pmv
Well-known member
No hyvä. Jaskan postauksissa on niin paljon huutomerkkejä, ettei niitten seasta tahdo kovin herkällä sitä sanottavaa löytää.
Tähän syväluotaavaan kysymykseen voisi vastata kysymyksellä miksi FIA ei raiskaisi myös rallia?Tämän syväluotaavan keskustelun pohjalta esitän kysymyksen! Pilaako FIA rallinkin?
Rallimoottoreiden tulee NYKYSÄÄNNÖILLÄ perustua vakiolohkoon, joten voimme ohittaa kyseisen asian puhuessamme vapareilla ajettavasta MM-sarjasta, joka on säännöiltään tällä hetkellä täysin avoin.pmv:
1.6 litraisesta kyllä voitaisiin puristaa ulos se 300 hv, mutta sitten kyseessä olisi ennennäkemtön moottori. Jos se olisi vaikkapa V6 kone, niin silloin yhden sylinterin tilavuus olisi aika pieni ja kierroslukua voitaisiin nostaa aika surutta sinne 15000 r/min tietämille, jolloin sitten tuo 300 hv menisi luultavasti rikki. Eihän tällaisella moottorilla mitään rallia ajettaisi, mutta hienon kuuluoinen se varmasti olisi.
On hyvä huomioida, että rallimoottoreiden pitää perustua vakiolohkoon ja niihin laitetaan jotain rajoituksia. Näkyi noissa jaskan linkissä olleissa autoissa ainakin näitä "air-restrictoreita" olevan. Nehän pudottaa tehoa aika lailla.
Tämä ongelma voisi olla ajankohtainen pikemminkin radalla, jossa renkaan tulee pureutua asfalttiin suurella pidolla. Pidon menetys sitten voi vaihdetta vaihtaessa kostatua kohtalokkain seurauksin.jaska:
Eli toi 7 lovisuus ei rallissa toimi, koska luistossa ajettaessa vääntö on juuri oltava laajalla alueella, ettei kesken luiston joudu koko ajan hakemaan vaihtamalla vääntöaluetta!
Mutta entäs jos pykälä vaihtuu vaikkapa 0.2 sekunnissa? Koituisiko mutkassa vaihtamisesta tällöin enää mitään ongelmia?jaska:
Mutullahan tässä mennään, mutta väittäisin, että juuri rallissa tuo kesken mutkan vaihtaminen vaikuttaa, toki koko ajan ollaan luistossa, mutta eikös se jatkuva luisto tavallaan pidä auton tiellä.
Empä osaa sanoa, ois kiva kuulla esim Fränkin mielipide asiasta!gnz:
Mutta entäs jos pykälä vaihtuu vaikkapa 0.2 sekunnissa? Koituisiko mutkassa vaihtamisesta tällöin enää mitään ongelmia?jaska:
Mutullahan tässä mennään, mutta väittäisin, että juuri rallissa tuo kesken mutkan vaihtaminen vaikuttaa, toki koko ajan ollaan luistossa, mutta eikös se jatkuva luisto tavallaan pidä auton tiellä.
Lähde: www.worldrallynews.comFIA plans revolution for 2004
September 3, 2003
The FIA is proposing significant changes to the points-scoring and recce systems for the 2004 World Rally Championship that could undermine contract negotiations and may lead to much shorter rallies.
To cut costs in return for expanding the World Championship from 14 to 16 rallies, the FIA is proposing that manufacturers run two-car teams, rather than three. At present, manufacturers can enter three cars and count their two highest-placed cars. Citroen and Peugeot have already signed contracts with “number three” drivers - Simon Jean-Joseph and Freddy Loix respectively - assuming that the regulations would remain the same in 2004.
For 2004, the FIA proposes to do away with practice cars and gravel note crews, while splitting the recce into two parts. Crews will practise the stages once before the start of the rally, on Wednesday and Thursday, then take a second run through each day’s stages, early each morning. They will be permitted to use either the rally car or a standard car for the recce
Extensive changes to certain rally routes may become necessary. The first two rounds, the Monte Carlo and Swedish Rallies, are expected to be exempt. Subsequent events may apply for a waiver to run significantly less than the usual 400 kilometres of stages.
Members of the World Council, the FIA’s executive arm, are being asked to vote for or against the new proposals by fax.
Ja taas kaivettiin loistava esimerkki Ferrarin ja Fian liitosta. Lehdessä spekuloitiin, että kahden auton sääntö mahdollistaisi paremmin uusien tallien mukaantulon ja lähes varmana tietona pidetään FIAttia..."Tallit saavat osallistua kisoihin vain kahdella autolla ja autot ovat mukana valmistajien MM-pisteissä."