Pirelli, virallinen rengastoimittaja

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Näinpä. Etenkin kun vuosia taisteltiin siitä, että kauden aikainen testaaminenkin saataisiin taas lailliseksi. Ja sitten taas hyvin äkkiä kielletään kuten siltä näyttää.
Pakko säästää sieltä, mistä se on mahdollista tehdä. Nykyisessä pattitilanteessa muita keinoja ei ole kuin karsia näitä pieniä rahareikiä ja toivoa siitä syntyvän kollektiivisesti merkittävä säästö.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Pakko säästää sieltä, mistä se on mahdollista tehdä. Nykyisessä pattitilanteessa muita keinoja ei ole kuin karsia näitä pieniä rahareikiä ja toivoa siitä syntyvän kollektiivisesti merkittävä säästö.
F1 on saanut minut vihaamaan sanaa "säästäminen".

Lähdenpä tästä laittamaan tilin tyhjäks viinaan, huumeisiin ja naisiin ni tulee parempi mieli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
:D.

Joka tapauksessa Pirelli näyttää melkein varmasti saavan sopimuksen vuosille 2017-2019 ellei FIA:n Maailmanneuvosto asiaa erikseen kiellä tai jotakin täysin odottamatonta tapahdu. Pirellin osalta on ollut tällä kaudella jokseenkin erittäin kahdenjakoista suhtautumista ollut puolin ja toisin. Toisaalta konservatiivisuus on toiminut ja toisaalta taas ei. Varikkokäyntien määrä on hieman tasapäistynyt, jopa lisääntynytkin viime vuoteen verrattuna joissakin kilpailuissa jolloin oltiin mielenkiinnon osalta väitetyssä silloisessa aallonpohjassa, mutta itse rengaskestävyys on tuntunut olleen noususuunnassa ja muutamissa kisoissa vain rengaspakkokäyttö on tuottanut edes ne vähätkin varikkokäynnit.

Itse olisin lajin päättäjänä antanut korkeintaan kahden vuoden jatkosopimuksen tai vain vuoden sopimuksen vuoden 2016 eli ensi kauden jälkeen. Pirelli on toki ollut kaikkiaan varsin hyvällä tiellä koko aikajaksoa ajatellen vuodesta 2011 lähtien kun miettii tilannetta mitä oli ollut vuosia ennen sitä noin vuoden 1996 tai pitkin hampain lausuttuna vuoden 1997 jälkeen.

Toisaalta toivottavasti Pirelli ei vain astuisi Goodyearin tapaan eräänlaiseen varmuusansaan eli tuotetaan vain se mikä vaaditaan eikä sitten pystytä tietyin ehdoin muuttamaan ehtoja oikeasti sopivaksi. Tavallaan jo oltiin oikealla tiellä, mutta ollaan jälleen myös hieman taannuttu. Toisaalta taas Pirelli on välillä kyllä nöyristellyt aivan liikaa lajin päättäjien päättämättömyyden ja järjettömyyksien edessä siinä missä Goodyear sentään aikanaan vetäytyi jo vuoden 1998 jälkeen lajista lajin päättäjien ja median paskajuttujen hullutuksen ollessa vasta alkumetreillä nykyisyyteen verrattuna.

Lisäksi viime aikoina on ollut ja tihkunut epävarmoja tietoja Pirellin osalta myös erilaatuisten rengaslaatujen tuottamisesta lajiin vuodesta 2017 eteenpäin jotka kuitenkin ovat ainakin nimellisesti täysin samanlaisia renkaita kovuusluokaltaan. Niiden kulutus tulisi tosin olemaan erilaista eli olemassa olisi kahden laatuisia renkaita eli niitä jotka kuluvat erittäinkin reippaasti ja jotkut jotka ovat kestävämpiä.

Tämä kahden eri osa-alueen rengasasia vaatisi ainakin ilman muuta testaamista ja sellaista eri kategorialuokan hommaa ei ole nähty kuninkuusluokassa oikeastaan sitten vuoden 1984 jälkeen lajissa jolloin Goodyearilla oli normaalien seoksiensa antaa käyttöön tarvittaessa lisäksi myös pikkutalleille tai surkeimmille talleille tarkoitettuja legendaarisen huonoja ns. Puurenkaita. Saa nähdä, että mitä tuosta asiasta oikeasti tulee vielä kehittymään.

Lisäksi Pirellin hiillostaminen ihmetyttää jo siksikin, että mikäli olen oikein ymmärtänyt niin vuodesta 2017 eteenpäin myös välitankkausten pitäisi palata lajiin jolloin renkaiden merkitys jo automaattisesti laskee osin juurikin varikkokäyntien lisääntymisen ja yleisen välitankkauksen johdosta. Osin renkaiden nykyinen kulumattomuus johtuu jo tankkien koon pienenemisestä vuoden 2010 jälkeen suhteessa nykypäivään.

Kun on vähemmän polttoainetta niin renkaatkin normaalisti kuluvat vähemmän vaikka toki renkaiden kuluminen on riippuvainen muistakin asioista kuin vain polttoainemääristä tankissa. Muutenkin lajilla tuntuu olevan ilmeisesti jatkuva rengasasioiden paniikki yllä. Pirellin ja lajin päättäjien osalta helpompaa olisi ollut vaikka vihdoin ja viimein sallia isojenkin kustannusten lisääntymisen varjolla vaikka kokonaan vapaa renkaiden tuonti kilpailuun kaikkien seosten osalta tai sitten vaikka kolmen eri seoksen tuominen kilpailuun mikäli jotakin rajoitusta kustannusten lisääntymisten takia olisi pakko edelleen tehdä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirellin osalta Mexico Cityyn tulevat rengasseokset ovat siis laadultaan Pehmeä ja Keskikova. Erittäin mielenkiintoinen ja samalla historiallista arvoa sinänsä tuova valinta. Tosin pitkälti tuohon taidettiin päätyä kun Peraltada tai nykyinen Curva Mansell on lyhennetty korkeintaan puolimittaan tai käytännössä lähes olemattomiin ja rataa muutenkin muutettu. Meksikossa ennen vanhaankin viimeksi Pirellin osalta vuonna 1991 oli mielenkiintoista seosarvoa nähtävissä.

Seuraavaksi olisikin sitten muistelua luvassa joten niille jotka eivät siitä pidä niin ainakin on varoitettu ja koska se kuuluu asiaan niin toivottavasti tästä ei nyt tule mitään ongelmia:frank::

Meksikossa oli ratana tosin vuosina 1986-1992 lähes joka vuosi muuttuvat renkaiden kulutusarvot jotka tekivät kilpailusta aina tai melkein aina täydellistä lottoarvontaa jossa kaikki oli mahdollista lähes umpitylsän kilpailun tai jatkuvan renkaidenvaihtokäyntien kilpailun välillä. Ja tämä oli myös mahdollinen vaikka mukana olisi ollut Pirellin silloista Kovaa rengasta tai Goodyearin A tai AA-seostakin vuosina 1986-1992 ja Goodyearin AA-seosten osalta vuosina 1986-1989. Vuosina 1990-1992 Goodyearilla oli vain muut nk. Kirjainrenkaat D-seoksista A-seoksiin käytössä.

Pirellin renkaista varmaan vain Pirellin Enduroilla olisi ehkä ajettu vuonna 1986 maaliin ilman stoppeja, mutta sekin jäi kunnolla testaamatta silloisen radan uutuuden takia. Muutoin Pirellille Meksikon rata oli vuonna 1986 ja vuosina 1989-1991 erittäinkin mielenkiintoinen ja mukava rata vaikkakin vuotta 1986 lukuun ottamatta aivan paras terä jäi uupumaan niiden vuosien kilpailuista kun Goodyear vaan oli parempi. Goodyearin aikakaudella oikeastaan vain AA-seoksilla pääsi maaliin melko varmasti sillä muilla seoksilla varikkokäyntien pelot olivat läsnä ja joillakin seoksilla joutui käymään montakin kertaa varikolla kilpailun aikana.

Mikäli ottaisi edes teoreettisesti vertailupohjaksi vuosien 1991 Goodyearin ja Pirellin ja 1992 rengasvertailuksi nykypäivää vastaan niin silloisilla Pehmeillä tai Keskikovilla renkailla ja vastaavasti Goodyearin C tai B-seoksilla olisi nähty Meksikossa alustavasti 1-2 stoppia kisan aikana tai C-seoksista tai Pehmeistä renkaista puhuttaessa korkeintaan kolme stoppia. B-seoksilla kaksi stoppia oli oikeastaan maksimimäärä ilman rengasrikkoja tai ylimääräisiä muita syitä varikkopysähdykselle niillä vaikka toki niidenkin osalta ihmeitä nähtiin.

Vuoden 1992 Goodyearin B-seosten ja C-seosten arvo oli sama alustavasti joskin kilpailussa varikolla kävivät vain Japanin Ukyo Katayama B-seoksilla ja Suomen Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto C-seoksilla ja molemmat selvisivät silloin yhdellä stopilla kilpailussa. Muut kuljettajat vuoden 1992 kilpailussa tosin ottivat A-seokset kisaan ja ajoivat niillä helposti maaliin asti.

Kuten todettua rengasarvot vaihtelivat vuosi vuodelta Meksikossa vuosina 1986-1992 joten vertailu oli melkoista lottoarvontaa joka vuosi ja koska tietenkin rengasvalinta oli vapaata niin joinakin vuosina kuten valitettavasti edellisellä kerralla Formula 1:n ajaessa Mexico Cityn radalla vuonna 1992 voitiin kisaan ottaa vaikka A-seokset ja ajaa maaliin asti vaihtamatta renkaita. Tai vaihtaa vaan ihan loppukierroksilla drop-offin välttääkseen kuten joinakin vuosina Meksikossa kävikin.

Lisäksi Peraltadaa pelättiin rengaskulutuksen osalta ja muutenkin niin paljon, että vuosina 1990-1992 Goodyearin alemmat johtavat miehet kuten Calvin Cal Lint yritti saada Lee Gaugia tuomaan Meksikoonkin AA-seokset varten tilapäisesti lajiin pelkästään yhtä kilpailua varten takaisin. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Muistelu päättyy tähän.

Ja nyt takaisin nykyhetkeen:

Pirellin osalta voidaan todeta, että varmasti tulee mielenkiintoinen kilpailu kyllä eteen ja toivottavasti sen Mexico Cityn uudistunut rata tarjoaa yleisölle. Toisaalta vaikka kilpailusta tulisikin sinällään jännityksellinen pannukakku ja parhaimmillaankaan en usko vuoden 1986 Meksikon kilpailun kaltaiseen valtavaan rengasdraamakilpailuun niin en tule alustavasti palaavaa Meksikon Grand Prixiä tästä tuomitsemaan vaan tuomio siirtyköön vuodelle 2016-2017 joista jälkimmäiselle vaan jos tulee sadetta. Ja mikäli sadetta tulisi Meksikoon nytkin niin sitten sama homma.

Meksikossa tosiaan myös takavuosinakin satoi vettä joskin aina vain harjoituksissa tai aika-ajoissa ja sateen jälkeen Meksikossa rata oli myös dramaattisesti erilainen rengaskulutukseltaan kuin ennen sadetta. Vanhempaan aikaan Peraltadan ja radan takaosuudenkin mutkien vaarallisuuden takia tuomaristolla oli peruuttamaton oikeus liputtaa kilpailu poikki heti mikäli alkaisi sataa vähänkin silloista normaalia määrää enemmän vettä ja sitäkin määrää pidettiin vähäisempänä kuin monilla muilla radoilla ennen vanhaan. Mielenkiintoista sitten onkin vielä nykytilanne kaikkiaan Meksikon kilpailun unohtaenkin loppukaudelle 2015.

Kaikkiin viimeisiin kilpailuihin Abu Dhabia lukuun ottamatta tulee samat rengasseokset eli Pehmeä ja Keskikova Austiniin Yhdysvaltoihin ja Interlagosiin Brasiliaan. Abu Dhabissa ajetaan Superpehmeillä ja Pehmeillä renkailla. Ja ne seokset ovat samat kuin vuonna 2014 eli viime vuonna jolloin ajettiin Austinissa Pehmeillä ja Keskikovilla, Interlagosissa Pehmeillä ja Keskikovilla ja Abu Dhabissa Superpehmeillä ja Pehmeillä. Kyseisen rengasstrategian pitäisi ajaa muka 2-3 pysähdyksen kilpailujen kaltaista tapahtumaa, mutta Meksikoa lukuun ottamatta en oikein usko siihen eikä etenkään Curva Mansellin lyhentämisen vuoksi siihenkään aivan allekirjoita tuota väitettä.

Meksikon radalla muutenkin Austinin radan samanlaisuuden käyttäminen Mexico Cityn paluun tekevään ja melko vähän sinänsä muutetun radan esimerkkinä kulutuksen suhteen on outoa ja vertailuna Interlagosiin taas Meksikossa toki on erittäin kuuma mikä sentään edes vähän ajaa rengaskäytön vertailua edistävää asiaa. Siis näin Austinin ja Interlagosin osalta suhteessa Mexico Cityyn.

Mexico Cityssä toki voi hyvinkin käydä noin vaikka sielläkin oma oletusarvo noilla seoksilla menee 1-2 stopin kisaan tai korkeintaan kolmeen stoppiin, mutta Mexico Cityn lottoarvonnassa voi stoppeja tulla uskomattomankin paljon eteen pahimmillaan/parhaimmillaan riippuen millä tavalla rata tulee palaamaan mukaan sarjaan ja ennen kaikkea mikäli se tarjoaa edes puoliksikaan sitä uskomattoman upeaa tunnelmaa mitä kilpailussa parhaimmillaan vuosia sitten oli kisoissa kun siellä ajettiin.:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 2015 päätteeksi siis ennen pitkää vuosien 2011-2015 osalta toistaiseksi kestänyt Pirellin aikakausi on rengasvalintojen suhteen radoittain näyttänyt melkoisenkin tasaiselta. Pehmeää ja Keskikovaa rengasta enimmäkseen on tarjoiltu vaikka joihinkin kisoihin olisi Superpehmeäkin voinut riittää jo rengasvalinnaksi. Kovan renkaan käyttöä on tällä kaudella ja muutenkin levottomuuksien takia vältetty vaikka huonoahan sitä käyttöastetta on nähdä jos sitä ei uskalla edes käyttää joskus kisoissa. Seuraavaksi tuleekin arviota näistä eri vuosien rengasvalinnoista.

Laitan ne radoittain ja vuosiluvuittain seuraavasti:

Melbourne 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Sepang 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Shanghai 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Sakhir 2012-2015: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Istanbul 2011: Pehmeä ja Kova

Barcelona 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Monaco 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Montreal 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Red Bull Ring 2014-2015: Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Valencia 2011-2012: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Silverstone 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Nürburgring 2011 ja 2013: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Hockenheim 2012 ja 2014: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä

Hungaroring 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Spa-Francorchamps 2011-2015: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Monza 2011-2015: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Yas Marina Bay 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Suzuka 2011-2015: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Yeongam 2011-2013: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Keskikova

Buddh Circuit 2011-2013: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Sochi 2014-2015: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä

Abu Dhabi 2011-2015: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Austin 2012-2015: Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Interlagos 2011-2015: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Mexico City 2015: Pehmeä ja Keskikova
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Itse olisin lajin päättäjänä antanut korkeintaan kahden vuoden jatkosopimuksen tai vain vuoden sopimuksen vuoden 2016 eli ensi kauden jälkeen. Pirelli on toki ollut kaikkiaan varsin hyvällä tiellä koko aikajaksoa ajatellen vuodesta 2011 lähtien kun miettii tilannetta mitä oli ollut vuosia ennen sitä noin vuoden 1996 tai pitkin hampain lausuttuna vuoden 1997 jälkeen.
Tosin, rengastoimittaja eli Pirelli tuskin tämmöiseen järjestelyyyn suostuisi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ei varmaankaan niin. Mutta mene ja tiedä!

Joka tapauksessa tällä hetkellä kiitos onneksi rengasvaihtoasian selkiinnyttyä tarkoittamaan kolmen seoksen mahdollista käyttöä ja melkein kokonaan vapauduttuakin ilman pakollista pysähtymissääntöä Pirellin osalta on varmaan suhteellisesti ollut rauhallisinta aikaa rengastoimittajan sitten uuden tulemisen jälkeen lajissa!:alppu:

Lajissa oli tavallaan kolmella tai useammalla seoksella viimeksi käyttöä sinänsä kisoissa vuonna 1996 ja kaikkein samankaltaisin nimenomaan Pirellin oman rengaspuolen osalta lajin kolmen seoksen käytössä sinänsä tilanne oli vuonna 1984 ja enimmäkseen vuosina 1985 ja 1986 silloin kun Pirelli ei tuonut omia Enduro-renkaitaan joihinkin kisoihin.

Toki Goodyear toi viittäkin seosta ja joillekin hyvin vähän renkaita kuluttavalle radalle toki vähemmänkin. Silloin oli tietenkin aina vuoteen 1986 asti olemassa myös sekarengastuskin. Nykypäivä näyttäisi olevan turvattu, mutta kulisseissa kuohuu.

Ongelmana näköpiirissä ovat olleet nämä rengaskehitys ja rengastestien asiat joita Pirelli on ajanut lähinnä vuosia 2017-2019 silmällä pitäen koska niidenkin osalta tarkoitusperät ja näkökulmat ovat hämärän peitossa. Esimerkiksi tuleeko välitankkausta takaisin vai ei ja sallitaanko esimerkiksi tietty määrä vuoteen muuta erillistä rengaskehitystestiä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Aika vähän rengasasiaa on tullut tähän toikkiin kirjoitettua kun asiat ovat sinänsä nyt vihdoin ja viimein paremmaksi muuttuneet, mutta kuluneen kuun aikana ilmeisesti Ferrari on testannut Fioranossa kehitystestin nimissä vuoden 2014 autolla jo mahdollisesti tulevia ensi vuoden Pirellin renkaita. Mahdolliset muut tallit kehitystestiin olisivat olleet McLaren, Red Bull, Renault ja Mercedes, mutta tiettävästi Ferraria lukuun ottamatta yksikään niistä ei ole niitä testannut ja Ferrarikin vain hyvin vähän jos lainkaan. Rengaspuolen asioista puhuttaessa paljoa sinänsä tulevia yllätyksiä ei ole näkyvissä.

Tietenkin kokonaan uusi Azerbaidzanin osakilpailu voi osoittautua mielenkiintoiseksi tai sitten se ei osoittaudu mielenkiintoiseksi. Rengasvalinnat kokonaan uudelle radalle ovat Keskikova, Pehmeä ja Superpehmeä joten nähtäväksi jää, että millaiseksi valinta osoittautuu. Mielenkiintoista jos se olisikin erittäin kovasti renkaita kuluttava katurata mitä yleisesti ottaen katuradat eivät ole juuri olleet F1:ssä sitten Phoenixin katuradan ja jossain määrin myös Adelaiden radan alkuvuosien lajissa tai Goodyearin aikakaudella tiettyyn rajaan asti myös Melbournessakin. Toki voi olla, että renkaat eivät sielläkään esimerkiksi Sochin tapaan juurikaan kulu.

Monacossa nähdään myös miten ensimmäinen viides rengaslaatu sitten vuoden 1989 ja Goodyearin AA-seoksen eli Pirellin Ultrapehmeä seos toimii. Goodyearin AA-seos ja Pirellin Ultrapehmeä seos kun ovat tietenkin toistensa äärimmäisiä vastakohtia eli siinä missä AA-seos oli äärimmäisen kova, joka oli tehty kestämään läpi kilpailun käytännössä lähes kaikissa olosuhteissa, kaikkein oikeimmalla tavalla luotu aikanaan lähinnä äärimmäisen voimakkaita maaefektiautoja ja kaikkein voimakkaimpia turbomoottoreita varten niin Ultrapehmeä yrittää kaikkensa ollakseen se vielä kuluvampi, modernin aikakauden pehmeä seos joka soveltuu vielä kaikkia muita nykyään käytettävissä olevia seoksia paremmin nimenomaan nopean kierroksen tekemiseen ja vauhdikkuuden näkymiseen radalla.

Rengasteknisessä laadussa Ultrapehmeä vastaa todennäköisesti vuoden 2013 Pirellin Superpehmeää koska mikäli se vastaisi vaikkapa edellisen vuoden tai kahden vuoden takaista Superpehmeää rengasta niin silloin Ultrapehmeä rengas pitäisi olla ennen kaikkea kehitetty nk. Kruunuosiltaan kovemmaksi ja yleensäkin jossain määrin kestävämmäksi nimenomaan turbomoottoreita, raskaampaa autojen yleispainoa (joka toki keventyi myös bensalastien keventymisen takia vuodesta 2014 eteenpäin verrattuna vuosiin 2010-2013 jolloin suurimmillaan polttoainemäärä kisan läpivientiin oli 220 litraa ja jolloin yleisimmin kilpailut vietiin läpi 210 litran polttoainelastilla.) ja ennen kaikkea renkaita yleisesti paljon kuluttavaa moottorin vääntövoimaa vastaan.

Ultrapehmeän seoksen olemassaolon voisi kyllä sinänsä kyseenalaistaa koska mikäli seos todella olisi niin pehmeä kuin mitä sen sanotaan olevan niin käytännössä rengaslaatu on kuin vanhemman ajan aika-ajorengas eri nimellä vaikkakin renkaan sisäänajo hoidetaan todennäköisesti varmaankin enemmän 1992-1998 Goodyearin D-seosten malliin koska rajusti kulutettuina ja ns. Sisään Ajettuina kyseiset seokset olivat aikanaan vain vähän enemmän kestäviä kuin aika-ajorenkaat ja ei paljoa enempää. Ja niitähän tuolloin käytettiin aika-ajoissa yleisesti koska vuoden 1991 jälkeen lajissa ei ole enää ollut aika-ajorenkaita.

Nähtäväksi jää miten Monacossa tai myöhemmin kaudella käy kun tuota laatua tulee ehkä enemmän nähtyä eli siis Ultrapehmeää laatua.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Monacossa 2017 renkaat ensimmäistä kertaa esillä. :thumbup:


 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Joo nehän näyttää jo ihan kilpapyörille nykyisiin pizzaleikkureihin verrattuna :eek:

 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Jopas on makee näköinen 2017 F1 auto perästä päin kun takarenkaat on vihdoin taas leveeeet. :)

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jopas on makee näköinen 2017 F1 auto perästä päin kun takarenkaat on vihdoin taas leveeeet. :)]
Totta. Joku taho on jo tehnyt tuon auton (en ole niin paljoa seurannut kys. asiaa) ensi vuoden mitoilla..?
Myös matalampi ja leveämpi takasiipi :thumbup: From behind looks like Formula One.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Totta. Joku taho on jo tehnyt tuon auton (en ole niin paljoa seurannut kys. asiaa) ensi vuoden mitoilla..?
Myös matalampi ja leveämpi takasiipi :thumbup: From behind looks like Formula One.
Tuohan on Pirellin rengas esitys :
https://twitter.com/pirellisport/status/736472800022650880
https://twitter.com/pirellisport/status/736464415554469888

Kuinka tarkalleen tuo on muuten 2017 sääntöjen mukainen niin näyttäis että ovat ainakin sitä yrittäneet.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pirelli, miten olisi hyperpehmeiden renkaiden laita? :rolleyes:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
50 kierrosta ultrasofteilla. Ihan sama, vaikka oltaisi ajettu karting-radalla, tuo on yksinkertaisesti täysi fiasko.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
50 kierrosta ultrasofteilla. Ihan sama, vaikka oltaisi ajettu karting-radalla, tuo on yksinkertaisesti täysi fiasko.
Näin on. Samoin ihmetyttää kun sadekelinrenkailla surruutetaan kuivalla radalla (HAM) pitkät ajat, ilman että olisivat sulanneet parissa kierroksessa alle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täällä on haukuttu Pirelliä siitä, että tekevät "paskat renkaat" kun ne ei kestä ja niitä pitää säästellä. Sitten kun ne kestää, niin taas haukutaan Pirelliä. Kaikkia on vaikea miellyttää yht'aikaa, kun ihmiset haluavat eri asioita.

Brundle kysyi SKY:n lähetyksessä joltain (en muista keltä), että korkeat lämmöthän se renkaiden kestävyyteen eniten vaikuttaa, johon sai myöntävän vastauksen.

Monacon kisa oli melko huono mittatikku ultrasofteille monestakin syystä:

1) Rata: Ei kovin nopeita mutkia ja muutenkin matalat nopeudet, joten renkaiden rasitus oli melko pientä.
2) Sade: Alhaisemmat lämpötilat, alhaisemmat vauhdit ja kosteat kohdat jäähdyttävät renkaita
3) SC ja VSCt: hitaampi ajelu aika monta kertaa kisan aikana säästi renkaita.

Lisäksi esim. Hamilton selvästi ajoi välillä tarkoituksella ultrasoftejaan säästellen. Tämäkin todettiin SKY:lla.

Ei kukaan odottanut niiden silti kestävän noin monta kierrosta, tai sitten Mersulla oltiin tosi hyvin kartalla, kun uskallettiin ottaa niinkin aikaisessa vaiheessa ultrasoftit ajatuksena ajaa niillä maaliin. Kuten toisaalla totesin, eri radoilla samat seokset toimivat eri tavoin ratojen ja muiden olosuhteiden takia. Jos ne ultrasoftit olisivat tällaisissa olosuhteissa toimineet kuten jotkut odotti, niin muilla katuradoilla ne eivät olisi enää olleet oikein mistään kotoisin, koska eivät kestäisi mitään. Aika-ajokierroksen juuri ja juuri, mutta kisarenkaina täysin käyttökelvottomat.

Alunperin Pirelli ilmoitti helmikuussa, että ultrasoft tulee käyttöön ensi kertaa Kanadassa. Tulivat siis vähän etuajassa. Mutta katsotaan miten ne Kanadassa toimivat. Sielläkin toki voi sataa ja muutenkin siellä aina sattuu ja tapahtuu, mutta katsotaan.

Ultrasoftien kestävyyttä erikoisempaa oli se, että nillä ei tuntunut saavat kummoistakaan etua supersofteihin, ja pidonkin kanssa monilla oli ongelmia.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Yllä oleva pitää paikkaansa ja siihen ei ole lisättävää. Varmaankin noista syistä johtuen erot oli hyvin pieniä kaikkien 3 seoksen välillä niin vauhdissa kuin myös kestävyydessä kuten alla olevasta talukosta hyvin näkee. Niko oli muuten vielä kaiken kukkuraksi käytetyllä US renkaalla liikkeellä (Siksi ehkä renkaan lämmitys kesti kauemmin kuin Hamiltonilla) :

Näytä liitetiedosto 22829
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Pirellin Q/A

Tiivistettynä ensi kauden renkaista:

Laajempi toimintaikkuna

Kuluvat paljon hitaammin.

2017 autojen nopeus tulee kuitenkin aiheuttamaan kulumista joten strategioille jää mahdollisesti vielä tilaa ainakin tallin sisällä.

Edit: Korjailtu
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Aika floppi on jos ensi kaudellakin tulee paljon näitä yhden stopin kisoja. Oisko ollut pirellin paras kausi 2012 ku renkaat oli tehty just sopivan kestäviksi ja stoppeja oli aina se 2-3 vähintään. Siihen saisivat pyrkiä.
 
Ylös