Pilaako FIA rallinkin?

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
FIA suunnittelee muutoksia WRC:n sääntöihin.Esim. jos talli ajaa kolmella autolla, yhtä autoa pitäisi ajaa kuljettaja joka ei ole voittanut yhtään MM-osakilpailua. Ei tunnu hyvältä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aika jännä sääntö. Sinänsä taitaa kohta muutaman vuoden päästä toteutuakin itsestään, kun monet huippukuljettajat lopettaa(Sainz, Auriol, Mäkinen). No enpä usko, että tämä toteutuu vaan on enemmänkin tällainen ideariihi, kuten f1:ssä. Mielestäni nuorien kuskien nousu huipulle ei rallissa ole mikään ongelma. Viime kausien aikana meille on tullut runsaasti uusia nimiä, kuten Loeb, Solberg, Märtin, Duval. Monet muut nuoret ovat saaneet tilaisuuden näyttää kykynsä kunnon WRC-autolla, kuten Simon Jean-Joseph, Paasonen, Hirvonen, Välimäki... Kuka sitten on antanut näyttöjä ja kuka ei on eri asia.

Toisaalta vanhat jyrät alkavat pikkuhiljaa luovuttelemaan. Kenneth Ericson, Juha Kankkunen ovat jo ilmeisesti luovuttaneet toiveensa täysimääräisestä WRC-kaudesta.

Mielestäni ralli on mennyt valtavan paljon eteenpäin juuri FIA:n ansiosti. Kaksi merkittävää päätöstä ovat tukeneet rallia 90-luvun puolenvälin aallonpohjasta. Erittäin innovatiivinen päätös hyväksyä WRC-konsepti vanhan A-ryhmän päälle. Tämä on tuonut runsaasti lisää uusia valmistajia. Toinen merkittävä päätös oli myydä tv-oikeudet David Richardsille eikä vaikkapa Bernielle. DR on tehnyt aivan huikeata työtä nostaessaan rallin profiilia. Nämä kaksi päätöstä ovat pelastaneet rallin mm-sarjan.

Tottahan paljon ongelmia on vielä ratkaisematta ja monia asioita on hoidettu vähemmän mairittelevasti, mutta kyllä positiiviset puolet ovat FIA:lla rallin osalta selkeästi isommat kuin negatiiviset.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv:

Mielestäni ralli on mennyt valtavan paljon eteenpäin juuri FIA:n ansiosti. Kaksi merkittävää päätöstä ovat tukeneet rallia 90-luvun puolenvälin aallonpohjasta. Erittäin innovatiivinen päätös hyväksyä WRC-konsepti vanhan A-ryhmän päälle. Tämä on tuonut runsaasti lisää uusia valmistajia. Toinen merkittävä päätös oli myydä tv-oikeudet David Richardsille eikä vaikkapa Bernielle. DR on tehnyt aivan huikeata työtä nostaessaan rallin profiilia. Nämä kaksi päätöstä ovat pelastaneet rallin mm-sarjan.
Enpäs voisi olla enempää eri mieltä. Julkisuus on toki hyvästä, kuin myös tv-näkyvyys, lajin pelastamisesta en sitten olisikaan niin varma-nykyisellään kyse on lähinnä lajin vesittämisestä. Nykyformaatti, jonka ansiosta ralleissa on ehkä 7 ek:ta, joita sitten ajellaan ristiin rastiin jotta päästään sinne 15 pätkän tuntumaan on ihan ******sta ainakin paikan päälle raahautuvien katsojien kannalta. Mun mielestä ei ole mikään yllätys että katsojista tulee ongelmia jos sama määrä katsojia kuin ennen pyritään sullomaan aina vaan pienempään tilaan. Kankkunen tätä ihan vasta kommentoikin varsin tuliseen sävyyn, viisi pätkää päivässä oli vanhan mestarin mukaan ihan liian vähän.

<small>[ 06-03-2003, 13:17: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Bobakki:
Mun mielestä ei ole mikään yllätys että katsojista tulee ongelmia jos sama määrä katsojia kuin ennen pyritään sullomaan aina vaan pienempään tilaan. Kankkunen tätä ihan vasta kommentoikin varsin tuliseen sävyyn, viisi pätkää päivässä oli vanhan mestarin mukaan ihan liian vähän.
Juuri näin. Taisi tämän vuoden Montessakin jäädä avauspäivänä(?) pari pätkää juuri ajamatta suurien yleisömassojen ja liikenneongelmien takia. Se päivä kutistuikin sitten todella onnettomaksi tapahtumaksi. Tuli jo mieleen, että ajetaanko tässä todellakin MM-rallia. Kai tässä sitten jotenkin pelataan tv:n ehdoilla tai jotain.

<small>[ 06-03-2003, 13:21: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minäpä muista ajan, kun esim. Jyskälä on nelipäiväinen tapahtuma, jossa ajettiin erikoiskokeita yömyöhäälle saakka. Meinasivat huippukuskit silloin että on tämä hullun hommaa, kun on näin paljon pätkiä ja tähän aikaa. Samaa mieltä oli mediakin aiheesta. Nyt kun pätkiä on vähemmän, niin valitetaan ettei saa ajaa tarpeeksi. Näinhän nämä kilpa-autoilijat ruukaavat tehdäkin. Jos esim. katsoo Hannu Mikkolan joskus 90-luvun puolessa välissä tekemää hahmotelmaa suurajoista, niin se näyttää häkellyttävän paljon samalta kuin se todellisuudessa on tänä päivänä.

Ek-kilometrit ovat asetttuneet sinne 400km:n tuntumaan, mikä on varmaan ihan hyvä määrä. Yleensähän ralli on ratkennut jo viimeisenä päivänä. Tämä on myös kustannuskysymys, sillä WRC-auton ajattaminen ei ole halpaa hupia. Eräänlainen kädenojennus siis tehtaille ja tiimeille tämä ratkaisu.

Mitä noihin yleisöongelmiin tulee, niin nykyisen turvallisuusajattelun vallitessa, ek:n peruutuskynnys on huomattavasti alhaisempi kuin aikoinaan. Veikkaisinpa, että edes Kankkunen ei halauisi palata aikoihin, kun Montessa ajettiin yöpätkiä. Olivat vaarallisia sekä olosuhteiltaan että katsojiltaan.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kyllä minäkin muistan neljä päivää kestäneet Suurajot oikein hyvin. Muita mm-ralleja en ole reitin varrelta seurannut.

Tuskin kukaan kaipaa yöllä tai turhan varhain aamulla ajettuja erikoiskokeita, vaikka kyllähän vielä jonkun Celicankin raivoamista metsässä hämärän laskeutuessa tai aamu-usvassa oli upea katsoa ja kuunnella. Tunnelma oli mahtava. Toisaalta etäisyyksien ollessa huomattavasti nykyistä suurempia ei kovinkaan monen ek:n katsominen samana päivänä ollut yksinkertaisesti mahdollista. Nykyään voi vaivatta nähdä 3 ek:ta päivässä, ellei enemmänkin jos jaksaa suunnitella reitin eikä oma kunto petä. Tämä siis ajamalla ek:lta toiselle ihan normaalisti henkilöautolla ja liikennesääntöjen mukaan.

Liikenneruuhkat eivät olleet aikoinaan lähellekään samanlaisia kuin viime vuosina; tosin väkeäkin oli liikkeellä nykyistä vähemmän. Mielestäni näiden vaihtoehtojen välissä on olemassa kompromissi, joka miellyttää sekä järjestäjiä, kuljettajia että mahdollistaa yleisön liikkuvuuden ja turvallisuuden.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh, käykää edes www.wrc.com issa yksi näistä hitaista Välimeren kisoista pois. Kolmea Acropolisia me ei tarvita!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kävin äänestämässä Kyproksen poissa, mutta ei kai sillä ole mitään väliä. Välimeren mafiahan on ollut käsitteenä olemassa jo vuosia. Toisaalta FIA on siivonnut rallin MM-sarjan kalenteria ja tehnyt sarjasta järkevän. Eihän esim. 80-luvun lopun Norsunluurannikon rallilla ollut mitään tekemistä MM-sarjan kanssa!

Se, että rallin suosio on kasvanut Suomessa ja esim. Jyskälässä on niin paljon katsojia voi johtua siitä, että FIA on onnistunut laatimaan rallin MM-sarjasta aijempaa mielenkiintoisemman.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
ha:

Tuskin kukaan kaipaa yöllä tai turhan varhain aamulla ajettuja erikoiskokeita, vaikka kyllähän vielä jonkun Celicankin raivoamista metsässä hämärän laskeutuessa tai aamu-usvassa oli upea katsoa ja kuunnella. Tunnelma oli mahtava. Toisaalta etäisyyksien ollessa huomattavasti nykyistä suurempia ei kovinkaan monen ek:n katsominen samana päivänä ollut yksinkertaisesti mahdollista. Nykyään voi vaivatta nähdä 3 ek:ta päivässä, ellei enemmänkin jos jaksaa suunnitella reitin eikä oma kunto petä. Tämä siis ajamalla ek:lta toiselle ihan normaalisti henkilöautolla ja liikennesääntöjen mukaan.

Liikenneruuhkat eivät olleet aikoinaan lähellekään samanlaisia kuin viime vuosina; tosin väkeäkin oli liikkeellä nykyistä vähemmän. Mielestäni näiden vaihtoehtojen välissä on olemassa kompromissi, joka miellyttää sekä järjestäjiä, kuljettajia että mahdollistaa yleisön liikkuvuuden ja turvallisuuden.
Ainakin minä kaipaan noita aikaisia aamupätkiä ja myöhäisiä yöpätkiä wink

Mutta tuosta olen kyllä eri mieltä että nykypäivänä näkee enemmän pätkiä kuin ennen, sillä tuo 3 pätkää ei todellakaan ole paljoa, jos ennen ajettiin liki 20 pätkää päivässä..

ja tottakai ruuhkat ovat lisääntyneet, koska paketti ollaan tiivistetty niin pienelle alueelle muutaman pätkän ympärille pyörimään. On sitä ennenkin paljon katsojia riittänyt, se vain että ne ovat jakautuneet tasaisemmin eri pätkille. Nykypäivänä ei liiemmin ole varaa mistä valita.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
pmv:
Välimeren mafiahan on ollut käsitteenä olemassa jo vuosia. Toisaalta FIA on siivonnut rallin MM-sarjan kalenteria ja tehnyt sarjasta järkevän. Eihän esim. 80-luvun lopun Norsunluurannikon rallilla ollut mitään tekemistä MM-sarjan kanssa!
Jaa-a. Järkevän ja järkevän. Jos käy niin kuin nuo jotkut uutiset kertovat, että Australia saattaa tippua jo tältä vuodelta pois niin sitten ajetaan enää kaksi rallia (Uusi-Seelanti ja Argentina) Euroopan ulkopuolella (juu juu Turkki on Aasian puolella). Aika vähän alkaa olemaan, kun kyseessä on kuitenkin MM-sarja. Välimeren ympäristössä taitaa muuten todellakin olla puolet ralleista. Mikä ihme siinä oli, että esimerkiksi tuo Turkki piti saada. Miksi ei vaikka sitä Mexicoa tai jotain muuta.

<small>[ 06-03-2003, 16:27: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä nykyinen systeemi on todella fiksu ja helposti seurattava, verrattuna 90-luvun alun järjestelmään, jossa kaikkien huippukuskien ei tarvinut kohdata kaikissa kisoissa. Sitten oli niitä ralleja, jotka kuuluivat vain henkilökohtaiseen sarjaan jne. Nyt kuitenkin tallien on ajettava jokainen kisa. Lisäksi FIA on aika-ajoin pyrkinyt laajentamaan sarjaa eri puolille maailmaa, mutta tämä ei ole onnistunutn FIA:sta riippumattomista syistä. 80-luvun lopulla ajettiin Olympus-ralli USA:ssa, mutta tämä ei saanut suosiota, sitten oli Indonesian ja Kiinan rallin kokeilu, mutta nämä kariutuivat maitten omiin ongelmiin. Australian ja Safari-rallin kohtalo on myös enemmänkin järjestäjistä kuin FIA:sta kiinni.

Viime vuonna MM-sarjaa laajennettiin Saksaan ja jätettiin Portugali pois. Kyllä yritystä on, mutta kaikki ei mene aina niinkuin on suunniteltu.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Nyt on sitten päätetty, ettei tehdastiimin kolmas kuljettaja saa olla sijoittunut 3 parhaan joukkoon missään MM-rallissa viimeisen 3 kalenterivuoden aikana. :mad: yuck

Lähde: FIA

<small>[ 25-06-2003, 16:06: Message edited by: Faustus ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Faustus:
Nyt on sitten päätetty, ettei tehdastiimin kolmas kuljettaja saa olla sijoittunut 3 parhaan joukkoon missään MM-rallissa viimeisen 3 kalenterivuoden aikana.
No niin. Luvassa on sitten yllättäviä hidastuksia ja "ongelmia" tuollaiselle kolmannelle kuskille, joka jostain syystä on kolmen parhaan joukkoon rallissa menossa. Vähemmän hyvä homma. Voittaessaan kuski voisi joutua hyllylle. Aika käsittämätöntä näin yhtäkkiä ajateltuna ainankin. Hieno palkinto voitosta.

Tulee myös mieleen mahdollisuus, että toisen tallin kaveri voisi omalla tahallisella keskeytyksellä nostattaa toisen tallin kolmanneksi kuljettajaksi nimitetyn kuljettajan kolmen parhaan joukkoon (esim. viimeisellä siirtymätaipaleella keskeyttää tuon toisen tallin kolmannen kuljettajan ajettua jo lopulliseen maaliin) ja tuolla lailla aiheuttaa kyseisen kolmannen kuljettajan ajouralle sekä kyseiselle tallille ongelmia. No, tuskinpa kukaan talli moista kiusantekoa harrastaisi, mutta mielestäni se, että tuollainen skenaario on ylipäätään mahdollista, osoittaa tuon sääntömuutoksen olevan melko keinotekoinen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Huh-huh. Verrattuna tuohon maaliskuussa esiteltyyn ideaan, niin tämä on paljon jyrkempi ja vaikeammin sulateltavissa.

Mietitäänpä vaikka Suomen MM-rallia 2000, jossa Rovanperä taisteli yksityisautolla kolmanneksi ja sai paikan sitten Pösöltä kolmoskuskiksi. Näillä säädöillä paikka olisi mennyt sivu suun.

Kertakaikkiaan järjetön sääntö. Ainoa etu on se, että nuori kuski kyllä pääsee kolmanteen autoon, mutta siitä on vain urakehitykselle haittaa. Jos vaikkapa Janne Tuohino saa vaikkapa Subarun alle Jyväskylän ralliin ja päätöspäivänä on kolmantena. Sitten viimeisellä ek:lla Janne rauhoittaa menoa niin että jää neljänneksi. Mutta voi, Märtinin Fordista hajoaa kone viimeisellä siirtymällä ja Janna-parka onkin kolmas vaikkei itse haluaisi. Missäs sitten ajetaan?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
No voi vittu.

Nyt sit on selvä että tiimien kannattaa panostaa vain kahteen tosikuskiin ja satunnaisiin sponssirahaa tuoviin keikkamiehiin. Roviksella taitaa olla edessä siirtyminen konekauppiaaksi Jyväskylään tai jonnekin Hyundaille.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Roviksen toivo on siinä, että Burns lähtee peugeotilta ja näin Rovis saisi kakkoskuskin paikan. Pykälistö jatkaisi kolmoskuskina. Panizzin uran kannalta taitaa olla kohtalokas päätös!

Kertakaikkiaan ihme päätös! Tosin, kun kyseessä on järjestö nimeltä FIA, niin mikään ei yllätä! :mad:
 

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Kukakohan lähtee Sitkalta?
Pisteiden valossa McCrash, mutta voi olla että loistavasti ajanut Sainz saa väistyä? frown
 

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Toni "Sotka" Gardemaister saattaisi päästä vaikka huipputiimiin. Viimeinen ja ainoa sijoitus 3. joukkoon vuonna 1999 Uudessa-Seelannissa.
 
Ylös