Pirelli, virallinen rengastoimittaja

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onko muka 16-17 kierrosta liian vähän? Nää pellet ei halua millään antaa katsojille rahan edestä,kun pitäisi vissiin kestää se 50 kiekkaa ja ajellaan sit tässä peräkkäin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
En tiedä mikä on alkuperäislähde, mutta YLE:n Teksti-TV:ssä lukee seuraavaa:

Koodi:
[b]F1-sarjan uusia renkaita arvostellaan[/b]

 F1-sarjan uuden rengasvalmistajan      
 Pirellin ensi kauden F1-renkaat ovat   
 joutuneet arvostelun kohteeksi.        
                                        
 - Pirellin renkailla ei voi jarruttaa  
 riittävästi. Pito on hävinnyt täysin.  
 Ennen jarrutin täysillä, kun tulin     
 suoran päähän. Nyt jos tekee sen,      
 menevät renkaat lukkoon, etenkin       
 takarenkaat, Fernando Alonso kuvaili.  
                                        
 - Ongelmana on, että renkaat kuluvat   
 liian nopeasti. Renkailla on hyvä ajaa 
 vain 16 tai 17 kierrosta, sen jälkeen  
 ne alkavat jo hajota. Kuljettajalla ei 
 ole sitten enää mitään mahdollisuuksia.
 Ajaminen tuntuu erilaiselta ja se on   
 sääli, Sebastian Vettel sanoi.
Eikös tuo ensimmäinen ole ratkaistavissa säätämällä ne jarrut+jarrupoljin siten, että kuski voi taas jarruttaa täysillä.

Vettelille taas voi vastata, että tuon verran niiden juuri tuleekin kestää, jotta saadaan useampia renkaanvaihtoja. Ja mielellään niin, että kahdella vaihdolla auto ei ole koko kisaa "hyvä ajaa", jolloin nähtäisiin sekä taiteilua huonoksi käyneillä renkailla että kolmansia stoppeja.
Vettel on hyvä ja hakee uudet renkaat jos ja kun vanhat on liian kuluneet. Samanlaiset renkaat ne on alla muillakin ja vieläpä juurikin sellaiset kun mitä Pirelliltä on vaadittu.:alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Suurin ongelma lienee nyt siis tuo irtopaska ajolinjan reunalla. Se on "aina" ollut perimmäinen syy vähäisille ohituksille (heikompi pito)..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Kieltämättä irtokumi aiheuttaa ongelmia. Liukastelun pelossa kuskit eivät siten juuri pysty ohittamaan vaikka halua olisi. Renkaat ovat muuten Pirelliltä erittäin mielenkiintoiset. Niiden kestävyys ainakin kaikkien lähteiden mukaan vastaavat suunnilleen vanhoja Goodyearin D-seoksia. Kyseiset renkaat aikoinaan kestivät erittäin vähän aikaa paitsi niille sopivilla radoilla. Ne tarjosivat myös maksimaallisen nopeuden ja pidon.

Lisäksi ne tarjosivat viihdettä katsojille kuskien muodossa jotka ajoivat äärirajoilla renkaansa kestävyyden suhteen. Niillä pystyi rajoitetusti ajamaan jopa sadekelillä niiden pehmeyden ja pitävyyden vuoksi. Sadekelin mestari Ayrton Senna aikoinaan ajeli D-seoksilla Doningtonissa sateella juurikin kyseisillä seoksilla. Vastaavasti A-seoksella sateella lähti kävelyvauhtia kovemmissa vauhdeissa auto suoraan seinään.:rolleyes:.

Viime kauden Bridgestonen kestävyys oli myös vaihtelevaa ja pahimmillaan rengas kesti saman mitä vanhan ajan B-seos Spassa. Heikoimmillaan Brisuka oli Montrealissa missä nähtiinkin eniten varikkokäyntejä. Nyt näyttää siltä, että kovatkin renkaat tällä kaudella eivät ole lähelläkään viime kauden kovien renkaiden kestävyyttä paitsi joillakin vähiten rengasta kuluttavilla radoilla kuten Monzassa.

Voi tietysti olla, että kestävyyttä parannellaan kauden mittaan ja alkukauden varikkoruletti menee vähäisemmäksi kauden mittaan. Joka tapauksessa Pirelli ainakin yrittää tarjota hienoa showta joten suuresti ihmettelen nykykuskien valitusta renkaista.:dunno:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minun mielestä on todella hyvä että jarruilla ei voi jarruttaa täysiä. Tämä lisää jarrutusvirheitä.

16-17 kierrosta kuulostaa myös tosi hyvältä.
Joo komppaan täysillä tätä !! On hyvä vaan että kumit ei kestä mitään yli 40 kierosta. Pysähdyksiä olisi näillä näkyvin olevan tulossa lisää mikä on oikein hyvä juttu mielestäni ! Sielä voi kummiskii aina sattua mutterien kanssa kämmejä ja ne on mukavia seurattavia ! Tosin ferrarilla jos teet niin saat potkut, että sielä voi varikko ukoilla olla kuumat paikat ;)
Ja jarrutusvirheet kuulostavat kanssa kivalta ! Vielä ku niistä kärsisi jotenkii eikä ajaituisi vain suuren mustan luokse.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ylen uutisoinnista:
Eikös tuo ensimmäinen ole ratkaistavissa säätämällä ne jarrut+jarrupoljin siten, että kuski voi taas jarruttaa täysillä.
Näin luulisi. Alonson kommentti kuullostaa kyllä tosi tarkotuksen hakusesti uutisoidulta, mutta voihan se olla noin sanoneenkin. Tyhmän kuulonen kommentti vain kilpa-ajajalta. Minustakin hyvä vain jos jarrutuksiin tulee haastetta eikä sitä kuuluisaa playstation meininkiä!

Vettelille taas voi vastata, että tuon verran niiden juuri tuleekin kestää, jotta saadaan useampia renkaanvaihtoja. Ja mielellään niin, että kahdella vaihdolla auto ei ole koko kisaa "hyvä ajaa", jolloin nähtäisiin sekä taiteilua huonoksi käyneillä renkailla että kolmansia stoppeja.
Mun käsittääkseni Vettel on tätä enemmenkin kommentoinut ja siksi alan ymmärtää asian niin, että renkaat ovat hyvin on/off tyyppiset. Eli niillä menee määrätyn matkan ok (kuluvat niin kun pitää ja se on hyvä), mutta sitten kun kuolema tulee niin se tulee ja mitään ei ole tehtävissä. Se ei välttämättä ole kuitenkaan hyvä. Ei edes katsojille, jos se vielä tapahtuu hyvin nopeasti. Se tekee pelistä jo lottoa, jos on esim. riski että puolikas kierros ennen stoppia renkas vain loppuu totaalisesti ja takkiin tulee TOSI paljon (sekunteja lisää vajaalla kierroksella).

Renkaan kuluminen, pidon väheneminen jne. renkaan kuluessa ovat hyvä ja toivottu asia. Renkaan hajoaminen kappaleisiin kuluessaan ja lopulta totaalinen katoaminen alta mutkan kahden aikana ei kuitenkaan ehkä ole sitä.
Tämä onneksi selvinnee osittain jo puolentoista viikon kuluttua. :thumbup:

Ongelman ydin voi osittain olla juuri tässä:
Suurin ongelma lienee nyt siis tuo irtopaska ajolinjan reunalla. Se on "aina" ollut perimmäinen syy vähäisille ohituksille (heikompi pito)..
Kuskit ovat kertoneet, että renkaat on mahdollista saada "rikki" mutkan kahden aikana ja ne eivät siitä enää toivu/palaudu kuten BS:sät viime vuonna. Näin ollen riski lähteä vieläpä entistä likaisemmalle radalle ajolinjan ulkopuolella kasvaa. Ohi pääsee ehkä, mutta renkaat on täynnä puolen nyrkin kumin paloja, pari seuraavaa mutkaa on liukkaita ja jos renkas tämän johdosta vielä kuolee heti tai paljon nopeammin niin voi kysyä, että kannattaako lähteä yrittämään ohitusta. Saati jos yritys ei edes onnistu!

Loppuun vielä, että minä haluan ja toivon huonompia renkaita kuin viime vuotiset. Mutta kyllä mua pelottaa kuvat testeistä joissa on näkynyt ajolinjan ulkopuolinen kumikaatopaikka.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös tuo ensimmäinen ole ratkaistavissa säätämällä ne jarrut+jarrupoljin siten, että kuski voi taas jarruttaa täysillä.
Tuskin niitä jarrutehoja paljon kannattaa alkaa heikentämään, kuskin pitää vaan olla tarkempi jarruttamisessaan. On kyllä positiivisia nämä viestit mitä renkaista kuuluu, ettei täysillä puristamalla välttämättä ole enää se nopein tapa edetä. Huomattavat kuskin ajamisesta riippuvat suorituskykyerot ovat sitä mitä laji kaipaa. Ohituksia tulee varmasti lisää, kun hetkelllistä suorituskykyä on renkaista irrotettavissa verrattuna tasaiseen pitkänmatkan ajoon.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
16-17 kierrosta kuulostaa myös tosi hyvältä.
Kaikki on varmaan samaa mieltä (ehkä kuskeja lukuunottamatta) siitä, että heikommin kestävät renkaat on hyvä juttu. Max. 20 kierrosta hardeilla on vaan mun mielestä hiukan liian vähän. Sitten kun supersofteilla pääsee sen reilut 5 kierrosta kilpailukykyistä vauhtia niin koko kisa uhkaa mennä farssiksi.

Mutta tosiasia on se, ettei testeissä ole vielä kertaakaan ajettu niissä lämpötiloissa mihin nuo renkaat on suunniteltu. Toivottavaa olisi että pehmeimmälläkkin seoksella pääsisi sentään reilut 10 kiekkaa. Australiassa sitten se sitten nähdään. Vissiin soft ja hard ovat vaihtoehdot?

Ja onneksi Pirellillä on mahdollisuus muokata seoksia niin tarvittaessa ja testata niitä perjantain harjoituksissa. Uskon että oikeat kompromissit eri seosten välille löytyy, vaikkei ne kauden alussa ihan optimaaliset olisikaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Kaikki on varmaan samaa mieltä (ehkä kuskeja lukuunottamatta) siitä, että heikommin kestävät renkaat on hyvä juttu. Max. 20 kierrosta hardeilla on vaan mun mielestä hiukan liian vähän. Sitten kun supersofteilla pääsee sen reilut 5 kierrosta kilpailukykyistä vauhtia niin koko kisa uhkaa mennä farssiksi.
Kilpailukykyisellä vauhdilla? Eikö se ole sama kaikille jotka ovat päättäneet supersofteilla kisaan lähteä? Renkaitten suorituskyvyn lasku on vakio sillä eroituksella että toiset autot on hellempiä renkaille ja saavat niistä hieman enemmän irti pitkässa juoksussa mutta tuskin enempää kuin kierroksen parin hyöty pidemmän stintin muodossa ja tällöinkin käytetyt renkaat on vauhdillisesti huonommat kuin uudet joten taktillisesti ei kannata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Kisassa kieltämättä johtoasema voi mennä ja aina ei uusi satsi ole parempi kuin käytetty rengassarja. Paljon riippuu renkaiden kestävyydestä ja radastakin, että voiko käyttettyä sarjaa vielä hyödyntää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se jää nähtäväksi miten renkaat toimivat lämpimämmissä olosuhteissa, mutta tällä hetkellä näyttää, että toisin kuin Bridgestoneilla, Pirelleillä vähän käytetyllä rengassarjalla ei tee mitään. Paras terä on viety ja muutenkin lyhyt käyttöikä on entistä rajoitetumpi.

Kärkitiimit tulevat epäilemättä ajamaan Q3:n pehmeämmällä käytössä olevalla seoksella, joten odotettavissa on ensimmäinen varikkoruletti jo kymmenen kierroksen kohdalla (koska samoilla renkailla lähdetään Top10:n osalta kisaan). Kovemmat valinneet tuoreilla lähtevät voivat hyötyä tästä ainakin hetkellisesti, joten oletettavasti actioniä on luvassa. Enää ei pitäisi olla mahdollista kärjen ajaa horsonttiin ja turvallisesti vaihtaa renkaat johdossa säilyen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Pirelli on julkistanut väritykset, joilla erityyppiset renkaat erotetaan. "Pirelli" ja "PZero" tekstit on värjätty seuraavilla väreillä eri renkaissa:
oranssi - sadekeli
sininen - välikeli
punainen - superpehmeä
keltainen - pehmeä
valkoinen - keskikova
hopea - kova
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaiden värikoodit

koko juttu Autosportissa

Itse olen vähän epäileväinen sen suhteen miten nuo erottuu - tai oikeastaan näkyy, mutta katsotaan... Koska yksi seos jää väliin, yhdistelmä on joko punainen-valkoinen tai keltainen-hopea. Näin ollen valkoista ja hopeaa ei tavitse yrittääkään erottaa toisistaan. Mutta supersoft ja wet voisi periaatteessa mennä värien puolesta sekaisin, mutta eiköhän olosuhteet paljasta kummasta on kyse. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Ihan paskasti tehty yllättäen tuokin Pirelliltä. Nyt seosta ei näe edestä tai in-carista. Ja kun rengas pyörii helkkarinmoista haipakkaa, niin ainakaan Eki ei näe sivustakaan. Höh.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ihan paskasti tehty yllättäen tuokin Pirelliltä. Nyt seosta ei näe edestä tai in-carista. Ja kun rengas pyörii helkkarinmoista haipakkaa, niin ainakaan Eki ei näe sivustakaan. Höh.
Kun rengas pyörii haipakkaa niin väri näkyy ko. värin mukaisena viivana.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Niin muuten, onkos muuten merkki myös kumin sisäreunassa?
Aivan, voihan se noin olla. Ja kaipa sen siitä sivusta näkee viivana, ainakin jos kuva on tarpeeksi läheltä. Olis se HD oikeesti aika kiva :alppu:
 
Ylös