Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Höpö Höpö !! Kai olet tietoinen et siel voit munasilleen kulkea vaikka nyt helmikuussakii. Tälläkii hetkellä lämpöä +14 astetta. Eihän niitä formuloita vuorilla ajella
Marraskuu ei ole Sotshissa kaikkein ihanteellisin ajankohta formulakisalle. Päivisin alueella saavutetaan enää vain noin 15 celsiusasteen lämpöhuippuja. Marraskuun kylmyysennätys on -5 pakkasen puolella.-mtv3
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ja ? eihän se ajankohta paras mahdollinen ole mutta näillä mennään. Ei sielä pakkasta tule olemaan, se on varma. Semmonen +20 ei ole mahdottomuus edes jos vaa aurinkopaistelee ja sehän paistaa vaikka Putinin käskystä
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ja ? eihän se ajankohta paras mahdollinen ole mutta näillä mennään. Ei sielä pakkasta tule olemaan, se on varma. Semmonen +20 ei ole mahdottomuus edes jos vaa aurinkopaistelee ja sehän paistaa vaikka Putinin käskystä
Niin no eikö olisi saanut sanoa, että saattaa olla kylmä? Eikö kuulu rengasketjun aiheeseen, vai oliko jokin asia virhe? Vai miksi tartut Aiheeseen ikään kuin itsestään selvyytenä että lämmintä shotsissa on marraskuussa? koska ihan yhtälailla voi olla alle 10c kuin tuo 20, ja sen nyt vaan on formuloille poikkeuksellinesen kylmä lämpötila. Ja tästä ei saa rengas ketjussa mainita??
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
ihmettelen et miks noista renkaista pitää tehdä niin pirun tarkat noiden lämpöjen suhteen, eikö sitä lämpö ikkunaa joilla rengas toimii saada jollain ihmeellä laajemmaksi, ettei renkaat ole niin eri arvoisia eri autoille.
Toisaalta se tuo jännitystä, kun kaikki ei saa renkaita toimimaan kaikilla radoilla. Voi 'huonommallakin' autolla pärjätä, kun saadaan renkaat futaamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Bahrainissa ainakin tällä kertaa ja mikä ettei viimeisissäkin testeissä niin radalla nähdään siis kovia renkaita, keskikovia renkaita ja pehmeitä renkaita. Lisäksi käytetään parin seoksen verran testirenkaita. Testirenkaista toinen on Jerezissä nähty talviajon seos ja toinen on oikeastaan varsinainen Testirengas vielä tässä vaiheessa. Nimitäin erikoiskova keskivahvuinen seos jota testataan kautta 2015 varten. Tuolloin renkaanlämmittimet ovat poistumassa sarjasta. Näitä testirenkaita on yhdessä talviseoksen kanssa pari sarjaa käytettävissä.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Pirellin uusi sadekelin rengas taitaa olla ainakin jonkinlainen askel takaisin kohti oikeita saderenkaita. Q3:n alussa oli aika märkää, mutta autot näyttivät pysyvän hyvin kiinni radassa toisin kuin esim. viime vuonna. Toivottavasti tänä vuonna nähtäisiin taas ihan oikeata sadeajoa vaihteeksi viime vuosien turva-autoiluun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
5 litran ero edellisvuoden saderenkaisiin nähden ei ole paljon, mutta totta kai aina parempi kuin vähäisempi määrä.:eek:

Joka tapauksessa Pirelli on suhteellisen hyvin onnistunut tehtävässään ja ainakin rengaskeskustelu on aivan viime aikoja lukuunottamatta ollut varsin rauhallista. Seokset ovat kovinta huomioimatta tuttuja viime vuoden vastaavista. Nykyinen Superpehmeä on edelliskauden Pehmeä, Pehmeä nykyisin on edelliskauden Keskikova, Keskikova nykyisin on edelliskauden Kova seos ja ainoastaan nykyinen Kova seos on tuntunut olevan taas yhden näyttöajon perusteella liian kova.

Toisaalta taas vaatii kyllä vielä ainakin 1-2 kilpailua tuolla ajamista jotta ihan kaikki jutut voitaisiin arvioida oikein sillä maksimikeston ero Keskikovaan renkaaseen ei ollut mitenkään järkyttävän suuri ja kulumaa löytyi sieltäkin. Ja voisihan renkaat olla reilusti kovempiakin nykyisestään. Lisäksi Kova rengas on ainakin talvitestien Testirenkaisiin verrattuna vielä varsin pehmeä.

Testirenkaina Pirellillä ovat toimineet ainakin ilmeisesti kauden 2015 prototyyppinä helmikuussa testattu keskikova rengas ja mahdollisesti ainakin 1-2 kertaa Pirelli on ensimmäistä kertaa sitten kauden 1991 käyttänyt testeissään pelkästään testejä varten erillisiä Testirenkaita. Joilla ainakin ennen kyettiin jauhamaan jopa useita satoja kierroksia ennen niiden tuhoutumista.

Harmi vain, että viimeisin varma tieto näidenkin käytöstä radalla perustuu lähinnä helmikuun testeihin. Sielläkään siitä ei ollut 100 % varmaa näyttöä niiden käytöstä. Sillä siinä missä ennen Testirengas merkittiin näkyvästi erilaiseksi niin nykyään niin ei välttämättä tarvitsisi tehdä sillä renkaan merkintäpakko ei tiettävästi koske ns. Tuotetestauksen alaisia renkaita eli tässä tapauksessa yksinomaisia Testirenkaita. Varma en siitä pykälästä tosin ole ja sekin perustuu osin Paul Hemberyn omiin mediasekoiluihin ja nyt ei ainakaan kenelläkään kuljetajalla tiettävästi ollut allaan testeissä Testirenkaita.

Tai korjataan sen verran että oikeastaan ensimmäisenä testipäivänä Sauber ja Toro Rosso ajattivat kauden 2015 prototyyppirenkaita ja toisena päivänä Force India ja McLaren ajattivat myös autoissaan prototyyppirenkaita kautta 2015 ajatellen. Hollantilaisten huhujen mukaan Giedo olisi saattanut käyttää näissä testeissä myös Testirenkaita, mutta ilman parempia todisteita asiasta pidän sitä toistaiseksi Espanjan median Jaime Alguersuarin paluupuheitten veroisena eli varsin vääränä tietona.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirelli on onnistunut pitämään varikkopysähdysten keston myös tasaisena eli mahdollisuus 2-3 stoppiin on olemassa vaikka tallit kykenevät hyödyntämään parhaimmillaan näistä renkaista pois jopa yhden pysähdyksen joten keskiarvo alkaa tällä menolla asettua enemmän 1-2 stopin pysähdykseen+sääntöstoppi. Silverstonen kilpailun jälkeen ajetaan seuraavat kauden testit ja silloin siellä ajaa näillä näkymin Ferrarin, Marussian, Lotuksen ja Red Bullin miehet+mahdollisesti Pirellin toivomuksesta pestattavat rengasmiehet/testikuljettajat.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pirelli on onnistunut pitämään varikkopysähdysten keston myös tasaisena eli mahdollisuus 2-3 stoppiin on olemassa vaikka tallit kykenevät hyödyntämään parhaimmillaan näistä renkaista pois jopa yhden pysähdyksen joten keskiarvo alkaa tällä menolla asettua enemmän 1-2 stopin pysähdykseen+sääntöstoppi. Silverstonen kilpailun jälkeen ajetaan seuraavat kauden testit ja silloin siellä ajaa näillä näkymin Ferrarin, Marussian, Lotuksen ja Red Bullin miehet+mahdollisesti Pirellin toivomuksesta pestattavat rengasmiehet/testikuljettajat.
Ei kait Pirelli varikkopysähdysten kestoon vaikuta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli on julkistanut seosvalintansa neljään tulevaan osakilpailuun.

Juhannuksena Itävallassa ja heinäkuun loppupuolella Saksan Hockenheimissa ajetaan kahdella pehmeimmällä renkaalla, kun käytössä ovat pehmeä ja superpehmeä seos.

Britannian Silverstoneen Pirelli tuo sen sijaan kaksi kovinta rengasta eli keskikovan ja kovan. Unkarissa kisataan heinäkuussa pehmeillä ja keskikovilla renkailla.
Unkariin valittu keskikova rengas, hei haloo!! :wall::wall:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Unkariin valittu keskikova rengas, hei haloo!! :wall::wall:
Niin?

Viime vuonna Unkariin oli alunperin valittu medium ja hard, mutta kun renkaan rakennetta muutettiin, seoksia pehmennettiin pykälällä softiin ja mediumiin. Eli ne olivat samat kuin tänä vuonna (jolloin rengaskulutuksen uskotaan olevan viime vuotista kovempaa).

Viime vuonna oli siis vastaavat seokset ja valtaosa porukasta ajoi kolmen stopin taktiikalla. Varsin renkaita kuluttava rata siis.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Aluksi ajattelin ettei isot vanteet sopisi formuloihin, mutta nämähän saattaa olla aika makeet. Huomenna siis tarkoitus kokeilla noita tositoimissa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sopiva bassojytke taustalle niin saa sellaisen "pari rundia kaupungilla" fiiliksen aikaan.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Ovathan nuo 18" vanteet ihan hienon näköiset. Menee ihan arvailuksi, mutta isompien ja tehokkaampien (näin jossain sanottiin?) jarrujen vuoksi elektroniikan pettäessä eivät jarrut anna heti periksi tyyliin Hamilton. Riippuu toki millaisilla toleransseilla nuo tehdään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirellin osalta Belgian kilpailu oli varsin mukiinmenevä rengastaktiikoiltaan ja osantaa nähtiin varsin hyvin. Tällaisia kisoja kuin olisi lisääkin niin Pirellillä voisi olla edessään ainakin todella hyvä loppuaika sarjan virallisena rengastoimittajana. Toisaalta taas Pirellin mahdolliset vaikeudet ovat lajin muiden kohuksi välillä väkisin väännettävien asioiden takia taas mediaprameilun ulkopuolella.

Voisi asiat ehkä olla vielä vähän paremmin, mutta ovat ne melko hyvät myös näin. Sen parantumisen ehtona kuitenkin olisi melko lailla taattu työrauha ja lisäksi myös kahden melko hyvän seoksen kehittäminen sopivasti eri kilpailuihin neljästä vaihtoehdosta kun kerran rengasvalintaa ei voi täysin vapauttaa tai luoda muutoin sarjaan hyödyllistä yleisrengasta.

Ja kun vielä saisi edes 10-15 litraa enemmän vettä poistavat saderenkaat niin sitten alettaisiin olla juuri ja juuri välttävän huippuluokan kilpa-autoilun tasalla myös sadesäällä. Ikävä kyllä muut seikat nämä jutut taitavat estää.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirellin osalta Singaporen kilpailu oli Italian vastaavan tapaan varsin mukiinmenevä rengastaktiikoiltaan ja osantaa nähtiin varsin hyvin. Ja renkaatkin loppuivat jälleen muutamilta kuljettajilta joista näkyvimmin valitettavasti Valtteri Bottakselta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirellin osalta Venäjän kilpailu tulee olemaan melkoista arpapeliä. Tosin uuden radan kirous ja lahja on aina aiemminkin ollut ennakoimattomuus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Muilta osin kauden kolmessa viimeisessä kilpailussa tullaan ajattamaan Pirellin seoksia varsin vaihtelevasti. Interlagosissa aiotaan ajaa näillä näkymin Keskikovalla ja Kovalla seoksella, Austinissa Pehmeällä ja Keskikovalla seoksella ja Abu Dhabissa Superpehmeällä ja Pehmeällä seoksella. Abu Dhabissa nuo seokset kuulostaisivat muuten kovin hyvältä, mutta tämän kauden seokset ovat käytännössä edellisvuoden seoksiin verrattuna aina yhden verran kovempia. Kauden 2014 lähestyessä viimeistä vaihettaan on sanottava, että uuden sukupolven turboaikakaudella autoissa on vähemmän downforcea ja jossain määrin myös vähemmän pitoa kuin vielä viime vuonna. Puhumattakaan sitten edellisistä vuosista.

Toisaalta autoissa on vähemmän kineettistä energiaa ja samalla myös etenkin pehmeät renkaat eivät luistata liikaa mikä on tiettyyn rajaan asti vain hyvä asia sillä Goodyearin renkaissa turboaikakauden lopulla kausina 1986-1988 eräs tyyppivika oli erityisesti C ja D-seoksilla renkaiden tuhoutumisen nopeutuminen yleensä liiallisten turbovoimien aiheuttaman luistattamisen vuoksi. Toisaalta vanhan ajan kirjainrenkaisiin nähden tämän turboaikakauden renkaissa on myös tyyppivikansa. Nykypäivän Pirellin renkaat on oikeastaan saatava toimimaan toimintalämpötilansa mukaisesti jotta edes jotakin pitohyötyä voisi myöhemmin olettaa saatavan. Se taas vuorostaan ei ole helppoa silloin kun auton luontaista downforcea on vähennetty.

Kirjainrenkaiden aikana vaikkapa kaudella 1988 ei tarvinnut juuri odotella pehmeimpien renkaiden lämpöongelmia. Puhumattakaan sitten pito-ongelmista.:cool: Kun muuten on kautta miettinyt niin yllättävän hyvin on kyetty tämän kauden osalta toimimaan renkaiden suhteen. Tosin se vapaa seoskilpailu tai sitten vaikka kolmen eri seoksen käyttö kilpailussa vapaasti takaisi jonkinlaista lisäjännitystä. Toisaalta vapaalla rengasvalinnalla voi olla myös liiankin konservatiiviset seurauksensa. Mahdollisesti taas vapaassa rengasvalinnassa joidenkin tallien autot sopisivat aina paremmin tietylle rengastyypille kuin toiselle mikä ainakin lisäisi jännitystä, mutta saattaisi myös yksipuolistaa alkuhuuman jälkeen yleistä jännittävyystasoa.
 
Ylös