Pilaako FIA rallinkin?

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä turboihin tulee, niin äänet kyllä mielestäni paranisivat vapaastihengittävien myötä (vrt. WRC vs. F2 tai Super1600), mutta tiedä nyt sitten tulisiko siinä mitään säästöjä. Ehkäpä päinvastoin. Aika hyvin turbojen kieltäminen ainakin kaatoi aikanaan C-ryhmän...
 

Samzuliini

Well-known member
Liittynyt
2.1.2003
Viestit
119
Sijainti
kuopio,FROM FINLAND,SUOMI!!
Itseäni ei tuo haittaa, mutta miksi ihmeessä pitää turbo kieltää niistä autoista? NE OVAT MOPOJA JO MUUTENKIN VERRATTUNA B-RYHMÄLÄISIIN ja turbon poistaminen ei ainakaan auta asiaa. Myös autojen äänet kärsivät, hukkaputki ei pihise enään sen jälkeen.
 
B-RYHMÄLÄISISSÄ oli kyllä 600-800 heppaa mutta on näissä nyky veihkeissäkin ihan mukavasti nimittäin rally sport magasinessa testattiin subarun impreza 2001 ja moottorista lähti noin 420hp!!ja tiedän että muodollinen rajoitus on 300hp mutta auto testataan vain kerran vuodessa ja se on kauden alussa.

myös huhuja on ollut että pösö olisi tunkenut b-ryhmän 306 taka moottorin eteen :confused: :D :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin siis 206 T16:n moottorin? Herrat pmv ja Norman tietävät paremmin, mutta 205 WRC:n moottori kyllä osaltaan perustuu tuohon koneeseen... Olikohan sama lohko tai jotain?

Elämää suuremmalla vaihteella kirjasta:
-Syksyllä 1986 San Remon testien päätteeksi pojat laittoivat pyynnöstäni autoon seuraavan sukupolven turbomoottorin. Autoon asennettiin uudet esilämmitetys slicksit alle ja ajoin auton testi-EK:n lähtöviivalle, painoin kaasun pohjaan ja nostin kytkimen ylös. Lähtö oli jo niin raju, että minulta (Juha Kankkunen) ja Piiroselta lensivät kuulokkeet korvilta. Auton pyörät sutivat tyhjää vielä koko kolmosvaihteen ajan -kuivalla asfaltilla! Sillä pelillä ei olisi enään ollut kiva ajaa rallia, Juha sanoo.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olet Zep joka suhteessa täydellisen oikeassa. Se nykyinen 206 lohko perustuu siis siihen Pösön iänvanhaan työjuhtaan. Näistä tehoista ollaan puhuttu jo tuolla tekniikkapuolella. Toivoisin, että sieltä luettaisiin jotain juttuja, ennenkuin kerrotaan että B-ryhmän ralliautolla hinattiin sukellusvene käyntiin joskus muinoin.

Mitä noihin ääniin tulee, niin kyllä vaparin laulantaa on ilo kuunnella. Turbomoottorin ryskä ja pauke on kamalaa kuunneltaa eikä se käyntiääni mitään älytöntä niissä ole. Onko muuten kukaan toivonut, että BDA koneessa olisi ollut rusetti kyljessä jotta äänet olisi parantuneet? Useampipyttyiset vaparit puhuttelee äänillään.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
pmv:
Mitä noihin ääniin tulee, niin kyllä vaparin laulantaa on ilo kuunnella. Turbomoottorin ryskä ja pauke on kamalaa kuunneltaa eikä se käyntiääni mitään älytöntä niissä ole. Onko muuten kukaan toivonut, että BDA koneessa olisi ollut rusetti kyljessä jotta äänet olisi parantuneet? Useampipyttyiset vaparit puhuttelee äänillään.
Kyllä BDA:n pauhu on mahtavaa ja sitä on päässyt useasti kuulemaankin, mutta Celica se vasta lauloi ja ei vetänyt lainkaan alhaalta. Pääsi Mikkola potkimaan kytkintä.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Jos turboista luovutaan, pitää moottorien kuutiotilavuutta lisätä ainakin 2,5 litraan.. mutta mitäpä se haittaa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
K.Koulu:
Jos turboista luovutaan, pitää moottorien kuutiotilavuutta lisätä ainakin 2,5 litraan.. mutta mitäpä se haittaa.
Ei välttämättä, kiekuva pikkukoneinen auto on "nopea". Mutta jos tehotappiota ei haluta antaa, niin sitten. Minua henkilökontaisesti ei haittaisi vaikka kuutiotilavuusraja olisi 1600, kunhan autossa ei olisi mitään tehorajoittimia. Moottorien luonne muuttuisi täysin ja metsän täyttäisi korvia hivelevä korkea laulu.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Norman:
Ei välttämättä, kiekuva pikkukoneinen auto on "nopea". Mutta jos tehotappiota ei haluta antaa, niin sitten. Minua henkilökontaisesti ei haittaisi vaikka kuutiotilavuusraja olisi 1600, kunhan autossa ei olisi mitään tehorajoittimia. Moottorien luonne muuttuisi täysin ja metsän täyttäisi korvia hivelevä korkea laulu.
Kyllä tuollainen 1600cc kone olisi poikaa, mutta koska urheilun kustannuksia halutaan rajoittaa, niin tämä ei tule kyseeseen. Veikkaan, että jos vapariin päädytään, niin keulille pistetään ~2L kone, ja rajoitukset tehoille jollain keinotekoisella tempulla.

Tyyliin "imuaukon halkaisija" .
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Jos autot pidetään edelleen nelivetoisena, on kuutiotilavuutta pakko nostaa.. niiden tekniikka painaa liikaa pikkukoneille ja kyllä vrc-peleissä tehojen pitää olla yli 300 hepoa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
K.Koulu:
Jos autot pidetään edelleen nelivetoisena, on kuutiotilavuutta pakko nostaa..
Miksi? 3L F1-koneesta saadaan piikkinä ~900HP, joten 1600cc vaparistakin tarvittaessa saadaan ne vaadittavat 300 pollea.

Kysehän ei ole siitä etteikö 1500-1600cc koneesta saataisi tarpeeksi tehoa, vaan kuluista, ja vain ja ainoastaan kuluista.

<small>[ 15-07-2003, 17:51: Message edited by: gnz ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
gnz:
Miksi? 3L F1-koneesta saadaan piikkinä ~900HP, joten 1600cc vaparistakin tarvittaessa saadaan ne vaadittavat 300 pollea.
Tästä puhuimme jo Live-puolella, mutta kerrotaan pointit miksi olen eri mieltä vielä kertaalleen...
- 900hp F1-koneesta on vielä toiveunta, pl viime kauden AA-kone joka kestää kisan on lähempänä 800
- Ralliautossa teho otetaan ihan eritavalla ulos, tarvitaan myös vääntöä, ei vain ja ainoastaan tehoa, jolloin huipputeho laskee...
-Hirvosen viime kauden Cliosta 1600cc otettiin noin 220hp, vaikka kuinka ois isommat tiimit taustalla, ni melkein 33% lisäys tosta noinvaan, en usko!
Ett silleen!!!!!!!1
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
jaska:
Tästä puhuimme jo Live-puolella, mutta kerrotaan pointit miksi olen eri mieltä vielä kertaalleen...
- 900hp F1-koneesta on vielä toiveunta, pl viime kauden AA-kone joka kestää kisan on lähempänä 800
- Ralliautossa teho otetaan ihan eritavalla ulos, tarvitaan myös vääntöä, ei vain ja ainoastaan tehoa, jolloin huipputeho laskee...
-Hirvosen viime kauden Cliosta 1600cc otettiin noin 220hp, vaikka kuinka ois isommat tiimit taustalla, ni melkein 33% lisäys tosta noinvaan, en usko!
Ett silleen!!!!!!!1
On tullut varsin monesti todettua, että kun panokset kovenee, niin tehoja alkaa kummasti löytymään. Huipulla kilpa-auton moottorit ovat hyvin pitkälti kahden osaajajoukon näyttämö: Elektroniikka& Materiaalitekniikka. Tämä silloin kun liikutaan aivan huipulla(WRC & F1).
Tottakai monilla muillakin osaamisaluiella on merkityksensä, mutta nämä kaksi aluetta korostuvat.

Jaskan esittämää Renault Clio ei voi tässä suhteessa pitää juuri minkäänlaisena mittatikkuna, koska WRC-puolella budjetit ovat täysin eri luokkaa, ja näin ollen edellämainittuihin osaamialueisiin on varaa panosta rutkasti enemmän. Totta on myös sekin, että 33% tehoa ei tule tyhjästä, mutta on varsin nätisti saavutettavissa ajan ja huippuluokan insinöörien avittamana.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
gnz:
Miksi? 3L F1-koneesta saadaan piikkinä ~900HP, joten 1600cc vaparistakin tarvittaessa saadaan ne vaadittavat 300 pollea.
Niin saadaan piikkinä 2.5v kehityksen jälkeen. Ja edelleen TEHO, KUN PYYDETÄÄN TEHOA! Vääntöä ei ollenkaan. Ei 220hp (Renault 1600) nouse melkein kolmannesta. Rallissa kun tarvitaan erillaisia ominaisuuksia, siksi noita ei voi verrata keskenään!
Ett silleen!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
gnz:
On tullut varsin monesti todettua, että kun panokset kovenee, niin tehoja alkaa kummasti löytymään. Huipulla kilpa-auton moottorit ovat hyvin pitkälti kahden osaajajoukon näyttämö: Elektroniikka& Materiaalitekniikka. Tämä silloin kun liikutaan aivan huipulla(WRC & F1).
Tottakai monilla muillakin osaamisaluiella on merkityksensä, mutta nämä kaksi aluetta korostuvat.
Niin F1:ssä on 3 litrasilla ajettu nyt mitä 94 lähtien. 97 puhuttiin huipputehoista 750hp, nyt 900, eli korotusta noin 1/6 osa 6 vuodessa, susta materiaaleilla etc. WRC-puolella saadaan 1/3 osa lisää alle vuodessa! On ne sitten viisaita noi insinöörit!
Ett silleen!!!!!!!!1
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
jaska:
Niin F1:ssä on 3 litrasilla ajettu nyt mitä 94 lähtien. 97 puhuttiin huipputehoista 750hp, nyt 900, eli korotusta noin 1/6 osa 6 vuodessa, susta materiaaleilla etc. WRC-puolella saadaan 1/3 osa lisää alle vuodessa!
</strong>
Yritä nyt hyvä mies ymmärtää, että jonkin LOW-END 1600cc Renault Clion tehojen käyttäminen ennusteena sille, saavutetaanko 300hp rajapyykki ja kuinka nopeasti, on syvältä! :)

Kun suuri raha tulee peliin, tehot saattavat ottaa suurenkin hyppäyksen jos siihen katsotaan olevan tarvetta.
On ne sitten viisaita noi insinöörit!
Puhumattakaan diplomi-insinööreistä.

<small>[ 15-07-2003, 20:38: Message edited by: gnz ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
gnz:

Yritä nyt hyvä mies ymmärtää, että jonkin LOW-END 1600cc Renault Clion tehojen käyttäminen ennusteena sille, saavutetaanko 300hp rajapyykki ja kuinka nopeasti, on syvältä! :)
On se kumma, kun mikään rallitalli ei saa noita laitteitaan ton 220 yli, tuntuu, että pikemminkin laitteet antaa 200-220 heppaa, kuin yli. Linkki 1

Tässä taas on linkki, josta selviää, että VW:n 1600cc kone antaa 215 ja 2 litranenkin vapaastihengittävä vain 285, eli alle 300.

Täältä taas oli tiedot tohon Hirvosen 220hp:n, noiden muiden linkkien valossa voi olla jopa hieman liioteltu toi teho markkinointisivulla...

btw. En usko, että nuo insinöörit, tai jopa diplomi-insinöörit noissa 1600-luokassakaan mitään käsiä on, ei se teho nouse vaan budjetteja nostamalla, katso vaikka Jaguaria, raha ei ole ratkaisu kaikkeen....

Nyt en enään sano mitään uutta tästä keskustelusta, ennen kuin annat muutakin tietoa ku mutua. "Uskon, että 300hp saadaan helposti, materiaaleilla jne" jotain faktaa nyt peliin kiitos
Ett silleen!!!!!!!1

<small>[ 15-07-2003, 21:02: Message edited by: jaska ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No niin. En muista mikä se alkuperäinen kysymys on tasan tarkkaa, mutta kyllä kaksilitraisista ahtamattomista koneista voidaan puristaa ulos kevyesti se 300hv jos mitään kovin tiukkoja teknisiä rajoituksia ei ole. Nyky-ykkösissä litrateho on vajaassa 300 hv:ssä, mutta sen siirtäminen ralliauton nelipyttyiseen kaksilitraiseen koneeseen ei onnistu. Helpottaisi jos ottaisi käyttöön vaikkapa V6 koneen. Perustelu on tässä:

Koska kolmelitraisessa V10:ssä yhden pytyn koko on vaivaiset 300 cc ja kaksilitraisessa nelarissa 500 cc, muodostuu iskunpituus väkiselläänkin isommassa pytyssä liian pitkäksi. Mitä väliä tällä iskunpituudella sitten on tehojen suhteen? No koska vaparikoneesta ainoa tapa saada lisää tehoja, on kasvattaa kierroslukua. Iskunpituuden lisääminen taas kasvattaa keskimääräistä männännopeutta, joka ei saisi nousta juuri yli 25 m/s tason. Muuten alkaa kiihtyvyydet kiertokanki/mäntä-paketissa nousta niin suuriksi, että kiertokanki tulee lohkon kyljestä ulos. Tämän takia kaksilitrainen 4-kone ei ikinä tule kiertämään f1 tason lukemia kuten 17000r/min. Realistinen taso on varmaan jotain 11 000 r/min. Tästä voidaan kevyesti arvella, että teho jää jonnekkin vajaaseen 400 hv:aan.

SuperTouring kalustossa käytetään juuri 4-pyttyisiä 2 l vaparikoneita, joiden kiekkaraja on jossain 9000 r/min paikkeilla. Näistä kuulemma otetaan reilu 300 hv ulos. Tämä taso saavutettaisiin hyvinkin WRC-kalustolla jolloin tehot asettuisivat samalle tasolle kuin nykyisillä turbovehkeillä.

Mitä tuohon 1600-luokkaan tulee, niin maksimi ominaistehoa ei voi laskea suoraan kaksilitraisen ominaistehoista, koska 1600 koneella voidaan saavuttaa suurempia kierroslukuja. Mitään hyvää vertailukohtaa ei nyt löydy, mutta veikkaisin tehojen nousevan kyllä helposti yli 250 hv:een.

Toki se mooottorin ajettavuuskin ratkaisee, joten aivan sellaista "piikki"-konetta ei voi tehdä ja tehoista joutuu jo siksi tinkimään. Turbokoneiden väännöstä voi vain unelmoida näissä vapareissa, mutta vaihdelaatikkohan on autossa juuri siksi, että vääntömomentti saadaan halutuksi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv:
No niin. En muista mikä se alkuperäinen kysymys on tasan tarkkaa, mutta kyllä kaksilitraisista ahtamattomista koneista voidaan puristaa ulos kevyesti se 300hv jos mitään kovin tiukkoja teknisiä rajoituksia ei ole.
Juu mutta ei 1600cc, kuten gnz väittää. 2509 ehkä, 300 EI!
Ett silleen!!!!!!!1
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
1.6 litraisesta kyllä voitaisiin puristaa ulos se 300 hv, mutta sitten kyseessä olisi ennennäkemtön moottori. Jos se olisi vaikkapa V6 kone, niin silloin yhden sylinterin tilavuus olisi aika pieni ja kierroslukua voitaisiin nostaa aika surutta sinne 15000 r/min tietämille, jolloin sitten tuo 300 hv menisi luultavasti rikki. Eihän tällaisella moottorilla mitään rallia ajettaisi, mutta hienon kuuluoinen se varmasti olisi.

On hyvä huomioida, että rallimoottoreiden pitää perustua vakiolohkoon ja niihin laitetaan jotain rajoituksia. Näkyi noissa jaskan linkissä olleissa autoissa ainakin näitä "air-restrictoreita" olevan. Nehän pudottaa tehoa aika lailla.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv:
1.6 litraisesta kyllä voitaisiin puristaa ulos se 300 hv, mutta sitten kyseessä olisi ennennäkemtön moottori. Jos se olisi vaikkapa V6 kone, niin silloin yhden sylinterin tilavuus olisi aika pieni ja kierroslukua voitaisiin nostaa aika surutta sinne 15000 r/min tietämille, jolloin sitten tuo 300 hv menisi luultavasti rikki. Eihän tällaisella moottorilla mitään rallia ajettaisi, mutta hienon kuuluoinen se varmasti olisi.
Juu ja olen koko ajan puhunut siitä, että ton verran tehoa saadaan ulos, mutta ei autossa jolla ajetaan rallia!
Ett silleen!!!!!!1
 
Ylös