Kyllä varmaan ehtisi kunnon renkaat tekemään, mutta huonojen renkaiden tekemiseen voi tulla kiire. Tai paremmin sanottuna sopivasti huonojenEhtiiköhän Michelin tekemään ensi kaudeksi kunnon renkaat?
Micheliniltä sanottiin kuukausi sitten, että paluuta ei suljeta pois, mutta nykyinen rengasasetelma ei kiinnosta. He tahtovat kestävämmät renkaat ja 18 tuuman vanteet nykyisen 13 tuuman sijaan. Pelkäksi F1:n "pelastajaksi" he eivät lähde.Kyllä varmaan ehtisi kunnon renkaat tekemään, mutta huonojen renkaiden tekemiseen voi tulla kiire. Tai paremmin sanottuna sopivasti huonojen
Michelinin pitäisi ottaa huomioon se, että renkaat ovat yksi suurimmista syistä sille, että kisat ovat viime vuosina olleet mielenkiintoisempia kuin mitä ne olivat vielä viime vuosikymmenen puolivälissä ja Michelinin toive kestävämmistä renkaista voisi pahimmillaan johtaa kaikkien F1-fanien kammoksumien trullijunien paluuseen.Micheliniltä sanottiin kuukausi sitten, että paluuta ei suljeta pois, mutta nykyinen rengasasetelma ei kiinnosta. He tahtovat kestävämmät renkaat ja 18 tuuman vanteet nykyisen 13 tuuman sijaan. Pelkäksi F1:n "pelastajaksi" he eivät lähde.
http://www.givemesport.com/354819-michelin-boss-cant-rule-out-f1-return
Siinä mielessä kyllä, että neljä stoppia on heidänkin mielestään liikaa. 2-3 stoppia on tähän asti ollut tavoite, ja jos sitä vähän painotetaan 2 stopin suuntaan, niin ei se kovin paljon asioita muuta. Kunhan ei mennä Bridgestoneaikojen yhteen (sääntöjen velvoittamaan) stoppiin. Menneilläkin pirellikausilla loppukaudesta joillain radoilla yksi on riittänyt, kun tallit ovat oppineet ymmärtämään renkaita, joita ei kuitenkaan pehmennetä kauden aikana. Ehkä pitäisi.Eikös Pirellikin luvannut ensi kaudeksi kestävämmät renkaat, jotta huomio kiinnittyisi sääntöuudistuksiin eikä rengaspeliin.
Kun viimeksi oli rengastaistelu, pelkän renkaan vaikutus auto/kuskiyhdistelmän nopeuteen saattoi olla yli sekunnin kierroksella, mikä oli suurempi kuin autojen tai ajotaitojen yhdistetty ero. Rengastaistelu vie siis pitkälti pointin tallien ja kuskien kilpailulta.Vanhakunnon rengastaistelu pitäisi saada mukaan sarjaan. Oikeastaan olisi hienoa jos jokaisella tallilla olisi oma rengasvalmistaja. Miettikää vaikka, että Ferrari käyttäisi Ferrari merkkisiä renkaita.
Samaa mieltä. Outoa puhetta Micheliniltä tai keltä vaan. Renkaiden ei pidä olla kovin hyviä. Vielä kun saataisiin autotkin huonommaksi eli vaikeammaksi ajaa. Kimikin puhui jotain että haluaisi reilusti lisää tehoa moottoreihin (ja varmaankin vähemmän pitoa ehkä) jotta autot alkaisivat liukumaan yms. joka korostaisi kuljettajan taitoja.Michelinin pitäisi ottaa huomioon se, että renkaat ovat yksi suurimmista syistä sille, että kisat ovat viime vuosina olleet mielenkiintoisempia kuin mitä ne olivat vielä viime vuosikymmenen puolivälissä ja Michelinin toive kestävämmistä renkaista voisi pahimmillaan johtaa kaikkien F1-fanien kammoksumien trullijunien paluuseen.
Minä en ainakaan halua nykyistä kestävämpiä renkaita jos niiden hinta on tylsemmät kisat ja jos Michelin palaa F1-sarjan renkaiden toimittajaksi toivon heidänkin tajuavan, että liian kestävät renkaat tekevät kisoista nykyistä tylsempiä.
Juu, Kimi sanoi enemmän tehoa ja vähemmän aerodynaamista pitoa, jotta autot olisi vaikeampia ajaa ja kuljettajat erottuisi paremmin.Samaa mieltä. Outoa puhetta Micheliniltä tai keltä vaan. Renkaiden ei pidä olla kovin hyviä. Vielä kun saataisiin autotkin huonommaksi eli vaikeammaksi ajaa. Kimikin puhui jotain että haluaisi reilusti lisää tehoa moottoreihin (ja varmaankin vähemmän pitoa ehkä) jotta autot alkaisivat liukumaan yms. joka korostaisi kuljettajan taitoja.
Eli mestaruus olisi Kimin autolla kun autolla.Juu, Kimi sanoi enemmän tehoa ja vähemmän aerodynaamista pitoa, jotta autot olisi vaikeampia ajaa ja kuljettajat erottuisi paremmin.
Tuota taitaa toivoa kaikki huippukuskit, mutta nämä maksukuskit tulisi olemaan syvällä pississä.Eli mestaruus olisi Kimin autolla kun autolla.
Tehot pysyvät suunnilleen samana, joten takarenkaat kokevat samanlaisia voimia. Jos autoon on asennettu vaihdelaatikko ei moottorista tulevalla väännöllä ole merkitystä takarenkaiden kannalta. Melkein mikä tahansa dieselauto tuottaa enemmän vääntöä kuin F1-moottori, ja normaalit katurenkaat riittävät ihan hyvin.
Veikkaan ajamisen vaikeutuvan hiukan, mutta kyse muista asioista kuin moottorista. Koko auto menee uusiksi, niin täydellistä balanssia ei varmaan löydetä ihan heti. Samalta ne silti näyttävät.
When questioned by SPEED.com about Michelin’s chances, Ecclestone said simply that “FOM and Pirelli have a contract.”
Miten olisi seuraavanlainen rengassääntö:Siinä mielessä kyllä, että neljä stoppia on heidänkin mielestään liikaa. 2-3 stoppia on tähän asti ollut tavoite, ja jos sitä vähän painotetaan 2 stopin suuntaan, niin ei se kovin paljon asioita muuta. Kunhan ei mennä Bridgestoneaikojen yhteen (sääntöjen velvoittamaan) stoppiin. Menneilläkin pirellikausilla loppukaudesta joillain radoilla yksi on riittänyt, kun tallit ovat oppineet ymmärtämään renkaita, joita ei kuitenkaan pehmennetä kauden aikana. Ehkä pitäisi.
Plus tietysti siitä totaalihajoamisjupakasta ei haluta uusintaa. Se oli pelkästään huonoa mainosta.
Kunhan rengas kestää ja auto on nopea, nii käypäsee pari kertaa viimeisillä kierroksilla hoitaan muodolliset varikkostopit pois. Trullijunalla sitäpaitsi viitataan enemmänkin ohittamisen vaikeuteen, ei siihen, että käykö se varikolla.Omassa ideassani en näe tietenkään mitään huonoa, mutta onhan tässäkin loistoideassa joku huono puoli oltava. Joku on tietenkin tämän jo keksinyt, eikä tämä olekaan minun ideani :alppu: Ei muuta kuin kaikki mahdolliset kaaos- ja salaliittoteoriat pöydälle: miksi tällainen sääntö ei voisi toimia?
Jees, tämähän se kauhuskenaario on. Toivoa sopii, ettei kehityksen ja kilpailutilanteen ollessa vapaata vaikkapa Michelin kehitä kumiseosta, jonka suorituskyky paranee renkaan kuluessa niin, ettei edes tuoreilla muiden valmistajien renkailla pääse samaan kierrosaikaan. Pitäisin tätä kuitenkin aika epätodennäköisenä.Kunhan rengas kestää ja auto on nopea, nii käypäsee pari kertaa viimeisillä kierroksilla hoitaan muodolliset varikkostopit pois.
Huomattiinhan se hiljattain Espanjassakin, ettei juna kauaa kasassa pysy, jos veturi poistuu radalta... Eli ilman mautonta huumoria: jos säännöissä määrätään, että kisan aikana on käytävä n kertaa varikolla, niin ainakin n kertaa kisassa tarjoutuu mahdollisuus ohittaa Trulli. Nykyformuloissa sitäpaitsi KERS ja DRS ovat tehneet ohittamisesta sen verran helpompaa, että eipä taitaisi Trullikaan enää pystyä keräämään jonoa taakseen. Riippumatta siitä millä renkailla ajetaan.Trullijunalla sitäpaitsi viitataan enemmänkin ohittamisen vaikeuteen, ei siihen, että käykö se varikolla.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/109773A new deal that will commit Pirelli to Formula 1 for the next five years will be signed off imminently, AUTOSPORT has learned.
Ikään kuin tuo olisi kuultu joskus aiemminkin. :alppu:Pirelli is adamant that Red Bull will gain no headstart in its preparations for 2014, despite taking part in a development tyre test at Barcelona next week.