Pirelli, virallinen rengastoimittaja

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaat uudella koolla, joita ei juuri saa testata oikeilla autoilla ennen kauden alkua. Jollekin yllätys, että valmistaja on pelannut varman päälle? Eiköhän noita ensi vuodeksi muuteta.
Pirelliä pyydettiin tekemään täksi kaudeksi kestävämpiä renkaita, ja Pirelli teki työtä käskettyä.

Olisi se ollut ymmärrettävää muutenkin, kun kuskit ja fanit valittivat, että renkaat olivat naurettavia. Plus mainitsemasi, että sekä renkaat että aero muuttuivat radikaalisti täksi kaudeksi ja mentiin aika tuntemattomille vesille.

Paul Hembery sanoi:
"We did something from the outset which was desired [high-degradation tyres from 2011], then there was a decision to go in another direction.

"We're just following what the sport asks us. All we ask is that they tell us what they want.

"There's no point in complaining that we deliver what we have been asked to deliver.

"As a sport we're moving in a different direction, and if it works as people say then we should get good racing."
[--]
"We'll see fewer stops," he said. "That comes with less degradation.

"You come in to the pits either because of performance loss [degradation] or wear, and in this case we are reducing both.

"We'll see a lot more one-stop races but if we deliver with the aerodynamic package cars that are closer together, and the tyre's not overheating on the surface, drivers will be able to push and lead to a scenario where overtaking is improved."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/128114

Pirelli oli siis varsin hyvin kärryillä halutun muutoksen vaikutuksista. Paitsi aeron suhteen. Se ei ole olennaisesti lisännyt lähellä ajamista, vaikka sitäkin Barcelonassa nähtiin yllättävän mukavasti radan luonteen huomioiden.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Eihän tässä ole mitään järkeä, että tuodaan kolme eri rengasta ja sitten valitaan 11 ultrasoftia. :nope: Pakkohan noita renkaita on saada pehmeämmäksi, että muillakin kuin pehmeimmillä renkailla tekee jotakin. Jotenkin toivon, että Monacossa rengaskuluma olisikin yllättävän suurta ja nuo ultrasoftit sulaisivat kokonaan alle kierroksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eihän tässä ole mitään järkeä, että tuodaan kolme eri rengasta ja sitten valitaan 11 ultrasoftia. :nope: Pakkohan noita renkaita on saada pehmeämmäksi, että muillakin kuin pehmeimmillä renkailla tekee jotakin. Jotenkin toivon, että Monacossa rengaskuluma olisikin yllättävän suurta ja nuo ultrasoftit sulaisivat kokonaan alle kierroksessa.
Niin onhan tämä kyllä vähän ikävä tilanne. Mutta muistetaan nyt että Pirelliä on turha tästä syyttää. Alunperin heiltä haluttiin nopeasti kuluvat renkaat ja tälle vuodelle haluttiin kestävämmät (tallit, kuskit, FIA halusivat).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pirellillkään tuskin on ollut tietoa miten renkaat tulivat käyttäytymään uusien aerosääntöjen ja leventymisen myötä, joten on varmaan voitu ottaa varmuuden vuoksi kovemmat renkaat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tälle kaudelle on näillä näkymin tulossa ainakin yhdet ylimääräiset sadekelirenkaidentestit Pirellille mikä voisi ollakin ihan hyvä juttu ja tämän ylimääräisen testin olisi saamassa Ferrari. Ferrarin Kimi Räikköselle tai Sebastian Vettelille ei välttämättä ole tästä hyötyä mikäli testi meneekin lopulta Ferrarin nuorten kuljettajien ajattamiseksi jolloin Antonio Giovinazzi, Charles Leclerc ja Antonio Fuoco olisivat vahvimmat ehdokkaat ajamaan ylimääräisen testin. Tosin kuljettajia ylimääräiseen testiin ei ole vielä nimetty toistaiseksi.

Fioranossa ajettaisiin siis kahden päivän ylimääräinen sadekelirenkaidentesti 2.6-4.6.2017.

Tässä linkkiä näillä näkymin tulevaan testiin ellei sitten sitäkin peruta tai se ei sittenkään sopisi Pirellille tai vaikkapa Ferrarille itselleen:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/129558/ferrari-to-do-wet-pirelli-test-with-2015-car
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eihän tässä ole mitään järkeä, että tuodaan kolme eri rengasta ja sitten valitaan 11 ultrasoftia. :nope: Pakkohan noita renkaita on saada pehmeämmäksi, että muillakin kuin pehmeimmillä renkailla tekee jotakin. Jotenkin toivon, että Monacossa rengaskuluma olisikin yllättävän suurta ja nuo ultrasoftit sulaisivat kokonaan alle kierroksessa.
Mun muistaakseni aikasempinakin vuosina Monacossa on vedetty pehmeimmälläkin renkaalla aika pitkälle.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mun muistaakseni aikasempinakin vuosina Monacossa on vedetty pehmeimmälläkin renkaalla aika pitkälle.
Voipi olla, kun ihan maalaisjärjellä vauhdit ei renkaille haasteellisia ole. Asfaltin laatu on oma juttunsa. Viikonlopun sää vaikuttaa asioihin kans. +ties kuinka monta muuttujaa (mm. uudet aerosäännöt) lisäksi, että enpä oikeastaan sano mitään :D
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Eiköhän Sotsissakin lähellä ajamisen ongelmat liittyneet liukkaaseen asvalttiin eikä niinkään aerodynamiikkaan, mekaaninen pito oli niin olematon että lähelle ei vain päässyt. Barcelona on ehkä arodynamiikaltaan kauden vaativin rata ja siellä nähtiin ohituksia ja kaksintaisteluja hyvä määrä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Barcelonassa pidennettiin pääsuoran drs-aluetta 100m. Vaikutti varmasti ohituksiin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18207
Eiköhän Sotsissakin lähellä ajamisen ongelmat liittyneet liukkaaseen asvalttiin eikä niinkään aerodynamiikkaan, mekaaninen pito oli niin olematon että lähelle ei vain päässyt. Barcelona on ehkä arodynamiikaltaan kauden vaativin rata ja siellä nähtiin ohituksia ja kaksintaisteluja hyvä määrä.
Miten liukas asfaltti ja huono mekaaninen pito vaikuttaa edelläajavan seuraamiseen?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Miten liukas asfaltti ja huono mekaaninen pito vaikuttaa edelläajavan seuraamiseen?
No jos mekaanin pito on huono, niin silloin aerodynaamisen pidon merkitys korostuu entisestään ja silloin edellä ajavaa olisi vielä vaikeampi seurata. Ainakin teoriassa, miten lie sitten käytännössä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Juuri kuten Formunaattor edellä sanoi. Liukas asvaltti ja liian kovat renkaat ja aerodynaaminen pito korostuu entisestään.
Renkaiden kautta se aerodynaaminen pitokin toimii. Ei pito ole mitenkään yksinkertaisesti mekaaninen+aerodynaaminen, niin ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Tietysti voi olla, että perässä ajaessa balanssi kärsii ja se vaikuttaa huonolla pidolla vielä enemmän tai huonolla pidolla pienikin downforcen menetys tuntuu mutkavauhdissa enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tämän kauden osalta rengastestit ovat tosiaan jatkuneet vaikka paljoakaan uutta sinänsä olevalta rintamalta ei ole kuulunut. Testipuolella lähinnä Nicolas Latifi on päässyt ajamaan aikaisemmin Barcelonassa ja muutoin on menty ainakin ilmeisesti kisakuljettajien testivoimalla. Eilen ja tänään Red Bull onkin ajanut Paul Ricardin radalla sadekelin prototyyppien rengastestejä. Tulevasta Fioranon ylimääräisestä testistä ei ole ollut puhetta hetkeen joten homma lienee peruttu tai siirretty muuhun aikaan...

Pirellin osalta toistaiseksi voisi todeta, että oppivuodeksi leveiden renkaiden osalta homma on toistaiseksi näyttänyt muutoin melko menettelevältä mikäli ei tietenkin noita pehmeimpien seosten hirvittävän kovaa kestävyyttä suhteessa rengaskovuuteen nähden lasketa joskin Monaco ei melkein vähiten tai vähiten rengasta hitautensa vuoksi kuluttavana ratana ole oikein reilu vertailupohjana.

Montreal on vielä melko ennalta arvattava rata tulevista kisoista, mutta Bakulla onkin tänä vuonna sitten näytönpaikka tai pikemminkin sanottuna olisi ollut ilman renkaiden leventymistä mikä sitten tuo oman haasteensa. Tällä välin Silverstoneen ei näillä näkymin tuoda Kovia renkaita joten tältä näyttäisi seuraavien kisojen ajalta alustava seosvalintojen tilanne:

Red Bull Ring: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Silverstone: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova Pehmeän, Keskikovan ja Kovan sijaan

Hungaroring: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Lewis Hamilton kommentoi Mercedeksen heikkoa kohtaa

- Vain superpehmeät renkaat ovat olleet ongelma. Tämä asia pitää saada ymmärrettyä tiimin kanssa, Hamilton sanoi ESPN:n mukaan.

Hamiltonin mukaan autossa on ollut muitakin ongelmia, joihin ongelma superpehmeiden renkaiden kanssa liittynee. Ongelma vaikuttaa moniin asioihin, kuten aliohjautumiseen, yliohjautumiseen, jarrubalanssiin.

Seuraava kisa ajetaan ensi viikolla Kanadassa Montrealissa.

- Siitä tulee vaikea. Jos saamme selvyyden ongelmasta superpehmeiden renkaiden kanssa, olemme paremmassa asemassa hyökkäämistä varten. Teemme todella kovasti töitä seuraavien kahden viikon aikana päästäksemme Ferrareiden edelle, Hamilton ilmoitti.
Superpehmeitä on nyt sitten kaikissa tulevissa kisoissa mihin seokset on ilmoitettu...
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Aijai tuo onkin paha juttu Mersulle jos todella näin on.

Onko kellään täällä tietoa, että pitääkö paikkansa sellainen huhu mitä jostain netistä lueskelin, että nyt kun Silverstoneen valittiinkin toiset seokset (Kova jätettiin pois ja tilalle Superperhmeä), niin Pirelli olisi määrännyt että Supersoftia ei saa käyttää kisassa ollenkaan tai että nuo pakolliset kisaseokset olisivat Pehmeä ja Keskikova, ja näitä KUMPAAKIN pitäisi käyttää kisassa (normaalisti vain toista pakollista kisaseosta pitää käyttää) jotta saataisiin tuo Superin käyttö minimoitua? Jos näin on niin täytyy sanoa että pettymys on jälleen kova tähän rengas- ja muuhun sääntösekoiluun kun jatkuvasti hypitään ties mihin suuntan ties minkä asioiden kanssa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Aijai tuo onkin paha juttu Mersulle jos todella näin on.

Onko kellään täällä tietoa, että pitääkö paikkansa sellainen huhu mitä jostain netistä lueskelin, että nyt kun Silverstoneen valittiinkin toiset seokset (Kova jätettiin pois ja tilalle Superperhmeä), niin Pirelli olisi määrännyt että Supersoftia ei saa käyttää kisassa ollenkaan tai että nuo pakolliset kisaseokset olisivat Pehmeä ja Keskikova, ja näitä KUMPAAKIN pitäisi käyttää kisassa (normaalisti vain toista pakollista kisaseosta pitää käyttää) jotta saataisiin tuo Superin käyttö minimoitua? Jos näin on niin täytyy sanoa että pettymys on jälleen kova tähän rengas- ja muuhun sääntösekoiluun kun jatkuvasti hypitään ties mihin suuntan ties minkä asioiden kanssa.
Löysin tälläisen viestin vanhemmasta Pirelli ketjusta. Onko kysymykseen vastattu jo toisaalla? Epäilen valittujen rengas tyyppien määristä päätellen, ettei renkaan käytöstä ole kisaan mitään normaalista poikkeavaa ohjeistusta?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Löysin tälläisen viestin vanhemmasta Pirelli ketjusta. Onko kysymykseen vastattu jo toisaalla? Epäilen valittujen rengas tyyppien määristä päätellen, ettei renkaan käytöstä ole kisaan mitään normaalista poikkeavaa ohjeistusta?
Mitään selvää vastausta en asiaan ole saanut, viikonloppuna se sitten nähtäneen. Luulisi että asiasta olisi ollut enemmän puhetta jos se tosiaan olisi näin. Paljonko tiimit olivat noita Supereita varanneet? Ehtiihän niitä aika-ajoissakin polttaa pois jos on tarvis.
 
Ylös