Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Miten muuten Larenin Bahrainin renkaat, ajoivatko ollenkaan mediumilla? Näyttää olevan sama suunnitelma jälleen. (Mielestäni virheellinen toiminta tapa)
Kyllä käyttivät. Molemmat olivat kahdella stopilla, Alonso käytti mediumia keskimmäisellä ja Vandoorne viimeisellä stintillä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kyllä käyttivät. Molemmat olivat kahdella stopilla, Alonso käytti mediumia keskimmäisellä ja Vandoorne viimeisellä stintillä.
Ilmeisesti eivät siis olleet ollenkaan niillä ajaneet ennen kilpailua. Kiinnostavaa. Luottanevat siihen ettei ero ole merkittävä keskimmäiseen seokseen tai sitten luottavat vaan teoreettiseen analyysiin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Jos hyperit eivät toimikaan tai toimisivat vain pari kierrosta, olisi edessä melkoinen hässäkkä, kun muita renkaita ei näytä olevan juuri ollenkaan mukana. Vahva luotto vissiin Pirellin osaamiseen?
 

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
Kovastihan noi kuskit ainakii valittelee ettei seoksissa ole tarpeeksi eroja ja siltä se on myös näyttänyt joten eiköhän myös tällä pehmeimmällä pysty ajamaan halutessaan yhdellä stopilla... Eroja saisi noissa renkaissa vaan olla kunnolla jotta nähtäisiin erilaisia taktiikoita kisoissa, mut ehkä herrat nauttii kun kaikki on ennustettavissa sekä harmaan tylsää...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Tänä vuonna tuntuu vain korostuneen se, että kun kärkitallit ovat niin paljon muita edellä, niin he pyrkivät ajamaan kisan yhdellä stopilla kahden kovimman rengasvaihtoehdon kautta, kun taas aika moni muu joutuu ajamaan pehmeimmällä renkaalla Q2:ssa.

Monacossa on vaikea uskoa muuhun kuin yhteen stoppiin, ellei käyttäisi renkaita, mitkä olisivat vain siellä käytössä. Vähiten renkaita kuluttava rata noin yleisesti yhdistettynä kaikkein lyhyimpään kilpailuun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Tänä vuonna tuntuu vain korostuneen se, että kun kärkitallit ovat niin paljon muita edellä, niin he pyrkivät ajamaan kisan yhdellä stopilla kahden kovimman rengasvaihtoehdon kautta, kun taas aika moni muu joutuu ajamaan pehmeimmällä renkaalla Q2:ssa.
No moni ajaa Q2:ssa nopeimmalla renkaalla sen takia, että muuten jäisivät karsintarajan alle ja aika-ajot päättyisivät siihen. Toisaalta karsiutuneet myös saavat valita ensimmäisen stintin renkaat itse kisaan, joten sillä ei ole silloin kisataktiikan kannalta väliä, millä renkaalla on ajanut aika-ajonsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirelli tosiaan on tänä vuonna testannut jo tämän vuoden renkaita kuten myös ensi vuoden renkaiden prototyyppejä niin kuivalle kelille kuin märälle kelille hieman erilaisemmalla suunnitelmalla kuin mitä alkuperäinen suunnitelma oli ollut. Force Indian yksityistesti Kiinan Shanghaissa peruuntui huhtikuussa ja Ferrari sai pidettyä Fioranon yksityistestinsä sadekelin renkaiden testausta varten suunnitelmien mukaan huhtikuussa 19.4-20.4.2018 välisenä aikana.

Sen sijaan mahdollinen, tämän hetken toteutuva Pirellin suunnitelma yhtä muuttunutta tilannetta huomioimatta näyttää tältä:

Barcelona 15.5-16.5.2018 (Tämä muuttui kaikkien tallien testiksi mistä kerron lisää seuraavassa viestissä koska tässä viestissä sanamäärä ei todennäköisesti riitä. Tämä oli tarkoitettu aluksi vain McLarenin ja Haasin yksityistestiksi.)

Paul Ricard 30.5-31.5.2018 (Mercedes testaa tässä testissä yksityisesti Pirellin 2019 Sadekelin renkaiden prototyyppejä ensimmäisen kerran.)

Vallelunga 14.6-15.6.2018 (Toro Rosso testaa tässä testissä yksityisesti Pirellin kuivan kelin renkaita.)

Silverstone 10.7-11.7.2018 (Red Bull ja Williams testaavat tässä testissä yksityisesti Pirellin kuivan kelin renkaita.)

Paul Ricard 5.9-6.9.2018 (McLaren testaa tässä testissä yksityisesti Pirellin 2019 Sadekelin renkaiden prototyyppejä toistaiseksi toisen ja viimeisen kerran, mutta muutokset ja ylimääräiset sadekelin renkaiden testit ovat mahdollisia.)

Paul Ricard 20.9-21.9.2018 (Mercedes ja Ferrari testaavat tässä testissä yksityisesti Pirellin kuivan kelin renkaita.)

Suzuka 9.10-10.10.2018 (Renault testaa tässä testissä yksityisesti Pirellin kuivan kelin renkaita.)

Mexico City 30.10.2018 (Sauber testaa tässä testissä yksityisesti Pirellin kuivan kelin renkaita.)

Pirelli ei aio tänäkään vuonna jatkaa renkaiden testaamista Brasilian Interlagosin radalla yksityisesti ja lisäksi se pidättää toistaiseksi oikeuden mahdolliseen kaikkien tallien testauksen mahdollistavaan viikonloppuun Barcelonan, Silverstonen, Suzukan ja Mexico Cityn ratojen osalta heti niiden kisojen jälkeisinä päivinä tiistaina ja keskiviikkona, mutta myös tarpeen mukaan torstaina ja perjantaina heti kisojen jälkeisinä päivinä.

Suzukan ja Mexico Cityn testit saattavat tosin Renaultin ja Sauberin tilannetta huomioimatta tai juuri niille osuneiden yksityistestien takia olla muutettavissa Hungaroringin radalle jolloin tietenkin jokainen talli sitten osallistuisi.

Barcelonassa tosiaan Pirellin muutettua suunnitelmiaan on ajettu jo eilen ja tänään.

PS. Edelleen ajetaan Barcelonassa sillä testiaikaa on aina klo 18 asti.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Laitetaan vielä edellisen päivän rengastestien tulokset Barcelonan radalta parhaan ajan, ajettujen kierrosten ja renkaiden seosten suhteen:

Pirellin Barcelonan Rengastestit 2018

15.5.2018

Max Verstappen Red Bull 1.17.528 148 kierrosta Hyperpehmeä

Carlos Sainz Junior Renault 1.17.562 119 kierrosta Hyperpehmeä

Sebastian Vettel Ferrari 1.17.659 136 kierrosta Pehmeä

Romain Grosjean Haas 1.18.449 129 kierrosta Hyperpehmeä

Nicholas Latifi Force India 1.18.530 107 kierrosta Hyperpehmeä

Lewis Hamilton Mercedes 1.18.543 151 kierrosta Keskikova

Stoffel Vandoorne McLaren 1.18.981 85 kierrosta Superpehmeä

Antonio Giovinazzi Sauber 1.19.693 135 kierrosta Hyperpehmeä

Oliver Rowland Williams 1.20.009 121 kierrosta Hyperpehmeä

Sean Gelael Toro Rosso 1.21.935 50 kierrosta Pehmeä

Eilen ja tänään Pirelli on lisäksi määrittänyt seuraavat kuljettajat ja tallit ajamaan Pirellin omia, ensi vuoden renkaiden Prototyyppejä:

George Russel, Lando Norris, Oliver Turvey, Nicholas Latifi ja Stoffel Vandoorne ajavat tai ovat ajaneet Force Indian ja McLarenin alaisuudessa testiä ensi vuoden Pirellin renkaille.

Tänään 16.5.2018 vuorostaan yleensä ovat ajaneet tai vielä testien loppumetreillä tämän viestin tullessa ajavat seuraavat kuljettajat eri talleissa:

Mercedes: Valtteri Bottas

Ferrari: Antonio Giovinazzi (Korvaa Kimi Räikkösen.)

Red Bull: Jake Dennis (Nousi yllätysnimenä ajamaan kun jostain syystä Red Bull ei halunnut ajattaa Daniel Ricciardoa tai testikuljettaja-veteraanejaan eli Sebastien Buemia tai Jean-Eric Vergneä. Dennis kuuluu Red Bullin Nuorten Kuljettajien Ohjelmaan.)

Force India: Nikita Mazepin

Williams: Robert Kubica

Renault: Jack Aitken (Korvaa Nico Hülkenbergin.)

Toro Rosso: Sean Gelael ja Pierre Gasly (Gelael sai ajaa puolille päivin saakka ilmeisesti eilispäivän murheiden takia vaikka pahat kielet tietenkin kukkaromaksusta tai muusta mielistelystä Red Bullin suuntaan puhuvat Brendon Hartleyn kustannuksella ja Gasly on ajanut loppupäivän ajan testien tulevaan loppuun asti.)

Haas: Kevin Magnussen

McLaren: Lando Norris (Korvaa Fernando Alonson.)

Sauber: Charles Leclerc (Korvaa Marcus Ericssonin ja ruotsalainen jäi toistamiseen sivuun kun aluksi Ericssonin kaiketi ymmärtääkseni piti ajaa ennen kun sitten Giovinazzi otettiin ajamaan edellisenä päivänä.)
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Maikkarin teksti-TV:n sivuilla Vettel toteaa että uusi rengas parempi kuin vanha. Eivät vaan saaneet niitä toimimaan. Tänään ajanut uutta ja vanhaa softia ja supersoftia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Valtteri ajoi 6 kymppää alle Verstappenin tiistain aikaa. Giovinazzi jäi reilun kympän Valen ajasta.

Mitkä urat?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kulutuspintaa ohennettiin 4 milliä, mutta sillä ei liene mitään asian kanssa tekemistä?
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Hyperitkin vaikuttavat kestäviltä Monacossa, kun jotkut ovat ottaneet sitä 11 kappaletta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Pirelli jättää seuraavan kerran Saksassa yhden seoksen välistä. Hockenheimin seokset: medium, soft, ultra. Näitä seoksen yli hyppäämisiä saisi olla paljon useammin.
 
Ylös