Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vilanderin mukaan nämä (leveät) renkaat ovat sellaisia, että ne joko pitää tai sitten pito katoaa kokonaan. Niitä ei voi ajaa rajamailla.
Eikö tämä koske pehmeitä renkaita, pitoa on hyvin paljon, kunnes sitä ei ole.

Ja sitten kun pyörähtää, niin ne kumit oli siinä. Senkään vuoksi ei kannata liikaa rajoja koittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eikö tämä koske pehmeitä renkaita, pitoa on hyvin paljon, kunnes sitä ei ole.

Ja sitten kun pyörähtää, niin ne kumit oli siinä. Senkään vuoksi ei kannata liikaa rajoja koittaa.
Liittyy enämpi renkaan leveyteen. Koska pito on renkaassa korkea, niin luistaessaan kontrasti on suurempi. Toki pehmeämmällä renkaalla ero on vielä suurempi. Mutta on siis ihan yleinen ongelma juuri leveytensä takia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Eikö tämä ongelma nyt johdu ihan puhtaasti siitä, että tallit suunnittelee autonsa uusiksi joka vuosi ja yleensä menee jotain säöntöjäkin uusiksi. Aika hankala siinä on renkaiden kehitystäkään jäädyttää.
Kyllä se niin päin on, että auto suunnitellaan renkaiden päälle eikä renkaita auton alle. Sääntömuutoksilla on väliä sitten, jos se muuttaa autojen painoa tai geometriaa radikaalisti ja renkaan kuormitus muuttuu. Myös renkaiden kehittyminen on totta kai luonnollista, mutta Pirelli tuntuu tekevän enemmän muutoksia kuin se voi sille annettujen rajallisten testien puitteissa testata, ja sitten rengasvalinnat tehdään konservatiivisimman politiikan mukaisesti. Yhtäkään riskiä ei ole otettu sen jälkeen, kun Hamiltonin rengas räjähti Silverstonessa viisi vuotta sitten sen vuoksi, että Mersu oli asentanut nakit alle väärin päin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se niin päin on, että auto suunnitellaan renkaiden päälle eikä renkaita auton alle.
Ei se kyllä ihan noinkaan voi olla, koska tulevien autojen suunnittelu alkaa osin jo ennen kuin seuraavan vuoden säännöt ovat tiedossa ja merkittävämmin sitten kun ovat. Joka tapauksessa jo keväällä. (Käytännössä kehittelyä tehdään tietysti läpi vuoden.) Seuraavan kauden renkaita päästään testaamaan paljon myöhemmin.

Pirelli voi alkaa suunnitella tulevia renkaita vasta, kun uudet säännöt ovat tiedossa ja heillä on jonkinlainen käsitys siitä, mihin suuntaan renkaiden tulevat rasitushaasteet menevät. Tai onhan jotain prototyyppirenkaita testattu jo keväällä, mutta ilman kunnon tietoa siitä millaisia autot vuoden päästä ovat.

Sääntömuutoksilla on väliä sitten, jos se muuttaa autojen painoa tai geometriaa radikaalisti ja renkaan kuormitus muuttuu. Myös renkaiden kehittyminen on totta kai luonnollista, mutta Pirelli tuntuu tekevän enemmän muutoksia kuin se voi sille annettujen rajallisten testien puitteissa testata, ja sitten rengasvalinnat tehdään konservatiivisimman politiikan mukaisesti. Yhtäkään riskiä ei ole otettu sen jälkeen, kun Hamiltonin rengas räjähti Silverstonessa viisi vuotta sitten sen vuoksi, että Mersu oli asentanut nakit alle väärin päin...
Tämä on pelkästään luonnollista. Ei Pirellin intresseissä ole tuoda renkaita, jotka nousevat otsikoihin ongelmien takia. Sillä on jo riittävästi kokemusta siitä. Konservatiiviset taktiikat ja tylsät kisat ovat kuitenkin pienempi paha rengasvalmistajan kannalta kuin nimenomaan renkaista johtuvat isot ongelmat ja negatiiviset otsikot.

Riittävien rengastestien puute on Pirellille ongelma, joten se joutuu väkisin varautumaan tilanteisiin, jotka eivät ole sen ennakoitavissa. Käytettävät seokset julkaistaan myös sen verran etukäteen, että todellinen renkaan kuormitus ei ole varmuudella tiedossa (esim. Catalunyassa on viileää vs. Catalunyassa on helleaalto.)
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Renkaat ovat otsikoissa, koska Pirelli on itsensä hommannut sinne. Ei renkaita puhuttu lainkaan Bridgestonen monopolin aikaan. Ne vain olivat auton alla ja niillä ajettiin. Silloin 2005, kun Indyssä oli suuria huolia Michelinin renkaiden kestosta, Michelin yksinkertaisesti määräsi tallit olemaan ajamatta siinä osakilpailussa. Pirelliä ei vähempää kiinnostanut, että tallit ajattivat renkaita väärin päin asennettuna ennen kuin siitä alkoi tulla takkiin pr-osastolla. Huono pr johtuu myös Pirellin määrätiedottomuudesta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Liittyy enämpi renkaan leveyteen. Koska pito on renkaassa korkea, niin luistaessaan kontrasti on suurempi. Toki pehmeämmällä renkaalla ero on vielä suurempi. Mutta on siis ihan yleinen ongelma juuri leveytensä takia.
Renkaita pitäisi jälleen kaventaa, silloin kontrasti pienentyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tänä viikonloppuna F1 palaakin sitten 10 vuoden tauon jälkeen Ranskaan ja vielä lisäksi se palaa ensi kerran sitten 1990 Paul Ricardin radalle.

Paul Ricardissa ajetaan tosin näillä näkymin ilmeisesti ensi kerran pitkässä muodossa sitten 1985 joskin radalla tietenkin on Mistral-suoralla shikaani jollaista muuten ehdotettiin vuoden 1986 pakotetun lyhyen radan kilpailuunkin vastoin kuljettajien tahtoa selkeästi ja osin selviä sääntöjäkin vastaan. Tuolloin tosin Mistral-suoran shikaanin ehdotus hylättiin. Ja pakotetun lyhyen radan kilpailun taustahan oli Elio de Angeliksen poismenoon johtaneessa testionnettomuudessa.:(

Kun rengastaktisesti miettii Paul Ricardin rataa niin vanhempaan aikaan se oli yllättävänkin paljon renkaita kuluttava rata ja Pirellille suorastaan painajaismainen ainakin ajoittain. Niin pitkällä kuin lyhyelläkin radalla vuosina 1986-1990 ajaettaessa.

Tänä päivänä Pirellin renkaat ovat tuntuneet kestävän kestämistään ja välillä kestoa on jopa viime vuoden oppivuotta enemmän leveillä renkailla ollut tähän asti.

Paul Ricardin uusi rata tutumman Magny-Coursin radan sijaan voi ehkä tuoda jotain uutta ja elvyttävää lajiin rengastaktisesti tai sitten ei.

Pirellillä on kuitenkin hyvänä puolena yllättävänkin pehmeät renkaat edelleen tuotu kokonaan uudelle radalle. Ja toisin kuin aiemmille perinteisille radoille niin niistä poiketen ei kyllä pitäisi tilanteen olla aivan niin paha kuin mitä on ollut viime kisoissa.

Seokset ovat siis Pirellin osalta paluun tekevään Ranskan Grand Prixiin Pehmeä, Superpehmeä ja Ultrapehmeä. Välillä mielestäni ainakin kritiikin perusteella olisi pitänyt olla seosten osalta Superpehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä.

Pettävän sileältä näyttävää pintaa vasten tilanne historiallisesti sanottuna näyttää järkevimmältä tehdä noin kun tehtiin sillä aiemmin Paul Ricardissa ja Magny-Coursissa varsinkin tuli vuosittain useita ikäviä yllätyksiä renkaille ja ne aiheuttivat melkoisia vaarahetkiä kisoissa ja mediakohuja oman aikansa mittakaavassa jotka eivät aina olleet kovin hyväksi lajille.

Tietenkin hyvin paljon on muuttunut noista ajoista ja mikäli huonostikin käy niin todellisen tilanteenhan aivan lopullisesti Le Castelletin radan osalta näkee sitten pikemminkin vasta ensi vuonna mikäli ei nyt sitten vain ala satamaan vettä, mutta sadetta ei taida hirveän paljoa olla odotettavissa.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Juuri huomasin että Silverstoneen ollaan tuomassa seokset Hard - Medium - Soft. En taas ymmärrä mikä järki on tuoda pelkästään noin kovia renkaita, kun olisi hyvin voinut olla esimerkiksi Medium - Supersoft - Ultrasoft, tai joku muu sekoitus pehmeitä ja kovia mikäli haluttaisiin vaihtelua. En myös voi ymmärtää miksei Hypersofteja ole Itävallassa käytössä. Taas päästään ennen kisaa katsomaan kun Oikarinen studiossa näyttää taululta Tuomiselle kuinka ennustaa ensimmäisen ja ainoan varikkostopin olevan kierroksella 40 kun Ultrat tullaan vaihtamaan pois...

Olisi hienoa kun yhdessä kisassa käytössä olisivat SuperHard - supersoft - Hypersoft. Nähtäisiin oikeasti eroja renkaissa
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi hienoa kun yhdessä kisassa käytössä olisivat SuperHard - supersoft - Hypersoft. Nähtäisiin oikeasti eroja renkaissa
Mahdoton ajatus, koska sellaista rataa ei olekaan, jossa jompi kumpi ääripäärengas ei olisi käyttökelvoton. Käytännössä jos Hard toimii, niin Supersoft kestää muutaman kierroksen ja Hyperi ei sitäkään. Ja jos pehmeän pään renkaat kestää edes 10-15 kierrosta, niin Hardit eivät lämpene käyttölämpötilaan lainkaan.

Siksi noita seoksia on niin paljon, kun ratojen asettamat vaatimukset poikkeavat niin radikaalisti. Samat seokset ei voi toimia kaikkialla.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Mutta onhan nuo renkaat ihan liian lähekkäin toisiaan.
Jos katsotaan viime kisan max nopeuksia ja max kierrosmääriä mitä on ajettu kisassa niin onhan nuo renkaat todella lähellä toisiaan. Noilla renkailla ei paljoaa taktisia eroja tule. Kisa ajataan yhdellä stopilla ja se on nopein, oli mitkä seokset tahansa käytössä.

 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mahdoton ajatus, koska sellaista rataa ei olekaan, jossa jompi kumpi ääripäärengas ei olisi käyttökelvoton. Käytännössä jos Hard toimii, niin Supersoft kestää muutaman kierroksen ja Hyperi ei sitäkään. Ja jos pehmeän pään renkaat kestää edes 10-15 kierrosta, niin Hardit eivät lämpene käyttölämpötilaan lainkaan.

Siksi noita seoksia on niin paljon, kun ratojen asettamat vaatimukset poikkeavat niin radikaalisti. Samat seokset ei voi toimia kaikkialla.
Mikäli olen ymmärtänyt, niin se juuri on ongelma, että joka kisassa (aika-ajoon käytetään nopein q3:ssa) on kaksi rengasta, joiden nopeudet ei hirveästi vaihtele (kisassa toinen sopii toiselle paremmin ja toinen toiselle), mut molemmilla vedetään niin kauan ku halutaan.
Ois tosiaan jännä nähä rohkeita valintoja renkaiden suhteen. Ääripäät kisoihin, nii saa katsojatki jännätä miten tallit selviää, ku toinen rengas kestää vain muutaman kierroksen ja toisella pitäis koko loppukisa pärjätä (ellei sit saatais useammanki pysähdyksen taktiikoita)

edit: mutta useamman pysähdyksen taktiikatkin on nykyautoilla riski, ku ohi ei pääse. Joten ääripäät renkaissa voisi toimia, pähkäiltävää taktiikkaosastolle.
edit2: esim. Kimin viime kisa osoitti, että edellämainitut asiat voisi toimia. En todellakaan odottanut, että Kimi olisi noussut kolmanneksi. Eikä edes ollut mikään paras "DRS-rata"
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Pirellin renkaiden osalta pitkästä aikaa niitä arvioitaessa ovat olleet lyhyesti sanoen melkoisia pettymyksiä joskin Paul Ricardin osalta poikkeuksena on sen paluu ja vasta vuoden-kahden perästä näkee senkin radan todelliset rengaskestävyyden arvot.

Toki viime kisoissa on hieman kulumista ollut enemmän johtuen ehkä myös todella kuumista viime aikojen säistä. Hockenheimin kisa olisi ollut mielenkiintoista nähdä loppuun omalla tavallaan kuivalla kelillä leveiden renkaiden osalta, mutta kisan ajaminen siellä ilmeisesti ilman ihmeitä vain joka toinen vuosi vaikeuttaa rengasvertailun tekoa ajoittain.

Pirellin tämän hetken rengastietojen mukaan seuraavia seoksia käytetään melkein kaikissa loppukauden kisoissa paitsi Abu Dhabissa missä ei vielä rengaspäätöstä ole tehty:

Hungaroring: Keskikova, Pehmeä ja Ultrapehmeä

Spa-Francorchamps: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Monza: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Marina Bay: Pehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä

Sochi: Pehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä

Suzuka: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Austin: Pehmeä, Superpehmeä ja Ultrapehmeä

Mexico City: Superpehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä

Interlagos: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Seosvalinnat voivat vielä muuttua ennen vastaavien kilpailujen ajamista etenkin niiden loppupään osalta ja Abu Dhabiin renkaita ei tietenkään vielä ole edes valittu. Siltikin Superkovaa rengasta ei ilmeisesti aiota käyttää lainkaan ja siinä olisi sitten kyllä hyödyttömin tämän kauden lisäys ellei testejä lasketa ja ellei tietenkin ihmeitä tapahdu vielä ennen kauden loppua.

Oletettavin rata niille loppukauden kisoihin olisi ehkä radoista Suzuka, Mexico City hyvin koemielessä ja varmuuden varalta tai Interlagos. Tosin Kovaakin rengasta on käytetty vain Silverstonessa. Mexico Cityn osalta viime vuonna ajettin alun perin olleiden kapeiden renkaiden viimeisenä näyttövuotena ja niiden sijaan leveillä renkailla mikä tietenkin muutti vertailutilanteen.

Toistaiseksi viime vuoden perusteella ne vaikuttivat jopa negatiivisemmalta Mexico Cityn radalle ratkaisuna vähentäen jopa moitittujen kahden-kolmen vuoden takaisia kilpailuja ja niiden maineeseen nähden.

Leveillä renkailla onkin tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna täysin lopullinen näytönpaikka ilman sadetta. Varsinaiseen takavuosien Mexico Cityn nk. Rengaslottoon en enää isommin usko ja lähimpänä muutenkin sitä oltiin vuoden 2015 Mexico Cityn kilpailun ensimmäisellä puoliskolla, mutta tuolloinkin se varikkosuma taisi johtua muutoinkin renkaiden kulumisesta kuten myös yleisestä varovaisuudesta kuin todellisesta äkkikulumisesta näin jälkeenpäin tarkasteltuna.

Tietenkin voin olla väärässä siihen mitä tulee nk. Rengaslottoon Meksikossa vielä tänä tai ensi vuonna, mutta pahaa pelkään etten ole.:(
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaahans, Leclerc ja Vettel ajaa Ferrarin rengastestit torstaina ja perjantaina. Kimi saa rakentaa koijaa lapsilleen kotona.

Tämän kauden päätteeksi Kimi Räikkösen paikan Ferrarilla ottava Charles Leclerc, 20, ajaa tallin SF71H-autolla torstaina ja perjantaina Ranskassa, Paul Ricardin radalla järjestettävissä rengasvalmistaja Pirellin testeissä.

Leclerc jakaa testivastuun ensi kauden tallitoverinsa Sebastian Vettelin kanssa.

Ferrarin lisäksi testeihin osallistuu myös F1-sarjan toinen kärkitalli, Mercedes, jonka autoa ajaa Valtteri Bottas.

Testit ovat Pirellille tärkeät, sillä ne ovat viimeiset ennen lokakuun alkua, jolloin Pirellin tulee toimittaa tiedot ensi kauden renkaiden rakenteesta.

Pirelli testaa vielä ensi kauden rengasseoksia Japanin ja Meksikon osakilpailujen jälkeen Renault’n ja Sauberin kanssa.

Kaikki tallit testaavat lopullisia renkaita Abu Dhabin päätösosakilpailun jälkeen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Tällekin tuli varmistus, eli ensi kaudella käytössä on vain soft, medium ja hard nimet. Absoluuttiset kovuudet kuitenkin kerrotaan entiseen tapaan.

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Eli kova rengasseos tulee olemaan supersoft, medium tulee olemaan ultrasoft ja soft tulee olemaan hypersoft. Eli ei mitään muutosta tähän kauteen verrattuna.

Omasta mielestäni pitäisi olla jokaiseen kisaan vain kaksi kovuutta, hypersoft ja hard. Ei mitään muita kovuuksia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pirellin suunnitelmia ensi kauden renkaista.

Päättyneen kauden aikana kumijätti Pirelli sai kovaakin kritiikkiä renkaiden heikosta kestävyydestä, mutta italialaisfirman mukaan kumiseokset oli tehty täysin kattojärjestö FIAn toiveiden mukaisesti.

Abu Dhabin -rengastestin tavoitteena on kehittää kovempien renkaitten suorituskykyä ja lisätä pehmeimpien kumiseosten keskinäistä nopeuseroa.

Tästä lähtien Pirelli ei myöskään enää puhu kovasta, mediumista ja pehmeästä renkaasta. Kumiseokset saavat numeron, jonka mukaan ne tulevaisuudessa tunnistetaan. Kaikkein kovin rengas on ykkönen. Päättyneen kauden “pehmeä” rengas on jatkossa kolmonen, ja se on ainoa, jonka kumiseosta ei muuteta ensi kaudelle.

Vuoden 2018 kisoissa käytettiin eniten superpehmeää rengasta. Se oli mukana peräti 16 osakilpailussa. Ensi kaudelle se poistuu valikoimasta kokonaan, joten renkaiden ”kolme” ja ”neljä” välinen suorituskykyero kasvaa.

Samalla myös “ykköstä” ja “kakkosta” tuodaan lähemmäs ”kolmosta”.

Pehmeä, superpehmeä ja ultrapehmeä olivat liian lähellä toisiaan. Siksi poistimme superpehmeän kokonaan, Pirellin Mario Isola kommentoi Abu Dhabin -testeissä.

Vanha “hyperpehmeä” säilyy yhä kaikkein nopeimpana kumiseoksena. Pirellin tavoitteena on kuitenkin tehdä siitä entistä kestävämpi, jotta sen käyttö kisasunnuntaina olisi järkevämpää.

Pirelli voi tulevaisuudessakin nimetä kisoihin kolme eri rengasseosta niin etteivät ne ole kovuusasteeltaan peräkkäisiä (esimerkiksi seokset 2, 3 ja 5). Isola joukkoineen hakeekin juuri näihin valintoihin apua kaksipäiväisellä rengastestillä.

– Autoihin on kiinnitetty paljon sensoreita tätä varten. Voimme myös vertailla vuoden 2018 renkaita vuoden 2019 vastaaviin. Saamme ison kasan numeroita, joita analysoimalle teemme oman ehdotuksemme FIAlle, Isola päätti.
https://www.iltalehti.fi/formulat/a/c18a9324-589e-4ef7-9d98-e03491c9fd31
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Nopeasti kuulostaisi siltä, että Pirellillä ollaan ihan kuutamolla. Mennään ees-taas, ilman käsitystä siitä mikä vaikuttaa mihinkin. Toki myös asiakkaan eli FIAn vaatimukset lienevät vähintään yhtä sekavia.

Pelkään että näiden rengastestien perusteella tehdään strateginen valinta tulevan kauden rengasrakenteista, jotka ylpeänä tuodaan helmikuun testeihin, vain tajutakseen muuttuneiden aerosääntöjen tarvitsevan aivan erilaiset renkaat :-( Toivottavasti olisin väärässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Nostetaanpa tämäkin toikki unohduksen suosta ja noin 6-7 kuukauden tauon jälkeen.

Pirellin renkaat tosiaan ovat muuttuneet tauon aikana kun viime vuoden lopulla ja jo viime vuoden kestäessäkin jäi tähän toikkiin kirjoittelu vähemmälle muiden kiireiden takia jolloin paljon jäi merkitsemättä erilaisia rengastestejäkin.

Pirellin osalta viime vuoteen verrattuna on periaatteessa enää vain kolme kisoihin tuotavaa rengasmallia ja noin viisi yleista rengaslajia ainakin periaatteessa jopa viime vuottakin laajemmalla seosvalikoimalla teoriassa kun renkaita tälle kaudelle muutettiin dramaattisesti ja seoksia ei enää erillisesti lajiteltu enää vain entisellä yleisnimellään.

Siten viimeinen yleiset rengasmallin nimet olivat Abu Dhabissa viime kauden päätöskilpailussa Superpehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä.

Tällä kaudella rengaslajit olivat nimetty ensin vain numeroin, mutta lopulta leikkisästi sanoen C-seokset tekivät paluun lajiin.

Eivät tosin sentään Goodyearin legendaariset lajin ehkäpä kautta aikain parhaimmat renkaat sinänsä ehkä D-seosten ohella vaan yksinkertaisesti sanoen Pirelli vain nimesi seokset Cinturatoksi eli C:ksi ja siihen perään tuli seoksen kovuusnumero jolloin eri rengaslajit ovat nykyään mallia C1, C2, C3, C4 ja C5.

C1 on kovin ja C5 pehmein.

Laitan tähän alle niiden vastaavuudet nykyisin periaatteessa tai suhteessa viime vuoteen tai niitä aiempiin:

C1/Cinturato Uno: Tämän renkaan pitäisi olla kovin mahdollinen Pirellin seos ja niiden pitäisi olla viime vuoden Pirellin Kovan renkaan tasoa tai sitä pehmeämpi ja ovat pehmeämpiä ainakin kaksi pykälää muutaman viime vuoden ajan Pirellin renkaisiin nähden.

Näitä ei pitäisi käyttää muuta kuin niillä radoilla millä on kovin mahdollinen rasitus, liian paljon nopeita tai äkkijyrkkiä hitaita mutkia, karkea ja epätasainen pinta ja vain erittäin kovien radan pinnan lämpötilojen kisoissa. Tämän pitäisi lämmetä hitaimmin ja tarjota eniten kestävyyttä ja vähäisintä kulumista kauden kisoissa. Tämän renkaan värikoodi on tietääkseni aina valkea ellei Pirelli toisin sitä halua merkitä.

C2/Cinturato Dos: Tämän renkaan pitäisi olla viime vuoden Pirellin Keskikovan renkaan tasoa, mutta se on osoittautunut joustavammaksi ja ajoittain sitä kovemmaksikin kauden aikana ainakin joidenkin tallien autoissa. Sen pitäisi olla omimmillaan niissä ympäristöissä missä olisi riittävästi rasitusta, kovia nopeuksia etenkin mutkissa ja lämpöä renkaiden toimivuuteen.

Tämän pitäisi tarjota valinnanvapautta ja hyvää kilvanajoa tasaisena renkaana, mutta ei ole sitä ainakaan liikoja tarjonnut toistaiseksi nähdyn perusteella. Tämän renkaan värikoodi on radasta riippuen valkea tai keltainen jolloin rengaslaadultaan se riippuu Pirellin vuosimääritelmässä seosta kovempaan tai pehmeämpään suuntaan.

C3/Cinturato Tres: Tämän renkaan pitäisi olla viime vuoden Pirellin Pehmeän renkaan tasoa paitsi kauden viimeisen neljän kilpailun Pirellin Pehmeän renkaan laadun osalta kemiallisesti kun Pirelli muutti tuolloin renkaita vastaamaan käytökseltään toista. Sen on toivottu luovan kisoihin tasapainoa ajettavuuden ja kestävyyden suhteen ja on ainakin kestänyt ihan kiitettävällä ja valitettavasti unettavalla tavalla ajoittain kuin mitä sen pitäisi seoslaadultaan vastata.

Kovan rengaskulutuksen radoille ei Pirellin mukaan tuoda tämän pehmeämpiä renkaita ja lievän rengaskulutuksen radalla tai katuradalla tämä on kovin mahdollinen rengas mitä tuodaan radoille. Tämän renkaan värikoodi on radasta riippuen valkea, keltainen tai punainen jolloin rengaslaadultaan se riippuu Pirellin vuosimääritelmässä seosta tai kahta seosta kovempaan tai pehmeämpään suuntaan silloin kun sitä halutaan verrata aikaisempiin Pirellin renkaisiin.

C4/Cinturato Quatro: Tämän renkaan pitäisi olla viime vuoden Pirellin Ultrapehmeän renkaan tasoa kun Pirellin Superpehmeälle renkaalle ei haluttu luoda omaa vastinettaan ja se poistettiin valikoimasta. Tämän kauden perusteella toistaiseksi se on enemmän vastannut juurikin tuota Superpehmeää tai jopa kovempaakin vastaavaa viime vuoden seosta.

Sen pitäisi toimia parhaiten tiukoilla ja mutkaisilla radoilla joilla olisi vanhemman ajan mukaisesti reilusti kääntösädettä, mutta toimii myös nopeimmillakin radoilla ainakin nähdyn perusteella. Sen pitäisi lämmetä nopeasti ja olla huikean suorituskyvyn omaava, mutta käyttöiän pitäisi olla rajattu.

Tällöin se ehkä vastaisi Pirellin 1989-1991 tason Pirellin Pehmeää tai Pirellin Hyvin Pehmeää rengasta, mutta toistaiseksi se on valitettavasti ollut aika kalpea varjo siitä eikä sinnepäinkään.:(

Toistaiseksi nähdyn perusteella ainoana myönteisenä puolena on sanottava, että se sentään vaikuttaa kuitenkin joihinkin viime vuoden tai viime vuosien Pirellin Superpehmeisiin, Pirellin Ultrapehmeisiin tai Pirellin Hyperpehmeisiin renkaisiin nähden joustavammalta käyttää ainakin joidenkin tallien autoissa jolloin ei tule viime vuoden tapaisia käyttökelvottomuuksia kesken kisan esimerkiksi Toro Rosson tapaan pilaten Brendon Hartleyn tai Pierre Gaslyn kisoja.

Tämän renkaan värikoodi on radasta riippuen keltainen tai punainen jolloin rengaslaadultaan se riippuu Pirellin vuosimääritelmässä seosta kovempaan tai pehmeämpään suuntaan nimenomaan vanhempien vuosien pehmeisiin renkaisiin päin mentäessä. Tämän renkaan pitäisi olla parin vuoden takaista Pirellin Pehmeää tai Pirellin Keskikovaa rengasta jopa kaksi pykälää ellei enemmänkin pehmeämpi, mutta toteutunut pehmeysarvo vaikuttaa enintään ehkä puolentoista kertaiselta parin vuoden takaiseen nähden.

C5/Cinturato Cinco: Tämän renkaan pitäisi olla viime vuoden Pirellin Hyperpehmeän renkaan tasoa. Sitä on kehuttu muka kaikkien aikojen käyttökelpoisimmaksi, uskomattoman nopeaksi ja nopeasti myös kuluvaksikin. Valitettavasti totuus on toinen eikä lähimainkaan vaikkapa edes Pirellin vuosien 1989-1991 tason Pirellin Hyvin Pehmeän renkaan tasoa kulutus-suhteessa tai käyttökelpoisuudessa vaan pikemmin tämäkin tuntuu verraten helposti sitä kovemmalta ainakin toistaiseksi nähdyn perusteella.

Ainoa kehupuheiden osalta katteellinen sellainen tuntuu olevan vain totuus mekaanisen renkaan pidosta mitä tämä rengas ainakin tarjoaa viime vuosien vastaavia renkaita paremmin. Toisaalta tämä rengastyyppi ei vaikuta kestävän liian äkkinäisiä lämpötilamuutoksia tai ylimääräisiä nopeuden syöksyjä käyttökelpoisuutensa ulkopuolella.

Kisamenestykseen näitäkin renkaita tarvitaan, mutta yllätyksiä en paljon usko tapahtuvan ilman ihmeitä vaikka onhan syksyllä lopullinen paikka tietenkin Mexico Cityn nk. Rengasloton suhteen.

Tämän renkaan värikoodi on tietääkseni aina punainen ellei Pirelli toisin sitä halua merkitä ja Pirellin omissa määrittelyissä tämä rengas ei saisi koskaan olla kovempi kuin mitä sen ensimmäiset Pirellin Superpehmeät renkaat tai Pirellin Pehmeät renkaat olivat kuin se tuli lajiin takaisin vuonna 2011, mutta näillä näkymin ilman ihmeitä tässäkin on epäonnistuttu ainakin mikäli noita mainospuheita haluaisi uskoa.

Pirellin muut rengaslaadut tulevat tässä:

Välikelinrengas: Poistaa 30 litraa vettä mikä mielestäni edelleen on naurettavan vähän ja saisi mielestäni olla enemmän.

Sadekelinrengas: Poistaa vihdoin ja viimein enemmän vettä kuin edeltäjänsä eli peräti jo 85 litraa vettä. Se on edelleen verraten vähän, mutta aina parempi kuin 60-75 litraa vettä poistaneet edeltäjänsä. Vielä on matkaa jopa Bridgestonen ajan Monsuunirenkaiden viimeiseen versioon vedenpoistosta puhumattakaan sitten sen edeltäjiin ja neki kalpenivat Goodyearin vanhempien aikojen sadekelinrenkaille helposti vedenpoiston suhteen.

Pirellin renkaat tällä kaudella ovat olleet tähän asti seuraavat:

Melbourne: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Sakhir: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Shanghai: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Baku: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Barcelona: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Monaco: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Montreal: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Paul Ricard: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä (Viime vuonna Paul Ricardin paluukisassa olivat käytössä Pirellin Superpehmeä, Pirellin Ultrapehmeä ja Pirellin Hyperpehmeä eli ainakin periaatteessa tänä vuonna oltiin jostakin syystä konservatiivisempia, mutta muutokset on otettava huomioon.)

Red Bull Ring: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä (Viime vuonna Red Bull Ringillä näin muuten vain esimerkkinä käytössä olivat Pirellin Pehmeä, Pirellin Superpehmeä ja Pirellin Ultrapehmeä. Viikonloppuna näkeekin, että ovatko Pirellin renkaat muutoksista huolimatta konservatiivisempia kuin vuotta aiemmin.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Vuoden 2018 päätteeksi siis ennen pitkää vuosien 2011-2018 osalta toistaiseksi kestänyt Pirellin aikakausi on rengasvalintojen suhteen radoittain näyttänyt melkoisenkin tasaiselta.

Välillä turhankin konservatiiviselta tai ainakin rengasmuutokset Pirellin päädyssä pehmeämpään suuntaan ovat ajoittain olleet turhan hitaita.

Pehmeää ja Keskikovaa rengasta enimmäkseen on tarjoiltu vaikka joihinkin kisoihin olisi Superpehmeäkin voinut riittää jo rengasvalinnaksi ja myöhempinä vuosina on tarjoiltu paljon Superpehmeää, Ultrapehmeää ja Hyperpehmeää.

Kovan renkaan käyttöä on levottomuuksien takia vältetty pitkin näitä vuosia vaikka huonoahan sitä käyttöastetta on nähdä jos ja kun sitä ei juurikaan uskallettu edes käyttää joskus kisoissa. Seuraavaksi tuleekin arviota näistä eri vuosien rengasvalinnoista.

Laitan ne radoittain ja vuosiluvuittain seuraavasti kun vuodesta 2016 lähtien oli mahdollista nähdä kahden seoksen sijaan kolmea seosta vuoden 2016 ollessa viimeinen vuosi kapeille renkaille ja kun vuodesta 2017 eteenpäin alettiin ajaa Pirellin leveillä renkailla:

Melbourne 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Sepang 2011-2017: Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Shanghai 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Sakhir 2012-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Istanbul 2011: Pehmeä ja Kova

Barcelona 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Monaco 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä

Montreal 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä

Red Bull Ring 2014-2018: Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Valencia 2011-2012: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Silverstone 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Nürburgring 2011 ja 2013: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Hockenheim 2012, 2014, 2016 ja 2018: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Hungaroring 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Spa-Francorchamps 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Monza 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Yas Marina Bay 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Suzuka 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Yeongam 2011-2013: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Keskikova

Buddh Circuit 2011-2013: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Sochi 2014-2018: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Abu Dhabi 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä

Austin 2012-2018: Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Interlagos 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Mexico City 2015-2018: Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä

Baku 2016-2018: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Paul Ricard 2018: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Tämän vuoden päätteeksi rengasvaihtoehtoja tulee laajennettua tämän vuoden kisojen seoksilla vaikka pian onkin puoli kautta ajettu ja tarpeen mukaan voin kyllä liittää myös jo tämän vuoden ajettujen kisojen seokset yllä olevasta viestistä viime vuotisten vastaaviensa perään jolloin liitteeksi tulee jo etuajassa vuosi 2019 joihinkin kisoihin. Pirellin muuttuneen nimeämiskäytännön vuoksi saatan harkita kirjain-numero-yhdistelmällä kirjoittamista tämän vuoden renkaista, mutta olen valmis kirjoittamaan ne myös entiseen malliin pelkin seosnimin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös