Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
589
Sijainti
Kerros 107
Joka kisaa varten tehdään aina uudet kumit. Eli ei laajempi valikoima mitenkään lisää kuluja.
Jännä. Tehdään tarpeetonta, mutta ei tehdä kunnollisia sadekeilin renkaita "säästösyistä". Onneksi peruspertille muodostuu ennemmin kuva, ettei Pirelli vain yksinkertaisesti osaa tehdä kunnollista rengasta. Siinä sitä pastanpurijoille hyvää mainosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Jännä. Tehdään tarpeetonta, mutta ei tehdä kunnollisia sadekeilin renkaita "säästösyistä".
Eihän niitä tehdä. Sen vuoksi etukäteen pitää ilmoittaa mitkä renkaat halutaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuulostaa sinänsä ihan hyvältä, mutta kyllä on taas vaikeimman kautta lähdetty hommaa tekemään. Mitä järjeä on valmistaa seitsemää eri seosta ja valita sieltä sitten joka toinen jotta saadaan isommat erot seosten välille? Eikö voisi olla vaan vähemmän seoksia ja niiden välillä isommat erot?
Ei. Ratojen erilaisuuden vuoksi tarvitaan tarkempaa valinnanvaraa.
Jännä. Tehdään tarpeetonta, mutta ei tehdä kunnollisia sadekeilin renkaita "säästösyistä".
Ei niille ole tarvetta, kun ei kovalla sateella ajeta. Eikä se ole renkaista, vaan muista tekijöistä, kuten näkyvyydestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei niille ole tarvetta, kun ei kovalla sateella ajeta. Eikä se ole renkaista, vaan muista tekijöistä, kuten näkyvyydestä kiinni.
Minulle on jäänyt kuva ettei vähän vähemmän kovallakaan sateella ole noilla renkailla radalle asiaa... kun luistelevat ulos.

Toki sekin on tilannenopeudesta kiinni.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Pirellin tämän vuoden rengaskuvioita käyn pian läpi tämän vuoden ajoilta tilastojen muodossa.

Sitä ennen on kuitenkin sanottava, että vaikka leveisiin renkaisiin siirtyminen toi huikeaa nopeutta mikä tarkoitti joillakin radoilla 2,450 sekunnin-2,968 sekunnin kierrosajan parantumista vuotta aiempiin kapeampiin renkaisiin nähden ja 35-40 % korkeampaa pitovoimaa kuin vuotta aiemmin kapeammilla renkailla niin kaiken kaikkiaan sen vastapainona ohitukset vaikeutuivat selvästi tällä kaudella ja varikkokäyntejäkin tehtiin vähemmän vaikkakin renkaiden pidon äkkiloppumisia tapahtuikin yhä jopa yllättävänkin paljon vielä leveilläkin renkailla kuin miltä välillä kauden kestäessä näytti.

Joissakin tapauksissa renkaiden pidon äkkiloppumisesta kärsineet kuljettajat keskeyttivät juuri ennen yllätysvarikkokäyntejään jolloin sitten tilastot eivät harmittavasti Pirellin kannalta parantuneet parempaan suuntaan tällä kaudella ja ne eivät olisi siltikään helpottaneet tilannetta paljoakaan verrattuna siltikään viime vuoden lukemiin nähden joskin ehkä pahin mahdollinen kritiikki olisi voinut laantua.

Vaikka leveitä renkaita oli kehitetty jo koko viime vuosi niin ehkä parempi jälkikäteen olisi ollut ajaa vielä tämä kausi kapeammilla renkailla ja siirtyä vaikka vuosina 2018-2020 leveisiin renkaisiin hieman vuodesta riippuen ja heti kun Pirellille aivan oikeasti olisi taattu työrauha täydellisen riittävän testauksen muodossa sen sijaan, että siirryttiin koko lajissa pikatahtia jo muutenkin siihen asti vieraana pidettyihin leveisiin renkaisiin.

On paha sanoa, että ottaako Pirelli tästä mitenkään opiksi. Toki renkaita vannotaan pehmennettävän, mutta vuoden 2013 jälkeen renkaat ovat muutenkin muuttuneet radikaalisti ja vuodesta 2014 eteenpäin jollakin tapaa ollaan menty koko ajan joko huonompaan tai ainakin huononevaan suuntaan nähden. Tosin Pirelli kyllä on yrittänyt olosuhteisiin ja rajoittuneisuuteen nähden kaikkensa.

Näin vanhemman polven seuraajana ei välttämättä edes Goodyearkaan olisi kyennyt aikanaan lajissa hirvittävästi paljoa parempaan lopputulokseen nykyisenkaltaisella tai viimeisen 20 vuoden aikaisella koko ajan tapahtuvilla valtavilla sääntörajoituksilla ja painostuksilla sen suuntaan. Toisaalta onneksi se jäi tapahtumatta kun Goodyearin pomot näkivät jo ennalta tämän lajin nykypäivän sekoilut jo sen alkumetreillä kun se alkoi noin vuosina 1997-1998 ja jäi siitä pois vuodesta 1999 eteenpäin näihin päiviin asti vastoin silloista sopimusta vuodesta 1999 ja optiota vuoteen 2000 asti.

Ensi vuonna ja siitä eteenpäin muutoksia Pirellillä on kuitenkin tapahduttava nyt kun vaikea oppivuosi leveilläkin renkailla on takana.

Laitan tähän seuraavaksi hieman taustatietoja Pirellin tästä kaudesta eli 2017 ajetuista kilometreistä eri rengasseoksilla ja lisäksi myös pieniä taustatietoja varikkokäyntien määristä kisoista ja lisäksi myös koko tähän asti olleen Pirellin nykyaikakaudenkin tilannetietoja ennen vuoden 2018 alkua ja tästä tiedosta puuttuu tietenkin vielä mahdolliset vuoden 2018 viimeiset tulevat Prototyyppirenkaiden testit kuten myös juuri päättynyt Abu Dhabin Rengastesti, mutta muutoin tiedot pitävät näiltä osin paikkansa:

Tänä vuonna kaikki Pirellin toimittamat renkaat laadusta riippumatta kauden 20 osakilpailuun: 38 788 rengasta joista kisaan tarkoitettuja renkaita 33 520 kappaletta ja loput 5 268 rengasta vain testikäyttöön

Kuivan kelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 25 572 rengasta

Välikelin tai Sadekelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 13 016 rengasta

Eniten Kovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Esteban Ocon 74 kilometrillä

Eniten Keskikovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Lance Stroll 587 kilometrillä

Eniten Pehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Lewis Hamilton 4 696 kilometrillä

Eniten Superpehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Sergio Perez 6 261 kilometrillä

Eniten Ultrapehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Stoffel Vandoorne 4 674 kilometrillä

Eniten Välikelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Lance Stroll 433 kilometrillä

Eniten Sadekelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Felipe Massa 242 kilometrillä

Eniten varikkopysähdyksiä: Azerbaidzhanissa 41 kappaletta

Vähiten varikkopysähdyksiä: Itävallassa 18 kappaleen verran

Eniten ohituksia: Azerbaidzhanissa 42 kappaletta

Eniten ohituksia yleensä kaudella tehnyt yksittäinen kuljettaja: Daniel Ricciardo 43 ohitusta selvästi kilpailuissa ja Ricciardo itse ohitti kauden aikana kilpailuissa omissa ajamissaan kilpailuissa eniten Englannissa jossa hän ohitti selvästi kilpailun aikana 13 kertaa

Vähiten ohitettu yksittäinen kuljettaja kauden kilpailuissa: Max Verstappen ja Lewis Hamilton jakoivat kumpikin tämän palkinnon joskin toki ensin mainittu kärsi kauden aikana monesta epäselvästä tai ongelmien aiheuttamasta ohituksesta, mutta aivan selvän sijamenetyksen molemmat kuljettajat kärsivät vain kaksi kertaa kaudella

Vähiten ohituksia: Venäjällä ohitettiin kuin jonoajelun kulta-ajan kaikkein pahimpien kisojen tapaan eli vain tasan kerran...

Eniten ohittanein kuljettaja kaudella kun avauskierros lasketaan mukaan: Lance Stroll joka todistetusti ohitti 36 kertaa kauden aikana silloin kun avauskierros laskettiin mukaan ja ennen väistämätöntä putoamista

Vähiten ohitetuin talli ja kuljettajat muutoin kuin yksittäisesti: Red Bull ja Ferrari jakoivat kumpikin tämän palkinnon ja Red Bull ja kuljettajat Daniel Ricciardo ja Max Verstappen jotka todistetusti ilman teknisiä vikoja tai virheitä ohitettiin vain 11 kertaa koko kaudella ja joista Ricciardo ohitettiin yhdeksästi ja Verstappen kahdesti ja Ferrari ja kuljettajat Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel jotka todistetusti ilman teknisiä vikoja tai virheitä ohitettiin vain 11 kertaa koko kaudella ja joista Räikkönen ohitettiin kahdeksasti ja Vettel kolmesti

Ennen Pirellin mahdollista viimeistä vuoden 2018 Prototyyppirenkaiden testiä ja muita talvitestejä ajetut testikilometrit pois lukien muut Pirellin vuoden 2018 Protoyyppirenkaiden testit ja juuri päättynyt Abu Dhabin Rengastesti: 14 285,440 kilometriä

Ennen Pirellin mahdollista viimeistä vuoden 2018 Prototyyppitestiä, muita talvitestejä ja pois lukien muita vuoden 2018 Prototyyppirenkaiden testejä ja juuri päättynyttä Abu Dhabin Rengastestiä eniten Prototyyppirenkaita ajaneet tallit testeissä:

Red Bull 2 637,740 kilometriä

McLaren 2 350,110 kilometriä

Mercedes 1 974,690 kilometriä

Ferrari 1 546,120 kilometriä

Renault 1 210,300 kilometriä

Toro Rosso 1 200,990 kilometriä

Haas 995,580 kilometriä

Sauber 942,580 kilometriä

Williams 936,670 kilometriä

Force India 490,660 kilometriä

Kaikki Pirellin aikakauden formulakuljettajat jotka ovat ajaneet F1:ssä vuoden 2010 testikaudesta lähtien sisältäen kaikki kuljettajat statuksesta riippumatta ja sulkien ulos vain vuoden 2010 lopun Pirellin paluuajon jossa mukana olivat tiettävästi Michael Schumacher, Nick Heidfeld ja Sam Bird jotka kaikki myös ajoivat Pirellin sittemmin olleilla renkailla jotenkin: 112 kuljettajaa

Kaikki ajokilometrit uudelta Pirellin aikakaudelta vuosina 2011-2017 pois lukien talvikausien nk. Uuden Sukupolven Testirenkaiden ja kausien 2017 ja 2018 Prototyyppirenkaiden ajot: 713 875 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Kovalla renkaalla: 15 785 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Keskikovalla renkaalla: 119 706 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pehmeällä renkaalla: 228 881 kilometriä (Joka tekee tavallaan Pirellin Pehmeästä samanlaisen lajin yleiskäyttörenkaan tavallaan kuten aikanaan C-seos oli Goodyearin osalta koko lajille.)

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Superpehmeällä renkaalla: 204 743 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2016-2017 Ultrapehmeällä renkaalla: 115 112 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pirellin Välikelinrenkaalla: 15 367 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pirellin Sadekelinrenkaalla: 14 281 kilometriä

Tämän vuoden kylmin kilpailu asvaltin ja ilman lämmön osalta: 14 astetta Kiinassa ja 13 astetta Kiinassa

Tämän vuoden kylmin lämpötila yleensä ilman osalta ja kylmin asvaltin osalta: 13 astetta Kiinassa ja 14 astetta Kiinassa

Tämän vuoden kuumin kilpailu asvaltin osalta: 55 astetta Unkarissa

Tämän vuoden kuumin lämpötila yleensä asvaltin osalta: 56 astetta Bahrainissa

Tämän vuoden kuumin lämpötila ilman osalta yleensä: 33 astetta keskilämpötila Unkarissa ja auringosta mitattuna Bahrainissa lämpötila oli 43 astetta

Pirellin renkaista vastaavan työryhmän yleiskoko insinööreineen tämän vuoden kisoissa: 60 kappaletta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Pirellin tämän kauden rengastestit aikatauluineen on ainakin lähtökohtaisesti lyöty nyt lukkoon viime päivinä.

Talvikauden testien ensimmäisen vaiheen jo päätyttyä ja toista vielä odoteltaessa Pirelli tietenkin sai kun saikin vielä luvan ainakin tämän vuoden ajan testata renkaitaan laajamittaisemminkin kauden aikana.

Vuodesta 2019 eteenpäin tilanne on tietenkin alustavasti toinen tai sen ainakin pitäisi olla koska Pirelli ei enää kauan voi vedota lupahakemuksessaan vain leveisiin renkaisiin tai muihin rengasmuutoksiin vaikkakin tämän vuoden lupahakemusta saattoi helpottaa suostumuksen osalta juurikin uusien seosten mukaan tuleminen ja tavallaan viime vuoden seoksiin nähden tapahtuva pehmentyminen.

Pirelli kun nyt yrittää saada säännöllisiä kahden pysähdyksen kisoja vihdoin ja viimein, mutta katsoisin itse vielä vähän aikaa.

Tosin onhan Pirellin pakko luvatakin jotain sen jälkeen kun viime vuonna rengasjännityksen kanssa kävi toki leveiden renkaiden oppivuoden huomioiden mukaan miten kävi ja sitä pidettiin suurena pettymyksenä melkein kautta koko linjan.

Näillä näkymin siis Pirellin ja tallien kanssa yhteistyössä tehtävät, Pirellin määrittämät rengastestit kauden 2018 aikana menevät seuraavalla tavalla ja näissä testataan siis tämän vuoden renkaita ensisijaisesti, mutta myös jo nyt katsotaan, määritetään ja testataan ensimmäisiä Testirenkaita tai Prototyyppirenkaita vuodelle 2019 niin kuivalle kelille kuin myös sadekelille ja ennen kaikkea sadekelille silloin kun sadekelin renkaita määrittävät testivuorot tulevat:

Shanghai 17.4-18.4.2018: Näissä testeissä Force India/Force Team testaa kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Fiorano 19.4-20.4.2018: Näissä testeissä Ferrari testaa sadekelin renkaita tai niiden prototyyppejä vuodelle 2019 joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Barcelona 15.5-16.5.2018: Näissä testeissä McLaren ja Haas testaavat kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Paul Ricard 30.5-31.5.2018: Näissä testeissä Mercedes testaa sadekelin renkaita tai niiden prototyyppejä vuodelle 2019 joko kisakuljettajineen tai testikuljetttajineen

Vallelunga 14.6-15.6.2018: Näissä testeissä Toro Rosso testaa kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Silverstone 10.7-11.7.2018: Näissä testeissä Red Bull ja Williams testaavat kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Paul Ricard 5.9-6.9.2018: Näissä testeissä McLaren testaa sadekelin renkaita tai niiden prototyyppejä vuodelle 2019 joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen ja tämä on alustavasti vuoden viimeinen sadekelin renkaiden tai niiden prototyyppien testi vuodelle 2019 ellei Pirelli sitten saa vielä lupaa muille ylimääräisille lisätesteille mikäli ongelmia on tai olisi muutaman viime vuoden tapaan tiedossa

Paul Ricard 20.9-21.9.2018: Näissä testeissä Mercedes ja Ferrari testaavat kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Suzuka 9.10-10.10.2018: Näissä testeissä Renault testaa kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Mexico City 30.10-31.10.2018: Näissä testeissä Sauber testaa kuivan kelin renkaita joko kisakuljettajineen tai testikuljettajineen

Muutokset testirintamalla niin testien kuin kuljettajienkin osalta ovat vielä erittäin mahdollisia tässä vaiheessa kun ollaan vasta vielä näin alkuosalla tätä vuotta eikä ihan vielä itse kilpailukausi ole alkanut. Itse veikkaisin lisätestejä tulevan ainakin sadekelin renkaiden rintamalle vaikka tiedä sitten, että miten myöskään uudet kuivan kelin renkaat tulevat mainettaan ja asemaansa parantamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Miksi joka testipäivän kohdalla lukee: joko kisakiljettajineen tai testikuljettajineen? Onko muuta vaihtoehtoa edes olemassa? Vähän turhan toistoa IMHO.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Voisihan Pirelli kieltämättä omiin testeihinsä ja niistä puhuttaessa käyttää myös tavallaan Pirellin määrittämää omaa kuljettajaansa joka tulisi lajin ulkopuolelta ja olisi joko palaava kuljettaja lajiin tai kokonaan uusi, vielä ilman varsinaista täysin sovittua testikuljettajasopimusta oleva kuljettaja.

Pirelli tuli lajiin takaisin pääsääntöisesti vuonna 2011, mutta vuosina 2009 ja 2010 jo testasi lajia varten paluutaan. Mikäli en väärin muista niin Michael Schumacher ja Sam Bird olivat ainakin sellaisia Pirellin haluamia kuljettajia jotka testasivat noita Pirellin renkaita ennen varsinaista paluuta tai tulemista lajiin ja lisäksi oli joku italialainen nuori kaveri jota en nyt nimeltä tähän hätään muista, mutta joka oli ehdolla johonkin muuhun Pirellin projektiin ja ajoi sitä ennen rengastestejä Pirellin F1-paluuta varten vaikka ei ollut mitenkään tulossa F1:siin ja hän myös niiden testien jälkeen kieltäytyi Pirellin haluamasta lajin yleistestaajan paikasta mitä tuohon aikaan talli suunnitteli.

Tämä italialainen nuori herra ajoi muistaakseni jo aikaisemmin testiä ennen kun Schumacher ja Bird tulivat mukaan paluuprojektiin ja siitä myöhemmin palkkioksi Schumacher ja Bird ajoivatkin sitten omasta asemastaan huolimatta vielä vähän lisää testiä silloin 2010 loppupuolella vaikka he olivatkin jo Mercedeksen alaisia kkisakuljettajia ja testikuljettajia.

Joka tapauksessa Pirelli on nyt päättänyt toistaiseksi voimassa olevat rengaspäätökset tämän kauden avauksesta Australian Melbournesta aina Kanadan Montrealiin asti ulottuvalle ajalle saakka.

Laitan ne seokset tähän alle joskin poikkeuksena Monacon tämän hetken epävarman seostilanteen johdosta laitan poikkeuksellisesti kahden eri kolmen seoksen vaihtoehdon koska varmat tiedot siitä kilpailusta muihin nyt tuleviin kisoihin nähden ovat olleet hyvin vähäisiä tähän mennessä.

Sen kilpailun seosasiat voivat vielä hyvinkin muuttua ja edellisiin rengaskatsauksiinsa nähden Pirelli on tehnyt myös muutoksia vaihtamalla tietääkseni ainakin vielä toistaiseksi Superpehmeän Ultrapehmeään seokseen Shanghain kilpailuun ja Bakun osalta tuomalla erikoisesti ehkä kevään viileämpiä lämpötiloja silmällä pitäen tai jotain muuta syytä varten samat seoskovuudet kuin mitä kauden avaukseen Melbourneen ja on vielä toisinaan pidättäytynyt kommentoimasta laajemmin rengasasioitaan rengasjohtaja Mario Isolan johdolla:

Melbourne: Pehmeä, Superpehmeä ja Ultrapehmeä

Sakhir: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Shanghai: Keskikova, Pehmeä ja Ultrapehmeä

Baku: Pehmeä, Superpehmeä ja Ultrapehmeä

Barcelona: Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä

Monaco: Pehmeä, Superpehmeä ja Ultrapehmeä tai mahdollisesti myös Superpehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä (Välillä olin käyttää ja voisin kyllä ehkä käyttääkin tästä renkaasta eli Hyperpehmeästä puhuttuna kuten aiemmin meinasin Ultrapehmeästäkin käyttää Goodyearin tai Pirellin vanhemman aikakauden mukaista Hyvin Pehmeää tai Äärimmäisen Pehmeää sanoitusta silloin kun tuolloin spekuloitiin vielä jostakin tunnettuja D-seosta tai Pirellin Hyvin Pehmeää seosta pehmeämmistä renkaista.)

Montreal: Superpehmeä, Ultrapehmeä ja Hyperpehmeä (Mikäli Hyperpehmeitä renkaita ei nähdä Monacossa niin viimeistään Montrealissa niiden oletetaan esiintyvän tämän hetken tietojen perusteella ja niiden mukaan.)

Seosvalinnat voivat vielä muuttua. Bakun osalta ainakin pidän vieläkin hieman tarkkaa silmää tuosta rengasten kulumisesta kun kevätkeli voi olla arvaamaton joskin kaiketi hellempi renkaille kuin keskellä kuumaa kesäkautta ajettaessa. Silmiin pistää tai on pistänyt myös se, että Kovia tai Superkovia seoksia ei käytetä toistaiseksi missään kilpailussa ellei sitten todella isoja muutoksia tapahdu ja ainoa järkevä paikka niille toistaiseksi ilman Sakhiria olisi Barcelona vaikka muutoin vaihtoehtona olisin pitänyt Bakua jos kisa olisi ajettu kesällä. Myös Montrealkin olisi voinut käydä niille seoksille.

Superkovista seoksista puhuttaessa olisin voinut ja voisin ehkä käyttää mieluummin nimitystä Goodyearin tai Pirellin vanhemmalta aikakaudelta tutuista AA-seoksista tai Pirellin tuolloin spekuloitua Hyvin Kovaa seosta kovemmista renkaista puhuttaessa. Tuossa Pirellin Superkovissa renkaissa kun ei ihan ole niin pahaa tuo nimitysaste kun Hyperpehmeästä renkaasta puhuttaessa.

Kauden uuden kilpailun eli Ranskan Grand Prixin paluun myötä Paul Ricardin radalle tulee olemaan paljon rengasten spekulaatiota. Tämän hetken tietojen mukaan kaiketi käytetään ihan pitkää rataa melkein alkuperäisessä muodossaan ensi kerran sitten vuoden 1985 kilpailun kun vuonna 1986 tehtiin viime hetkellä ymmärrettävä muutos ajaa lyhyemmällä radalla Elio de Angeliksen menehtymisen vuoksi kovista vastusteluista huolimatta ja sekin tuottaa varmasti oman mausteensa soppaan.

Tosin alkuperäinen Paul Ricardin pitkä rata kulutti uskomattoman paljon renkaita ja silloin käytettiin kovimpia mahdollisia seoksia yleisesti. Se viittaisi myös siihen, että Pirelli nykyään käyttäisi siten kovempia renkaita. Voin toki siitä vielä erehtyäkin.

Sen sijaan lyhyempi rata Paul Ricardissa vuosina 1986-1990 ei kuluttanut usein niin paljon renkaita, mutta sekin rata kulutti niitä pituuteensa nähden yllättävän paljon ja huolimatta toki salakavalan sileästä pinnasta mikä varsinkin jo lyhyemmällä Paul Ricardin radalla oli alkuperäiseen pitkään rataan verrattuna. Tosin nykyään pitkää rataa siis ajetaan, mutta ilmeisesti aikanaan ideasta huolimatta vuonna 1986 hylätyllä ja vuonna 2018 jo ihan oikeasti ajettavalla shikaanilla Mistralin suoralla. Muutama muukin Paul Ricardin mutka tuntuu hieman käyristyneen sitten vuoden 1990, mutta juhannusta kohden tunnelman sitten näkee todella radasta puhuttaessa.:ahem:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Nuo seokset värimerkintöineen ovat joskus aika epäselviä vaikka olen seurannut lajia jo noin 20 vuotta, puhumattakaan miten ne avautuu satunnaiselle sunnuntaikatselijalle.

Noiden Super-, hyper-, ultra yms. nimikkeiden sijaan renkaat voitaisiin numeroida niin että 1 olisi pehmein, 2 vähän kovempi jne. mutta kisoissa käytettävät termit olisivat soft, medium ja hard ja värikoodit punainen, keltainen, valkoinen, olivat seokset sitten mitä tahansa numeroa. :rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Nuo seokset värimerkintöineen ovat joskus aika epäselviä vaikka olen seurannut lajia jo noin 20 vuotta, puhumattakaan miten ne avautuu satunnaiselle sunnuntaikatselijalle.

Noiden Super-, hyper-, ultra yms. nimikkeiden sijaan renkaat voitaisiin numeroida niin että 1 olisi pehmein, 2 vähän kovempi jne. mutta kisoissa käytettävät termit olisivat soft, medium ja hard ja värikoodit punainen, keltainen, valkoinen, olivat seokset sitten mitä tahansa numeroa. :rolleyes:
Niin tai sitten Goodyearin aikakauden tyyliin vaikkapa AA:sta F:ään asti kirjaimilla nuo renkaat voitaisiin seoksineen merkitä. Tai viime vuoden pohjalta A:sta E:hen asti. Vaihtoehtoisesti myös F-kirjaimen oletettavan provosointitarkoituksen välttämiseksi myös AA:sta EE:hen tai AA:sta DD:hen ja siitä E:hen asti Hyperpehmeän seoksen olisi voinut nimetä kirjaimin.

Ihan viimeisinä lajivuosinaan Goodyear toisinaan vuosina 1997-1998 harkitsi luopumista nk. Kirjainrenkaista ja tulevat rengaskovuudet olisi mahdollisesti numeroitu vuosille 1999-2000 olisi jatkosopimuksen tullessa niille vuosille tai pikemmin sanottaessa Goodyearin lunastaessa optionsa mitä se ei tunnetusti tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Nuo seokset värimerkintöineen ovat joskus aika epäselviä vaikka olen seurannut lajia jo noin 20 vuotta, puhumattakaan miten ne avautuu satunnaiselle sunnuntaikatselijalle.

Noiden Super-, hyper-, ultra yms. nimikkeiden sijaan renkaat voitaisiin numeroida niin että 1 olisi pehmein, 2 vähän kovempi jne. mutta kisoissa käytettävät termit olisivat soft, medium ja hard ja värikoodit punainen, keltainen, valkoinen, olivat seokset sitten mitä tahansa numeroa. :rolleyes:
Uskomatonta kuinka sekavaksi tämä on tosiaan voitu tehdä. Aivan ehdottomasti tuon pitäisi mennä kuten sanoit, että kisaviikonloppuina on käytössä vain soft, medium ja hard. Kisaennakoissa tms. voidaan sitten käydä läpi mitkä seokset minäkin viikonloppuna ovat käytössä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Voisihan Pirelli kieltämättä omiin testeihinsä ja niistä puhuttaessa käyttää myös tavallaan Pirellin määrittämää omaa kuljettajaansa joka tulisi lajin ulkopuolelta ja olisi joko palaava kuljettaja lajiin tai kokonaan uusi, vielä ilman varsinaista täysin sovittua testikuljettajasopimusta oleva kuljettaja.
Ei taatusti yksikään talli antaisi (kauden 2018) autoaan Pirellille ilman massiivista rahallista korvausta ulkopuolisen kuskin käyttöön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nuo seokset värimerkintöineen ovat joskus aika epäselviä vaikka olen seurannut lajia jo noin 20 vuotta, puhumattakaan miten ne avautuu satunnaiselle sunnuntaikatselijalle.

Noiden Super-, hyper-, ultra yms. nimikkeiden sijaan renkaat voitaisiin numeroida niin että 1 olisi pehmein, 2 vähän kovempi jne. mutta kisoissa käytettävät termit olisivat soft, medium ja hard ja värikoodit punainen, keltainen, valkoinen, olivat seokset sitten mitä tahansa numeroa. :rolleyes:
Itse pidän siitä, että kullakin radalla käytetyt seokset väreineen paljastavat ratojen vaatimuserot renkaille. Selostajat voivat puhua kovista, mediumeista ja pehmeistä jos joku sitä haluaa, mutta värit pitäisin.

Mitä satunnaisiin sunnuntaikatselijoihin tulee, ei heitä jaksa kiinnostaa, joten rengaskuvion avautuminen on epäolennaista. He ovat sen varassa mitä selostajat selostavat (eikä sitä kannata viedä liian tekniseksi sunnuntaikatsojille).
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Itse pidän siitä, että kullakin radalla käytetyt seokset väreineen paljastavat ratojen vaatimuserot renkaille. Selostajat voivat puhua kovista, mediumeista ja pehmeistä jos joku sitä haluaa, mutta värit pitäisin.

Mitä satunnaisiin sunnuntaikatselijoihin tulee, ei heitä jaksa kiinnostaa, joten rengaskuvion avautuminen on epäolennaista. He ovat sen varassa mitä selostajat selostavat (eikä sitä kannata viedä liian tekniseksi sunnuntaikatsojille).
Varmasti löytyy näitä satunnaiskatselijoita, joita ei kiinnosta eivätkä niin ymmärräkään renkaiden päälle. Silti uskaltaisin väittää että formuloita seuraa hyvä määrä sakkia, jotka ymmärtävät renkaiden merkityksen ja joille rengastaktiikat ovat olennaista tietoa kisan seuraamiseen, mutta eivät silti niin tarkkaan seuraa että olisivat perillä kilpailukohtaisista seoksista. Lisäksi mielestäni tämä tehdään satunnaiskatsojille liian tekniseksi nimenomaan nyt kun on hypersoft, ultrasoft ja supersoft ja selostajat saavat koko ajan pitää kärryillä että mikä näistä olikaan nopein ja mikä hitain jne.

Ja kun lajia halutaan kehittää ja saada lisää katsojia, niin nämä kannattaisi tehdä helposti seurattaviksi, jotta uudetkin katsojat kokevat ymmärtävänsä. Kyllä me kaikki täällä pysymme kartalla näistä vaikka asiat tehtäisiin TV-lähetykseen yksinkertaisemmiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmasti löytyy näitä satunnaiskatselijoita, joita ei kiinnosta eivätkä niin ymmärräkään renkaiden päälle. Silti uskaltaisin väittää että formuloita seuraa hyvä määrä sakkia, jotka ymmärtävät renkaiden merkityksen ja joille rengastaktiikat ovat olennaista tietoa kisan seuraamiseen, mutta eivät silti niin tarkkaan seuraa että olisivat perillä kilpailukohtaisista seoksista. Lisäksi mielestäni tämä tehdään satunnaiskatsojille liian tekniseksi nimenomaan nyt kun on hypersoft, ultrasoft ja supersoft ja selostajat saavat koko ajan pitää kärryillä että mikä näistä olikaan nopein ja mikä hitain jne.
Määritteylykysymys. Itse miellän "satunnaiset sunnuntaikatselijat" juuri niiksi, jotka eivät ole rengasasioista kartalla, eikä se heitä kiinnostakaan. Katsovat vain kisan ja jännäävät kuka voittaa. Rangashöpinät ja muu tekninen selostus kisan aikana on heille lähinnä sanahelinää. Kuulostaa hienolta ja monimutkaiselta, muttei ole talletettavaa tietoa.

Aioin kirjoittaa, että perustan väitteeni niihin kysymyksiin, joita toisinaan kisan jälkeen saan, koska minut tuntevat ihmiset tietävät minut asiaan vähän paremmin perehtyneeksi, mutta tosiasiallisesti ne "satunnaiset sunnuntaikatselijat" eivät edes kysy. Ne jotka kysyvät ovat edes vähän kiinnostuneet lajista. Eikä pelkästään siitä miten Kimi ja Valtteri tällä kertaa pärjäsivät.
Ja kun lajia halutaan kehittää ja saada lisää katsojia, niin nämä kannattaisi tehdä helposti seurattaviksi, jotta uudetkin katsojat kokevat ymmärtävänsä. Kyllä me kaikki täällä pysymme kartalla näistä vaikka asiat tehtäisiin TV-lähetykseen yksinkertaisemmiksi.
Pysymmekö? Jos tietoa ei kerrota tv-lähetyksissä eikä se näy renkaista, lajiniilojen pitäisi kalastella se tieto netistä. Se osuus katsojista joka sen vaivan näkisi on pieni. Parantaako se F1:n imagoa, että siitä tehdään yksinkertaisemman oloisempaa kuin se onkaan?
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Määritteylykysymys. Itse miellän "satunnaiset sunnuntaikatselijat" juuri niiksi, jotka eivät ole rengasasioista kartalla, eikä se heitä kiinnostakaan. Katsovat vain kisan ja jännäävät kuka voittaa. Rangashöpinät ja muu tekninen selostus kisan aikana on heille lähinnä sanahelinää. Kuulostaa hienolta ja monimutkaiselta, muttei ole talletettavaa tietoa.

Aioin kirjoittaa, että perustan väitteeni niihin kysymyksiin, joita toisinaan kisan jälkeen saan, koska minut tuntevat ihmiset tietävät minut asiaan vähän paremmin perehtyneeksi, mutta tosiasiallisesti ne "satunnaiset sunnuntaikatselijat" eivät edes kysy. Ne jotka kysyvät ovat edes vähän kiinnostuneet lajista. Eikä pelkästään siitä miten Kimi ja Valtteri tällä kertaa pärjäsivät.
Erottaisin kuitenkin "rengashöpinän" ja muun tekniikan toisistaan, sillä renkaiden tuoma taktisuus ja strategiat ovat, tai ainakin voivat olla, aivan merkittäviä asioita kilpailun kulun kannalta. Muuten tekniikka voi kiinnostaa katsojaa tai olla kiinnostamatta, mutta sen merkitys kilpailun seuraamiseen ei ole ratkaisevaa. Siksi renkaat liittyvät niidenkin katsojien katselukokemukseen, jotka vain jännäävät voittajaa. Ja heitä varmasti suurin osa katsojista onkin.


Pysymmekö? Jos tietoa ei kerrota tv-lähetyksissä eikä se näy renkaista, lajiniilojen pitäisi kalastella se tieto netistä. Se osuus katsojista joka sen vaivan näkisi on pieni. Parantaako se F1:n imagoa, että siitä tehdään yksinkertaisemman oloisempaa kuin se onkaan?
Ennemmin nimenomaan lähetys/selostajat mainitsevat yksityiskohdat lajiniiloille erikseen ja isossa kuvassa homma pidetään selkeänä, kuin että tehdään rengasasiasta mahdollisimman monisyinen, mitä selostajat saavat jatkuvasti selvittää isolle yleisölle. Pystyn kuulemaan päässäni Saaren selvitykset: "Räikkösellä on nyt allaan superpehmeät renkaat, jotka ovat se keskimmäinen vaihtoehto tämän viikonlopun seoksista. Pehmeät renkaat taas ovat kovin seos tänä viikonloppuna."

En ymmärrä miten olisi F1:n imagolle hyväksi tehdä asiat suurelle yleisölle hankalaksi. En näe että lajia radikaalisti yksinkertaistettaisiin jos supersoftin, hypersoftin ja ultrasoftin sijaan käytettäisiin softia, mediumia ja hardia.

Häiritsisikö todella lajiniilojen seuraamista, jos käytettäisiin softia, mediumia ja hardia ja lähetyksen alkuun näytettäisiin näiden seosten vahvuudet koko skaalalla? Lähinnä pointtini on, etten kykene näkemään mitään huonoja puolia, jos renkaat merkittäisiin selkeämmin.
 
Ylös