Pirellin tämän vuoden rengaskuvioita käyn pian läpi tämän vuoden ajoilta tilastojen muodossa.
Sitä ennen on kuitenkin sanottava, että vaikka leveisiin renkaisiin siirtyminen toi huikeaa nopeutta mikä tarkoitti joillakin radoilla 2,450 sekunnin-2,968 sekunnin kierrosajan parantumista vuotta aiempiin kapeampiin renkaisiin nähden ja 35-40 % korkeampaa pitovoimaa kuin vuotta aiemmin kapeammilla renkailla niin kaiken kaikkiaan sen vastapainona ohitukset vaikeutuivat selvästi tällä kaudella ja varikkokäyntejäkin tehtiin vähemmän vaikkakin renkaiden pidon äkkiloppumisia tapahtuikin yhä jopa yllättävänkin paljon vielä leveilläkin renkailla kuin miltä välillä kauden kestäessä näytti.
Joissakin tapauksissa renkaiden pidon äkkiloppumisesta kärsineet kuljettajat keskeyttivät juuri ennen yllätysvarikkokäyntejään jolloin sitten tilastot eivät harmittavasti Pirellin kannalta parantuneet parempaan suuntaan tällä kaudella ja ne eivät olisi siltikään helpottaneet tilannetta paljoakaan verrattuna siltikään viime vuoden lukemiin nähden joskin ehkä pahin mahdollinen kritiikki olisi voinut laantua.
Vaikka leveitä renkaita oli kehitetty jo koko viime vuosi niin ehkä parempi jälkikäteen olisi ollut ajaa vielä tämä kausi kapeammilla renkailla ja siirtyä vaikka vuosina 2018-2020 leveisiin renkaisiin hieman vuodesta riippuen ja heti kun Pirellille aivan oikeasti olisi taattu työrauha täydellisen riittävän testauksen muodossa sen sijaan, että siirryttiin koko lajissa pikatahtia jo muutenkin siihen asti vieraana pidettyihin leveisiin renkaisiin.
On paha sanoa, että ottaako Pirelli tästä mitenkään opiksi. Toki renkaita vannotaan pehmennettävän, mutta vuoden 2013 jälkeen renkaat ovat muutenkin muuttuneet radikaalisti ja vuodesta 2014 eteenpäin jollakin tapaa ollaan menty koko ajan joko huonompaan tai ainakin huononevaan suuntaan nähden. Tosin Pirelli kyllä on yrittänyt olosuhteisiin ja rajoittuneisuuteen nähden kaikkensa.
Näin vanhemman polven seuraajana ei välttämättä edes Goodyearkaan olisi kyennyt aikanaan lajissa hirvittävästi paljoa parempaan lopputulokseen nykyisenkaltaisella tai viimeisen 20 vuoden aikaisella koko ajan tapahtuvilla valtavilla sääntörajoituksilla ja painostuksilla sen suuntaan. Toisaalta onneksi se jäi tapahtumatta kun Goodyearin pomot näkivät jo ennalta tämän lajin nykypäivän sekoilut jo sen alkumetreillä kun se alkoi noin vuosina 1997-1998 ja jäi siitä pois vuodesta 1999 eteenpäin näihin päiviin asti vastoin silloista sopimusta vuodesta 1999 ja optiota vuoteen 2000 asti.
Ensi vuonna ja siitä eteenpäin muutoksia Pirellillä on kuitenkin tapahduttava nyt kun vaikea oppivuosi leveilläkin renkailla on takana.
Laitan tähän seuraavaksi hieman taustatietoja Pirellin tästä kaudesta eli 2017 ajetuista kilometreistä eri rengasseoksilla ja lisäksi myös pieniä taustatietoja varikkokäyntien määristä kisoista ja lisäksi myös koko tähän asti olleen Pirellin nykyaikakaudenkin tilannetietoja ennen vuoden 2018 alkua ja tästä tiedosta puuttuu tietenkin vielä mahdolliset vuoden 2018 viimeiset tulevat Prototyyppirenkaiden testit kuten myös juuri päättynyt Abu Dhabin Rengastesti, mutta muutoin tiedot pitävät näiltä osin paikkansa:
Tänä vuonna kaikki Pirellin toimittamat renkaat laadusta riippumatta kauden 20 osakilpailuun: 38 788 rengasta joista kisaan tarkoitettuja renkaita 33 520 kappaletta ja loput 5 268 rengasta vain testikäyttöön
Kuivan kelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 25 572 rengasta
Välikelin tai Sadekelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 13 016 rengasta
Eniten Kovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Esteban Ocon 74 kilometrillä
Eniten Keskikovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Lance Stroll 587 kilometrillä
Eniten Pehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Lewis Hamilton 4 696 kilometrillä
Eniten Superpehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Sergio Perez 6 261 kilometrillä
Eniten Ultrapehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Stoffel Vandoorne 4 674 kilometrillä
Eniten Välikelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Lance Stroll 433 kilometrillä
Eniten Sadekelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Felipe Massa 242 kilometrillä
Eniten varikkopysähdyksiä: Azerbaidzhanissa 41 kappaletta
Vähiten varikkopysähdyksiä: Itävallassa 18 kappaleen verran
Eniten ohituksia: Azerbaidzhanissa 42 kappaletta
Eniten ohituksia yleensä kaudella tehnyt yksittäinen kuljettaja: Daniel Ricciardo 43 ohitusta selvästi kilpailuissa ja Ricciardo itse ohitti kauden aikana kilpailuissa omissa ajamissaan kilpailuissa eniten Englannissa jossa hän ohitti selvästi kilpailun aikana 13 kertaa
Vähiten ohitettu yksittäinen kuljettaja kauden kilpailuissa: Max Verstappen ja Lewis Hamilton jakoivat kumpikin tämän palkinnon joskin toki ensin mainittu kärsi kauden aikana monesta epäselvästä tai ongelmien aiheuttamasta ohituksesta, mutta aivan selvän sijamenetyksen molemmat kuljettajat kärsivät vain kaksi kertaa kaudella
Vähiten ohituksia: Venäjällä ohitettiin kuin jonoajelun kulta-ajan kaikkein pahimpien kisojen tapaan eli vain tasan kerran...
Eniten ohittanein kuljettaja kaudella kun avauskierros lasketaan mukaan: Lance Stroll joka todistetusti ohitti 36 kertaa kauden aikana silloin kun avauskierros laskettiin mukaan ja ennen väistämätöntä putoamista
Vähiten ohitetuin talli ja kuljettajat muutoin kuin yksittäisesti: Red Bull ja Ferrari jakoivat kumpikin tämän palkinnon ja Red Bull ja kuljettajat Daniel Ricciardo ja Max Verstappen jotka todistetusti ilman teknisiä vikoja tai virheitä ohitettiin vain 11 kertaa koko kaudella ja joista Ricciardo ohitettiin yhdeksästi ja Verstappen kahdesti ja Ferrari ja kuljettajat Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel jotka todistetusti ilman teknisiä vikoja tai virheitä ohitettiin vain 11 kertaa koko kaudella ja joista Räikkönen ohitettiin kahdeksasti ja Vettel kolmesti
Ennen Pirellin mahdollista viimeistä vuoden 2018 Prototyyppirenkaiden testiä ja muita talvitestejä ajetut testikilometrit pois lukien muut Pirellin vuoden 2018 Protoyyppirenkaiden testit ja juuri päättynyt Abu Dhabin Rengastesti: 14 285,440 kilometriä
Ennen Pirellin mahdollista viimeistä vuoden 2018 Prototyyppitestiä, muita talvitestejä ja pois lukien muita vuoden 2018 Prototyyppirenkaiden testejä ja juuri päättynyttä Abu Dhabin Rengastestiä eniten Prototyyppirenkaita ajaneet tallit testeissä:
Red Bull 2 637,740 kilometriä
McLaren 2 350,110 kilometriä
Mercedes 1 974,690 kilometriä
Ferrari 1 546,120 kilometriä
Renault 1 210,300 kilometriä
Toro Rosso 1 200,990 kilometriä
Haas 995,580 kilometriä
Sauber 942,580 kilometriä
Williams 936,670 kilometriä
Force India 490,660 kilometriä
Kaikki Pirellin aikakauden formulakuljettajat jotka ovat ajaneet F1:ssä vuoden 2010 testikaudesta lähtien sisältäen kaikki kuljettajat statuksesta riippumatta ja sulkien ulos vain vuoden 2010 lopun Pirellin paluuajon jossa mukana olivat tiettävästi Michael Schumacher, Nick Heidfeld ja Sam Bird jotka kaikki myös ajoivat Pirellin sittemmin olleilla renkailla jotenkin: 112 kuljettajaa
Kaikki ajokilometrit uudelta Pirellin aikakaudelta vuosina 2011-2017 pois lukien talvikausien nk. Uuden Sukupolven Testirenkaiden ja kausien 2017 ja 2018 Prototyyppirenkaiden ajot: 713 875 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Kovalla renkaalla: 15 785 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Keskikovalla renkaalla: 119 706 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pehmeällä renkaalla: 228 881 kilometriä (Joka tekee tavallaan Pirellin Pehmeästä samanlaisen lajin yleiskäyttörenkaan tavallaan kuten aikanaan C-seos oli Goodyearin osalta koko lajille.)
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Superpehmeällä renkaalla: 204 743 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2016-2017 Ultrapehmeällä renkaalla: 115 112 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pirellin Välikelinrenkaalla: 15 367 kilometriä
Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2017 Pirellin Sadekelinrenkaalla: 14 281 kilometriä
Tämän vuoden kylmin kilpailu asvaltin ja ilman lämmön osalta: 14 astetta Kiinassa ja 13 astetta Kiinassa
Tämän vuoden kylmin lämpötila yleensä ilman osalta ja kylmin asvaltin osalta: 13 astetta Kiinassa ja 14 astetta Kiinassa
Tämän vuoden kuumin kilpailu asvaltin osalta: 55 astetta Unkarissa
Tämän vuoden kuumin lämpötila yleensä asvaltin osalta: 56 astetta Bahrainissa
Tämän vuoden kuumin lämpötila ilman osalta yleensä: 33 astetta keskilämpötila Unkarissa ja auringosta mitattuna Bahrainissa lämpötila oli 43 astetta
Pirellin renkaista vastaavan työryhmän yleiskoko insinööreineen tämän vuoden kisoissa: 60 kappaletta