Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15041
Ei kai niitä hirveästi tule käytettyä kun tuomaristo seisottaa autoja full wet kelien ajan ruudukossa tai varikolla ja kaakit päästetään laitumelle vasta kun on aika laittaa interit. Loputon oravanpyörä. Lähinnä sitä ihmettelen että miksi se on niin vaikeeta toteuttaa yhtä hyvä sadekelin rengas kuin jo 20 vuotta sitten. Räikkönen on tästä uran jälkipuolella useastikin puhunut että nykyiset sadekelinrenkaat ovat aivan surkeat verrattuna hänen uransa alkupuoleen oleviin nakkeihin.
Kimillä taisi mennä vähän samaksi tarinoinniksi kuin mitä jokunen vuosi sitten Buttonilla, Alonsolla ja Hamiltonilla oli tilanne mitä tuli sadekelin renkaisiin.

Sama juttu oli heilläkin mitä nyt todellisuudessa jo ne sadekelinrenkaat olivat huonommat kuin mitä oli ollut vielä vaikkapa vuoden 1997-1998 vastaavat.

Ja vuoien 1997-1998 vastaavat olivat sitten myös jo huonommat kuin vuoteen 1996 asti käytetyt sadekelinrenkaat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15041
Taisit sekoittaa nyt Michelinin ja Bridgestonen. Michelinin välikelin nakit olivat aivan vitsi ja olivat sekuntitolkulla hitaammat kuin Bridgestonen vastaavat. Täyssaderenkaat olivat sitten jopa aavistuksen paremmat.
En minä sekoittanut mitään.

Kunhan vertasin Bridgestonea yksin Goodyearin ajan sadekelinrenkaisiin kuten myös valmistajan omiin vuoden 1997-1998 sadekelinrenkaisiin.

Michelinin puolta en maininnut ollenkaan ja nekin olivat huonot.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Pitäisi tulla useampi kunnon sadekisa peräjälkeen. Muutaman kerran kaudessa vielä menee läpi, mutta jos jatkuvasti jouduttaisiin katsomaan tuntikausia radan kuivumisen odottelua tai punaisia lippuja sateen takia, niin tulisi jo vähän painetta jollain tehdä asialle jotain..
Huomenna saadaan taas tod näk venailla oikeen urakalla radan kuivumista. Säätiedotusten mukaan kuivumista ei ole odotettavissa vaan sateen pitäisi vain lisääntyä startin kellonajan jälkeen.

Toivottavasti nykyisellä pressalls olisi sama agenda kuin Todttilla meinaan ei nämä sääilmiöt tulevaisuudessa helpota vaan päinvastoin lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä.


 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Kimillä taisi mennä vähän samaksi tarinoinniksi kuin mitä jokunen vuosi sitten Buttonilla, Alonsolla ja Hamiltonilla oli tilanne mitä tuli sadekelin renkaisiin.

Sama juttu oli heilläkin mitä nyt todellisuudessa jo ne sadekelinrenkaat olivat huonommat kuin mitä oli ollut vielä vaikkapa vuoden 1997-1998 vastaavat.

Ja vuoien 1997-1998 vastaavat olivat sitten myös jo huonommat kuin vuoteen 1996 asti käytetyt sadekelinrenkaat.
Joka tapauksessa pointti näillä herroilla varmaan oli se että nykyiset sadekelinnakit ovat luokattomia verrattuna vuosia sitten.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Luin jostain, että nykyiset saderenkaat olisivat poikkeuksellisen kovia siinä missä normaalisti sateella tulisi käyttää mahdollisimman pehmeää rengasta.

Bridgestonen ja Michelinin välillä saderengaskisa vaihteli melkoisesti. Aluksi (2001-02) etu oli selvästi Bridgestonella. Brasiliassa 2003 taas nähtiin se, kun oli vain yhden saderengasseoksen sääntö, että Michelin-porukka oli iskussa kisan alkuvaiheessa ja Bridgestonen kuskit kisan loppupuolella. Myös 2003 Indianapolisissa mentiin vahvasti Bridgestonen tahtiin. 2004 ei kunnollisia sadekisoja nähty, pari kisaa meni niin että ekat kymmenen kierrosta saatettiin ajaa välikelin renkailla. Tuon kaksikon rengassodan viimeisenä vuonna taas Michelin oli niskan päällä, kuten mm. Unkarissa nähtiin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Luin jostain, että nykyiset saderenkaat olisivat poikkeuksellisen kovia siinä missä normaalisti sateella tulisi käyttää mahdollisimman pehmeää rengasta.

Bridgestonen ja Michelinin välillä saderengaskisa vaihteli melkoisesti. Aluksi (2001-02) etu oli selvästi Bridgestonella. Brasiliassa 2003 taas nähtiin se, kun oli vain yhden saderengasseoksen sääntö, että Michelin-porukka oli iskussa kisan alkuvaiheessa ja Bridgestonen kuskit kisan loppupuolella. Myös 2003 Indianapolisissa mentiin vahvasti Bridgestonen tahtiin. 2004 ei kunnollisia sadekisoja nähty, pari kisaa meni niin että ekat kymmenen kierrosta saatettiin ajaa välikelin renkailla. Tuon kaksikon rengassodan viimeisenä vuonna taas Michelin oli niskan päällä, kuten mm. Unkarissa nähtiin.
Joo tämän kauden Monacossa ainakin Vettel sanoi wet-renkaiden olevan kivikovia. Joku tolkku kriteereissäkin pitäisi olla minkälaista sekundakamaa monopolyasemassa oleva rengasfirma saa suoltaa.

https://www.planetf1.com/news/sebastian-vettel-wet-tyre-criticism/

“I can remember days when we could have driven in such conditions,” said Vettel. “But with these tyres it’s impossible.

“The rain tyre is basically useless. It looks nice but it doesn’t really do anything. As soon as you can go to intermediate, you do.”
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3882
Sitä minä en tässä vaan ymmärrä että miksi ihmeessä Pirelli kuitenkin roudaa tuota käyttökelvotonta rengasta tuolla vuodesta toiseen? Tuollehan on naureskeltu jo vuosia. Tosi huonoa mainosta merkille.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Jotenkin huvittavaa kun tämän päivän kisan toisessa startissa näki lammikoista että vettä tuli yhä taivaalta, mutta silti Verstappen sanoi ennen starttia että keli alkaa olee sopiva intereille. Siis vaikka vettä tulee taivaalta niin interit sopivammat eikä wetit. Niinhän sieltä porukkaa tulikin heti startin jälkeen vaihtamaan pakotetut wetit intereihin. Minkälaisissa olosuhteissa sitä pystyttäisiinkään ajamaan weteillä jos ne vaan pakotettaisiin laittamaan jos kerran interit laitetaan myös vesisateessa? Nyt pitäisi saada Pirellille painetta panostamaan sadekelinrenkaisiin että niitä haluttaisiin myös käyttää sekä tuomaristolle munat jotta kisaamisen voisi aloittaa aikasemmin kun olisi oikeasti sadekelin kelit. Tänään ne oli alusta asti interin kelit.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
https://www.suomif1.com/2022/10/kayttokelvottomat-sadekelin-renkaat-puhututtaa-jalleen-max-verstappen-valmis-auttamaan-pirellia/
Käyttökelvottomat sadekelin renkaat puhututtaa jälleen – Max Verstappen valmis auttamaan Pirelliä

Japanin GP:ssä ensimmäinen lähtö, joka otettiin normaaliin tapaan lähtöruudukosta pakotti kuljettajat ottamaan välikelin renkaat nimenomaan paremman suorituskyvyn ansiosta. Hollantilaisen mielestä F1-sarjassa vuosia sitten nähdyt sadepyörät olisivat hoitaneet hommansa sunnuntaina.

– Jos vertaat siihen mitä oli (olosuhteita) 20 vuotta sitten, se olisi ollut ihan normaalia, joten tähän täytyy olla ratkaisu, jatkaa Verstappen.
Aamen! Kerrankin joku puhuu asiaa. Noissa keleissä ennenkin ajettua vesipatsaista huolimatta. Pitäisi pikkuhiljaa alkaa saada painetta Pirellille meinaa alkaa kyllästyttämään punaiset liput ja "undriveable" vikinät.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Max taitaa ottaa kantaa enemmän renkaisiin, mutta Lando turvallisuuteen.

https://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=474532
En jaksa etsiä alkuperästä lähdettä, niin menköön tällä.
Joo Lando ja muut kumppanit jotka eivät uskalla ajaa niin voivat jäädä varikolle. Kunnollisilla sadekelinrenkailla ensimmäinen starttikin olisi voinut mennä siistimmin. Tai olisi pitänyt pakottaa laittaa ne surkeat ja hitaat siniset kiekot.

Sarjan rainmasterit Verstappen ja Hamilton ajelevat säällä kuin säällä ihan tyytyväisenä. Hamilton sanoi kisan olleen erittäin hauskaa ja olosuhteet eivät olleet sellaisia mitä hän ei olisi ennen kokenut että on ajanut pahemmissakin olosuhteissa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Ei ole kuule ennenkää pelännyt vesipatsaita. Ne on yleensä ollut ihan muut hameelliset kuskit kun ovat toteneet "undriveable".

Ei kuitenkaan saanut yhtään mitään aikaiseksi, kun ajeli toissakisan joukon keskivaiheilla koko kisan ajan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5144
Ei kuitenkaan saanut yhtään mitään aikaiseksi, kun ajeli toissakisan joukon keskivaiheilla koko kisan ajan.
Haha. Luulen että Verstappenin jos kenenkään ei tarvitse todistella mitään niin kuivalla kuin märälläkään. Märällä katuradalla jossa joutui lähtemään keskipakasta tallin virheen takia. Siellä ei moni muukaan paljoa saanut aikaseksi niin suodaan Verstappenille nyt pari huonoa kisaa kaudessa ja ajelee muut kisat yhdellä kädellä mestaruuteen. Onko sinulla kovatkin vahvuudet Verstappenin vihalaseissa?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Haha. Luulen että Verstappenin jos kenenkään ei tarvitse todistella mitään niin kuivalla kuin märälläkään. Märällä katuradalla jossa joutui lähtemään keskipakasta tallin virheen takia. Siellä ei moni muukaan paljoa saanut aikaseksi niin suodaan Verstappenille nyt pari huonoa kisaa kaudessa ja ajelee muut kisat yhdellä kädellä mestaruuteen. Onko sinulla kovatkin vahvuudet Verstappenin vihalaseissa?
Siellä se nyt ajeli ihan laseista riippumatta.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Löytyykö jostakin syytä miksi se nk.valinnanvapaus seosten osalta päätettiin lopettaa? Mielestäni muutama vuosi sitten käytössä ollut malli että tallit sai tilata ennalta tietyt seokset viikonlooppuun toi mukanaan eroa taktiikoihin ja myös riskitekijän väärän valinnan myötä. Nyt kun kaikilla samat vaihtoehdot pilaa senkin taktisen vaihtoehdon
 
Ylös