Vuoden 2018 päätteeksi siis ennen pitkää vuosien 2011-2018 osalta toistaiseksi kestänyt Pirellin aikakausi on rengasvalintojen suhteen radoittain näyttänyt melkoisenkin tasaiselta.
Välillä turhankin konservatiiviselta tai ainakin rengasmuutokset Pirellin päädyssä pehmeämpään suuntaan ovat ajoittain olleet turhan hitaita.
Pehmeää ja Keskikovaa rengasta enimmäkseen on tarjoiltu vaikka joihinkin kisoihin olisi Superpehmeäkin voinut riittää jo rengasvalinnaksi ja myöhempinä vuosina on tarjoiltu paljon Superpehmeää, Ultrapehmeää ja Hyperpehmeää.
Kovan renkaan käyttöä on levottomuuksien takia vältetty pitkin näitä vuosia vaikka huonoahan sitä käyttöastetta on nähdä jos ja kun sitä ei juurikaan uskallettu edes käyttää joskus kisoissa. Seuraavaksi tuleekin arviota näistä eri vuosien rengasvalinnoista.
Laitan ne radoittain ja vuosiluvuittain seuraavasti kun vuodesta 2016 lähtien oli mahdollista nähdä kahden seoksen sijaan kolmea seosta vuoden 2016 ollessa viimeinen vuosi kapeille renkaille ja kun vuodesta 2017 eteenpäin alettiin ajaa Pirellin leveillä renkailla:
Melbourne 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä
Sepang 2011-2017: Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Shanghai 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Sakhir 2012-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Istanbul 2011: Pehmeä ja Kova
Barcelona 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Monaco 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä
Montreal 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä
Red Bull Ring 2014-2018: Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä
Valencia 2011-2012: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova
Silverstone 2011-2018: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova
Nürburgring 2011 ja 2013: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova
Hockenheim 2012, 2014, 2016 ja 2018: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Hungaroring 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Spa-Francorchamps 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Monza 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Yas Marina Bay 2011-2018: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä
Suzuka 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Yeongam 2011-2013: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Keskikova
Buddh Circuit 2011-2013: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova
Sochi 2014-2018: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä
Abu Dhabi 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä
Austin 2012-2018: Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä
Interlagos 2011-2018: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
Mexico City 2015-2018: Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä
Baku 2016-2018: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä
Paul Ricard 2018: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä
Tämän vuoden päätteeksi rengasvaihtoehtoja tulee laajennettua tämän vuoden kisojen seoksilla vaikka pian onkin puoli kautta ajettu ja tarpeen mukaan voin kyllä liittää myös jo tämän vuoden ajettujen kisojen seokset yllä olevasta viestistä viime vuotisten vastaaviensa perään jolloin liitteeksi tulee jo etuajassa vuosi 2019 joihinkin kisoihin. Pirellin muuttuneen nimeämiskäytännön vuoksi saatan harkita kirjain-numero-yhdistelmällä kirjoittamista tämän vuoden renkaista, mutta olen valmis kirjoittamaan ne myös entiseen malliin pelkin seosnimin.