sooda
Alan Parsa
FIA suunnittelee muutoksia WRC:n sääntöihin.Esim. jos talli ajaa kolmella autolla, yhtä autoa pitäisi ajaa kuljettaja joka ei ole voittanut yhtään MM-osakilpailua. Ei tunnu hyvältä.
Enpäs voisi olla enempää eri mieltä. Julkisuus on toki hyvästä, kuin myös tv-näkyvyys, lajin pelastamisesta en sitten olisikaan niin varma-nykyisellään kyse on lähinnä lajin vesittämisestä. Nykyformaatti, jonka ansiosta ralleissa on ehkä 7 ek:ta, joita sitten ajellaan ristiin rastiin jotta päästään sinne 15 pätkän tuntumaan on ihan ******sta ainakin paikan päälle raahautuvien katsojien kannalta. Mun mielestä ei ole mikään yllätys että katsojista tulee ongelmia jos sama määrä katsojia kuin ennen pyritään sullomaan aina vaan pienempään tilaan. Kankkunen tätä ihan vasta kommentoikin varsin tuliseen sävyyn, viisi pätkää päivässä oli vanhan mestarin mukaan ihan liian vähän.pmv:
Mielestäni ralli on mennyt valtavan paljon eteenpäin juuri FIA:n ansiosti. Kaksi merkittävää päätöstä ovat tukeneet rallia 90-luvun puolenvälin aallonpohjasta. Erittäin innovatiivinen päätös hyväksyä WRC-konsepti vanhan A-ryhmän päälle. Tämä on tuonut runsaasti lisää uusia valmistajia. Toinen merkittävä päätös oli myydä tv-oikeudet David Richardsille eikä vaikkapa Bernielle. DR on tehnyt aivan huikeata työtä nostaessaan rallin profiilia. Nämä kaksi päätöstä ovat pelastaneet rallin mm-sarjan.
Juuri näin. Taisi tämän vuoden Montessakin jäädä avauspäivänä(?) pari pätkää juuri ajamatta suurien yleisömassojen ja liikenneongelmien takia. Se päivä kutistuikin sitten todella onnettomaksi tapahtumaksi. Tuli jo mieleen, että ajetaanko tässä todellakin MM-rallia. Kai tässä sitten jotenkin pelataan tv:n ehdoilla tai jotain.Bobakki:
Mun mielestä ei ole mikään yllätys että katsojista tulee ongelmia jos sama määrä katsojia kuin ennen pyritään sullomaan aina vaan pienempään tilaan. Kankkunen tätä ihan vasta kommentoikin varsin tuliseen sävyyn, viisi pätkää päivässä oli vanhan mestarin mukaan ihan liian vähän.
Ainakin minä kaipaan noita aikaisia aamupätkiä ja myöhäisiä yöpätkiä winkha:
Tuskin kukaan kaipaa yöllä tai turhan varhain aamulla ajettuja erikoiskokeita, vaikka kyllähän vielä jonkun Celicankin raivoamista metsässä hämärän laskeutuessa tai aamu-usvassa oli upea katsoa ja kuunnella. Tunnelma oli mahtava. Toisaalta etäisyyksien ollessa huomattavasti nykyistä suurempia ei kovinkaan monen ek:n katsominen samana päivänä ollut yksinkertaisesti mahdollista. Nykyään voi vaivatta nähdä 3 ek:ta päivässä, ellei enemmänkin jos jaksaa suunnitella reitin eikä oma kunto petä. Tämä siis ajamalla ek:lta toiselle ihan normaalisti henkilöautolla ja liikennesääntöjen mukaan.
Liikenneruuhkat eivät olleet aikoinaan lähellekään samanlaisia kuin viime vuosina; tosin väkeäkin oli liikkeellä nykyistä vähemmän. Mielestäni näiden vaihtoehtojen välissä on olemassa kompromissi, joka miellyttää sekä järjestäjiä, kuljettajia että mahdollistaa yleisön liikkuvuuden ja turvallisuuden.
Jaa-a. Järkevän ja järkevän. Jos käy niin kuin nuo jotkut uutiset kertovat, että Australia saattaa tippua jo tältä vuodelta pois niin sitten ajetaan enää kaksi rallia (Uusi-Seelanti ja Argentina) Euroopan ulkopuolella (juu juu Turkki on Aasian puolella). Aika vähän alkaa olemaan, kun kyseessä on kuitenkin MM-sarja. Välimeren ympäristössä taitaa muuten todellakin olla puolet ralleista. Mikä ihme siinä oli, että esimerkiksi tuo Turkki piti saada. Miksi ei vaikka sitä Mexicoa tai jotain muuta.pmv:
Välimeren mafiahan on ollut käsitteenä olemassa jo vuosia. Toisaalta FIA on siivonnut rallin MM-sarjan kalenteria ja tehnyt sarjasta järkevän. Eihän esim. 80-luvun lopun Norsunluurannikon rallilla ollut mitään tekemistä MM-sarjan kanssa!
No niin. Luvassa on sitten yllättäviä hidastuksia ja "ongelmia" tuollaiselle kolmannelle kuskille, joka jostain syystä on kolmen parhaan joukkoon rallissa menossa. Vähemmän hyvä homma. Voittaessaan kuski voisi joutua hyllylle. Aika käsittämätöntä näin yhtäkkiä ajateltuna ainankin. Hieno palkinto voitosta.Faustus:
Nyt on sitten päätetty, ettei tehdastiimin kolmas kuljettaja saa olla sijoittunut 3 parhaan joukkoon missään MM-rallissa viimeisen 3 kalenterivuoden aikana.