Mä väitän, ettei kilpailuvirityksen downforce riitä ylosalaisin ajoon koska nopeus laskisi nopeasti, takarenkaiden sutimisen alkaessa välittömästi, olisi alkunopeus mitä tahansa.
Jos auto pitäisi saada kattoon, olisi oikea liike ilmailun vanha taitolentoliike "tynnyri" ja siitä puolikas. Siinä säilyy positiivinen, mutta kohtuullinen G ja on siksi mahdollinen lähes kaikilla kiinteäsiipisillä.
Auton rakennus formularadoille on kompromissi, jossa haetaan paras yhdistelmä kiihdytystä, jarrutusta, suoria ja kurviajoa varten. Tämän ymmärtävät kaikki foorumilaiset. Muitakin merkittäviä tekijoitä on kuten renkaiden kuluminen ja polttoainemäärä. Ennen oli joillain radoilla huomattavan erilaiset setupit aika-ajoon ja kilpailuun, koska paras taktiikka kilpailussa ei ollut nopein kierros, koska joutuisi suoralla ohitetuksi.
Monikerroksisilla siivillä voidaan vaikuttaa laminaarisen ja turbulenttisen virtauksen muutokseen, jonka seurauksena (käänteinen) nostovoima ja indusoituva vastus muuttuu nopeuden mukaan. Samoin nostovoimapiste tai todennäköisesti käytännössä useammat "liikkuvat" taaksepäin nopeuden kasvaessa.
Vaikkapa jo takasiiven standardoiminen vähentäisi uskomattoman paljon kehitysmahdollisuutta ja siksi tekisi auton rakennuksesta halvempaa.
Venturi ja pohja pyritään kehittämään sellaiseksi, että sen downforce hieman "kyllästyy" ilman loppumisen vuoksi, suoraan ajettaessa. Todennäköisesti on mahdollista että mutkassa, etupään kiertäessä pidemmän matkan "ulkopuolella", on venturin downforce suurempi kuin suoraan, samalla nopeudella liikkuessa olisi. Ihan varmasti etupyörien poikkeutus on yhdistelmässä mukana. Todennäköisesti jopa renkaan muodon muutos, alletaipuminen sekä rungon kallistuminen suunnitellaan myös aerodynamiikan kannalta.
Jarrutuksessa auto nyökkää, vaikka painopiste on mahdollisimman matalalla ja sen vaikutus kohtauskulman muutoksen jyrkentämisessä on varmasti havaittavissa pysähtymisessä ripustusten rakenteita ja säätöjä muuttamalla.
Yksittäisiä, mutta myös toisiinsa vaikuttavia juttuja, joiden hallitseminen tekee erot autojen suorituskykyyn ja joiden hallitsemisesta huippusuunnittelijoille maksetaan.