No niin. En muista mikä se alkuperäinen kysymys on tasan tarkkaa, mutta kyllä kaksilitraisista ahtamattomista koneista voidaan puristaa ulos kevyesti se 300hv jos mitään kovin tiukkoja teknisiä rajoituksia ei ole. Nyky-ykkösissä litrateho on vajaassa 300 hv:ssä, mutta sen siirtäminen ralliauton nelipyttyiseen kaksilitraiseen koneeseen ei onnistu. Helpottaisi jos ottaisi käyttöön vaikkapa V6 koneen. Perustelu on tässä:
Koska kolmelitraisessa V10:ssä yhden pytyn koko on vaivaiset 300 cc ja kaksilitraisessa nelarissa 500 cc, muodostuu iskunpituus väkiselläänkin isommassa pytyssä liian pitkäksi. Mitä väliä tällä iskunpituudella sitten on tehojen suhteen? No koska vaparikoneesta ainoa tapa saada lisää tehoja, on kasvattaa kierroslukua. Iskunpituuden lisääminen taas kasvattaa keskimääräistä männännopeutta, joka ei saisi nousta juuri yli 25 m/s tason. Muuten alkaa kiihtyvyydet kiertokanki/mäntä-paketissa nousta niin suuriksi, että kiertokanki tulee lohkon kyljestä ulos. Tämän takia kaksilitrainen 4-kone ei ikinä tule kiertämään f1 tason lukemia kuten 17000r/min. Realistinen taso on varmaan jotain 11 000 r/min. Tästä voidaan kevyesti arvella, että teho jää jonnekkin vajaaseen 400 hv:aan.
SuperTouring kalustossa käytetään juuri 4-pyttyisiä 2 l vaparikoneita, joiden kiekkaraja on jossain 9000 r/min paikkeilla. Näistä kuulemma otetaan reilu 300 hv ulos. Tämä taso saavutettaisiin hyvinkin WRC-kalustolla jolloin tehot asettuisivat samalle tasolle kuin nykyisillä turbovehkeillä.
Mitä tuohon 1600-luokkaan tulee, niin maksimi ominaistehoa ei voi laskea suoraan kaksilitraisen ominaistehoista, koska 1600 koneella voidaan saavuttaa suurempia kierroslukuja. Mitään hyvää vertailukohtaa ei nyt löydy, mutta veikkaisin tehojen nousevan kyllä helposti yli 250 hv:een.
Toki se mooottorin ajettavuuskin ratkaisee, joten aivan sellaista "piikki"-konetta ei voi tehdä ja tehoista joutuu jo siksi tinkimään. Turbokoneiden väännöstä voi vain unelmoida näissä vapareissa, mutta vaihdelaatikkohan on autossa juuri siksi, että vääntömomentti saadaan halutuksi.