Pirelli, virallinen rengastoimittaja

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ens kaudelle kisoihin sitten 5 varikkostoppia, kiitos. Loppuu nää tylsät kisat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Kun Pirelli nyt sitten näyttäisi jatkavan yksinoikeudella sarjan rengastoimittajana seuraavat 5 kautta vuoteen 2018 asti niin sinällään ihan todella hyvä uutinen. Saadaan ainakin pysyvyyttä ja toivottavasti myös Pirelli pystyy jo siihen mennessä kehittämään edes jossain määrin kaikkia tyydyttävämmät renkaat.

Vielä parempi olisi jos Pirellin annettaisin kehittää enemmänkin kuin vain kahta seosta lajiin. Tai paremmin sanottuna vapauttaa seosten valitsevuus kilpailuihin. Hyvä vaihtoehto olisi myös jonkinlaisen hyödyllisen yleisrengastyypin saaminen lajiin mahdollisen seosvapauden myötä. Toisaalta taas siinäkin on omat huonot puolensa.

Kahdenkin eri seoksen kehitykseen voidaan vaikuttaa paremmin kun tietotaitoa niillä toimimisesta on ja ainakaan ei sitten tule mahdollisia valituksia siitä, että jotkut ajaisivat vain maaliin asti tai melkein maaliin asti vaihtamatta renkaita ja jotkut joutuisivat tekemään useitakin pysähdyksiä pysyäkseen kilpailukykyisinä.

Ei niistä Pirellin tulevistakaan rengastyypeistä ehkä mitään 80-luvun alun Michelinin rengaserikoisuuksia saada, mutta jotenkin paremmalta tuntuisi nähdä kevyen ja kovan renkaan välillä suureltakin vaikuttavia eroja.

Michelinin osalta olisin vain kovasti halunnut nähdä niidenkin paluun lajiin ja ennen kaikkea ajamista leveämmillä renkailla. Erikoisen päätöksen toisaalta teki, että Michelin oli jo suostumassa kaikkiin FIA:n tai Bernien määrittämiin ehtoihin paluun suhteen ja silti ei lopulta tullut lajiin. Kaksi eri valmistajaa olisi ollut ihan mukavaa nähdä, mutta kustannukset taitavat olla rengaskilpailun esteenä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kolme rengasseosta kilpailuun joista kahta on pakko käyttää. Tulisi ainakin erilaisia taktiikoita.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Kolme rengasseosta kilpailuun joista kahta on pakko käyttää. Tulisi ainakin erilaisia taktiikoita.
Jos olisi vaikka softit, mediumit ja hard:it. Kisa olisi 50 kierrosta. Hardeilla voisi ajaa 30 kierrosta, mediumeilla 20 ja softeilla 10. Eiköhän lähdossä otettaisi mediumit ja 20 kierroksen jälkeen hard:it ja kisa loppuun. Eihän olisi mitään järkeä ajaa taktiikalla hard, soft ja medium.
Pointtina se, että eiköhän niistä kolmesta jäisi aina joka tallilla jokin seos käyttämättä, kuten yllä olevassa "kisassa" softit. En tiedä...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolme rengasseosta kilpailuun joista kahta on pakko käyttää. Tulisi ainakin erilaisia taktiikoita.
Ei nykyistä merkittävammässä määrin. Kukaan ei käyttäisi sitä huonoimpaa seosta, koska kestävyydestään huolimatta se olisi liian hidas. Tai vaihtoehtoisesti nopeudestaan huolimatta aivan liian nopeasti kuluva. Toki, jos rengasseoksien eroa lähennettäisiin, mutta sitten neljä seosta ei riittäisi kattamaan eri ratojen ominaisuuksia, ja rengasvalmistajan pitäisi valmistaa nykyistä useampia seoksia.

Eli kaatuisi homman kalleuteen, ja Pirellin olisi muutenkin pakko tuoda radalle iso määrä renkaita, joita ei koskaan käytettäisi (nykyisten saderenkaiden lisäksi siis).
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kisaan pitäisi saada startata millä tahansa renkailla. Sateisten aika-ajojen jälkeen nähdään erilaisia taktiikoita kärjessä. Käytännössä koskaan muulloin ei.
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
85
Siirretty turbokeskustelusta.
Paljonkohan tuossa on ahtopaineet? Entä mites Mersun koneet?
Luin uusimman VM:n aikani kuluksi ja siinä on hyvä artikkeli nuista V6:sta. 3,5 Barin paikkeilla on ahdot ensi vuoden koneissa. Tullaan varmasti näkemään runsaasti konerikkoja, koska tekniikka ja renkaat on kovilla tuon väännön takia.

Autoista tullee perusluonteeltaan melko yliohjaavia eli latikassa mennään. Toivottavasti Pirellin tehtaalla osaisivat laittaa tarpeeksi kumia kulutuspintaan:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Viimeiset turboaikakauden renkaat Pirelliltä eivät olleet ihan parhaita mahdollisia poislukien ihan kovimpia renkaita joita ei vain sitten käytetty. Silloinkin ongelmana oli pehmeiden seosten huonous verrattuna Goodyearin vastaaviin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Toivottavasti Pirellin tehtaalla osaisivat laittaa tarpeeksi kumia kulutuspintaan:D
Vois ton renkaiden arvostelun jättää pikku hiljaa jo pois. Aika väsynyt argumentti Tekivät mitä pyydettiin. Austinin kisassa mentiin yhden stopin taktiikalla ja tuli valituksia että tylsä kisa. Mitä heidän pitää tehdä?
Renkaat kestää, niin tulee valituksia että on tylsää ja jos renkaat ei kestä, niin haukutaan ettei voi ajaa täysillä.
PÄÄTTÄKÄÄ JO LAMPAAT!
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Vois ton renkaiden arvostelun jättää pikku hiljaa jo pois. Aika väsynyt argumentti Tekivät mitä pyydettiin. Austinin kisassa mentiin yhden stopin taktiikalla ja tuli valituksia että tylsä kisa. Mitä heidän pitää tehdä?
Renkaat kestää, niin tulee valituksia että on tylsää ja jos renkaat ei kestä, niin haukutaan ettei voi ajaa täysillä.
PÄÄTTÄKÄÄ JO LAMPAAT!
Kaikki hyvin, kunhan tulevalla kaudella Pirelli ei jälleen muuta sen takia renkaita jos joku Red Bull ei niillä pärjää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Ainakin teoriassa renkaiden luulisi kuluvan ensi kaudella nykyistä enemmän. Downforcea vähemmän, joten auto luisuu mutkissa enemmän, jolloin kuluu kaikki renkaat ja taas kiihdyttäessä on takarenkaat kovilla, vaikkei kirjaimellisesti tyhjää löisikään.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ainakin teoriassa renkaiden luulisi kuluvan ensi kaudella nykyistä enemmän. Downforcea vähemmän, joten auto luisuu mutkissa enemmän, jolloin kuluu kaikki renkaat ja taas kiihdyttäessä on takarenkaat kovilla, vaikkei kirjaimellisesti tyhjää löisikään.
Kovemmat ja kestävämmät seoksethan on pirelli ensi kaudeksi luvannut joten jää kaiketi nähtäväksi
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Kovemmat ja kestävämmät seoksethan on pirelli ensi kaudeksi luvannut joten jää kaiketi nähtäväksi
Toisaalta samaan aikaan sääntöihin ollaan kirjaamassa kahta pakollista stoppia, joten ei ole mitään järkeä tehdä renkaista kovinkaan paljon kestävämpiä ja kovempia, koska silloin ei yksiäkään renkaita pystyttäisi ajamaan läheskään loppuun ja kun renkaat kestävät liian hyvin kisoista tulee tylsiä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Toisaalta samaan aikaan sääntöihin ollaan kirjaamassa kahta pakollista stoppia, joten ei ole mitään järkeä tehdä renkaista kovinkaan paljon kestävämpiä ja kovempia, koska silloin ei yksiäkään renkaita pystyttäisi ajamaan läheskään loppuun ja kun renkaat kestävät liian hyvin kisoista tulee tylsiä.
Voihan tuo olla muuttunut nyt toki. Muistelin vaan mitä lueskelin tuossa kuukausi pari takaperin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ok, Pirelli jatkaa, mutta pakko vielä palata tuohon Micheliniin:
Juttelin yhden Michelinin Ranskan pomon kanssa heidän kilparengasstrategiastaan ja tuli kyllä seväksi se, että F1-nykyisellään ei todellakaan heitä kiinnostanut, niin kuin julkisesti ilmoittivatkin. Jos olisi tullut kilpailua eri valmistajien välillä, olisivat voineet ehkä innostua.
Heitin joku sivu taaksepäin ihan oman veikkauksena, että Michelin olisi halunnut tehdä renkaat, jotka kestää koko viikonlopun, ja ihan tosissani. En kuitenkaan ollut tarpeeksi tosissani. Nimittäin Formula E:ssä renkaiden pitää kestää juuri tuo viikonloppu ja lisäksi ei ole olemassa erikseen sade- ja kuivankelin rekaita. Michelin perustelee tätä sillä, että eihän siviiliautoissakaan vaihdeta sateen sattuessa toisia renkaita alle.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
No eipä tämänkään takia sitten Formula E uhkaa oikeita formuloita.
Liekkö ne on saman tyyllisiä mitä Michelin-tyrkytti talleille Le Manssiin tänä vuonna. Välikelin rengas oli slicksi - ei siis uria ollenkaan :eek!:

Mitenkäs näissä pikku formuloissa menee rengassäädökset?
Autonvaihdon yhteydessä varmaan otetaan samalla uudet renkaat. Ellei sitten kierrätyksen nimissä vaihdeta renkaita autosta toiseen kuskin mukana :D
 
Ylös