Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ehtiiköhän Michelin tekemään ensi kaudeksi kunnon renkaat?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ehtiiköhän Michelin tekemään ensi kaudeksi kunnon renkaat?
Kyllä varmaan ehtisi kunnon renkaat tekemään, mutta huonojen renkaiden tekemiseen voi tulla kiire. Tai paremmin sanottuna sopivasti huonojen :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä varmaan ehtisi kunnon renkaat tekemään, mutta huonojen renkaiden tekemiseen voi tulla kiire. Tai paremmin sanottuna sopivasti huonojen :)
Micheliniltä sanottiin kuukausi sitten, että paluuta ei suljeta pois, mutta nykyinen rengasasetelma ei kiinnosta. He tahtovat kestävämmät renkaat ja 18 tuuman vanteet nykyisen 13 tuuman sijaan. Pelkäksi F1:n "pelastajaksi" he eivät lähde.
http://www.givemesport.com/354819-michelin-boss-cant-rule-out-f1-return
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Micheliniltä sanottiin kuukausi sitten, että paluuta ei suljeta pois, mutta nykyinen rengasasetelma ei kiinnosta. He tahtovat kestävämmät renkaat ja 18 tuuman vanteet nykyisen 13 tuuman sijaan. Pelkäksi F1:n "pelastajaksi" he eivät lähde.
http://www.givemesport.com/354819-michelin-boss-cant-rule-out-f1-return
Michelinin pitäisi ottaa huomioon se, että renkaat ovat yksi suurimmista syistä sille, että kisat ovat viime vuosina olleet mielenkiintoisempia kuin mitä ne olivat vielä viime vuosikymmenen puolivälissä ja Michelinin toive kestävämmistä renkaista voisi pahimmillaan johtaa kaikkien F1-fanien kammoksumien trullijunien paluuseen.

Minä en ainakaan halua nykyistä kestävämpiä renkaita jos niiden hinta on tylsemmät kisat ja jos Michelin palaa F1-sarjan renkaiden toimittajaksi toivon heidänkin tajuavan, että liian kestävät renkaat tekevät kisoista nykyistä tylsempiä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Eikös Pirellikin luvannut ensi kaudeksi kestävämmät renkaat, jotta huomio kiinnittyisi sääntöuudistuksiin eikä rengaspeliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Pirellikin luvannut ensi kaudeksi kestävämmät renkaat, jotta huomio kiinnittyisi sääntöuudistuksiin eikä rengaspeliin.
Siinä mielessä kyllä, että neljä stoppia on heidänkin mielestään liikaa. 2-3 stoppia on tähän asti ollut tavoite, ja jos sitä vähän painotetaan 2 stopin suuntaan, niin ei se kovin paljon asioita muuta. Kunhan ei mennä Bridgestoneaikojen yhteen (sääntöjen velvoittamaan) stoppiin. Menneilläkin pirellikausilla loppukaudesta joillain radoilla yksi on riittänyt, kun tallit ovat oppineet ymmärtämään renkaita, joita ei kuitenkaan pehmennetä kauden aikana. Ehkä pitäisi.

Plus tietysti siitä totaalihajoamisjupakasta ei haluta uusintaa. Se oli pelkästään huonoa mainosta.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Vanhakunnon rengastaistelu pitäisi saada mukaan sarjaan. Oikeastaan olisi hienoa jos jokaisella tallilla olisi oma rengasvalmistaja. Miettikää vaikka, että Ferrari käyttäisi Ferrari merkkisiä renkaita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vanhakunnon rengastaistelu pitäisi saada mukaan sarjaan. Oikeastaan olisi hienoa jos jokaisella tallilla olisi oma rengasvalmistaja. Miettikää vaikka, että Ferrari käyttäisi Ferrari merkkisiä renkaita.
Kun viimeksi oli rengastaistelu, pelkän renkaan vaikutus auto/kuskiyhdistelmän nopeuteen saattoi olla yli sekunnin kierroksella, mikä oli suurempi kuin autojen tai ajotaitojen yhdistetty ero. Rengastaistelu vie siis pitkälti pointin tallien ja kuskien kilpailulta.

Jokaiselle oma rengastoimittaja on niin utopiaa, ettei se oikein ole edes unelmoinnin arvoista. Laji kun kuitenkin toimii reaalimaailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Michelinin pitäisi ottaa huomioon se, että renkaat ovat yksi suurimmista syistä sille, että kisat ovat viime vuosina olleet mielenkiintoisempia kuin mitä ne olivat vielä viime vuosikymmenen puolivälissä ja Michelinin toive kestävämmistä renkaista voisi pahimmillaan johtaa kaikkien F1-fanien kammoksumien trullijunien paluuseen.

Minä en ainakaan halua nykyistä kestävämpiä renkaita jos niiden hinta on tylsemmät kisat ja jos Michelin palaa F1-sarjan renkaiden toimittajaksi toivon heidänkin tajuavan, että liian kestävät renkaat tekevät kisoista nykyistä tylsempiä.
Samaa mieltä. Outoa puhetta Micheliniltä tai keltä vaan. Renkaiden ei pidä olla kovin hyviä. Vielä kun saataisiin autotkin huonommaksi eli vaikeammaksi ajaa. Kimikin puhui jotain että haluaisi reilusti lisää tehoa moottoreihin (ja varmaankin vähemmän pitoa ehkä) jotta autot alkaisivat liukumaan yms. joka korostaisi kuljettajan taitoja.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Samaa mieltä. Outoa puhetta Micheliniltä tai keltä vaan. Renkaiden ei pidä olla kovin hyviä. Vielä kun saataisiin autotkin huonommaksi eli vaikeammaksi ajaa. Kimikin puhui jotain että haluaisi reilusti lisää tehoa moottoreihin (ja varmaankin vähemmän pitoa ehkä) jotta autot alkaisivat liukumaan yms. joka korostaisi kuljettajan taitoja.
Juu, Kimi sanoi enemmän tehoa ja vähemmän aerodynaamista pitoa, jotta autot olisi vaikeampia ajaa ja kuljettajat erottuisi paremmin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ensvuonnahan pitäisi väännön kasvaa huimasti? Tuskinpa tämäkään näkyy mutkista lähdettäessä. Vääntöä/tehoa ku voi käyttää vain sen verran mitä renkaat pitää, nii ei kaikkea tehoa tarvi ekoilla vaihteilla (lue: nilkka suoraksi vain)?

Onhan tuo teho/paino suhde nyttenki jo todella suuri, että tokkopa ~40% lisätehoa (Räikkösen mainitsema 300 heppaa muistaakseni) hirveämmin vaikeuttais ajoa? Olishan tuo toki huomattava tehonlisäys, mut insinöörit hoitais. Poislukien jämätallit.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Tehot pysyvät suunnilleen samana, joten takarenkaat kokevat samanlaisia voimia. Jos autoon on asennettu vaihdelaatikko ei moottorista tulevalla väännöllä ole merkitystä takarenkaiden kannalta. Melkein mikä tahansa dieselauto tuottaa enemmän vääntöä kuin F1-moottori, ja normaalit katurenkaat riittävät ihan hyvin.

Veikkaan ajamisen vaikeutuvan hiukan, mutta kyse muista asioista kuin moottorista. Koko auto menee uusiksi, niin täydellistä balanssia ei varmaan löydetä ihan heti. Samalta ne silti näyttävät.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tehot pysyvät suunnilleen samana, joten takarenkaat kokevat samanlaisia voimia. Jos autoon on asennettu vaihdelaatikko ei moottorista tulevalla väännöllä ole merkitystä takarenkaiden kannalta. Melkein mikä tahansa dieselauto tuottaa enemmän vääntöä kuin F1-moottori, ja normaalit katurenkaat riittävät ihan hyvin.

Veikkaan ajamisen vaikeutuvan hiukan, mutta kyse muista asioista kuin moottorista. Koko auto menee uusiksi, niin täydellistä balanssia ei varmaan löydetä ihan heti. Samalta ne silti näyttävät.

:thumbup:

:wall:
 

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
Siinä mielessä kyllä, että neljä stoppia on heidänkin mielestään liikaa. 2-3 stoppia on tähän asti ollut tavoite, ja jos sitä vähän painotetaan 2 stopin suuntaan, niin ei se kovin paljon asioita muuta. Kunhan ei mennä Bridgestoneaikojen yhteen (sääntöjen velvoittamaan) stoppiin. Menneilläkin pirellikausilla loppukaudesta joillain radoilla yksi on riittänyt, kun tallit ovat oppineet ymmärtämään renkaita, joita ei kuitenkaan pehmennetä kauden aikana. Ehkä pitäisi.

Plus tietysti siitä totaalihajoamisjupakasta ei haluta uusintaa. Se oli pelkästään huonoa mainosta.
Miten olisi seuraavanlainen rengassääntö:

Kolme rengasvalmistajaa, jotka kukin tekevät joka kisaan yhden parhaaksi katsomansa rengasseoksen ja toimittavat sen kaikille talleille. Joka autossa on kisassa käytettävä kaikkien kolmen valmistajan renkaita vähintään yhden stintin verran (vähintään 2 varikkostoppia). Top 10:n osalta aika-ajosääntö pysyisi ennallaan: nopeimmalla kierroksella autossa olleella renkaalla pitää lähteä myös kisaan.

Tällainen sääntö turvaisi varikkostoppien määrän (estäisi Trullijunia). Rengasvalmistajien vapaa kilpailu saattaisi lisätä rengasvalmistajien mielenkiintoa F-ykkösiä kohtaan, kun tavoitteena on tehdä hyviä renkaita. Lisäpähkinänä voisi rengasvalmistajia palkita aika-ajomenestyksestä, mikä toivottavasti ohjaisi rengaskehitystä suosimaan nopeita seoksia, eikä niinkään ikuisesti kestäviä renkaita.

Omassa ideassani en näe tietenkään mitään huonoa, mutta onhan tässäkin loistoideassa joku huono puoli oltava. Joku on tietenkin tämän jo keksinyt, eikä tämä olekaan minun ideani :alppu: Ei muuta kuin kaikki mahdolliset kaaos- ja salaliittoteoriat pöydälle: miksi tällainen sääntö ei voisi toimia?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Omassa ideassani en näe tietenkään mitään huonoa, mutta onhan tässäkin loistoideassa joku huono puoli oltava. Joku on tietenkin tämän jo keksinyt, eikä tämä olekaan minun ideani :alppu: Ei muuta kuin kaikki mahdolliset kaaos- ja salaliittoteoriat pöydälle: miksi tällainen sääntö ei voisi toimia?
Kunhan rengas kestää ja auto on nopea, nii käypäsee pari kertaa viimeisillä kierroksilla hoitaan muodolliset varikkostopit pois. Trullijunalla sitäpaitsi viitataan enemmänkin ohittamisen vaikeuteen, ei siihen, että käykö se varikolla.
 
Viimeksi muokattu:

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
Kunhan rengas kestää ja auto on nopea, nii käypäsee pari kertaa viimeisillä kierroksilla hoitaan muodolliset varikkostopit pois.
Jees, tämähän se kauhuskenaario on. Toivoa sopii, ettei kehityksen ja kilpailutilanteen ollessa vapaata vaikkapa Michelin kehitä kumiseosta, jonka suorituskyky paranee renkaan kuluessa niin, ettei edes tuoreilla muiden valmistajien renkailla pääse samaan kierrosaikaan. Pitäisin tätä kuitenkin aika epätodennäköisenä.

Voi toki olla, että joissain autoissa joillain radoilla yksi rengas toimii selvästi muita vaihtoehtoja paremmin, jolloin sillä vaan ajetaan pidempi siivu. Mutta tuskin niitä kahta muuta seosta pelkästään yhden muodollisen kierroksen verran käytettäisiin, jos niissä on vähänkään enemmän vauhtia kuin toisenmerkkisissä loppuunkuluneessa renkaassa. Mielestäni vapaa kehitys ja kilpailu rengasvalmistajien kesken vähentäisi riskiä siitä, että yksi valmistaja toisi kisoihin dominoivan renkaan.


O.T.
Trullijunalla sitäpaitsi viitataan enemmänkin ohittamisen vaikeuteen, ei siihen, että käykö se varikolla.
Huomattiinhan se hiljattain Espanjassakin, ettei juna kauaa kasassa pysy, jos veturi poistuu radalta... Eli ilman mautonta huumoria: jos säännöissä määrätään, että kisan aikana on käytävä n kertaa varikolla, niin ainakin n kertaa kisassa tarjoutuu mahdollisuus ohittaa Trulli. Nykyformuloissa sitäpaitsi KERS ja DRS ovat tehneet ohittamisesta sen verran helpompaa, että eipä taitaisi Trullikaan enää pystyä keräämään jonoa taakseen. Riippumatta siitä millä renkailla ajetaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ylös