Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Aika floppi on jos ensi kaudellakin tulee paljon näitä yhden stopin kisoja. Oisko ollut pirellin paras kausi 2012 ku renkaat oli tehty just sopivan kestäviksi ja stoppeja oli aina se 2-3 vähintään. Siihen saisivat pyrkiä.
Ei se stoppien määrä vaan se, että ne renkaat toimisi 'suuremmassa ikkunassa', jolloin voisi vähän eri taktiikoilla edetä, kun renkaat toimisi.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Aika kovia taikatemppuja saa Pirelli tehdä, jos meinaa saada ensi kaudella renkaat toimimaan "fiksusti". Nykyisen seoksenhan suurin ongelma on yhtäaikaisen veto- ja sivuttaispidon huono sietokyky, joka vielä korostuu ensi kaudella, kun autoissa on enemmän downforcea...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Aika kovia taikatemppuja saa Pirelli tehdä, jos meinaa saada ensi kaudella renkaat toimimaan "fiksusti". Nykyisen seoksenhan suurin ongelma on yhtäaikaisen veto- ja sivuttaispidon huono sietokyky, joka vielä korostuu ensi kaudella, kun autoissa on enemmän downforcea...
No sen mitä olen ymmärtänyt niin eivät enää yritä ensi kaudella tehdä tarkoituksellisesti kuluvia renkaita joten en ihmettelisi jos olisivat oikeinkin hyviä donitseja
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mitens nämä loppukesän rengastestit joita ajaa Mercedes, Ferrari ja Red Bull, niin onko niissä testikuskit ilmoitettu?

F1-sarjan rengastoimittaja Pirelli toppuuttelee uhkakuvia siitä, että Mercedes, Red Bull ja Ferrari saisivat ensi kaudelle valmistavista rengastesteistä itselleen ylimääräistä etua.

Kolme kärkitallia testaavat loppukesästä Pirellin ensi kauden leveämpiä renkaita. Valtteri Bottaksen edustaman Williams-tallin tekninen johtaja Pat Symonds ilmaisi huolensa siitä, että kolmikko saisi tästä suoraa etua ensi kauden valmisteluihinsa.

Pirellin kilpailujohtaja Mario Isola vakuuttaa, että valmistaja ja kattojärjestö FIA tekevät kaikkensa sen eteen, että kärkitallien testeistä saama etu jää mahdollisimman pieneksi.

- Olemme tehneet parhaamme välttääksemme sellaisen tilanteen. Tästä syystä kaikki datatieto jaetaan kaikkien tallien kesken. Testien ulkopuolelle jäävät tallit saavat yksityiskohtaiset raportit, kaikki kuljettajien kommentit ja kaikki tekemämme analyysit. Tarjoamme saman informaation, Isola painotti motorsport.comin mukaan.


- Ei pidä unohtaa sitä, että testit suoritetaan sokkona. Tallit tietävät testaavansa renkaita, mutta he eivät tiedä, onko rengas prototyyppi tai mitä se sisältää. Seos ja rakenne ovat erilaisia. He eivät tiedä mitään, Isola jatkoi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-sarjan-rengastoimittaja-vastasi-bottaksen-pomon-kritiikkiin/5990516
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Saa nähdä, että miten Hockenheimissa renkaat tulevatkin Pirellin osalta toimimaan ellei sitten tietenkin tule sadetta. Kaksi vuotta sitten ajettiin Superpehmeillä ja Pehmeillä renkailla pelkästään vain rengassäännöllä niin tämän kauden edes vähemmän rajoittavampi rengasvalinta kolmen käytössä olevan seoksen osalta antaa kyllä paljonkin pelivaraa mahdollisesti.

Tämän vuoden kilpailu Hockenheimissa tuleekin olemaan rengasvalinnoiltaan vapain Hockenheimin kilpailu sitten vuoden 1996 eli noin 20 vuoteen. Tosin pitkällä Hockenheimin radalla oli melko selvää rengasvalinnat etenkin Goodyearin aikakaudella ja myös vanhemmalla Pirellinkin aikakaudella vuodesta toiseen ellei sitten halunnut tietenkin tehdä useita varikkokäyntejä, nopeampaa lyhyttä stinttiä tai halunnut ajaa vaihtoehtoisesti todella näyttävää alkukisaa. Tuolloin pitkä rata vaati yleensä kilpailukykyisyyttä varten tietenkin kovimpia mahdollisia renkaita siinä missä lyhyenä versiona ei todennäköisesti olisi vaatinut.

Kova luotto on tällä hetkellä kuitenkin siihen, että renkaat kestäisivät myös pehmeämpienkin seosten osalta. Ymmärtäisin optimismin paremmin mikäli viime vuonna olisi ajettu, mutta kun viime vuonna ei ajettu niin jotenkin tuntuu nyt olevan yllätyksiä luvassa. Voihan toki olla, että erehdyn asiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hockenheimin paluu kalenteriin tulee olemaan Venäjän Sochin jälkeen toinen kilpailu kaudella missä sen ennakoissa ei tavallaan olla lähdetty entistä pehmeämmän renkaan linjalle tai sitä ei ole esiintynyt ennakoissakaan ennen lopullisia valintoja. Keskikovilla renkailla on muutenkin ollut melko paljon vahvuutta ja useat tallit ovat kyseisillä renkailla tällä kaudella ajaneet melko hyvin.

Parhaiten suhteellisesti Keskikovilla renkailla on tähän asti kaudella menestynyt Red Bull tai vaihtoehtoisesti ilman Keskikovaa rengasta talli on menestynyt aina asteen kovemmalla rengaslaadulla kuin sillä mitä käytetään pehmeämpänä laatuna. Myös Toro Rossolla ja Force Indialla on ollut taipumusta samaan joskin ei yhtä merkittävissä määrin kuin Red Bullilla.

Toro Rosso ja Force India ovat myös saaneet omilla nopeustasoillaan yleensä Keskikovat renkaat toimimaan paremmin joskin Toro Rossossa niiden kuskeilla toimintasäde on ollut heikompi tai lyhempiaikainen ja Force Indialla toimivuus on riippunut kuskien ratakohtaisissa säädöistä ja lisäksi myös siitä miten korkeavääntöinen moottori on antanut Force Indialle kiihdytysvoimaa keskinopeisiin tai hieman tavallista hitaampiin mutkiin, niiden ulostuloihin ja niistä liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi nämä kaikki kolme tallia ovat jossain määrin tällä kaudella kohdanneet ehkä eniten dramaattisia drop-offeja tai renkaiden pidon äkkiloppumisia tai ainakin sen uhkia suhteessa moniin muihin talleihin.

Muuten tuntuvat nuo renkaat kestävän aika usein paljon enemmän kuin mitä pidetään niiden suositusrajana joskin juuri pidon äkkiloppumisen vaara niissä on olemassa mukavana lisänä. Tosin Ultrapehmeän floppiin verrattuna mitään muuta niin huonoa ei ole sentään nähty Pirelliltä tällä kaudella eikä toivottavasti nähdäkään. Ensi vuonna asiat sitten muuttuvat tai niiden taas pitäisi muuttua lisää ja sekin tuo taas pitkästä aikaa aivan eri näkökulman asioihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hockenheimin kilpailu ei sitten hirvittävästi yllättänyt rengaskulutukseltaan edes paluun myötä lajiin...

No, joka tapauksessa tulevia ensi vuoden Pirellin renkaita ja niiden eri seosten prototyyppejä on tunnuttu jatkuvasti testattavan ja kehitettävän. Sebastien Buemi tosiaan ajoi viime kuussa vanhempien kausien Red Bullilla sääntöjen sanelemien testirajoitusten mukaisesti Pirellin ensi vuoden renkaiden seosten prototyyppejä Mugellossa. Buemin mukaan autoista tulee ainakin mutkissa nopeampia vaikkakin suorilla hitaampia.

Puskevamman ajon johdosta välitankkaukseen ei palata, mutta polttoainerajoituksen määrää nostetaan tiettävästi 5 % nykyistä korkeammaksi ja saa nähdä sitten lopullisesta rajasta mihin asetutaan. Teknisten rajoitusten suhteen on myös epäselvyyttä.

Polttoainerajoituksesta ei ole juuri kärsitty näinä päivinä lajissa. Tiettävästi vähiten yleisesti ottaen kaikista autoista on kuluttanut Mercedes ja eniten Renault. Suhteellisesti eniten ainakin tiettävästi Ferrari ja Haas.

Myöskään Sauberin tai Manorin polttoainekulutus ei ole ollut parhaimpia. Välitankkauksia tallit eivät tiettävästi ole halunneet takaisin missään vaiheessa kun asioista on kulissien takana keskusteltu vaikkakin joidenkin sittemmin pötypuheeksi osoittautuneiden juttujen perusteella Renault olisi ainakin yrittänyt suosittaa mahdollisuutta välitankkaukseen paluusta tulevaisuudessa eli aikaisintaan vuosina 2018-2021 koska ensi kaudelle välitankkaukseen paluu ei olisi onnistunut enää näin nopealla aikataululla kun periaatteessa renkaiden leventäminen meni tämänkin hankkeen edelle.

Kaikkiaan ensi vuoden Pirellin renkaita varten on nyt ajettu Fioranossa, Mugellossa, Barcelonassa ja Paul Ricardissa tilanteen vaatiman seikan takia testejä jotta aikaa tehdä oikeat prototyypit ja niistä lopulliset ensi vuoden seokset talleille yhtä sopivine renkaineen olisivat saatavilla.

Tässä tulevat vielä jäljellä olevat testi ensi vuoden Pirellin renkaita varten:

Paul Ricard: 21-22.9 (Tässä testissä ajetaan ilmeisesti myös sääntömuutosten myötä tulevia uusia sadekelin renkaita tai niiden prototyyppejä joita aiemmin testattiin hyvin rajoitetussa määrin Fioranossa viime kuussa.)

Barcelona: 12-13.10

Abu Dhabi: 14-15-16.10

Abu Dhabi: 2-3.11 (Tässä testissä jatketaan sadekelin renkaiden prototyyppien testaamista ja alustavasti mikäli tämä testi onnistuu niin näiden testien pohjalta kehitetään lopullinen vuoden 2017 sadekelin rengas seoslaadun suhteen. Mikäli testi ei onnistu niin loppuvuoden 2016 osalta voi hyvinkin tulla tai pitäisi tulla vielä testejä aivan loppuvuodesta 2016 tai aivan alkuvuodesta 2017 ennen kauden alkua uudet testit sadekelin renkaiden osalta mikäli Pirellillä, talleilla tai FIA:lla on yhtään järkeä vaatia ja saada testejä niiden osalle jotta ei vain jää taas suunnitelmat puolitiehen.)

Abu Dhabi: 14-15-16.11

Abu Dhabi: 29.11

Viimeisen Abu Dhabin testin jälkeen alustavasti kaiken pitäisi olla selvillä kautta 2017 varten Pirelliltä ja muutoin aikaa on tietenkin talvikauden 2016-2017 loppuun asti ja mahdollisen sadekelin renkaiden prototyyppien epäonnistuessa tulee varmasti vielä loppuvuoden tai aivan ensi vuoden alun osalta toivottavasti mahdollisimman runsaasti tarvittavia lisätestejä.

Mikäli sadekelin renkaat todella muuttuvat niin voisivat tehdä niistä saman tien edes 85-110 litraa vettä poistavat edes kerralla. Ihan vain, että ei enää tarvitse turva-autoja vähän väliä tai punaisia lippuja vain sen takia kun eivät voi ajaa.

Tietysti kuten Goodyearinkin aikana vaikka auto muuten radalla pysyisikin ja kilpaa pystyisi ajamaan niin vesisumu on silti aina sitten ongelma ja eihän se tietysti aina ole vain renkaista kiinni sateella vaan myös muustakin. Siltikin 65 litran poistoraja on silti ainakin 10-20 litraa liian heikko todelliseen sadekelin ajamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirellin tulevia ensi vuoden renkaiden prototyyppitestailuja varten onkin mielenkiintoista arvioida sitä, että miten eri tallit tulevat hyödyntämään testikuljettajiaan niiden käytössä?

Periaatteessa esimerkiksi Red Bullilla tai Toro Rossolla on oman erikoisen yhteisen testikuljettajan politiikkansa takia sinänsä testihommat yleisesti ottaen nykyään merkitty Pierre Gaslylle, mutta Gaslylla on omat työnsä monella rintamalla ja esimerkiksi juuri tämän takia aiempi yhteinen testikuljettaja ja ihan kuljettajakin eli Sebastien Buemi on ajanut prototyyppitestejä Red Bullille ja ilmeisesti tulee ajamaan niitä Toro Rossollekin tarpeen mukaan.

Huhuissa myös mahdollisesti Daniil Kvjatin korvaajaksi on pyörinyt myös Buemi tai vielä Buemia paremmin korvaajaksi sopisi hieman erikoisesti ylipäänsä pois Red Bullin edustamista talleista joutunut Jean-Eric Vergne joka kuitenkin on nykyään valitettavasti tältä kannalta Ferrarilla joten Vergne ei myöskään käy pestiin. Toki joku entinen pois potkittu tai sellaisena ainakin pidetty Red Bull-ajaja kuten Antonio Felix da Costa voisi myöskin käydä, mutta saa nyt nähdä tilanteesta.

Williamsilla ja Force Indialla olisi myös pätevä mahdollisuus käyttää ylimääräisiä testikuljettajiaan radalla juuri näiden rengasuudistusten takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirellin Rengastesteissä ensi vuotta varten onkin tähän mennessä tai pikemminkin oli ajettu lokakuun aikana ennen Pierre Gaslyn Abu Dhabissa suorittamaan Pirellin vaatimuksesta tehtyä 81 kierroksen erikoistestiä (Jolla siis harjoiteltiin nimenomaan Abu Dhabin muuta testiä varten.) kaikkiaan 3241,315 kuivan kelin testikilometriä, 423,605 kilometriä välikelin testiä ja 1880,145 kilometriä sadekelin testiä.

Pierre Gaslyn Abu Dhabin erikoistestissä Pirellin rengas selvisi 38 asteen lämmössä tilanteeseen nähden erinomaisesti. Pelkona kun oli ollut aiemmin Pirellin leveiden renkaiden prototyyppien lämpöyliherkkyys ja vaikka edelleenkin renkaat ennen pitkää alkoivat leveinäkin kuoria liikaa niin ne eivät menettäneet yleistä kontaktipitoaan ja liukkauttaan rataan ja kierrosajat tippuivat huomattavasti maltillisemmin kuin aiemmin.

Pirellin Rengastestien testiautoina eri testikuljettajien testaamina nimenomaan huipputallien puolelta paras oli ainakin ennen tämän hetken tilannetta Red Bullin testiauto joka kehitti 10-12 % ja parhaimmillaan jopa 22 % enemmän downforcea kuin mitä tavallinen tämän kauden tai viime kauden Red Bullin auto kehittäisi tai olisi kehittänyt.

Mercedeksen oma testiauto kehitti suorastaan todella vähän muokkauksista huolimattakin downforcea enemmän kuin tämän kauden tai viime kauden auto. Keskimäärin vain 3-5 % ja parhaimmillaankin 8 % enemmän downforcea kuin tämän kauden tai viime kauden Mercedeksen kisa-auto.

Ferrarilla sen sijaan oli testiauto epäonnistunein. Se ei toiminut ollenkaan mainitusti paremmin kuin nykyinen tai viime kauden Ferrarin automalli, oli suunnilleen hädin tuskin yhtä nopea kuin vuoden 2013 automalli, vain vähän nopeampi kuin vuoden 2012 Ferrari ja selvästi parempi vasta vuosien 2011 ja 2010 Ferrarin automalleja. Testiautoa ei vain ole osattu aerodynaamisesti kehittää oikein kilpailijoihin verrattuna vaikkakin vetopidoltaan Ferrarin testiauto oli testien paras tähän mennessä.

Testiautot olivat kuitenkin rajusti muokattuja ja sovitettuja ensi kauden renkaita ja autoja varten testipenkeiksi joten sinänsä erojen suuruus ei parhaimpien tallien autoilla omiin normaaleihin autoihinsa Mersua tai Ferraria lukuun ottamatta ei ollut aivan niin suuri ihmekään.

Aika pian alkaa ollakin aika nähdä tulevan vuoden renkaiden osalta tehtävät lopulliset päätökset. Ainakin prototyyppien osalta alkaa loppumaan aika koska pian pitää päättää jo alustava ensi kauden yleinen prototyyppi jonka pohjalta lopulliset renkaat Pirellin osalta kehitetään.

Tämän hetken tilanteesta taas puhuttaessa Brasilian Interlagosiin tuleekin mielenkiintoinen tilanne kun tuleekin tavallista kovempi rengaslaatu Pirellin osalta käyttöön. Interlagos on tosin tiettävästi uudelleenasvaltoitu ja lisäksi ainakaan tiettävästi sivuittaisrasitus renkaille tai niiden kruunuosille vaikuttaisi kuitenkin olevan pienempi kuin mitä Pirelli on pelännyt.

Lisäksi Interlagosin uudelleenasvaltointi saattaa ehkä karkeasti lisätä rengaskulutusta, mutta Pirelli saattoi nyt myös vetää ylikonservatiivisesti tilanteen. Aika näyttää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tässä vaiheessa ennen kauden viimeistä muuta testiä heti 29.11.2016 Abu Dhabin radalla on ajettu toistaiseksi ensi kauden renkaita varten kaikkiaan testiä 10 281 kilometriä.

Tähän mennessä on selvinnyt Pirellin renkaiden alustavasti olevan kestävämpiä lämpöjen suhteen, kulutusta renkaiden osalta on myös onnistuttu vähentämään ja ne ovat tarjonneet myös erinomaisesti pitoa myös alkaessaan kulua selvemmin.

Toisaalta vanhoissa testiautoissa (Pian voi käyttää myös vuoden 2015 automalleja nimenomaan testeihinkin kun toistaiseksi on menty uusimmillaan ilmeisesti vuoden 2014 automalleilla tai jopa niitä vanhemmilla malleilla.) pidon äkkiloppumisen vaara ja downforcen katoamisongelma on ollut suuri joten Pirellillä on vielä edessään paljon töitä renkaiden saamiseksi kuitenkin riittävän sopivaksi.

Euroopan testejä tämän vuoden aikana ja lopulla on ajettu sadesäässä mikä on vahingoittanut jonkin verran Pirellin testiohjelmaa ja muutenkin tuntuu olevan vielä paljon töitä edessä. Pirelli aikoo kehittää renkaitaan ensi vuoden läpi ja ainakaan toistaiseksi mitään todella liikoja ei ole luvattu ja ehkä leveiden renkaiden aivan todellinen suorituskyky lajissa nähdään ilmeisesti vasta vuonna 2018 tai myöhemmin ensi vuoden ollessa lähinnä totuttelu ja testivuosi.

Kuivan kelin renkaiden kehitystyö näyttäisi olevan hyvä, mutta tämän vuoden Interlagosin Katastrofin osuus voi vielä vaikuttaa merkittävästi tulevaan sadekelin renkaiden kehitystyöhön ja siitä näyttäisi tulevan vielä merkittävämpi asia odotettavaksi talvikaudella.

Loppuun vielä kilometrimäärät siitä mitä eri kuljettajat ovat toistaiseksi testanneet tänä vuonna uusia Pirellin renkaita:

Pascal Wehrlein: 2681 kilometriä

Pierre Gasly: 2494 kilometriä

Sebastian Vettel: 2234 kilometriä

Sebastien Buemi: 1190 kilometriä

Kimi Räikkönen: 515 kilometriä

Esteban Gutierrez: 480 kilometriä

Antonio Fuoco: 478 kilometriä

Nico Rosberg: 209 kilometriä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Abu Dhabin testeissä ajettiin 331 kierroksen verran radalla eri kuljettajien toimesta.

Tämän jälkeen kaikkiaan rengastestejä on ajettu ennen joulukuussa eli tässä kuussa myöhemmin vielä ajettavaa yhtä Paul Ricardin ylimääräistä sadekelinrenkaiden testiä huomioimatta 24 päivän verran ja kaikkiaan 12 000 kilometriä.

Paul Ricardin ylimääräisen testin tulee näillä näkymin suorittamaan Mercedes, Ferrari tai Red Bull, mutta myös muukin tai muutkin tallit voivat siihen osallistua. Näillä näkymin tulevana vuonna selviä talvitestejä ajetaan vain Barcelonassa 27.2.2017-2.3.2017 ja 7.3-10.3.2017.

Lähtökohtaisesti joulukuun ylimääräisen sadekelinrenkaiden testien jälkeen sadekelinrenkaita testataan enää vain Barcelonan testien ensimmäisen vaiheen viimeisenä päivänä jolloin testipäivä on määrätty sadekelinrenkaiden testipäiväksi kokonaan muutenkin alustavasti.

Toki jälleen myös ylimääräisen testin mahdollisuutta on väläytelty nyt tulevan Paul Ricardin sadekelinrenkaiden testien mahdollisesti epäonnistuessa helmikuulle 2017 ilmeisesti aikaisemmalle ajankohdalle kyseistä kuukautta ja todennäköisesti Barcelonan radalle tuolloinkin lähinnä kustannusten hillitsemiseksi.

Tammikuussa 2017 voidaan myös todennäköisesti mahdollinen toinenkin ylimääräinen testi suorittaa mikäli helmikuu 2017 ennen noita sovittuja päiviä ei jostain syystä kävisikään sille. Tuolloin voisi Barcelonan ohella suorittaa tuon testin Paul Ricardissa tai sitten Jerezissä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitan tähän seuraavaksi hieman taustatietoja Pirellin tästä kaudesta ajetuista kilometreistä eri rengasseoksilla ja lisäksi myös pieniä taustatietoja varikkokäyntien määristä kisoista ja lisäksi myös koko tähän asti olleen Pirellin nykyaikakaudenkin tilannetietoja ennen vuoden 2017 alkua ja tästä tiedosta puuttuu tietenkin vielä mahdollinen Paul Ricardin ylimääräinen sadekelin renkaiden testi, mutta muutoin tiedot pitävät näiltä osin paikkansa:

Tänä vuonna kaikki Pirellin toimittamat renkaat laadusta riippumatta kauden 21 osakilpailuun: 42 792 rengasta joista kisaan tarkoitettuja renkaita 38 112 kappaletta ja loput 4 680 rengasta vain testikäyttöön

Kuivan kelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 28 188 rengasta

Välikelin tai Sadekelin renkaiden kokonaismäärä tänä vuonna: 14 604 rengasta

Eniten Kovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Daniel Ricciardo 759 kilometrillä

Eniten Keskikovaa rengasta käyttänyt kuljettaja: Valtteri Bottas 3 597 kilometrillä

Eniten Pehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Sergio Perez 6 566 kilometrillä

Eniten Superpehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Valtteri Bottas 4 598 kilometrillä

Eniten Ultrapehmeää rengasta käyttänyt kuljettaja: Nico Rosberg 2 052 kilometrillä

Eniten Välikelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Jenson Button 444 kilometrillä

Eniten Sadekelinrengasta käyttänyt kuljettaja: Lewis Hamilton 523 kilometrillä

Eniten varikkopysähdyksiä: Kiinassa 66 kappaletta

Vähiten varikkopysähdyksiä: Venäjällä 26 kappaleen verran

Eniten ohituksia: Kiinassa 128 kappaletta joista Lewis Hamilton suoritti yksinään 18 ohitusta ja Kiinan Grand Prix oli eniten ohituksia sisältänyt Grand Prix sitten vuoden 1983 yksittäisesti arvioiden

Eniten ohituksia yleensä kaudella tehnyt yksittäinen kuljettaja: Max Verstappen 78 ohitusta selvästi kilpailuissa joka oli eniten sitten vuoden 1983 ja taitaa eniten ohittaneimmat kuljettajat ennen hyvin nuorta Verstappenia olleet siltä vuodelta kolmikosta John Watson, Eddie Cheever tai Danny Sullivan lukemattoman huikeilla takarivin ohituksillaan...:cool:

Vähiten ohitettu yksittäinen kuljettaja kauden kilpailuissa: Sebastian Vettel joka toki kärsi kauden aikana monesta epäselvästä tai ongelmien aiheuttamasta ohituksesta, mutta kärsi aivan selvän sijamenetyksen vain kerran eli Interlagosissa kierroksella 66 Max Verstappenin hänet ohittaessa

Vähiten ohituksia: Unkarissa 10 kappaleen verran joka toki oli silti enemmän kuin mitä jonoajelun kulta-aikana vuosina 1998-2008 keskimäärin...

Eniten ohittanein kuljettaja kaudella kun avauskierros lasketaan mukaan: Fernando Alonso joka todistetusti ohitti 41 kertaa kauden aikana silloin kun avauskierros laskettiin mukaan ja ennen väistämätöntä putoamista

Vähiten ohitetuin talli ja kuljettajat muutoin kuin yksittäisesti: Mercedes ja kuljettajat Nico Rosberg ja Lewis Hamilton jotka todistetusti ilman teknisiä vikoja tai virheitä ohitettiin vain 7 kertaa koko kaudella ja joista Rosberg ohitettiin neljästi ja Hamilton kolmesti

Ennen Paul Ricardin mahdollista ylimääräistä sadekelin renkaiden testiä ajetut testikilometrit: 12 148 kilometriä jotka sisältyivät 2 613 kierrokseen

Pirellin käyttämät kemikaaliseokset prototyyppirenkaisiin ennen tämän hetken prototyyppirengasta josta ensi kauden leveät renkaat kehitetään: 96 kappaletta kokeiltiin joka on eniten sitten Goodyearin aikakauden tai Bridgestonen nykyajan alkuvuosien kokeilujen

Ennen Paul Ricardin mahdollista ylimääräistä testiä eniten leveillä renkailla ajaneet kuljettajat:

Pascal Wehrlein 3 248 kilometriä

Pierre Gasly 2 494 kilometriä

Sebastian Vettel 2 228 kilometriä

Sebastien Buemi 1 190 kilometriä

Kimi Räikkönen 1 054 kilometriä

Max Verstappen 517 kilometriä

Esteban Gutierrez 480 kilometriä

Antonio Fuoco 478 kilometriä

Nico Rosberg 209 kilometriä

Daniel Ricciardo 200 kilometriä

Lewis Hamilton 50 kilometriä ja korkeintaan 9 kierrosta

Kaikki Pirellin aikakauden formulakuljettajat jotka ovat ajaneet F1:ssä vuoden 2010 testikaudesta lähtien sisältäen kaikki kuljettajat statuksesta riippumatta ja sulkien ulos vain vuoden 2010 lopun Pirellin paluuajon jossa mukana olivat tiettävästi Michael Schumacher, Nick Heidfeld ja Sam Bird jotka kaikki myös ajoivat Pirellin sittemmin olleilla renkailla jotenkin: 102 kuljettajaa

Kaikki ajokilometrit uudelta Pirellin aikakaudelta vuosina 2011-2016 pois lukien talvikausien nk. Uuden Sukupolven Testirenkaiden ja tämän kauden Prototyyppirenkaiden ajot: 384 705 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Kovalla renkaalla: 14 236 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Keskikovalla renkaalla: 99 447 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Pehmeällä renkaalla: 133 988 kilometriä (Joka tekee tavallaan Pirellin Pehmeästä samanlaisen lajin yleiskäyttörenkaan tavallaan kuten aikanaan C-seos oli Goodyearin osalta koko lajille.)

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Superpehmeällä renkaalla: 86 014 kilometriä

Kaikki ajokilometrit toistaiseksi vuonna 2016 esitellyllä Ultrapehmeällä renkaalla: 31 647 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Pirellin Välikelinrenkaalla: 8 278 kilometriä

Kaikki ajokilometrit vuosina 2011-2016 Pirellin Sadekelinrenkaalla: 11 095 kilometriä

Tämän vuoden kaikki testikilometrit: 61 772 kilometriä joista 12 148 kilometriä leveiden renkaiden testejä

Tämän vuoden kylmin kilpailu asvaltin ja ilman lämmön osalta: 15 astetta Kanadassa ja 11 astetta Kanadassa

Tämän vuoden kylmin lämpötila yleensä ilman osalta ja kylmin asvaltin osalta: 11 astetta Kanadassa ja 13 astetta Meksikossa

Tämän vuoden kuumin kilpailu asvaltin osalta: 59 astetta Malesiassa

Tämän vuoden kuumin lämpötila yleensä asvaltin osalta: 61 astetta Malesiassa

Tämän vuoden kuumin lämpötila ilman osalta yleensä: 37 astetta keskilämpötila Malesiassa ja auringosta mitattuna lämpötila oli 43 astetta

Pirellin renkaista vastaavan työryhmän yleiskoko insinööreineen tämän vuoden kisoissa: 60 kappaletta
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirellin renkaista en ole pitkään aikaan päivittänyt paljoa mitään tietoa kun ei ole oikein ollut muutenkaan mitään suurempaa asiaa niistä. Paljon kyllä spekulaatiota, mutta ei mitään todella konkreettista tietoa niiden kestokyvystä ei ole ollut saatavilla.

Pirellin testejä ennen kautta ilman jotain todella suurta ihmettä näyttäisi olevan ilmeisesti vain kaksi kolmen sijaan ellei sitten kolmatta testiä pidetä juuri ennen kauden alkua radalla jota toistaiseksi ei ole vieläkään ilmoitettu.

Pirellin renkaat ovat leventyneet ja lähtökohtaisesti pysähdyksiä olisi odotettavissa (Voi muuttua vielä ja toivottavasti muuttuukin.) 1-2 ja eniten renkaita kuluttavimmilla radoilla 3 pysähdystä mahdollisen pidon äkkiloppumisen pysähdyksenkin laskien ehkä mukaan tai sitä laskematta. Saa nähdä miten tuonkin kanssa käy. Sadekelin renkaistakaan ei paljoa ole uutta tietoa näkynyt.

Renkaiden leventymisen myötä vesimäärien poistumisen pitäisi hieman enemmän helpottua, mutta renkaan rakenteesta riippuen kontaktipintaa tulee valitettavasti enemmän ja siten myös vesiliirtoon joutuminen on näillä näkymin todennäköisempää.

Pirelli näillä näkymin on tuomassa testikaudelle omia nykypäivän nk. Testirenkaitaan ja nk. Talviseoksia jotka edellisen kahden vuoden tapaan ilmeisesti ovat johdannaisseoksia edellisen vuoden renkaista ja tämän kauden prototyyppirenkaista. Tämän vuoden Testirenkaat/Talviseokset ovat kehitetty vuosien 2015-2016 ratkaisujen pohjalta ja vanhimmat elementit niissä ovat varmaankin vuodelta 2014. Rengaskulutuksesta kun kuitenkin on oltu huolissaan kautta linjan.

Kaikkiaan Pirelli tuo tähän nyt alkavaan testiin 3500 rengasta joista 3240 rengasta ovat normaaleja kisarenkaita tulevan kauden osalta ja loput ovat Testirenkaita tai Talviseoksia.

Laitan tähän renkaat sarjana niiden osalta mitä tuodaan näillä näkymin Barcelonan tämän kertaiseen ja ehkä myös seuraavaan testiinkin samalla radalla myöhemmin:

Kovat Seokset: 23 sarjaa

Keskikovat Seokset: 263 sarjaa

Pehmeät Seokset: 287 sarjaa

Superpehmeät Seokset: 74 sarjaa

Ultrapehmeät Seokset: 51 sarjaa

Välikelin Seokset: 67 sarjaa

Sadekelin Seokset: 45 sarjaa

Pirelli ajattaa näissä testeissään renkaitaan hieman erilaisemmilla ja alemmilla paineilla kuin mitä vuosi sitten ja kenties myös vuonna 2015 tai 2014. Eturenkaita ajatetaan 22 PSI:n paineilla ja Takarenkaita ajatetaan 18 PSI:n paineilla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Koska viimeksi on ollut käytössä vähintään näin leveät sliksit?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tällä hetkellä ja tämän hetken tilanteen perusteella asiat voivat vielä muuttua, mutta toistaiseksi tilanne rengasseosten osalta muutamaan tämän kauden ensimmäiseen kilpailuun valintojen osalta ovat nyt tietenkin seuraavat vaikka renkaat ovatkin leventyneet ja siten vertailu on vaikeampaa kuin aikaisempina vuosina mikä myös hieman vaikuttaa minunkin mietintöihin tietyistä radoista ja pakottaa tekemään omat johtoarviot lopullisesti vasta seuraavan vuoden puolella:

Albert Park: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Shanghai: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Sakhir: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Sochi: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Barcelona: Pehmeä, Keskikova ja Kova

Monaco: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Montreal: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä

Baku: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"McLaren Honda's Fernando Alonso says drivers can attack in new cars"

http://www.autosport.com/news/report.php/id/128478/alonso-no-need-to-race-like-mall-children

"The way you attack the corners, the way you feel the grip, has been a good surprise," he said.

"To be able to drive the way you want and not like a small child, so the tyres don't overheat - that's the best way to feel a Formula 1 car.

"It's been fun to drive freely again."

Those sentiments were echoed by Nico Hulkenberg, who said drivers would be able to drive the 2017 cars to a "natural limit".

---

But Mercedes driver Lewis Hamilton feared the situation could be similar to previous years at some events.

"You cannot push 100% every lap, the tyres still degrade," Hamilton said. "The tyres are a lot harder than last year.

"They are definitely a little bit less prone to melting, overheating. But they still do.

"And it is not even really hot here, so in places like Malaysia we will still have serious drop off and still have degradation as we have always have."
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199




Ultrasoftit kestää mun mielestä aivan liian hyvin. Ja softin ja supersoftin välillä liian pieni ero.
Vaikea duunihan se on saada noita renkaita hajoamaan oikealla tavalla, kun tallit nimenomaan yrittää ehkäistä sitä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kun rengas kovuudet vaikuttaisivat olevan järjestäin erittäin kestäviä, voisi olla paikallaan, että kaikille radoille pehmein saatavilla oleva seos olisi ultrasoft. Sitten kovimmaksi se yhden pysähdyksen varmasti mahdollistama seos. Toki nykyisellään ultratkin soveltuvat ainakin joissain olosuhteissa yhden pysähdyksen taktiikkaan.

En haluaisi ainakaan nähdä tilannetta, jossa paniikissa reakoiden ohitusten vähyyteen, otetaan käyttöön vanhan speksin renkaat. Pitää kuitenkin tiedostaa että millä tahansa seoksella ja konstruktiolla on suorituskyky ja kestävyys rajansa, kyse on lähinnä siitä kuinka niitä käytetään.

Pitemmän aikavälin ratkaisuna drs siivestä luopuminen yhdessä välitankkauksen palautuksen kanssa voisi olla parempi vaihtoehto kuin sirkusrenkaat? Itse luotan Ross Brownin osaavan tehdä lajista taas suositun, annetaan vain aikaa. Varoituksen sanana muistakaa viime vuonna kokeiltu aika-ajo konsepti pelleily, jonka toimimattomuus oli etukäteen nähtävissä, mutta muutoksen takia haluttiin kokeilla kuitenkin.
 
Ylös