmistustavoilla, mutta muutoksien suhde on silti nopeuden neliössä.
Jos haluat liikuttaa jotain, aina tarvitaan voimaa.
Huh, olipas lähellä, että olisin kääntynyt teidän kannalle tässä asiassa. Tuli todistettua, että hiihtolenkki virkistää mieltä, ...
Vaikka auton aerodynamiikan downforce ei menekään aivan toiseen potenssiin, niin silti uskoisin downforcen puolesta katossa ajamisen olevan ihan mahdollista. Todennäköisesti auton tekniikka saataisiin muuteltua niin että sen puoleen ajaminen olisi mahdollista.
Käytännön seikat ovat tietysti ratkaistavia, vaikkapa miten kattoon lähdetään ajamaan, jossain putkessako? Putken mallisessa radassa ajokorkeus muuttuisi keskellä, runko on kauempana pinnasta ja siten downforcea menetettäisiin. Putken pinta ja käytettävät renkaat määräisivät pitkälti kitkan, tälläisessä kokeessa voitaisiin hyvinkin ajella välikelin renkailla jolloin kitkaa saataisiin hetkeksi enemmän. Yritys olisi joka tapauksessa vaarallinen, koska pomppu tai autorikko voisi irrottaa auton pinnasta ja sitten mentäisiinkin pää edellä lattiaan ja vauhdilla.