Persut ei ole rasisteja

Sue_me

Well-known member
En nyt oo ihan varma, mitä sanoja käytettiin, mutta intentio tuli selväksi kyllä. Enkä edes vittuillut, noileena poikana koitin poistua paikalta vaan.
Itse käyttäisin omalle kohdalle sattuneessa tilanteessa rikosnimikkeinä tappouhkausta ja ryöstöä. Lisäksi ko. henkilö väitti samassa tilanteessa pistäneensä jo aiemmin kylmäksi erään henkilön, näin niinkuin uhkailun tehostamiskeinona. Ja kyllä, soitin poliisit perään mutta epäilty kerkisi häipymään paikalta. Se ei siten selvinnyt, että oliko se puhe aiemmista tekosista totta.

Tämän jälkeen meikäläisen suhtautuminen tiettyyn kansanosaan on ollut kohtuu viileä. Vielä ei ole tullut sitä rehellistä yksilöä vastaan. Kun tapaan sellaisen henkilön, muutan ehkä mielipidettäni. En sitä ennen.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Tää:
Miks mää luin tän toikin läpi. Iski vaan armoton vitutus... :nope:
Ja sit tää:
Ei kaikkea tarvitse suvaita. Esimerkiksi rasismia, homofobiaa, sovinismia, überfeminismiä tai kiihkouskovaisuutta/uskonnottomuutta ei tarvitse. Siis näitä maailman yksinkertaiseksi mustan ja valkoisen yhdistelmäksi redusoivia ajatuskyhäelmiä.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Heh. Vettä kiukaalle :D

Persuedustajat boikotoivat Linnan juhlia

Keskiviikko 16.11.2011 klo 06.00

Muutama perussuomalaisten kansanedustaja on ilmoittanut boikotoivansa presidentin itsenäisyyspäivän vastaanottoa.

Yksi heistä on homokriittisyydellään kohauttanut kansanedustaja Pentti Oinonen (ps). Hän aikoo jättää tanssikengät kotiin, koska Linnaan tulisi hänen mielestään kutsua enemmän sotaveteraaneja ja tavallista kansaa.

Oinosta myös häiritsevät Linnan parketilla tanssivat homot.

- Homojen tanssiminen loukkaa minua henkilökohtaisesti. Eräs sotaveteraani on minulle jo ihmetellyt, kuinka on mahdollista, että homot tanssivat linnassa. Kyllä se minustakin vähän outoa on.

Lue keskiviikon 16.11. Iltalehdestä, ketkä muut perussuomalaisten kansanedustajista harkitsevat jäävänsä pois Linnan juhlista ja minkä vuoksi.

JANI PARKKARI
jani.parkkari@iltalehti.fi

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Mä en oikeen käsitä sitä, että sua tympii kunnollisen ja asiallisen keskustelun puute ja aloitat ite kommentoinnin jopa huumorimielessä yli vedetyllä kärjistyksellä/yleistyksellä. Ymmärtäsin jos tarkotus oli sabotoida tai häiritä keskustelua.
Kyllä, kommenttini oli ilmeisen epäonnistunut, koska joudun sitä selittelemään.

Suvaitsevaisuus on minusta hassu juttu. Varsinkin arvopohjana, koska yleensä jokaisella tulee jossain se suvaitsevaisuuden raja vastaan, olipa se sitten naapurin känniöykkäröinti lauantaiyönä tai pedofilia tai mikä vaan siltä väliltä. Argumenttia "kaikkea ei tarvitse suvaita" käyttävät yhtälailla sekä itsensä tosisuvaitsevaisiksi mieltävät henkilöt kuin äärikonservatiivikristityt. Melko paradoksaalista.

Maailmankuvan rakentuminen suvaitsevaisuuden kaltaisille mielipideperusteille ("suvaitsen homoja, mutta en lestadiolaisia") on minusta vain melko kyseenalaista. Suvaitsevaisuus tuntuu olevan aina kovin suhteellista. Näen, että eheä maailmankuva voi rakentua vain arvoille, ja relativistinen arvo ei ole oikein arvo ollenkaan.

Voisin jatkaa tästä pidempäänkin, mutta pitää lähteä neukkariin workshoppailemaan koko loppupäiväksi. Mutta ei se minunkaan maisema ihan eheä ole, vaan joidenkin palojen sovittaminen suuren kuvaan on kovin haasteellista. En kuitenkaan usko yhteen ainoaan kultaiseen totuuteen, en edes siihen, että omani olisi sellainen. (Tästä taisinkin tehdä joskus pollinkin.)

Sujuvasti muuten meni kaikilta ohi se mun ekan postauksen maininta siitä, että täälläkin kiusaaminen tuomitaan, mutta silti kiusataan.

Knoukka

Well-known member
Lähtökohtainen virhe tehdään, niin täällä kuin yleensäkin, siinä, että rasismi nähdään jollain tapaa opillisena ja ideologisena ilmiönä. Rasismi voi ilmetä sellaisena, mutta syntymekanisminsa on alitajuinen ja kumpuaa perusturvallisuuden puutteesta ja tietyistä psykologisista välttämättömyyksistä.

Ensimmäisenä se, että ihminen ei edes kykene käsitteelliseen ajatteluun yksilöillä operoidessaan vaan ajattelu tapahtuu aina yleistyksien, abstraktien avulla.

Toisena ja tärkeimpänä se, että rasismin ja muiden pelkojen syyt eivät aiheudu näistä ajattelun pintatason ominaisuuksista vaan psyykkisestä prosessista, projektiosta, jossa alitajuisesti ulkoistetaan pelko ja paha olo johonkin ulkoiseen kohteeseen.

Näin rasismissa on perimmältään kysymys minän ristiriidasta. Ja opillisilla tasoilla operoiminen on vain pintatason ilmiöiden siivoamista. Rasistiset ja muut pelot parantuvat vain ja ainoastaan kun ihminen tuntee perusturvallisuutta. Se voidaan saavuttaa yleisesti oman perusturvallisuuden parantumisena tai erityisesti tutustumalla rasismin ja pelon aiheuttamisen aiheuttavaan kohteeseen. Näistä jälkimmäinen ilmiö lienee kaikille tuttu: kun tutustut ihmiseen et kyseistä tutuksi ja turvalliseksi koettua ihmistä kohtaa enää rasistisia pelkoja kykene tuntemaan.

markoj

Custom User
Kyllä, kommenttini oli ilmeisen epäonnistunut, koska joudun sitä selittelemään.

Suvaitsevaisuus on minusta hassu juttu. Varsinkin arvopohjana, koska yleensä jokaisella tulee jossain se suvaitsevaisuuden raja vastaan, olipa se sitten naapurin känniöykkäröinti lauantaiyönä tai pedofilia tai mikä vaan siltä väliltä. Argumenttia "kaikkea ei tarvitse suvaita" käyttävät yhtälailla sekä itsensä tosisuvaitsevaisiksi mieltävät henkilöt kuin äärikonservatiivikristityt. Melko paradoksaalista.

Maailmankuvan rakentuminen suvaitsevaisuuden kaltaisille mielipideperusteille ("suvaitsen homoja, mutta en lestadiolaisia") on minusta vain melko kyseenalaista. Suvaitsevaisuus tuntuu olevan aina kovin suhteellista. Näen, että eheä maailmankuva voi rakentua vain arvoille, ja relativistinen arvo ei ole oikein arvo ollenkaan.

Voisin jatkaa tästä pidempäänkin, mutta pitää lähteä neukkariin workshoppailemaan koko loppupäiväksi. Mutta ei se minunkaan maisema ihan eheä ole, vaan joidenkin palojen sovittaminen suuren kuvaan on kovin haasteellista. En kuitenkaan usko yhteen ainoaan kultaiseen totuuteen, en edes siihen, että omani olisi sellainen. (Tästä taisinkin tehdä joskus pollinkin.)

Sujuvasti muuten meni kaikilta ohi se mun ekan postauksen maininta siitä, että täälläkin kiusaaminen tuomitaan, mutta silti kiusataan.
Rakentelet suvaitsevuudesta sellaista olkiukkoa, että eipä tuollaista taida pahemmin olla olemassa. Puhutko taas yhdestä ainoasta nimimerkistä? Niputa toki kaikki hankalalta tuntuva samaan mössöön.

Juu, jatka toki tarkemmin yksilöimättömien leimojen, syytösten ym. nakkelua ja skippaa kaikki kysymykset asian tiimoilta. Niin ne hankalat jutut selviää.

edit: Tartunpa tuohon "suvaitsen homoja, mutta en lestadiolaisia"

Siis mitä helevettiä. Mistä sä oikein puhut? Edes haju ei ole tuollaisia kommentteja esittänyt. Sen mitä minä sitä keskustelua seurasin niin siinä käsiteltiin rakenteelista väkivaltaa ja alistamista mikä on lestadiolaisuudessa todellisuutta. Ainakin vanhoillisessa todellisuudessa. Väitätkö ettei ole?

http://yle.fi/alueet/oulu/2011/10/lestadiolaismiehelle_vankeutta_lasten_hyvaksikaytoista_2966996.html

http://freepathways.wordpress.com/2011/08/31/yksi-kiinni/

Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member

Komp.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sä et muistaakseni FB:tä käytä, joten kerron sulle että siellä kirjoitetaan viestejä usein vitsillä. Itse harrastan sitä, kuten myös monet kaverit. FB ei ole mikään totuuden torvi.
Ei kai mun tarvitse käyttää FB:tä, jos radiossa toimittaja lukee mitä Facebookissa lukee?:doubtful:

Että rasistisia vihapuheita kirjoitetaan vitsillä Facebookiin? Eikö se ole kiellettyä? Ainakin tällä forumilla pitäisi olla. Useita sanoja on, joita ei saa käyttää.

Mutta hyvä huumorintaju sulla, jos Facebookiin kirjoittelet vihapuheita vitsinä.:rolleyes:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sevverta vielä, että joku saattaa Mangelon tavoin pitää minua jonakin kukkahattusetänä-tätinä, mutta todellisuudessa mussa on turhankin paljon rasistisia piirteitä. Äkkiä tulee mieleen esim. islamilaiset, mustalaiset, tänne roudatut kerjäläiset ja vähän norjalaisetkin. Tai ehkei sentään turskat.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Mulla on kans vahva käsitys, että kaikki helsinkiläiset harrastaa kuntourheilua ja kaikki kirkkonummelaiset ajaa Micralla.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Sevverta vielä, että joku saattaa Mangelon tavoin pitää minua jonakin kukkahattusetänä-tätinä, mutta todellisuudessa mussa on turhankin paljon rasistisia piirteitä. Äkkiä tulee mieleen esim. islamilaiset, mustalaiset, tänne roudatut kerjäläiset ja vähän norjalaisetkin. Tai ehkei sentään turskat.
Tätihän sä oletkin.:thumbup:

Mutta jos mieleen tulee vaikkapa espoolaiset, ornarit tai hangolaiset. Onkos silloin rasistisia piirteitä. Näin palkkapäivänä tuli mieleen myös palkanlaskijat. No hyi mua...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tätihän sä oletkin.:thumbup:

Mutta jos mieleen tulee vaikkapa espoolaiset, ornarit tai hangolaiset. Onkos silloin rasistisia piirteitä. Näin palkkapäivänä tuli mieleen myös palkanlaskijat. No hyi mua...
Pitäis olla palkannostajat!:thumbup:

Mangelo

Well-known member
Itsehän tässä kukkahattusetä pikemminkin olen, ja pidän 'demareita' kaappirasisteina, jotka piirteitä ja tekoja tunnistettuaan itsestään yrittävät pyytää anteeksi rasistisuuttaan äänestämällä Halosta ja hänen ideologioitaan. Ehkä. Kunhan arvailen.

Viimeksi muokattu:

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Heh. Vettä kiukaalle :D
Ihan noiden "hyi, homoja tanssimassa linnanjuhlissa" -tyyppienkin takia olisi mahtavaa nähdä Haavisto presidenttinä. Kyseistä aivopierua kun ei ole kuultu pelkästään Persuilta, vaan jopa fiksuina ja empaattisina pitämiltäni foorumisteilta.

Mitä tähän yleiseen suvaitsevaisuuskeskusteluun tulee, niin koko suvaitsevaisuuden käsite on mielestäni aika kammottava. Kuinka paljon pitää itsensä asettaa toisen ihmisen yläpuolelle, että kokee oikeudekseen "suvaita" tai "olla suvaitsematta" jotakuta?

Toisekseen, mun mielestä on jokseenkin eri asia puhua synnynnäisten ominaisuuksien (etninen tausta, seksuaalinen suuntautuneisuus, vammaisuus) suvaitsemisesta kuin mielipiteiden ja ajatusmallien (rasismi, homofobia, puoluekanta) suvaitsemisesta. Kuten joku brittikoomikko joskus sanoi, sellaisista asioista on ookoo vääntää vitsiä mihin ihminen voi itse vaikuttaa. Sellaisista mihin ei voi, ei ole.

Uskonto on tietysti vähän hankala. Osalla ihmisistä menee lähemmäs perittyä kuin itseaiheutettua ominaisuutta.