Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tällä kaudella ajetaan ilmeisesti kaksi virallista kauden aikaista rengastestiä tulevassa kuussa Espanjan Barcelonan radalla heti kilpailun jälkeisenä maanantaina tai aivan viimeistään kahden päivän kuluttua kilpailusta tiistaina ja keskiviikkona ja kesäkuussa Itävallan Reb Bull Ringin radalla jälleen heti kilpailun jälkeisenä tiistaina ja keskiviikkona joskin maanantaina kuljettajat todennäköisesti jäävät aloilleen paikan päälle. Ainakin ne jotka menevät testeihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mikäli Mexico Cityn rata olisi ollut vanhassa muodossaan, oletus olisi ehdottomasti kaksi kovinta seosta lähinnä Peraltadan takia. Sen verran on rataa kuitenkin muutettu, että keskimmäisetkin vaihtoehdot lienevät mahdollisia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mikä aika-ajon rengastilanne on nyt? Kun Kimin rengasongelmat Q3:ssa kävi ilmi, koitin etsiskellä onko siellä extrasetti vai ei. Missään 2015 sääntömuutoskokoelmassa sitä ei mainita. Kuvittelinko omiani?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä aika-ajon rengastilanne on nyt? Kun Kimin rengasongelmat Q3:ssa kävi ilmi, koitin etsiskellä onko siellä extrasetti vai ei. Missään 2015 sääntömuutoskokoelmassa sitä ei mainita. Kuvittelinko omiani?
Q3:een selvinneet saavat extrasetin pehmeämpää seosta (jota ei käytetä kilpailussa). Kisa täytyy aloittaa sarjalla, jolla Q2:n paras aika tehtiin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onnistutko löytämään lähdettä? Kaipa se FIA:n dokumenteista löytyy. Ihmetyttää miksei sitä mainita esim f1.comin sääntömuutoslistauksessa tälle kaudelle.


Ensi kaudella tallit saa valita itse kumiseokset viikonlopulle. Aika... Yllättävää. Muistelen Pirellin kommentoineen ettei onnistu. Ja yleinen käsitys muutenkin oli, ettei näin voida tehdä. No, odotellaan ensimmäistä vkloppua kun kaikki tiimit on valkanneet liian pehmeää kumia alle :D

Ilmeisesti logistiset haasteet on ratkaistu. Olisi melko meh, jos seospäätökset ilmoitetaan yhtä ajoissa mitä Pirelli tekee tällä hetkellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pirelli on tosiaan jo valmiiksi tehnyt paljon lajin eteen ja mahdollinen seosten vapauttaminen sillä täytyy kyllä vielä vähän aikaa katsoa, että miten tilanne todella kehittyy niin se on todella hyvä uutinen ja jälleen kerran iso askel mielenkiinnon lisääntymisessä parempaan päin.

Toki täytyy muistaa, että vapaiden valintojen aikakaudellakin kaikki pystyi menemään pieleen mielenkiinnon osalta jos kuljettajat ja tallit vain ottivat kaikkein kovimmat mahdolliset renkaat kisaan ja ajoivat niillä miten ajoivat niin sellaiset kisat olivat jo Goodyearinkin aikaan huonoimmillaan varsin tylsiä.

Joskin tekniset viat ja monet muut mielenkiinnon tekijät kisoihin tietysti vielä paransivat tuolloin lajin mainetta, mutta nykyään ei varmaankaan montaa kilpailua pystyttäisi katsomaan ilman jatkuvaa valitusta jostakin sellaisesta.

Tosin kaudella 1988 ehkä huonoimpana Goodyearin aikakauden vuotena sinällään valituksia riitti myös silloin erittäin paljon. Tosin silloin enemmänkin vasta kauden lopulla kuin keskellä kautta vaikka erittäin varautuneita oltiinkin niistä silloin. Sen sijaan mikäli tallit ottavat kevyet mahdolliset renkaat niin silloin ainakin nähdään riittävästi varikkokäyntejä ja mielenkiintoa kisoissa.

Jopa ehkä liikaakin ja tietenkään liian pehmeitä renkaita ei voi ottaa jotta ajaminen ei vain mene hengenvaaralliseksi jostakin syystä. Pirellin päätöksestä voi kuitenkin kadota mielenkiintoa mahdollisen välitankkauksen sallimisen myötä koska Goodyearinkin aikakausina 1994-1996 ja sitten rajoitetusti 1997-1998 osan mielenkiinnosta aina söi kuljettajien päätös ottaa yleensä aktiivisesti aina pehmeämmät renkaat kilpailuihin ja erilaisemmilla taktiikoilla lähtevät olivat yleensä takarivin kuljettajia.

Tosin välitankkausaikakaudella joillakin radoilla olisi pystynyt ajamaan renkaiden osalta maaliin asti, mutta silti käytiin varikolla välitankkausten takia ja renkaat yleensä vaihdettiin myös varmuuden vuoksi.

Michelinin mahdollinen tuleminen lajiin on myös mielenkiintoista, mutta nähtäväksi jää tämä kaikki. Etenkin kun olihan Pirelli tuoda hetken aikaa Aika-ajorenkaatkin takaisin lajiin, mutta sittemmin 2011-2012 joutui pettymään tai tallit eivät niitä halunneet lopulta ottaakaan. Eli mikäli vapaat rengasvalinnat todella tulevat lajiin takaisin 20 vuoden tauon jälkeen niin itse ainakin saatan odottaa montakin kilpailua ennen kuin teen lainkaan kouriintuntuvia johtopäätöksiä niistä mielenkiinnon parantajina. Mahdollinen välitankkausten paluu voi kyllä sekoittaa tilannetta ja arviota jonkin verran asiasta.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Toki täytyy muistaa, että vapaiden valintojen aikakaudellakin kaikki pystyi menemään pieleen mielenkiinnon osalta jos kuljettajat ja tallit vain ottivat kaikkein kovimmat mahdolliset renkaat kisaan ja ajoivat niillä miten ajoivat niin sellaiset kisat olivat jo Goodyearinkin aikaan huonoimmillaan varsin tylsiä.
Olisihan se hienoa kun kaikki muut menisi kovimmilla renkailla ja tulisi joku Marussia ja yllättäisi pehmeillä renkailla ajaen pisteille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Olisihan se hienoa kun kaikki muut menisi kovimmilla renkailla ja tulisi joku Marussia ja yllättäisi pehmeillä renkailla ajaen pisteille.
Sellainen olisi melkoinen temppu tehtäväksi joskin erittäin epätodennäköistä sellainen huonoimpien tallien pisteajo oli jo Goodyearinkin aikana. Vaikka toki 1980-luvulla näin esimerkiksi tietyissä kilpailussa tapahtuneet massavarikkokäynnit ja ennen kaikkea ennalta arvaamattomat massavarikkokäynnit tasoittivat kummasti pelikenttää ja silloin nähtiin välillä pistesijoilla RAM:n, Marchin ja Minardin kaltaisia tallien nimiä.

Ja ajoittain ei ehkä ihan huonoimmat tallit, mutta yleensä keskikastia huonommat tallit kuten Onyx onnistui tekemään jotain todella erikoista lähtemällä juurikin kovimmilla renkailla kisaan kun muut lähtivät pehmeämmillä renkailla kisoihin. Oma lukunsa oli tietenkin myös erikseen selvät varikkopysähdykset jossakin välin kilpailua 1980-luvun alussa tai 1970-luvun lopulla renkaita selvästi kovasti kuluttavilla radoilla mikä myös tasoitti pelikentän laajuutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onnistutko löytämään lähdettä? Kaipa se FIA:n dokumenteista löytyy. Ihmetyttää miksei sitä mainita esim f1.comin sääntömuutoslistauksessa tälle kaudelle.
Formula1.com sanoi:
Furthermore, one set of ‘option’ tyres may only be used during Q3, by those cars that qualified for Q3, and must be returned to the tyre supplier before the start of the race. One set of ‘option’ tyres, which were allocated to cars which did not qualify for Q3, may only be used during the race.

At the start of the race the cars that took part in Q3 must be fitted with the tyres the driver used to set his fastest Q2 time.
formula1.com
Kyseiset muutokset tulivat jo kaudelle 2014.
Ensi kaudella tallit saa valita itse kumiseokset viikonlopulle. Aika... Yllättävää. Muistelen Pirellin kommentoineen ettei onnistu. Ja yleinen käsitys muutenkin oli, ettei näin voida tehdä. No, odotellaan ensimmäistä vkloppua kun kaikki tiimit on valkanneet liian pehmeää kumia alle :D
Käytännössä supersoftit on kuitenkin nopeimmilla radoilla kielletty turvallisuussyistä. Autosport.com
Olisihan se hienoa kun kaikki muut menisi kovimmilla renkailla ja tulisi joku Marussia ja yllättäisi pehmeillä renkailla ajaen pisteille.
Jos aiemmin nähdystä voi yhtään päätellä, tallit menevät enimmäkseen mahdollisimman pehmeillä (jos ne eivät nyt ihan viidessä kierroksessa hajoa).

Tallien pitää siis valita kaksi kovuutta, joten molemmille kuskeille tulee samat renkaat (eli valinnat eivät ole kuskikohtaiset). Näin ollen esim. Räikkösen erityisen rengasystävällistä ajotyyliä ei voida hyödyntää täydessä mitassa, koska Vettelin on tultava samoilla seoksilla toimeen.

Kahden seoksen käyttöpakosta ei sanota Autosportin muutoskoosteessa mitään, joten sen voi siis olettaa säilyvän.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Suurimmaksi osaksi kaikki ajelee kuitenkin samoilla, parhaiksi lasketuilla seoksilla, joten ei tuo mikään niin järin mullistava sääntöuudistus ole.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Pirellin edustajan mielestä homman vaarana on se, että pikkutallit lähtisivät ajelemaan pehmeimmillä renkailla ylipitkiä stinttejä. Ihmeellinen kommentti rengasvalmistajalta, sillä mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Ihmeellistä pelisilmän puutetta. Tallit voisivat jo nyt ajaa ylipitkiä stinttejä nykyisillä renkailla, mutta kun kierrosaika romahtaa viidellä sekunnilla, niin se ei vaan kannata. Vahvasti uskon, että pikemminkin riskinhakijat ottaisivat kovinta ja pehmeintä seosta, ajaisivat lyhyen stintin pehmeimmällä ja sitten lopun kisasta kovalla setillä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Rengasvalinnoista piiiiiitkä peukku alaspäin :thumbdown Kaikesta huokuu sana "Safe". Pidetään kaikki turvallisen tasaisena, niin ei ainakaan mitään dramaattista tapahdu.

Toki ymmärrän, ettei Pirellin tilanne mikään kiitettävä ole. Pitäisi tehdä sarjaan renkaat, jotka kestävät ajamista mutta eivät liian kauaa ja eivät kuitenkaan saa missään kohtaa muodostaa turvallisuusriskejä. Renkaan pitäisi kestää enemmän kuin muutama kierros, muttei liian pitkään eikä saa tulla tilannetta, jossa sama rengas toimii toisella autolla 50 kierrosta ja toisessa autossa räjähtää rikki kahden kierroksen jälkeen.
Kaiken lisäksi pitäisi pitää yllä vielä omaa mainetta laadukkaana rengasvalmistajana.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Kerrankin oli kisa, missä tarvinnut renkaista valittaa. Nähtiin jopa erilaisia taktiikoita, kuten Vettelin aikainen kaksistoppinen ja Kimin hieman erilainen kaksistoppinen. Täysin rehellistä kuvaa ei kuitenkaan saatu, koska autoista piti edelleen säästää reilulla kädellä bensaa ja jarruja.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Olen toivonut kahden valmistajan rengaskilpailun paluuta, mutta Kanadan jälkeen en ole enää siitä varma.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Itsekin tiettyyn rajaan asti sitä olen toivonut, että rengaskilpailu palaisi lajiin. Vaikkakin kustannukset toki sitten nousevatkin.

Silverstonessa tullaan ajamaan viime vuoden tyyliin Keskikovalla ja Kovalla renkaalla, Hungaroringin radalla Pehmeällä ja Keskikovalla, Spa-Francorchampsissa Pehmeällä ja Keskikovalla myöskin molemmissa viime vuoden tyyliin, mutta Monzassa ajetaan viime kaudesta poiketen Pehmeällä ja Keskikovalla siinä missä viime vuonna ajettiin Keskikovalla ja Kovalla renkaalla. Red Bull Ringillä ajetaan viime kauden tapaan Superpehmeällä ja Pehmeällä renkaalla.

Ensi vuodesta eteenpäin talleilla on siis ilmeisesti hieman enemmän valinnanvaraa, mutta edelleen vain kahden seoksen osalta mikä vain edelleen keinotekoistuttaa lajia...

Olisi tullut edes vapaa valinta minkä tahansa seoksen väliltä tai sitten edes vaikka kolme seosta käyttöön eri radoille ja vaikka pienellä sekoituksella. Ensi vuonna onkin jo 30 vuotta kulunut viimeisestä sekarengastuksenkin vuodesta 1986 niin se olisi kyllä melkoinen kulttiteko tuoda ne takaisin jossakin vaiheessa joskin sekarengastuksella ei vain kyllä aikanaan sen tullessa kielletyksi ollut sille enää mitään käyttöä ja silloin kun sitä oli käytetty niin pitkälti turboautojen ja muutenkin erilaisen aikakauden takia.

Eikä välttämättä kilpailun mielenkiinto alkuvaiheen hienoutta huomioimatta siitä välttämättä paranisi kun rengaskuluma olisi silti vähäisempi yleensä kuin yksityyppiseoksella ajettaessa. Toisaalta välitankkausten ilmeisesti myöskin tullessa takaisin renkaiden merkitys yleensäkin hieman pienenee vaikka onhan niilläkin silti oma paikkansa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse ihmettelen miksi korkeampiprofiilisuuden suhteen ollaan hirttäydytty siihen 18 tuumaan? Olisihan siinä vaikka 15/16 tuumaakin oiva vaihtoehto jos
18 liian extreme.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tämän vuoden viimeinen testisessio kauden aikaisesti ajetaan huomenna ja ylihuomenna Red Bull Ringin radalla. Saa nähdä, että mitä haetaan. Lähinnä tulevaa ajatellen. Vaikka mitään todella erikoisia asioita ei kyllä pitäisi ilmentyä. Saa nähdä, että onko ensi kaudesta eteenpäin taaskaan pitkän väittelyn jälkeen tullutta kauden aikaista testaamista?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämän vuoden viimeinen testisessio kauden aikaisesti ajetaan huomenna ja ylihuomenna Red Bull Ringin radalla. Saa nähdä, että mitä haetaan. Lähinnä tulevaa ajatellen. Vaikka mitään todella erikoisia asioita ei kyllä pitäisi ilmentyä. Saa nähdä, että onko ensi kaudesta eteenpäin taaskaan pitkän väittelyn jälkeen tullutta kauden aikaista testaamista?
Jostain taisin pari päivää sitten lukea, että ei olisi kauden aikaista testausta. Ja oliko vielä niin että kautta edeltäviäkin päiviä vähennetään. On se käsittämätöntä minkälainen mörkö tästä saatu aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jostain taisin pari päivää sitten lukea, että ei olisi kauden aikaista testausta. Ja oliko vielä niin että kautta edeltäviäkin päiviä vähennetään. On se käsittämätöntä minkälainen mörkö tästä saatu aikaan.
Näinpä. Etenkin kun vuosia taisteltiin siitä, että kauden aikainen testaaminenkin saataisiin taas lailliseksi. Ja sitten taas hyvin äkkiä kielletään kuten siltä näyttää.
 
Ylös