Pirelli, virallinen rengastoimittaja

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3751
Hypersoftit pitäisi laittaa optioksi joka kisaan, varikkokäynnit ei näytä kasvaneen puheesta huolimatta. Australiassakin vain 1 stoppi ultrasofteista huolimatta. Talleille vapaus valita koko repertuaarista jokaiseen kisaan myös.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13506
Talleilla on tälle vuodelle melkoinen määrä testikuljettajia kaikkiaan joskin osa näistä kuljettajista jotka saattavat saada tai eivät ehkä erillisesti määriteltyjä selkeitä testikuljettajia huomioimatta saa lainkaan testiä niin ovat tänä vuonna eri talleissa seuraavat testikuljettajat:

Mercedes: Pascal Wehrlein toimii Ykköstestaajana ja Kakkostestaajana toimii Mercedeksen tiettävästi ensi kerran laajennettua kahteenkin testaajaan George Russell. Lisäksi Mercedeksen tallin kirjoilla on nuorten kuljettajien ohjelmassa vailla muuta määriteltyä asemaa tallissa Force Teamin tai entisen ja ehkä vielä Concorde-syistä Force Indian nimellä esiintyvässä tallissa ajava Esteban Ocon ja nuori Kartingin ja ehkä myös Super Kartsien nuori lupaus Andrea Kimi Antonelli Italiasta. Meinasin tokaista F1-Uutisiin, että Kimi se tosiaan on lähivuosia ajatellen Mersulle siirtynyt.:wink:

Ferrari: Daniil Kvjat toimii Ykköstestaajana ja Kakkostestaajana toimii Antonio Giovinazzi joka ajaa myös Sauberinkin tai Haas Teamin testejä tarpeen mukaan pyydettäessä niille tallille. Ferrarin nuorten kuljettajien ohjelmassa tai Ferrarin Kuljettajien Akatemiassa tällä hetkellä on ajajinaan Giuliano Alesi, Marcus Armstrong Uudesta-Seelannista, Enzo Fittipaldi, Antonio Fuoco, Callum Ilott Englannista, Charles Leclerc joka tosin ajaa Sauberilla kisakuljettajanakin, Venäjän Robert Shwartzman ja Kiinan ehkäpä eniten odotettu tulevaisuuden toivo siihen maahan edes jotenkin huipputasolle on Guanyu Zhou.

Force Team tai Force India: Nicolas Latifi toimii Ykköstestaajana ja Kakkostestaajana toimii Nikita Mazepin ja Kolmostestaajana, Maksutestaajana ja Force Teamin tai Force Indian omana nuorena kuljettajana kehitysohjelmassa toimii Jehan Daruvala tietenkin Intiaa edustavana. Mikäli Intian rahoitusongelmat tai muut ongelmat jatkuvat niin silloin tämä talli käyttää maksutestaajia lompakon paksuuden mukaan.

Haas Team: Talvitestien päätteeksi juuri ennen kauden alkua talli päätti hankkia testikuljettajat talliin vaikka se tarpeen tullen käyttää Ferrarin tai Sauberin eri testaajia. Tallin oma Ykköstestaaja on Santino Ferrucci ja Kakkostestaaja on Intian Arjun Maini.

McLaren: Lando Norris toimii Ykköstestaajana ja Kakkostestaajana toimii Rudy van Buren. Lisäksi McLarenin Nuorten Kuljettajien Ohjelmaan kuuluvat kuljettajat ovat Nyck de Vries ja Nobuharu Matsushita josta jälkimmäisen osalta Honda korkeintaan ilmeisesti enää muuten tukee vain Matsushitaa koska Hondan ja McLarenin teiden erottua muuten ei juuri Matsushitalla olisi oikein järkevästi tilaa pysyä McLarenin ohjelmassakaan.

Red Bull: Sebastien Buemi toimii näillä näkymin Red Bullin ainoana testikuljettajana vaikkakin Jean-Eric Vergne hoitaa myös tarpeen mukaan testejä Red Bullin kanssa tai sitten nostetaan hätätapauksessa myös Sean Gelael ajamaan testiä ihan Red Bullillekin

Toro Rosso: Sean Gelael toimii Toro Rosson ainoana testikuljettajana lähtökohtaisesti, mutta tarpeen mukaan Toro Rosso Red Bullin kakkostallina ja kasvattitallina saattaa ajattaa testeissä myös Red Bullin Nuorten Kuljettajien Ohjelman ajajia jotka ovat Jonny Edgar Englannista, Dennis Haugern Norjasta, Harry Thompson Englannista, Danny Ticktum Englannista ja Neil Verhagen Yhdysvalloista.

Renault: Jack Aitken toimii Ykköstestaajana ja Kakkostestaajana toimii Artem Markelov ja lisäksi Renault Sportin Nuorten Kuljettajien Ohjelmassa tai Renault Sportin Kuljettajien Akatemiassa mukana ovat Kiinan Sun Yue Yang, Ranskan Sacha Fenestraz, Englannin Max Fewtrell, Tanskan Christian Lundgaard, Ranskan Victor Martins ja Ranskan Arthur Rougier.

Williams: Oliver Rowland toimii Ykköstestaajana ja Robert Kubica toimii Kakkostestaajana. Erikoisesti Talvitesteissä Kubica sai ajaa paljonkin kun taas Rowland ei saanut ajaa lainkaan asemastaan huolimatta.

Sauber-Alfa Romeo: Uutena Ykköstestaajana toimii Ferrarilta lainassa oleva ja samalla tarvittaessa myös Haasille testikuljettajana tarpeen mukaan toimiva Antonio Giovinazzi ja uusi Kakkostestaaja on edellisen vuoden hyvin nimellinen Ykköstestaajana eli Tatiana Calderon. Lisäksi tämäkin talli saattaa Alfa Romeon tuesta huolimattakin käyttää mahdollisesti maksutestaajia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Renkaat keston suhteen ei ole muuttunut yhtään viime kauteen verrattuna eli 1 pysähdys varmaan tulee olee suurin strategia kisoissa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Toki kyseessä on vasta yksi kisa eikä käytössä ollut kaikista pehmein rengaspaletti eikä myöskään Albert Parkin rata taida renkaita rasittaa pahemmin, mutta olihan tuo kyllä pienoinen pettymys että vain yhdellä stopilla tämäkin kisa vietiin. Herää kysymys että millaisia kiviä ne viime vuoden kumit oikein olivat jos ne olivat nyt yhden pykälän pehmeämmät kuin viime vuonna?

No saa nähdä millaisia kisoja loppukaudella nähdään. Jos yleisesti ottaen pysähdysten lukumäärä kasvaa niin ei minua kyllä sitten haittaa jos aina välillä on tämmöisiä yhden pysähdyksen kisoja.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Enemmän minua kyllä vaivaa tuo renkaiden nimeäminen. Niki oli ainakin monessa kohtaa viikonlopun aikana hakoteillä nimittäessään tuota pehmeintä seosta Hypersoftiksi vaikka sehän siis oli Ultrasoft. Minusta ne pitäisi ehdottomasti nimetä niin että kisaviikonloppuna käytetään vain Soft, Medium ja Hard renkaita huolimatta sen seoksen oikeasta nimestä. Grafiikatkin olivat välillä pielessä, kun Ultrasoft seos oli lyhennetty kirjaimella ”S” vaikka aikaisemmin se on lyhennetty ”U”. S, M ja H olisivatkin nekin aika paljon helpommat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3751
Renkaat on olleet Pirellillä kokoajan hyvät mutta heidän valintansa kisaseoksiksi on olleet aivan liian konservatiiviset ja riskittömät. Ultrasofit vaihtoehdoiksi joka kisaan ja superhard, hard ja medium pois kokonaan valikoimasta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kiinnittäisin huomiota siihen että tallit itse ajattavat kuskeja renkaita säästäen. Kaipa ne nyt kestää, jos ajetaan niitä rasittamatta. Jos vedettäis sukka syylarissa, niin johan tulisi renkaanvaihtoja.

Vikaa on enemmänkin lajissa, jos säästellen tulee paras lopputulos.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kiinnittäisin huomiota siihen että tallit itse ajattavat kuskeja renkaita säästäen. Kaipa ne nyt kestää, jos ajetaan niitä rasittamatta. Jos vedettäis sukka syylarissa, niin johan tulisi renkaanvaihtoja.

Vikaa on enemmänkin lajissa, jos säästellen tulee paras lopputulos.
Hyvä pointti jossain edelleen järjetön bensan säästely on yksi piru.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kiinnittäisin huomiota siihen että tallit itse ajattavat kuskeja renkaita säästäen. Kaipa ne nyt kestää, jos ajetaan niitä rasittamatta. Jos vedettäis sukka syylarissa, niin johan tulisi renkaanvaihtoja.

Vikaa on enemmänkin lajissa, jos säästellen tulee paras lopputulos.
Totta, enpä tullut tätä ajatelleeksi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hyvä pointti jossain edelleen järjetön bensan säästely on yksi piru.
Ei sekään yksin, vaan se, että ajamalla renkaita säästäen lopputulos on nopein tapa suorittaa kisamitta.

Eli renkaan pitäisi olla sellainen että hiljaa ajamalla rengas ei toimi. Käyttöikkuna ylemmäs lämpötiloissa, ja voisi vielä parantua pito ja kestävyys, mitä kuumempi nakki.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
551
McLarenin rengasvalinnat ovat mielenkiintoiset, kovinta rengasta ei voi käytännössä testata radalla, koska sitä ei sen jälkeen enään kannattane käyttää ollenkaan? Lieneekö pakko ottaa jokaista rengasseosta vähintään yksi sarja? Vai aikovatko jättää renkaan vararenkaaksi ja ajaa sillä tarvittaessa sokkona? Toki vertailututkimista voi rengassarjan avulla tehdä. Pitääpä seurata tilannetta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8803
Pirelli valitsee kolme settiä (lähes poikkeuksetta yhden kutakin), ja loput 10 valitsee talli.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
McLarenin rengasvalinnat ovat mielenkiintoiset, kovinta rengasta ei voi käytännössä testata radalla, koska sitä ei sen jälkeen enään kannattane käyttää ollenkaan? Lieneekö pakko ottaa jokaista rengasseosta vähintään yksi sarja? Vai aikovatko jättää renkaan vararenkaaksi ja ajaa sillä tarvittaessa sokkona? Toki vertailututkimista voi rengassarjan avulla tehdä. Pitääpä seurata tilannetta.
Näinhän Hamilton teki Melbournessa. Kisassa ajoi suurimman osan renkaalla, jolla ei ollut ajanut aiemmin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8803
Mercedeksellä oli toki Bottaksen rengasdata harjoituksista tiedossa, ja sitä pystyttiin hyödyntämään myös Hamiltonin kohdalla. McLaren ei pysty tuota tekemään.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
551
Tallin molempien kuljettajien rengasvalinnat pitää siis huomioida. Mersulla on ollut jo pitempään taktiikkana ottaa kolme epätodennäköisintä rengassarjaa, jolloin yhdellä autolla testataan sitä ja toisella samaan aikaan testataan keskimmäistä kovuutta. Larenilla ei ole kuin kaksi settiä epätodennäköisintä settiä valittuna.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7303
Jännä nähdä strategiat kun Pirelli on jättänyt yhden seoksen välistä. Mersulla paljon softia ja Ferrarilla ultraa. Kuinka ultrasoftit kestävät Shanghain radalla?

 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
551
Nyt onkin herkullista kisaa odotettavissa, johtuen tuosta välistä puuttuvasta rengasseoksesta!

Mersulla tähdätään selkeästi yhteen stoppiin alustavissa arvioissa, mutta seokset on valittu tasapainoon niin, että myös ultria riittää tarvittaessa kisaa varten.

Miten muuten Larenin Bahrainin renkaat, ajoivatko ollenkaan mediumilla? Näyttää olevan sama suunnitelma jälleen. (Mielestäni virheellinen toiminta tapa)
 
Ylös