Peugeot'in väärät valinnat

garza

Well-known member
Liittynyt
1.8.1999
Viestit
192
Kuluvan kauden rallien tuloksia tarkastellessa ei voi kuin ihmetellä Peugeot-tallin ensi kauden kuljettajavalintoja. Sen paremmin Grönholm, Rovaperä kuin Loix eivät ole vakuuttaneet. Grönholmin ajaminen muuttui takaa-ajotilanteessa pakonomaiseksi vääntämiseksi ja sen seurauksena on nyt sitten kauden tärkeimmät kisat päättyneet keskeytykseen. Pinna ei kestänyt ja taistelu on ohi. Rovanperä puolestaan ei ole koskaan osoittanut olevansa todellista voittajatyyppiä, vaan pikemminkin on pehmeä peesailija. Loixista on vaikea sanoa mitään muuta kuin että jollei mies ole tuohon ikään koskaan noussut eliittikuskien sakkiin, niin ei hän enää sitä tee. Näillä kuljettajavalinnoilla Peugeot voi heittää jo valmiiksi hyvästit ensi kaudenkin mestaruuksille. Ilmeisesti Märtin, Loeb ja muut huippukuskit olivat jo sidottuja tiukoilla sopimuksille nykytalleihinsa, vai mikä kumma sai Peugeot'n päätymään noin suorituskyvyttömään kolmikkoon?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tää on, niin ihmeellistä juttua, että epäilyttää onko kyseessä pelkkä provo. Joka tapauksessa Grönholmin nimeäminen "suorituskyvyttömäksi" on lievästi sanottuna omituinen teko. Itse asiassa Grönholm saattaa olla rallihistorian suorituskykyisin kuski ja on tällä hetkellä nopeudessaan suvereeni muihin nähden. Joka paikassa ja joka alustalla ajetaan voitosta - usein jopa murskaavalla ylivoimalla.

Se on juuri tyypillistä, että kaikilta "amatöörikatsojilta" hämärtyy pitkässä jaksossa se tosiasia, että Bossen keskeytykset ovat johtuneet teknisistä vioista lähes järjestään. Eikä toki ole ihmeellistä, että lipsahduksiakin sattuu, kun auton epäluotettavuus panee MM-sarjassa ahtaalle. Viime vuonna, kun auto kesti ja Bosse sai ajaa rauhassa, niin luotettavuuskin oli huipputasoa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rovanperän puolustukseksi täytyy sanoa, että Harri on ajanut lenjänneksi eniten pohja-aikoja tämän kauden MM-sarjassa. Ei siis ole nopeudessa mitään vikaa. Toisissa ralleissa Burns on ollut hieman Rovanperää nopeampi, mutta vähintää yhtä monissa ralleissa Rovis on kyykyttänyt Burnsia, joka sentään maailmanmestari. Bossen erinomaisuus saattaa vähän hämätä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kylläpäs täällä rallissa provosointi on voimissaan!

Ihmettelen samaa kuin Valde! Grönholm on kauden aikana lähes jokaisessa rallissa ajanut voitosta ja on voittanut useamman rallin tällä kaudella. Mies on sarjan nopein. Bosse teki virheen Australiassa, mutta mitä sitten? Jyväskylässä varma voitto meni tekniikan pettämiseen!

Grönholmilla riittää suorityskykyä, vaikka muille jakaa. Hänen tasolleen ei tällä hetkellä yllä kuin Märtin ja ehkä joskus Solberg ja Loeb. Burns sen sijaan on hidas, eikä koskaan ollut tiimin jäsen joten kummakos tuo kun mies ja potkut.

Rovanperän valinta oli itsellenikin yllätys! Roviksen näytöt tällä kaudella ovat olleet huonoja. pmv:hän tuosta puhui toisessa topikissa. Provera arvostaa Harria tiimin jäsenenä. Harri pystyy voittamaan nyt kun hänellä on tiimin 100% tuki takanaan.

Kolmoskuskin sääntö pakottaa talleja etsimään kuljettajia, jotka eivät ole menestyneet niin hyvin. Loix on kohtuullinen valinta ja hänen valintansa takana on Malboro. Pykälistöllä on vielä aikaa kehittyä!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ajattelin olla vastaamatta tähän topiikkin aluksi, mutta sitten tuli pakottava tarve kirjoittaa jotain.

Marcus Grönholm on tämän hetken paras rallikuski ja Pösöllä ei varmastikaan ole säästelty rahoja, kun Bossen jatkosopimusta on sorvattu. Se on kyllä totta, että Bossen kausi ei ole ehkä mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, mutta aivan hyvin voi kysyä, että kenen kausi on mennyt? Marcus on selkeästi nopein kuski koko kautta ajatellen ja nuo virheet mitä on tulleet, eivät ole mitenkään hälyyttäviä. Kuten sanottu, tekniikka on valtaosissa tapauksissa ollut se kompastuskivi.

Mitä sitten Rovikseen ja Loixiin tulee, niin kritiikki on hieman oikeutetumpaa. Silti luotan Proveran arviointikykyyn Roviksen kohdalla. Loixista on vaikea sanoa mitään, mutta aikaisemmin harrastamani miehen täydellinen tyrmääminen ei ehkä tulevaisuudessa kannata.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Melkeen vuorokauden sai tämäkin trolli olla rauhassa frown
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Loix otti silloin aikanaan aika pahasti köniinsä Tommilta Mitsulla, olisiko ollut vähän sama tilanne kun Schumacherilla ja hänen tallitovereillaan, eli auto tehdään ykköskuskin mukaan.

Tänä ja viime vuonna Loix on kuitenkin osoittanut varsin hyvää vauhtia tallikaveriinsa Schwarziin verrattuna, joka ei välttämättä kylläkään ole kovin hyvä mittari. Loixin suoritukset ovat jääneet myös vähemmälle arvolle Hyundain luotettavuuden niin useasti pettäessä.

Marcuksen tilanteesta kukaan tuskin pystyy mitään väittämään, maailman paras rallikuljettaja jolle on tällä kaudella tullut pari omaa virhettä ja lukusia teknisestä viasta johtuneita keskeytyksiä.

Harria voi jo kritisoidakin, esim. kun katsoo tämän rallin menestystä. Toivotaan että vauhtia alkaa pikkuhiljaa löytyä.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Viime vuosi oli Grönholmille ns. täydellinen vuosi jolloin lähes kaikki asiat menivät täydellisesti nappiin. Loppukaudesta Grönholm myönsi avoimesti, että motivaatiota on vaikeata löytää kun mestaruus oli varmistettu niin hyvissä ajoin ja meno muutenkin oli niin ylivoimaista. Samaan aikaan Schumacher intti formuloiden puolella nauttivansa kilpa-ajosta, vaikka mestaruus oli ratkennut monta kuukautta sitten ja kilpa-ajosta ei ollut tietoakaan koko kauden aikana.

Tämä vuosi on ollut paljon tiukempi, johtuen pääosin Peugeotin kestävyyden puutteesta. Nimenomaan mitä Marcuksen Peugeotiin tulee. Muutamia turhia virheitäkin on sattunut kohdalle, mutta mitään viime vuoden kaltaista ei voinut edes odottaa. Kun kilpailu kiristyy riskit kuitenkin kasvavat. Virheitähän sattuu jokaiselle, mutta eivät ne edes ole vieneet Marcukselta mahdollisuudet mestaruuteen. Tietysti tilanne olisi ilman niitä paljon parempi, mutta totuuden nimissä on sanottava että tekniikka on ollut pääroolissa. Mikäli mestaruus annettaisiin kauden nopeimmalle kuskille ei sen saajasta taitaisi syntyä minkäänlaista väittelyä. Bosse on edelleenkin ollut vauhdillisesti selkeästi muita edellä.

Nuo ajovirheet kuuluvat kyllä lähinnä Grönholmin menneisyyteen. Monet muistavat varmaankin, että vielä 90-luvun puolivälin jälkeenkin Bosse oli erittäin virhealtis kuljettaja. Kisat päättyivät todella usein harmittaviin keskeytyksiin. Näiden vuosien aikana Bossesta on kasvanut lähes täydellinen kuljettaja joka ei paljon virheitä tee. Tämän kauden virheiden määrä ei ole mitenkään verrattavissa Bossen uran alkuvuosiin.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Niinpä niin.. mutta ensikaudeksihan tuleekin ihan uusi Pösö.. Grönholm ylivoimainen ja Rovanperä toiseksiylivoimainen.. :rolleyes:
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Uus pösö voi mennä todella lujaa. Se luotetta vuudesta nyt ei oo hirveesti tietoo viel mutta eikö hän pösö kulje. Olihan 206 heti alusta asti luotettava auto.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Uuden Pösön kovin valtti on että sitä ei aja Richard Burns.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No joo, jos pmv:kin on tällaiseen provoon suostunut vastaamaan, niin mikä ettei... :D

Rovanperä: Varsin harva Peugeotin ulkopuolinen tietää millaisella testiohjelmalla mies on sarjassa mukana. Mitä rivien välistä on miehen omista kommenteista luettavissa, niin ilmeisen pienellä sen jälkeen kun Burns tuli mukaan Pösön kuvioihin. WRC-autolla ei voiteta ilman KUNNOLLISTA testaamista, se on nähty jo monesti. Harrin onni oli kyllä kuitenkin sopparin tekeminen ennen Jyväskylää.

Loix: Niin miten hidas tai nopea Loix loppujen lopuksi on? Palauttakaas mieliinne miehen nopeus Ruotsin rallissa jalka kipsissä. Sai varsin monen suun auki..? Freddy oli huono Mitsulla Tommia vastaan -paljon huonompi kuin Burns, MUTTA nämä asiat on niin paljon kiinni psyykkeestä... Tommi oli kuitenkin Mitsulla niin hyvässä vauhdissa loppuaikaa lukuunottamatta, että menestys luonnillisesti pönkitti Tommin vauhtia ja tallia yhä enemmän Tommin taakse. Joskus on taittu puhua Freddyn vauhdin katoamista Kenian kaatoon. Itse en kyllä hirveesti muista kummastakaan. Kaatoiko Freddy pahasti Safarissa ja mikä oli vauhti ennen sitä, mutta sen kyllä muistan, että mies oli nopea ennen ammattilaisuuttaan.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Eikös Loix ollu aika hyvä asfaltilla? Muistelisin että jossain se ajeli ihan hyvinkin. Nytten kun se saa vielä pösön alle niin sitten nähää miten lujaa pääsee.
 

garza

Well-known member
Liittynyt
1.8.1999
Viestit
192
Jaaha, mitäs nyt kommentoidaan kun Grönholm pisti San Remossa taas auton päin kalliota? Ei ollut oma virhe, vai?
Kyllä se taitaa nyt valitettavasti vaan olla niin, että rallin tulevaisuus on ihan muualla kuin Suomessa, mitä kuskeihin tulee.
Toinen juttu on kokonaan se, mitä FIA tekee rallien tulevaisuudelle. Kun F1-sarjan sekoiluja seuraa, niin tuskinpa FIA ainakaan mitään hyvää aikaansaa.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Nyt nähdään kuinka lujaa Loix pääsee Burnsin autolla.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
sooda:
Garzan kanssa aika pitkälti samaa mieltä. Kyllä menee aikaa, rahaa ja tupakkia ennenkuin Suomesta on seuraava maailmanmestari.
Marcus vie mestaruuden kaudella 2004, jos auto vain kestää. Hän on nopein ja paras kuski sitten Tommi Mäkisen.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
MG näytti jälleen..! :D

Kauden aikana vaatimattomat neljä ulosajoa.. Sillein niitä mestaruuksia voitetaan.. wink :D
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
JJ7:
MG näytti jälleen..! :D

Kauden aikana vaatimattomat neljä ulosajoa.. Sillein niitä mestaruuksia voitetaan.. wink :D
Hermot ovat Marcuksen heikko kohta, "Voi V... että, mä olen tyhmä!" raikui aikanaan monet kerrat vuoden 1988, Junnu-sm mestarin katollaan olevassa Opel Asconassa Lammilla kun mestaruus ratkesi. sekin titteli olisi mennyt Kalliomaan Mikolle jos Bosse ja Kantolan Kari, eivät olisi saaneet Asconaa enää pyörilleen, nyt Bosse voitti yhdellä pisteellä. Sijoituttuaan luokassaan toiseksi.

Bossen isä Ulf "Uffe" oli myös kuumaverinen, mutta puhui myös extra hoono soomi. Poika on siinä mielessä askel parempaan että Ruotsin, lisäksi löytyy myös Suomen ja Englannin kielet.

<small>[ 07-11-2003, 15:28: Message edited by: 160581 ]</small>
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
JJ7:
MG näytti jälleen..! :D

Kauden aikana vaatimattomat neljä ulosajoa.. Sillein niitä mestaruuksia voitetaan.. wink :D
Kaksinkertainen maailmanmestari!

Mutta luvattoman paljon noita ulosajoja loppukaudesta tuli!

Mutta nopeudessa Bosse on edelleen kärjessä, toki paine siellä on entistä kovempi Loebin, Solbergin ja Märtinin ollessa mukana.

Mutta Bossella on edelleen nopeutta taistella mestaruuksista jatkossa. Mäkiseen ei kannata verrata. Tommi ei ole pystynyt voittoihin pitkään aikaan. Bosse voitti sentään kolme rallia tällä kaudella ja olisi voittanut enemmänkin ilman auton tekniikka murheita! Eli Garzan ym. puheet voi jättää omaan arvoonsa.

Ei siitä ole pitkäkään kun eräs P.Solberg ajeli pitkin männikköjä. Nyt mies on nousemassa mestariksi! Ensi kaudella tilanne voi jo olla toinen!

Sitten voitaisiin huolestua jos Bossen vauhti olisi motivaationsa menettäneen Mäkisen luokkaa. Mutta näin ei ole!
 
Ylös