Pirellin tämän kauden rengastestipuolesta olen puhunut aiemmin kaudenalustestien ja kaudenaikaisten testien toikissa, mutta nyt puhun näistä sitten isommin tässä toikissa.
Pirelli sai kaikessa hiljaisuudessa viime kauden loppupuolella ja tämän kauden alkupuolella talvikaudella itselleen ainakin vielä tätä kautta koskevan poikkeusluvan ilmeisesti FIA:lta testata omia renkaitaan laajamittaisesti.
Osasyynä poikkeusluvan myöntöön oli kuten viime vuonnakin nimenomaan renkaiden kokonaisvaltainen leventyminen joka tietenkin muuttaa autojen käyttäytymistä kaikin tavoin tai ainakin vähintään suuresti erilaiseksi kuin mitä ne olisivat olleet edelleen kapeilla renkailla.
Viime vuonna poikkeusluvalle oli mielestäni jo ymmärrettävästikin rengasmuutosten takia enemmän perusteita, mutta toisaalta onhan hyvä antaa vielä kerran ainakin laajamittainen lupa testata kun leveätkin renkaat eivät ole vielä pitkästä aikaa käytettynä kovinkaan laajamittaisesti tunnettuja. Huolimatta siitä, että renkaita on jo levennettyinäkin testattu melko paljon suhteessa nimenomaan nykypäivän testirajoitusten aikakauteen nähden.
Ensi vuodeksikin olettaisin vielä ehkä poikkeusluvan tulevan, mutta en enää vuodeksi 2019 koska siihen mennessä leveät renkaat ovat jo varmasti niin tunnettuja.
Ellei sitten tietenkin nyt tällä kaudella tai/myös ensi kaudella Pirellin renkaat kerta kaikkiaan floppaisi jostain syystä, tapahtuisi jotain muuta radikaalia tai sitten vaihtoehtoisesti kerrankin vihdoin ja viimein Pirellin renkaille olisi annettu/annettaisiin kaikki mahdollinen rengasvalmistajan tarvitsema todellinen testiaika lajiin missä siitä on oikeastaan ennen viime vuotta kieltäydytty milloin minkäkin syyn takia koko ajan ja osaltaan juuri siksi tuotettu niitä valtavia ongelmia jotka lajiakin osin piinaavat vaikkakin osa niistä tuntuu mielestäni myös ihan lajin päättäjien itse kehittämiltä tai vaihtoehtoisesti kuljettajien ja tallien omilta kitinöiltä joita on lajissa kuulunut milloin mistäkin syystä oikeastaan aina.
Pirellin osalta siis rengasvalmistaja on saanut itselleen lyhyesti sanottuna luvan laajamittaisiin testailuihin viime kauden tapaan tänä vuonna oikeammin toki tätäkin vuotta, mutta varsinaisesti jo nyt ensi kautta eli vuotta 2018 silmällä pitäen.
Tänä vuonna varsinaisia kaudenaikaisia testejä on siis kaksi kappaletta eli nyt päättyneet Bahrainin testit ja seuraavaksi ennen pitkää kesällä ajettavat Unkarin Hungaroringin radalla ajettavat testit. Sen sijaan Pirellin omia Rengastestejä on useampia joskin Bahrainissa on jo myös testattu Pirellin renkaita.
Laitan tähän seuraavaksi rengastestien aikataulut kauden 2017 osalta niillä radoilla ja niillä päivämäärillä joilla on tarkoitus ajaa:
18.4-19.4.2017 Sakhir (Ferrari hoiti alun perin jollekin muulle tallille varatun testiajan ja paikan tästä testistä ajattamalla Sebastian Vetteliä Pirellin Prototyyppirenkailla tai Pirellin Testirenkailla juurikin tähän testiin sovitun vuorokauden ajan vaikka järkevintä olisi tietenkin ollut antaa kisakuskien ajaa oma kaudenaikainen testinsä ja antaa Ferrarin eri testikuljettajien kuten vaikka yllättäen Kimi Räikkösen paikalla olleen Antonio Giovinazzin ajaa Pirellin Prototyyppirenkailla tai Pirellin Testirenkailla juurikin tämän testin sovittu ajovuorokausi.
Ferrari joka tapauksessa käytti kauden aikaista testiä paikkanaan uhrata oma muu alun perin muulle ajalle sovittu Pirellin renkaiden testipäivä.)
16.5-17.5.2017 Barcelona (Tässä testissä ajavat Renault ja Toro Rosso omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin kahdessa päivässä Pirellin vaatimat neljä renkaita varten testattavaa ajovuorokautta jolloin per ajaja ja per talli ajovuorokausia tulee kaksi yhtä ajopäivää kohti.
Tämä testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Espanjan Grand Prixin viikonlopun jälkeen ja tämä testi on varattu kuivan kelin ajoa varten kuten oli Bahrainissakin tarkoitus ajaa kuten myös ajettiin.)
31.5.2017-1.6.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Red Bull ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit sadekelinrenkaiden prototyyppejä ja vuotta 2018 varten ensisijaisesti, mutta tässä testissä yritetään tarvittaessa kehittää myös vuoden 2017 märän kelin renkaita mikäli niissä on jotain vaikeuksia sitä ennen. Red Bull käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja toivottavasti myöskin ajaa Pirellin toivomat kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä.)
29.6-30.6.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Red Bull ajaa ja jatkaa samalla Pirellin määrittämiä yksityistestejä tällä kertaa tosin kuivan kelin renkaita varten. Red Bull käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja ajaa näissä testeissä jälleen kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä kuten Pirelli on asian määrittänyt.)
18.7-19.7.2017 Silverstone (Tässä testissä ajavat Williams ja Haas omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin kahdessa päivässä Pirellin vaatimat neljä renkaita varten testattavaa ajovuorokautta jolloin per ajaja ja per talli ajovuorokausia tulee kaksi yhtä ajopäivää kohti. Tämä testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Englannin Grand Prixin viikonlopun jälkeen ja tämä testi on varattu kuivan kelin ajoa varten.)
19.7-20.7.2017 Magny-Cours (Tässä testissä McLaren ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit sadekelinrenkaiden prototyyppejä ja vuotta 2018 varten ensisijaisesti, mutta tässä testissä yritetään tarvittaessa kehittää myös vuoden 2017 märän kelin renkaita mikäli niissä on edelleen jotain vaikeuksia ja mikäli niitä mahdollisia vaikeuksia ei ole sitä ennenkään saatu ratkaistua tyydyttävällä tavalla muutoin. McLaren käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja toivottavasti myöskin ajaa Pirellin toivomat kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä.)
1.8-2.8.2017 Hungaroring (Tässä testissä on vielä epävarmaa, että kuka ajaa täysin varmasti Pirellin Prototyyppirenkaita tai Pirellin Testirenkaita. Vahvin ehdokas ajamaan on Mercedes jolloin se mahdollisesti uhraisi yhden muista testipäivistään juuri kaudenaikaisesta testistään Ferrarin Bahrainin vastaavan, juuri päättyneen testin tapaan.
Mikäli Mercedes kieltäytyy tästä testistä niin siinä tapauksessa joku muu talli joutuu uhraamaan tässä testissä yhden ajopäivän Pirellin Prototyyppirenkaita tai Pirellin Testirenkaita varten. Mercedeksen ajaessa tietenkin se on sitten Lewis tai Valtteri, mutta mahdollisesti myös Pascal tai kuka hyvänsä Mersun testimies joka sen uhrauksen sitten joutuu tarvittaessa tekemään.
Nämä testit ovat kuivan kelin ajoa varten tarkoitettuja testejä. Mikäli Mercedes kieltäytyy testaamassa tässä testissä niin se voi valita yhden testipäivän ajettavaksi muulla sille sopivalla aikataululla näiden testien sijaan. Muussa tapauksessa Mercedes/muu talli ajaa Pirellin haluaman yhden ajovuorokauden näissä testeissä.)
3.8-4.8.2017 Barcelona (Tässä testissä Ferrari ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä. Ferrari ajattaa kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan Pirellin toivoman kahden ajovuorokauden verran kahdessa päivässä.)
7.9-8.9.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Mercedes ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä. Mercedes ajattaa kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan Pirellin toivoman kahden ajovuorokauden verran kahdessa päivässä.)
31.10.2017-1.11.2017 Mexico City (Tässä testissä Sauber ja Force India ajavat omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin Pirellin vaatimat kolme ajovuorokautta kohti kahdessa päivässä. Tässä vaiheessa suunnitelmat ajovuorokausien ajattamisesta näiden tallien kesken voivat vielä muuttua, mutta alustavasti Sauberille on määrätty kahden ajopäivän testit yhtä monella ajovuorokaudella kun taas Force Indialle ajovuorokausia on tulossa sallitusti vain yksi kappale.
Tilanne voi vielä muuttua hyvinkin toiseen suuntaan ja lisäksi Sauberilla on ollut jälleen melko ikävästi talousvaikeuksia joten nähtäväksi jää tämänkin tilanteen todellinen toteutuminen. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä ja testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Meksikon Grand Prixin jälkeen.)
14.11-15.11.2017 Interlagos (Tässä kauden viimeisessä rengastestissä McLaren ajaa omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin Pirellin vaatimat kaksi viimeistä ajovuorokautta kohti yhtä viimeiseksi jäävissä testeissä kahdessa päivässä. Tässä vaiheessa nämä testit ovat kuivan kelin testejä alustavasti, mutta samalla ne voivat vahvasti olla myös viimeiset mahdolliset vuoden 2018 sadekelinrenkaiden testitkin mikäli vielä edelleenkin on ollut ongelmia vuoden 2018 sadekelinrenkaiden testien kanssa Magny-Coursissa ja Paul Ricardissa ajetuissa testeissä.
Mikäli vielä ajettaisiin viimeisen kerran myös kauden 2017 sadekelinrenkailla niin tämä todennäköisesti olisi se paikka niille. Toki vuoden 2018 sadekelinrenkaita saatetaan testata vielä tämän jälkeenkin, mutta nähtäväksi jää.
Etenkin kun Pirelli toi melko erikoisen vähällä testaamisella jo tämän vuodenkin sadekelinrenkaat viime vuonna sujuneidenkin testien perusteella eikä nekään mitään aivan hienoimpia mahdollisia olleet ja olisivat voineet vielä testata enemmänkin, mutta nähtäväksi jää vielä niidenkin toimivuus. Nämä testit ajetaan jälleen tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Brasilian Grand Prixin jälkeen. Sadekelin renkaiden testejä tulee näillä näkymin ensi vuotta kohti isommin vain kaksi tai kolme mikäli vielä Interlagosiin tultaessa on ongelmia niiden kanssa ainakin tämän hetken pohjalta sitä arvioitaessa.)
Kaikkiaan siis Pirelli saa runsaasti testejä ja vielä on paljon testejä jäljellä kuluvan kaudenkin osalta!
Mielenkiintoista on nähdä myös, että miten paljon tallit todella haluavat ajattaa testikuljettajiaan kun kerrankin niille viime vuoden tapaan olisi käyttöä ja keskikastissa ainakin halukkuutta siihen näyttäisi olevan.