Pilaako FIA rallinkin?

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tappio rallille mikäli Ford jättäytyy pois. Tuskin Ford kuitenkaan aivan lähiaikoina lopettaa kun menestystäkin on tullut.

Seuraavaksi homman lopettanee Subaru.

Kun Xsaran valmistus loppuu, Sitikalla ei kai ole pohjaa mistä luoda uusi auto. Vai väittääkö joku että C3 on kilpa.auton näköinen?

Mikäli tulosta ei ala tulla, Skodakin voi lopettaa hommat mikäli vielä FIA:n pelleily jatkuu.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
No nyt menee vähän sääntöpuolen ohi, mutta kyllähän Citroenillä on jo pitkällä Xsaran seuraaja, eli C4. Sehän on pakko tulla pian, kun kilpailijoilta tulee uudet mallit samaan kokoluokkaan (uusi Golf, uusi Astra, ym.)
Tässä yksi kuva, joka ei välttämättä vielä vastaa täysin todellisuutta:
http://www.autoexpress.co.uk/picture_library/dir_19/car_portal_pic_9741.jpg

Sääntöihin takaisin:
Onko tiedossa mitään komissioiden tulevia kokouksia tms. joissa niitä uusia sääntöjä vielä käsitellään ? Vai onko ne nyt jo lyöty lopullisesti lukkoon ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No Volkswagen Group (Tietääkseni vanhaa VAG:tä ei enää käytetä) ei nyt sinänsä mitenkään erityisesti ralliin panosta. OK Skoda saa suuremmat rahat kuin koskaan, mutta Seat siirrettiin radalle ja emomerkki vetäytyy kait lähes kaikesta autourheilusta ainakin hetkeksi -ilmeisesti Formula Volkwagen vielä jää? Lamborghinista kait tehdään GT-autoa ja ainakin huhuissa Audi rakentaa uutta protoa Le Mansiin. Eli en tiedä, onko kovinkaan moista panostusta ralliin, jos yksi merkki kiertää ralleja ja Seat, Audi, Lambo ja Bentley ratoja.

Kaiken kaikkiaan FIA kyllä ryssii oikein huolella. -Sen verran olen taas informaatiopimennossa, että kommentoin lisää huomena tai viikon päästä...
 

Johnny Walker

Active member
Liittynyt
4.8.2002
Viestit
42
Sijainti
Laproaigh
Zep:
Mieli tekis taasen lohkaista jotain rallikomission jäsenistä, mutta teenkin sen vain näin raukkamaisesti. wink wink
Eikös sielä rallikomissiossa istu eräs J.M. joka jo onnistuneesti hämmensi kotimaista rata-autoilua tunnetuin seurauksin... :cool: :rolleyes: frown
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Johnny Walker:
[Eikös sielä rallikomissiossa istu eräs J.M. joka jo onnistuneesti hämmensi kotimaista rata-autoilua tunnetuin seurauksin...
Ellen aivan väärin ymmärtänyt, niin myös rallikomissio vastusti noita uusia sääntöjä, kuten myös David Richards, kuskit ja tallit. Citroen taisi olla ainoa joka nuo hyväksyi.

Rallilla on tv-katsojia 10 kertaa enemmän kuin 10 vuotta sitten, miten FIA palkitsee Richardsin tästä? Viemällä häneltä äänestysoikeuden komissiossa. Ei taida ihan kovin kaukaa haettu tuokaan, että rallia haluttaisiin hillitä etteivät pian astu F1:n varpaille.

Ari Vatasen kommentti tästä kaikesta:
"This is not about sides now; this is about my sport and the possibility of unravelling all the good work that has been done in rallying over the last 50 years."
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jos Ford vetäytyy rallista niin mitä sitten? Ajetaanko WRC:tä jäljelle jääneillä tiimeillä vai ajetaan pelkästään kansallisia sarjoja ilman MM-sarjaa?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Skodakin on ilmeisesti jossain yhteyksissä väläytellyt ajavansa vain osan kilpailuista...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jaha. Näyttää siltä, että Ford jatkaa kauden 2004 rallipoluilla.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9055
Sijainti
hki
Aika tekopyhää touhuahan tuo on kyllä, että FIA toitottaa sitä, että pyrkii muka vähentämään tallien kuluja ja ajattelee tallien parasta. Eipä siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole, että yrittää saada paremmat tuotot bisneksestään, mutta aika paska maku meinaa kuitenkin tulla tuosta touhuilusta samalla kun tallien kokonaiskulut ovat lähinnä paisumaan päin.

Sohlberg kun oli haastateltavana viikonlopulla Urheiluruudussa, niin aika nopeasti ohitti noita kulukysymyksiä ja aika asian ytimeenkin meneviä kysymyksiä jollain pilipalivastauksilla. Siitä äijästä ei ole mun muistin mukaan koskaan saatu mitään kunnon informaatiota irti, lähinnä sellaisia ympäripyöreitä poliitikon vastauksia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vaikka olenkin yleensä pitänyt Sohlbergia pätevänä äijänä, on muistettava, että hän oli eräs Max Mosleyta nykyiseen asemaan voimakkaasti ajaneista ja täten pitkälti aina Mosleyn politiikan takana.

Mosley taasen tuntuu päättävän kaikki asiat kaksistaan Bernien kanssa... Noh, tuskin niin tekee, mutta päätöksistä voisi kyllä saada sellaisen kuvan -ovat ne usein niin tyhmiä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eiköhän nuo FIA päättäjät ole aina kohtuu vihattua väkeä. Tekee miten päin vain, niin kritiikkiä tulee. Tokihan Mosleytä voi kritisoida monesta asiasta aivan syystäkin. Nämä viimeiset ralliuudistukset on kyllä aika vaikeasti ymmärrettäviä. Mutta silti Max on tehnyt paljon hyvääkin autourheilulle ja jopa tavallisille kuluttajille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja nyt kun puolet MM-sarjaan ilmoittautuneista automerkeistä on PSA-yhtymän merkkejä, saadaan PSA katsomaan muita markkinointikohteita ja Bernie saa Jordanille tehdasmoottorit... wink
 

Late

Well-known member
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2117
Koskahan toi Max Mosley erotetaa. Ei sillä oo niin ku mitään järkee noissa sen säännöissä. Valittaa kun kaikki keskeyttää no silti sitte halutaan etuautot pois. Ja kaikki järjetön juttu on tos artikkelissa se että tallien pitäis käyttää samoja osia. Vaihdelaatikko, turboahdin ym.

Ja tässä tää artikkeli missä on ton Mosleyn "hienoja" sääntö uudistuksia.

http://members.surfeu.fi/lniemi/ralli/montte1.jpg
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mikä vittu sitä Mosleyta risoo. :jaska: Maxin arvaamaton ja itsevaltainen käyttäytyminen muistuttaa juuri luonnehäiriöistä ihmistä.

Jos itse saisin päättää ralliasioista, niin paremminkin lisäisin ek kilometrejä, en ainakaan vähentäisi. Lisäksi poistaisin typerän kahden kuljettajan pistesäännön, jotta kilpailukykyisiin tehdasautoihin saataisiin enemmän kuljettajia ja sitä kautta sarjaan enemmän mielenkiintoa. Oikeastaan ainoa hyvä ralliuudistus mikä tulee mieleen on kisojen lisääminen.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Kyllähän rallille on varmasti viime vuosina saatu lisää julkisuutta ja yleisöä, mutta jos uudistukset jatkuvat tällä linjalla, meillä on käsissämme parin vuoden päästä jo aivan toinen laji, jolla ei pahemmin ole enää yhteistä rallin kanssa.

Märtinillä on myös kitkerät mielipiteet etuautojen poistumisesta. Jos tuo luku säästöstä on edes sinnepäin, niin ei oikein vakuuta. Taitaa joka tiimiltä mennä tuon "säästön" aiheuttamiin ulosajoihin enemmän kuin tuo huima säästö joka etuautojen luopumisesta kertyy.

Ford ace reckons banned gravel crews may have helped to avoid shunt

Markko Martin believes his accident was avoidable


Markko Martin has criticised the FIA, the motorsport's governing body, after surviving an accident he felt could have been avoided on the Rally Argentina if gravel crews had not been banned earlier this year as part of a raft of cost-cutting measures.

The Estonian believes that his pace notes, which did not include the rock that he hit at 100mph during last weekend's event, could have been corrected if gravel crews, who used to recce each stage prior to the competitors running through it, had not been banned.

Martin and his co-driver Michael Park were taken to hospital for checks after the accident which destroyed his Ford Focus on SS5. But Martin, who admitted the accident was his fault, reckons he is “80-90 percent sure” it could have been avoided.

“I don't understand the FIA,” he said. “Do they want a driver killed or do they want us to go off the road and kill 10 spectators before they listen to us? This accident really highlights how we need the gravel crews for safety. I missed the rock and was on the wrong side of the road, but if we had gravel crews they would have spotted this mistake in my notes and we would have talked about it.

“This accident could have been avoided. I would say this is the fourth time that my performance has been compromised this season through not having a gravel crew.”

Martin believes that part of the problem is that there is a lack of FIA officials with recent competitive experience. “Nobody from there has been in a competition car for the last 25 years,” he said. “Things have changed. Would any of them have like to have been in my car on Friday?

“Until people open there eyes and come out and see what is happening then this whole thing is bullshit. They say it saves money; well it costs £40,000 per year to send crews with us, but this accident cost the team £400,000. That isn't cost-saving.”
 
Ylös