Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Luulen että pirelli vielä hienosäätää näitten uusien renkeitten seoksia (tai sitten ei), olihan tää vasta ensimmäinen kisa uusilla renkailla.
Ultra vois olla vähän pehmeämpi, ja seosten välillä vois olla muutenkin vähän enemmän eroja. Mutta kyllä nää on satakertaa paremmat kuin edellisten kausien pirellit. Mua ei nuo yhden stopin kisat haittaa, nuo vanhat sirkusrenkaat on ehkäse kaikista keinotekosin keino lisätä kisojen tapahtumia, joten oikeeseen suuntaan on renkaat on mennyt.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Renkaita ei säädetä tällä kaudella ilman tallien yksimielistä päätöstä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Renkaita ei säädetä tällä kaudella ilman tallien yksimielistä päätöstä.
Jos väite pitää paikkaansa niin siinä tapauksessa niitä ei tulla muuttamaan, koska Ferrari on suurella todennäköisyydellä joillain osa-alueilla löytänyt pientä etua tai vähintäänkin toiminnallista eroavuutta pahimpaan kilpailijaansa nähden ja lienee selvää ettei mahdollisesta eroavuudesta voida missään tapauksessa luopua. Missään tapauksessa Ferrari ei voisi ottaa riskiä, että uudet renkaat toimisivatkin omassa autossa heikommin kuin nykyiset, jotka osoittivat olevansa vähintään riittävän hyvät voitoista taistelemiseen.

Nopeasti ulkopuolisen silmään näyttäisi, että Mersu tarvii alleen pehmeämmän seoksen renkaat päästäkseen paalulle ja Ferrarin etu on kovemmilla seoksilla. Molempia tarvitaan kisassa, mutta kovemmalla ajetaan pitempi matka. Autot joutuu säätämään "ristiin", joka korostaa erilaisia ominaisuuksia. Nyt onkin tuhannen euron paikka osata valita oikea lähestymistapa säädöissä ja rengasseoksissa, halutussa suhteessa aika-ajojen ja kilpailun suhteen. Uskoisin että tekniikasta ja strategioista kiinnostuneille katsojille on kyllä seurattavaa koko rahalla!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jos väite pitää paikkaansa niin siinä tapauksessa niitä ei tulla muuttamaan, koska Ferrari on suurella todennäköisyydellä joillain osa-alueilla löytänyt pientä etua tai vähintäänkin toiminnallista eroavuutta pahimpaan kilpailijaansa nähden ja lienee selvää ettei mahdollisesta eroavuudesta voida missään tapauksessa luopua. Missään tapauksessa Ferrari ei voisi ottaa riskiä, että uudet renkaat toimisivatkin omassa autossa heikommin kuin nykyiset, jotka osoittivat olevansa vähintään riittävän hyvät voitoista taistelemiseen.

Nopeasti ulkopuolisen silmään näyttäisi, että Mersu tarvii alleen pehmeämmän seoksen renkaat päästäkseen paalulle ja Ferrarin etu on kovemmilla seoksilla. Molempia tarvitaan kisassa, mutta kovemmalla ajetaan pitempi matka. Autot joutuu säätämään "ristiin", joka korostaa erilaisia ominaisuuksia. Nyt onkin tuhannen euron paikka osata valita oikea lähestymistapa säädöissä ja rengasseoksissa, halutussa suhteessa aika-ajojen ja kilpailun suhteen. Uskoisin että tekniikasta ja strategioista kiinnostuneille katsojille on kyllä seurattavaa koko rahalla!
Renkaat sopivat kumman alle yhtä hyvin, "kunhan ne on pyöreät ja mustat" :D

Mersulla on ollut kautta nykyisen historiansa ongelmia renkaitten liiallisen lämpenemisen kanssa joka on etu kylmässä ja erityisesti sateella ajaessa. Auto lämmittää renkaansa nopeasti ja säilyttää lämpötilan paremmin eikä heillä ole ollut ongelmia myöskään renkaitten lämmittämisessä aika-ajoa varten. Mersu on tehnyt asiassa tietoisen päätöksen ja linjauksen koska ominaisuus on ollut autossa joka kaudella. Vastakohtana Ferrari joka on hellempi renkaille ja lämpiäminen on hitaampaa, rengas ei kulu liikaa toimintalämmön pysyessä optimaalisena mutta jos on kylmää tai sateista ongelmia on enemmän kuin tarpeeksi kun rengasta ei saada puremaan tien pintaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Renkaat sopivat kumman alle yhtä hyvin, "kunhan ne on pyöreät ja mustat" :D

Mersulla on ollut kautta nykyisen historiansa ongelmia renkaitten liiallisen lämpenemisen kanssa joka on etu kylmässä ja erityisesti sateella ajaessa. Auto lämmittää renkaansa nopeasti ja säilyttää lämpötilan paremmin eikä heillä ole ollut ongelmia myöskään renkaitten lämmittämisessä aika-ajoa varten. Mersu on tehnyt asiassa tietoisen päätöksen ja linjauksen koska ominaisuus on ollut autossa joka kaudella. Vastakohtana Ferrari joka on hellempi renkaille ja lämpiäminen on hitaampaa, rengas ei kulu liikaa toimintalämmön pysyessä optimaalisena mutta jos on kylmää tai sateista ongelmia on enemmän kuin tarpeeksi kun rengasta ei saada puremaan tien pintaan.
Kisassa 'säästöajossa' Mersun rengas pysyy paremmin toimintakunnossa 'ikkunassaan', kun taas Ferrarilla rengas usein kylmenee, eikä toimi yhtä hyvin ja se voi myös kuluttaa sitä enemmän.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kisassa 'säästöajossa' Mersun rengas pysyy paremmin toimintakunnossa 'ikkunassaan', kun taas Ferrarilla rengas usein kylmenee, eikä toimi yhtä hyvin ja se voi myös kuluttaa sitä enemmän.
Ei välttämättä pidä paikkaansa tällä kaudella.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Ei välttämättä pidä paikkaansa tällä kaudella.
Joo Valtterilla ja Lewiksellä ultrasoftit ylikuumenivat, Bottaksella heti alussa. Ilmeisesti uusissa seoksissa toimintaikkuna ei ole läheskään niin iso kuin Pirelli oli suunnitellut.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Joo Valtterilla ja Lewiksellä ultrasoftit ylikuumenivat, Bottaksella heti alussa. Ilmeisesti uusissa seoksissa toimintaikkuna ei ole läheskään niin iso kuin Pirelli oli suunnitellut.
Huomio myös että renkailla oli ajettu aika-ajoissa yksi lämmitys ja jäähdytys sykli, jonka eroavuudet voivat myös aiheuttaa renkaalle jatkossa erilaisia ominaisuuksia.

Auton säädöt ja valittu toiminta filosofia vaikuttavat varmasti myös renkaiden käyttäytymiseen. Tarkastelua pitäisi varmaan tehdä tallien sisäisesti eli saman kaluston aiheuttaman vaikutuksen tutkimista, sekä eri tallien välisten erovuuksien suhteen. Teoriassa tarkastelu pitäisi myös tehdä kuskikohtaisesti yksilöllisten ajo-ominaisuuksien ja käytettyjen säätöjen mukaisesti.

Kovemmallekin tekniikka fanille riittää siis analysoitavaa kisojen välissä :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirellin tämän kauden rengastestipuolesta olen puhunut aiemmin kaudenalustestien ja kaudenaikaisten testien toikissa, mutta nyt puhun näistä sitten isommin tässä toikissa.

Pirelli sai kaikessa hiljaisuudessa viime kauden loppupuolella ja tämän kauden alkupuolella talvikaudella itselleen ainakin vielä tätä kautta koskevan poikkeusluvan ilmeisesti FIA:lta testata omia renkaitaan laajamittaisesti.

Osasyynä poikkeusluvan myöntöön oli kuten viime vuonnakin nimenomaan renkaiden kokonaisvaltainen leventyminen joka tietenkin muuttaa autojen käyttäytymistä kaikin tavoin tai ainakin vähintään suuresti erilaiseksi kuin mitä ne olisivat olleet edelleen kapeilla renkailla.

Viime vuonna poikkeusluvalle oli mielestäni jo ymmärrettävästikin rengasmuutosten takia enemmän perusteita, mutta toisaalta onhan hyvä antaa vielä kerran ainakin laajamittainen lupa testata kun leveätkin renkaat eivät ole vielä pitkästä aikaa käytettynä kovinkaan laajamittaisesti tunnettuja. Huolimatta siitä, että renkaita on jo levennettyinäkin testattu melko paljon suhteessa nimenomaan nykypäivän testirajoitusten aikakauteen nähden.

Ensi vuodeksikin olettaisin vielä ehkä poikkeusluvan tulevan, mutta en enää vuodeksi 2019 koska siihen mennessä leveät renkaat ovat jo varmasti niin tunnettuja.

Ellei sitten tietenkin nyt tällä kaudella tai/myös ensi kaudella Pirellin renkaat kerta kaikkiaan floppaisi jostain syystä, tapahtuisi jotain muuta radikaalia tai sitten vaihtoehtoisesti kerrankin vihdoin ja viimein Pirellin renkaille olisi annettu/annettaisiin kaikki mahdollinen rengasvalmistajan tarvitsema todellinen testiaika lajiin missä siitä on oikeastaan ennen viime vuotta kieltäydytty milloin minkäkin syyn takia koko ajan ja osaltaan juuri siksi tuotettu niitä valtavia ongelmia jotka lajiakin osin piinaavat vaikkakin osa niistä tuntuu mielestäni myös ihan lajin päättäjien itse kehittämiltä tai vaihtoehtoisesti kuljettajien ja tallien omilta kitinöiltä joita on lajissa kuulunut milloin mistäkin syystä oikeastaan aina.

Pirellin osalta siis rengasvalmistaja on saanut itselleen lyhyesti sanottuna luvan laajamittaisiin testailuihin viime kauden tapaan tänä vuonna oikeammin toki tätäkin vuotta, mutta varsinaisesti jo nyt ensi kautta eli vuotta 2018 silmällä pitäen.

Tänä vuonna varsinaisia kaudenaikaisia testejä on siis kaksi kappaletta eli nyt päättyneet Bahrainin testit ja seuraavaksi ennen pitkää kesällä ajettavat Unkarin Hungaroringin radalla ajettavat testit. Sen sijaan Pirellin omia Rengastestejä on useampia joskin Bahrainissa on jo myös testattu Pirellin renkaita.

Laitan tähän seuraavaksi rengastestien aikataulut kauden 2017 osalta niillä radoilla ja niillä päivämäärillä joilla on tarkoitus ajaa:

18.4-19.4.2017 Sakhir (Ferrari hoiti alun perin jollekin muulle tallille varatun testiajan ja paikan tästä testistä ajattamalla Sebastian Vetteliä Pirellin Prototyyppirenkailla tai Pirellin Testirenkailla juurikin tähän testiin sovitun vuorokauden ajan vaikka järkevintä olisi tietenkin ollut antaa kisakuskien ajaa oma kaudenaikainen testinsä ja antaa Ferrarin eri testikuljettajien kuten vaikka yllättäen Kimi Räikkösen paikalla olleen Antonio Giovinazzin ajaa Pirellin Prototyyppirenkailla tai Pirellin Testirenkailla juurikin tämän testin sovittu ajovuorokausi.

Ferrari joka tapauksessa käytti kauden aikaista testiä paikkanaan uhrata oma muu alun perin muulle ajalle sovittu Pirellin renkaiden testipäivä.)

16.5-17.5.2017 Barcelona (Tässä testissä ajavat Renault ja Toro Rosso omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin kahdessa päivässä Pirellin vaatimat neljä renkaita varten testattavaa ajovuorokautta jolloin per ajaja ja per talli ajovuorokausia tulee kaksi yhtä ajopäivää kohti.

Tämä testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Espanjan Grand Prixin viikonlopun jälkeen ja tämä testi on varattu kuivan kelin ajoa varten kuten oli Bahrainissakin tarkoitus ajaa kuten myös ajettiin.)

31.5.2017-1.6.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Red Bull ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit sadekelinrenkaiden prototyyppejä ja vuotta 2018 varten ensisijaisesti, mutta tässä testissä yritetään tarvittaessa kehittää myös vuoden 2017 märän kelin renkaita mikäli niissä on jotain vaikeuksia sitä ennen. Red Bull käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja toivottavasti myöskin ajaa Pirellin toivomat kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä.)

29.6-30.6.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Red Bull ajaa ja jatkaa samalla Pirellin määrittämiä yksityistestejä tällä kertaa tosin kuivan kelin renkaita varten. Red Bull käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja ajaa näissä testeissä jälleen kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä kuten Pirelli on asian määrittänyt.)

18.7-19.7.2017 Silverstone (Tässä testissä ajavat Williams ja Haas omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin kahdessa päivässä Pirellin vaatimat neljä renkaita varten testattavaa ajovuorokautta jolloin per ajaja ja per talli ajovuorokausia tulee kaksi yhtä ajopäivää kohti. Tämä testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Englannin Grand Prixin viikonlopun jälkeen ja tämä testi on varattu kuivan kelin ajoa varten.)

19.7-20.7.2017 Magny-Cours (Tässä testissä McLaren ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit sadekelinrenkaiden prototyyppejä ja vuotta 2018 varten ensisijaisesti, mutta tässä testissä yritetään tarvittaessa kehittää myös vuoden 2017 märän kelin renkaita mikäli niissä on edelleen jotain vaikeuksia ja mikäli niitä mahdollisia vaikeuksia ei ole sitä ennenkään saatu ratkaistua tyydyttävällä tavalla muutoin. McLaren käyttää kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan ja toivottavasti myöskin ajaa Pirellin toivomat kaksi ajovuorokautta kahdessa päivässä.)

1.8-2.8.2017 Hungaroring (Tässä testissä on vielä epävarmaa, että kuka ajaa täysin varmasti Pirellin Prototyyppirenkaita tai Pirellin Testirenkaita. Vahvin ehdokas ajamaan on Mercedes jolloin se mahdollisesti uhraisi yhden muista testipäivistään juuri kaudenaikaisesta testistään Ferrarin Bahrainin vastaavan, juuri päättyneen testin tapaan.

Mikäli Mercedes kieltäytyy tästä testistä niin siinä tapauksessa joku muu talli joutuu uhraamaan tässä testissä yhden ajopäivän Pirellin Prototyyppirenkaita tai Pirellin Testirenkaita varten. Mercedeksen ajaessa tietenkin se on sitten Lewis tai Valtteri, mutta mahdollisesti myös Pascal tai kuka hyvänsä Mersun testimies joka sen uhrauksen sitten joutuu tarvittaessa tekemään.

Nämä testit ovat kuivan kelin ajoa varten tarkoitettuja testejä. Mikäli Mercedes kieltäytyy testaamassa tässä testissä niin se voi valita yhden testipäivän ajettavaksi muulla sille sopivalla aikataululla näiden testien sijaan. Muussa tapauksessa Mercedes/muu talli ajaa Pirellin haluaman yhden ajovuorokauden näissä testeissä.)

3.8-4.8.2017 Barcelona (Tässä testissä Ferrari ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä. Ferrari ajattaa kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan Pirellin toivoman kahden ajovuorokauden verran kahdessa päivässä.)

7.9-8.9.2017 Paul Ricard (Tässä testissä Mercedes ajaa Pirellin määrittämät yksityistestit. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä. Mercedes ajattaa kisakuljettajiaan tai testikuljettajiaan Pirellin toivoman kahden ajovuorokauden verran kahdessa päivässä.)

31.10.2017-1.11.2017 Mexico City (Tässä testissä Sauber ja Force India ajavat omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin Pirellin vaatimat kolme ajovuorokautta kohti kahdessa päivässä. Tässä vaiheessa suunnitelmat ajovuorokausien ajattamisesta näiden tallien kesken voivat vielä muuttua, mutta alustavasti Sauberille on määrätty kahden ajopäivän testit yhtä monella ajovuorokaudella kun taas Force Indialle ajovuorokausia on tulossa sallitusti vain yksi kappale.

Tilanne voi vielä muuttua hyvinkin toiseen suuntaan ja lisäksi Sauberilla on ollut jälleen melko ikävästi talousvaikeuksia joten nähtäväksi jää tämänkin tilanteen todellinen toteutuminen. Tässä testissä ajetaan kuivan kelin renkaille testiä ja testi ajetaan näiden tallien osalta tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Meksikon Grand Prixin jälkeen.)

14.11-15.11.2017 Interlagos (Tässä kauden viimeisessä rengastestissä McLaren ajaa omien kilpakuljettajiensa tai testikuljettajiensa voimin Pirellin vaatimat kaksi viimeistä ajovuorokautta kohti yhtä viimeiseksi jäävissä testeissä kahdessa päivässä. Tässä vaiheessa nämä testit ovat kuivan kelin testejä alustavasti, mutta samalla ne voivat vahvasti olla myös viimeiset mahdolliset vuoden 2018 sadekelinrenkaiden testitkin mikäli vielä edelleenkin on ollut ongelmia vuoden 2018 sadekelinrenkaiden testien kanssa Magny-Coursissa ja Paul Ricardissa ajetuissa testeissä.

Mikäli vielä ajettaisiin viimeisen kerran myös kauden 2017 sadekelinrenkailla niin tämä todennäköisesti olisi se paikka niille. Toki vuoden 2018 sadekelinrenkaita saatetaan testata vielä tämän jälkeenkin, mutta nähtäväksi jää.

Etenkin kun Pirelli toi melko erikoisen vähällä testaamisella jo tämän vuodenkin sadekelinrenkaat viime vuonna sujuneidenkin testien perusteella eikä nekään mitään aivan hienoimpia mahdollisia olleet ja olisivat voineet vielä testata enemmänkin, mutta nähtäväksi jää vielä niidenkin toimivuus. Nämä testit ajetaan jälleen tiistaina ja keskiviikkona varsinaisen Brasilian Grand Prixin jälkeen. Sadekelin renkaiden testejä tulee näillä näkymin ensi vuotta kohti isommin vain kaksi tai kolme mikäli vielä Interlagosiin tultaessa on ongelmia niiden kanssa ainakin tämän hetken pohjalta sitä arvioitaessa.)

Kaikkiaan siis Pirelli saa runsaasti testejä ja vielä on paljon testejä jäljellä kuluvan kaudenkin osalta!

Mielenkiintoista on nähdä myös, että miten paljon tallit todella haluavat ajattaa testikuljettajiaan kun kerrankin niille viime vuoden tapaan olisi käyttöä ja keskikastissa ainakin halukkuutta siihen näyttäisi olevan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toistaiseksi vaikka leveiden renkaiden osalta Pirellillä mennään oppivuotta eteenpäin kun viimeksi näin leveät renkaat lajissa oli vuonna 1992 Goodyearilla ja Pirellillä vuonna 1991 niin siihen nähden on vielä ollut ristiriitaiset odotukset kaudesta. Melbournessa ainakin renkaat kuluivat hyvin vähän, mutta toisaalta taas Shanghaissa ja Bahrainissa varikkokäyntejä nähtiin menettelevästi etenkin renkaiden leventymisen johdosta. Bahrainissa varmaan päiväsaikaan olisi ollut paljon enemmän varikkokäyntejä päiväsaikaan kuumemman kelin johdosta, mutta mene ja tiedä toisaalta siitä.

Seuraava Sotshin kisa oli pettymys viime vuonna kun kapeilla renkaillakin siellä oli vähiten varikkokäyntejä koko edellisen vuoden kilpailuista puhuttaessa siinä missä Shanghaissa oli edellisen vuoden kilpailuista puhuttaessa eniten varikkokäyntejä. Siten odotusarvot Sotshin kisaan ainakaan toistaiseksi eivät ole järin suuret ja rata olisi omissa silmissäni saanut lopullisen viimeisen näytönpaikkansa tänä vuonna mikäli renkaat eivät olisi leventyneet tälle vuodelle.

Ensi vuoteen odotan siis, mutta käytännön todellinen tuomio taitaa radan tulevaisuuden osalta ainakin alustavasti langeta jo tämänkin vuoden kilpailun pohjalta.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Oli sääli että luovuttiin viimekaudella käytössä olleesta seosten valinta mahdollisuudesta. Se toi mukavasti pientä hajontaa taktiikoihin kun talleilla oli erinlaiset määrät seoksia käytössä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itseasiassa todella typerää/huonoa kehitystä tämä että siirryttiin näihin liian kestäviin seoksiin. Kun
kisat tahtoo jo muutenkin olla tylsiä eikä yllätyksiä tapahdu, niin joku 2-3 rengaskäyntiä varikolla ja
seokset jotka oikeasti sulaisivat alle jossain vaiheessa toisivat ihan eri tavalla säpinää ja vaihtelua.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Oli sääli että luovuttiin viimekaudella käytössä olleesta seosten valinta mahdollisuudesta. Se toi mukavasti pientä hajontaa taktiikoihin kun talleilla oli erinlaiset määrät seoksia käytössä.
Tallit saavat yhä valita seoksensa itse, mutta näihin alkukauden kisoihin Pirelli oli tehnyt valinnat itse koska renkaista ei oikein ollut varmuutta että millaiset ne tulevat käytännössä olemaan. Valinnathan täytyy tehdä 2-3kk ennen kilpailua.

Itseasiassa todella typerää/huonoa kehitystä tämä että siirryttiin näihin liian kestäviin seoksiin. Kun
kisat tahtoo jo muutenkin olla tylsiä eikä yllätyksiä tapahdu, niin joku 2-3 rengaskäyntiä varikolla ja
seokset jotka oikeasti sulaisivat alle jossain vaiheessa toisivat ihan eri tavalla säpinää ja vaihtelua.
Viime kaudella monet valittelivat että renkaat kuluvat liian nopeasti. Kuskit ja tallit käsittääkseni halusivat myös kestävämmät kumit, ja Pirelli halusi pelata varman päälle kun eivät tienneet tarkkaan että millaisia kuormia renkaille oikein tulee. Luulisin että hienosäätöjä tullaan tekemään.

Minusta noita seoksia pitäisi olla vain kolme, jolloin niiden välillä olisi paljon isommat erot.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Itseasiassa todella typerää/huonoa kehitystä tämä että siirryttiin näihin liian kestäviin seoksiin. Kun
kisat tahtoo jo muutenkin olla tylsiä eikä yllätyksiä tapahdu, niin joku 2-3 rengaskäyntiä varikolla ja
seokset jotka oikeasti sulaisivat alle jossain vaiheessa toisivat ihan eri tavalla säpinää ja vaihtelua.
Mitä merkitystä sillä on, kauanko ne nakit kestää, jos niitten käyttöikkuna on kuitenkin se kriittinen asia. Nyt Mersu on ongelmissa, kun ei saa renkaitaan toimimaan yhtä hyvin kuin Ferrari. Viime kisassa Bottas sai autonsa parempaa tikkiin kuin Hamilton ja eroa oli puoli minuuttia ja se kaikki tuli renkaista.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Minusta noita seoksia pitäisi olla vain kolme, jolloin niiden välillä olisi paljon isommat erot.
Plus, pelais yhteen nykyisen säästö-agendan kans. Mitälie seki maksaa ja kenelle, että pirelli hiki päässä koittaa kaikkia seoksia kehittää optimaaliseksi.

Pitkään kestävä / hidas
Nopeasti kuluva / nopea
ja sit joku välimuoto näille.

Piste.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Huomenna tosiaan jatkuvat rengastestit kauden aikana sääntöjen mukaisesti tiettyjen tallien ajaessa tällä kertaa omia vuorojaan Barcelonassa. Renault ja Toro Rosso ajavat huomenna ja ylihuomenna omia rengastestejään.

Lisäksi Itävaltaan Red Bull Ringille on jo nimetty rengasseokset näillä näkymin Pirelliltä ja vahvan alustavasti ne ovat Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kun jostakin syystä ei toimi tuo viestinmuokkaus niin kirjoitan tähän, että Barcelonassa näin kisassa nähtiin sentään jotakin rengastaktiikkaa vaikka Shanghaihin ja Sakhiriiin verrattuna jättikin kylmäksi meno Pirelliltä noiden renkaiden osalta. Toisaalta kun viimeksi näin leveiden renkaiden kuivan kelin ajoa on nähty 1991 Barcelonassa radan ensikilpailussa niin ei paljon järkevää vertailukohtaa olekaan. 1992 kisassa kun tunnetusti kaatosadetta oli koko kilpailun ajan enemmän tai vähemmän. Monacossakin nähtäneen ilman sadetta ja järkyttäviä kolareita melko tylsä kisa mahdollisten rengastaktiikoiden osalta, mutta Montreal ja Baku voivat suunnan kenties toiseksi muuttaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Renkaiden kestävyys taitaa kuitenkin olla eri tyypeillä lähellä toisiaan. Kahdessa kisassa pehmein vaihtoehto on ollut ultrasoft ja molemmissa on menty yhdellä stopilla. Kolmessa kisassa pehmein vaihtoehto on ollut supersoft tai soft ja niissä voittaja on tehnyt kaksi stoppia.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Renkaat uudella koolla, joita ei juuri saa testata oikeilla autoilla ennen kauden alkua. Jollekin yllätys, että valmistaja on pelannut varman päälle? Eiköhän noita ensi vuodeksi muuteta.
 
Ylös