Pilaako FIA rallinkin?

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tässä laskin vähintään kertaalleen kolmen joukkoon ajaneiden määrän viimeisen kolmen vuoden aikana (tai oikeammin vuodesta 2001 alkaen, tämä vuosi kun on kolmas tuosta lähtien)

Tuloksena 17 kuskia, ja paikkoja on 12 tai 14, riippuen siitä mitä Mitsubishi tekee.

Didier Auriol
Philippe Bugalski
Richard Burns
Francois Delecour
Francois Duval
Marcus Grönholm
Sebastien Loeb
Colin McRae
Tommi Mäkinen
Markko Märtin
Gilles Panizzi
Jesus Puras
Harri Rovanperä
Thomas Rådström
Carlos Sainz
Armin Schwarz
Petter Solberg

Kaikki nyt eivät enää tuostakaan listasta tosissaan ole mukana, mutta pois voisi laittaa Bugalskin, Delecourin, Puraksen ja Rådströmin.

Vanhemmista kuskeista ainakin Auriolin, Sainzin ja Mäkisen uran jatkoon tuo saattaa vaikuttaa aika paljonkin, etenkin Sainzilla, koska Citroenilla on yksi "liian hyvä" kuljettaja.

Hyundaille ja Skodalle mahtuu yksi kuski lisää, koska Loix ja Gardemeister eivät ole listalla.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
RiGu:
Toni "Sotka" Gardemaister saattaisi päästä vaikka huipputiimiin. Viimeinen ja ainoa sijoitus 3. joukkoon vuonna 1999 Uudessa-Seelannissa.
Öh.. Eli siis kolmoskuskiksi vaikka Citikalle ja sitten vain varomaan, että ei vahingossakaan aja kolmen sakkiin?

Luulisi, että ykkös- tai kakkoskuskin pesti hieman heikommassa tallissa on tuon sääntömuutoksen jälkeen mieluisampi kuskeille kuin mitä tähän saakka on ollut: ei ainakaan joudu hyllytetyksi jos sijoittuu liian hyvin.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Kylläpä on kerrassaan järjetön sääntö. Fordin, Pösön ja Citikan kolmoskuskeilla on ihan hyvät mahdollisuudet podiumille, joten aika radikaali sääntö tuo kyllä on. Jos ajaa podiumille niin kannattaa tehdä se sitten useampaankin otteeseen, jotta tallipäälliköt vakuuttuvat taidoista ja seuraavalla kaudella odottaa sitten ylennys, jolloin paikka on turvattu.

Aika pelleä kylläkin, sillä tällä tavallahan vanhat kuskit ajetaan sarjasta pois. Jotenkin mennyt tuo nuoruuden hehkuttaminen vähän överiksi kun tällaisiakin sääntöjä tehdään. Varsinkin Sitikalla ja Pösöllä on se tilanne, että yhdestä hyvästä (lasken tähän nyt Burnsinkin) kuskista joudutaan luopumaan. Onhan se tietty hyvä juttu, että nuorille annetaan mahdollisuus, mutta esimerkiksi Sainz ja Rovanperä kuuluisivat ehdottomasti huipputiimeihin. Tämän säännön myötä ura joko loppuu tai jatkuu surkeassa tiimissä.

Toivottavasti Hirvonen tai Pykälistö eivät sijoitu kolmen parhaan joukkoon tällä kaudella :rolleyes:
 

CO

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
187
Sijainti
Sipoo
Hämmästyksen sormi menee ihmetyksen suuhun. Kaikenlaista sitä vastaan tulee... Tämä sääntö kuulostaisi jonkinlaiselta pohjalta herätettäessä keskustelua, mutta että säännöksi ja vielä noin jyrkkänä! Huh-huh.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kyllähän tuo aiheuttaa kaikenlaisia spekulaatioita kuten yllä on ansiokkaasti tehty.
Pahiten toi lyö noihin "kärkkyjiin" jotka ovat päässeet väläyttelemään ja toimivat nyt nyky ykköskuskien haastajina. Eli esim. Rovanperä. FIA on siis valmis uhraaman heidät että saadaan junnuja kehiin. Samalla "säätiöidään" muutamaksi kaudeksi nuo huippukavereiden tallipaikat.

Mutta onko tämä vain sinivalkoistelasien takaa katsomista, mutta kun musta tuntuu, että siellä on viime aikoina nyt päässyt monta suomalaista nuorta kuskia antamaan näyttöjä. Toimiiko homma jo nykyisellään?! Ja jos katsoo MM-pistetilannetta niin tasaisempaa siellä on kuin F1:ssä! :confused:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ajatus nuorten kuskien tukemisesta oli hyvä, mutta toteutus aivan onneton.

Ajatellaan nyt vaikka Mikko Hirvosta viimeisimmässä rallissa. Siinä kisassa oli aika kova keskeytysprosentti. Mikko olisi hyvin voinut olla keskeytysten ja oman hyvän ajon ansiosta kolmas. Mitäs sitten tehdään ensi vuoden tallipaikan kanssa ? Nuori ja suhteellisen kokematon kaveri, mutta jää ilman paikkaa kun oli "tuurilla" kerran kolmas. Ja se vasta hullua on, että nämä tulokset katsotaan kolmelta vuodelta. Huh huh.

Yksi seuraus tällä voi olla, että tehtaiden ns. satelliittiteamit voivat lisääntyä ja vahvistua. Saa nähdä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
no mutta, Kankkusen Jussillahan ei näitä podiumsijoituksia ole kertynyt viimeisen kolmen vuoden aikana, siitäpä hyvä kokenut kuljettaja johonkin talliin!

Mutta juu siis aika perseestähän tuo on, sikäli kun täällä jo on mainittukkin että jos ajat heti kolmen joukkoon, on uuden tallipaikan etsiminen tosiasia seuraavaksi kaudeksi. Tällähän vain hidastetaan nuorten kuskien nousua.

Ja mitä pösöön tulee, en pitäisi mahdottomana ajatuksena sitä että siellä ajaisi ensi kaudella Grönholm, Panizzi ja Pykälistö, sikäli kun Panizzi on näyttänyt parantaneen otteitaan soralla huomattavasti.

Sainz joko lopettaa, tai sitten vie sen parhaan saatavilla olevan paikan Rovanperän nenän edestä sponsorirahojensa turvin, ja näin Rovis pörräileekin jollain Huihailla seuraavat kaudet :mad:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Anteeksi vain, mutta jos Sainz vie jonkun tallipaikan Rovanperän edestä, niin kehottaisin katsomaan herrojen viime vuosien saavutuksia ja miksei varsinkin tämän kauden tuloksia. Mikään ei puhu Harri Rovanperän puolesta, vaan Matadori jyrää!

Sinänsä tuo Sainzin tilanne on outo, eihän Citroen-paikkaakaan olisi tullut ilman tukijaa. Silti Sainz on ihan ajamalla kärjen tuntumassa. Sainz lienee sen verran bisnesmies, että käyttää hyväksi markkina-arvonsa.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kyllä on ihan lapsellinen sääntö, melkeinpä kirjaimellisesti. Oishan se jos joku nuori kuski pääsisi hirveellä tuurilla kärkeen aivan viimeisillä pätkillä. Mitähän sitten, pitäiskö vaan reilusti höllätä kaasua ja odottaa, että menee muut edelle, vai ajaa voittajana maaliin, ja ottaa sen riskin, ettei enää pääse ajamaan kunnon autolla seuraavalla kaudella?

Rovikselle tämä on kyllä erittäin huono sääntö. Paikka kyllä voisi löytyä jostakin Hyundain ohjaamosta taikka sitten Mitsulta. Mutta eipä taida olla Hyundai tarpeeksi hyvä talli justiinsa Rovanperälle tai Sainzille. Ja mistä sitten tallit löytävä itselleen hyvät kolmoskuskit? Siinä mielessä Suomalaisilla on kyllä hyvät mahdollisuudet, koska meillähän on J-M Latvala, M Hirvonen, J Pykälistö, J Tuohino + monia muita ihan melkein huippuluokan kuskeja..

Siinäpä onkin sitten kysymys, että laskeeko tämä ihan käsittämätön sääntö Rallin tasoa? Tottakait se laskee, kun monta sellaista kuskia joilla on mahdollisuus voittaa jää ilman hyvää autoa, jolla on mahdollisuus taistella voitosta. Sitten tulee jotakin Freddy Loixeja sinne kurvailemaan.. Ei hyvältä näytä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuo ensimmäinen ehdotus kuullostaa tähän päätettyyn verrattuna paljon paremmalta. Toisaalta tuosta 17 listasta voittoon eivät ole ajaneet Duval ja Rådström kaiketi, Schwarzillakin kun on yksi voitto noin kymmenen vuotta sitten.

Toinen asia, mikä huonontaa kilpailua on juuri se, että jos kuviteltaisiin optimitilanne (tälle kaudelle), että voitosta Saksassa olisivat ajamassa vaikkapa kolme Pösön ja kolme Citikan kuskia, ehkä vielä pari Fordiakin siihen lisäksi. Tuollaista taistelua ei varmasti ensi vuonna nähtäisi, koska kolmas kuski saattaa olla sen verran heikompi kotimaisemiaan lukuunottamatta.

<small>[ 26-06-2003, 21:24: Message edited by: Bleu ]</small>
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Sinänsä mielenkiintoista, että FIA moukaroi tälläisen säännön läpi hetkesä, mutta miksi sitten tuota lähtöjärjestystä ei saada muutettua!

Yksityistallien miehet auraamaan niitä teitä!
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
pmv:
Anteeksi vain, mutta jos Sainz vie jonkun tallipaikan Rovanperän edestä, niin kehottaisin katsomaan herrojen viime vuosien saavutuksia ja miksei varsinkin tämän kauden tuloksia. Mikään ei puhu Harri Rovanperän puolesta, vaan Matadori jyrää!
Kehottaisin myös huomioimaan sen, että Harrilla oli alkukaudesta näin suomalaisittain sanoen paskaa säkää, eikä pistetili meinannut millään aueta. Ja ikä jos mikä puhuu Rovanperän puolesta. Eipä sillä, kyllä nopeutensa puolestakin Harri Sainzin pesee soralla sekä lumella, jos vain kalusto kestää.

En silti missään nimessä sano että Sainz olisi huono tai liian vanha kuskiksi, senhän sanoo jo tämänhetkinen pistetilannekkin, mutta pidemmällä tähtäimellä Rovanperällä on paremmat menestymismahdollisuudet.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eipä se Roviskaan mikään maailman nuorin rallikuski ole. Syntynyt 1966, eli ikää on jo 37 vuotta. Carlos on neljä vuotta vanhempi.

Jos vaikkapa Harri on pitkällä tähtäimellä kovempi, niin kyllä Carlos tekee kovaa tulosta heti eka rallista saakka. Carlos on kuitenkin voittanut vaikka mitä eikä hoopoile. Väitän, että Sainz tulee saavuttamaan jäljellä olevalla urallaan enemmän kuin Harri.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Missä mallissa ne Skodan kuljettajasopimukset mahtaa olla? Nythän tässä käy niin, että Fabialle on kovia kuljettajia alennusmyynnissä.. mikä lienee Garden asema verrattaessa häntä Rovanperään tai Sainziin.. tai miksei jopa Kilinkoliniin? Toisaalta nostaattaahan tämä Sotkamiehen asemaa kolmoskuskimarkkinoilla.. vaihtais paikkaa Rovanperän kanssa.. heh.

Mitä muuten oli ne sääntöhöpötykset turbon kieltämisestä ??
 

Lätsä

Member
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
23
Bobakki:
Nykyformaatti, jonka ansiosta ralleissa on ehkä 7 ek:ta, joita sitten ajellaan ristiin rastiin jotta päästään sinne 15 pätkän tuntumaan on ihan ******sta ainakin paikan päälle raahautuvien katsojien kannalta. Mun mielestä ei ole mikään yllätys että katsojista tulee ongelmia jos sama määrä katsojia kuin ennen pyritään sullomaan aina vaan pienempään tilaan. Kankkunen tätä ihan vasta kommentoikin varsin tuliseen sävyyn, viisi pätkää päivässä oli vanhan mestarin mukaan ihan liian vähän.
Yep. Vuosi pari sitten marmatin samasta aiheesta tällä kanavalla. EK:t vähenee, autokunnat vähenee, alue pienenee, yleisö lisääntyy jne. Ketä enää kohta kiinnostaa lähteä ajamaan Keski-Suomeen helvetin moiseen ruuhkaan katsomaan pätkälle kun karavaani menee "puolessa tunnissa" ohi. Kolmen pätkän saaminen samalle päivälle on toiveajattelua (tai hemmetin hyvää ennakkosuunnittelua).

Jos vielä toteutuu FIA:n suunnitelmat siitä, että aamupäivisin ajetaan neljä pätkää ja iltapäivisin nuotitetaan seuraavan päivän pätkiä niin se on goobye koko lajille. Ainakin paikalle yrittävien katsojien osalta.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Lätsä:
Kolmen pätkän saaminen samalle päivälle on toiveajattelua (tai hemmetin hyvää ennakkosuunnittelua).
Taisi tuo viime vuonna onnistua juuri ilman mitään suunnitteluja. :D Ruuhkassa toki madeltiin pitkiäkin aikoja.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Gronholmi on uhannut lopettaa juuri naiden FIA saantosahlayksien takia

Gronholm could quit in rule change row

Gronholm says he might quit the sport if new rules are introduced


World rally champion Marcus Gronholm has threatened to quit the sport if changes proposed by the FIA, the governing body of world motorsport, are introduced as early as next year, according to this week's AUTOSPORT magazine.

The proposals outlined by the FIA following the World Council meeting last week would change the face of world rallying beyond recognition. The most significant change would see the events run over four days instead of three, with the recce being incorporated into the mainstay of the rally action.

Gronholm believes that the ideas are a step too far. "This is really just bullsh*t," he said. "I can't see how any of this could be a good idea. Take the idea of doing our reconnaissance in the rally car – really? It's crazy.

"If we are supposed to be doing the recce in our rally car, we'll end up listening to the engine and looking that the car is doing on that stage. It's just a crazy idea. Who thinks these things up?"

Gronholm has said that he could bring his career to a premature conclusion, if the rules are introduced.

"I feel from my heart about this," he said. "I feel it is wrong, and if the changes are made then I do not want to be part of the sport."
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
sooda:
FIA suunnittelee muutoksia WRC:n sääntöihin.Esim. jos talli ajaa kolmella autolla, yhtä autoa pitäisi ajaa kuljettaja joka ei ole voittanut yhtään MM-osakilpailua. Ei tunnu hyvältä.
Itseäni ei tuo haittaa, mutta miksi ihmeessä pitää turbo kieltää niistä autoista? Ne ovat mopoja jo muutenkin verrattuna B-ryhmäläisiin ja turbon poistaminen ei ainakaan auta asiaa. Myös autojen äänet kärsivät, hukkaputki ei pihise enään sen jälkeen.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Eiköhän tuo tavoite 16 kisaa/vuosi ole pimein. Nuorille tilaa suon ja vaihtuvuus virkistää. Kyllä on ollut tylsää....
 
Ylös