Tuostakin keskusteltiin, siis nimenomaan seoksesta. Ei saatu rengasta näytille.Liekkö ne on saman tyyllisiä mitä Michelin-tyrkytti talleille Le Manssiin tänä vuonna. Välikelin rengas oli slicksi - ei siis uria ollenkaan
Hyvä kysymys.Autonvaihdon yhteydessä varmaan otetaan samalla uudet renkaat. Ellei sitten kierrätyksen nimissä vaihdeta renkaita autosta toiseen kuskin mukana
Joku voisi käydä kertomassa Michelinille sen, että siviiliautoilla ei ajeta läheskään yhtä kovaa kuin kilpa-autoilla ja siksi se mikä sopii siviiliautoihin ei sovi kilpa-autoihin.Ok, Pirelli jatkaa, mutta pakko vielä palata tuohon Micheliniin:
Juttelin yhden Michelinin Ranskan pomon kanssa heidän kilparengasstrategiastaan ja tuli kyllä seväksi se, että F1-nykyisellään ei todellakaan heitä kiinnostanut, niin kuin julkisesti ilmoittivatkin. Jos olisi tullut kilpailua eri valmistajien välillä, olisivat voineet ehkä innostua.
Heitin joku sivu taaksepäin ihan oman veikkauksena, että Michelin olisi halunnut tehdä renkaat, jotka kestää koko viikonlopun, ja ihan tosissani. En kuitenkaan ollut tarpeeksi tosissani. Nimittäin Formula E:ssä renkaiden pitää kestää juuri tuo viikonloppu ja lisäksi ei ole olemassa erikseen sade- ja kuivankelin rekaita. Michelin perustelee tätä sillä, että eihän siviiliautoissakaan vaihdeta sateen sattuessa toisia renkaita alle.
Eiköhän Michelin aika hyvin tiedä kilpa-auton ja siviiliauton eron :ahem: Siksihän ne on erittäin aktiivisia LeMans:ssa, koska siellä kehitettyä tekniikkaa voidaan soveltaa ainakin ns sport-katurenkaisiin.Joku voisi käydä kertomassa Michelinille sen, että siviiliautoilla ei ajeta läheskään yhtä kovaa kuin kilpa-autoilla ja siksi se mikä sopii siviiliautoihin ei sovi kilpa-autoihin.
Formula E:ssä on kuviorenkaat.Ja jos Michelin ei tee renkaista uritettuja niillä ei mitenkään pysty ajamaan sateella, koska slicksit eivät pidä lainkaan märällä radalla ja siitä seuraava luistelukilpailu ei todellakaan ole hyvää mainosta Michelinille.
Epäilen kyllä vahvasti, että nyt tulee niitä yhden stopin kisoja näillä kumeilla.Tällä kaudella Pirellin renkaita on jonkin verran muutettu kovempaan suuntaan kuin viime kaudella. Kevlaria on lisätty renkaiden sidoskohtiin enemmän ja yleispainoltaan takarenkaat painavat 250 grammaa enemmän kuin viime kaudella ja eturenkaat 200 grammaa enemmän kuin viime kaudella. Turboaikakauden tuomiin haasteisiin Pirelli on reagoinut vahvistamalla jokaista seoslaatua viime kautta hieman kovemmaksi mikä voi olla hyvä tai huono juttu. Sen näkee myöhemmin.
Yksi erittäin pieni, mutta samalla hyvä asia on myös saderenkaan vedenpoiston parantuminen marginaalisesti viime kauteen nähden. Nyt vettä pitäisi poistua 65 litraa aikaisemman 60 litran sijaan. Edelliset Pirellin huonon aikakauden saderenkaat poistivat vettä 75-80 litraa 1980-luvun puolivälissä.... No parempi, että sekin parani edes hieman entiseen verrattuna.
Välikelin renkaat ovat sen sijaan ainoat ennallaan tai melkein ennallaan pysyvät renkaat. Sadekelin renkaan kulutuspintaa ja jäähdytystä on nyt myös hieman parannettu silmälläpitäen kuivuvaa keliä tai äärettömän pikaisen vesisateen uhkaa. Toisaalta en kyllä juuri itse usko kulutuspinnan uusimisen hyödyttävän paljoakaan nopeasti muuttuvassa vesisateessa silloin kun vedenpoisto on edelleen vaatimattomalla tasolla.
Lisäksi talvitesteissä kokeillaan vielä ennen lopullisia muutoksia myös testirenkaita joihin kuuluvat kylmän olon renkaat joita on kehitetty vain pelkästään näitä testejä varten. Testikaudella talleilla on yhteensä 135 sarjaa renkaita käytössä+testirenkaat. Näistä 25 sarjaa käytetään Jerezissä ja loput 60 sarjaa yhteensä oleviin Bahrainin testeihin. Loput sarjat ajetaan ilmeisesti kauden aikana tehtävillä kahden päivän testipäivinä.
Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.Epäilen kyllä vahvasti, että nyt tulee niitä yhden stopin kisoja näillä kumeilla.
Moottorin osalta näin varmasti onkin, että sen luonne on muuttunut renkaita kuluttavammaksi. Toisaalta se on taas asia joita kuskit ja tallit hyvin nopesti oppivat säätelemään, etenkin kuskit oppivat vaihtamaan niin ettei perä lähde vaihdossa luistamaan jos nyt on yhtään perstuntumaa kuskilla.Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.
Nämä tekijät huomioiden en millään jaksa uskoa, että renkaita paljon kuluttavilla radoilla kuten esimerkiksi Barcelonassa selvitään kisasta yhdellä stopilla ja muutenkin Pirelli voi vielä tehdä muutoksia renkaisiin jos testit näyttävät siihen olevan tarvetta.
Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.
Nämä tekijät huomioiden en millään jaksa uskoa, että renkaita paljon kuluttavilla radoilla kuten esimerkiksi Barcelonassa selvitään kisasta yhdellä stopilla ja muutenkin Pirelli voi vielä tehdä muutoksia renkaisiin jos testit näyttävät siihen olevan tarvetta.
Hitto en ottanu ollenkaa tuota huomioon, eli jos vaihteen vaihtoja jää pois, renkaat kuluvat yhä vähemmän. Yhen stopin kisoja tulossa :nope:Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .
Tämä on myös suoraa seurausta siitä, että välitykset eivät ole ratakohtaisia kuten ennen. Se ykkönen on jotain Monacon Loewsia varten, eikä sitä juuri muualla tarvita (paitsi ehkä starteissa).Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .
Tässä ollaan jäljillä tähän niin mystiseen väännön käsitteeseen. Sen verran nyt hienosäädän että vääntö ei ole suoraan verranollinen moottorin tehoon, eikä siihen ole mitään standardi kerrointa joilla nämä ovat riippuvaisia toisiinsa. Teho voi kasvaa vaikka vääntö laskisi, ja näin se meneekin 99% polttomoottoreista siinä vääntökäyrän lasku kohdan jälkeen, koska jos vääntö lakskee prosenteissa hitaammin kuin kierrosluku kasvaa moottorin teho edelleen.Moottorin vääntö ja teho ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, jollain standardikertoimella, koko kierroslukualueella, mutta koska vääntö muuttuu kierrosten mukaan, teho muuttuu myös. Mutta yleensä kilpamoottorit antavat suurimman tehon lähes suurimmilla kierroksilla, vaikka suurin vääntö saattaa esiintyä jo hieman matalammilla kierroksilla.
Moderneilla "siviiliautoilla" ilmeisesti pyritään tekemään huippuvääntöä jo huomattavan matalilla kierroksilla, jolloin teho pysyisi tasaisempana laajemmalla kierroslukualueella ja tehostaisi ja mukavoittaisi ajamista. Tosin matalat kierrokset ja korkea vääntö vaatii vaihteistolta lujuutta.
"Säännöissä" näiden uusien moottorien polttoainevirtaus saavuttaa suurimman sallitun, muistaakseni 100kg/h muistaakseni 10 000RPM:n kohdalla ja ei saa nousta siitä kierrosten vielä kasvaessa, joten todennäköisesti väääntö on myös suurimmillaan 10 000 kohdalla ja alkaa siitä kierrosten noustessa laskea. Eli huipputeho saattaa olla suunnilleen sama koko 10 000...12 500 alueella, joka tekisi moottorista miellyttävämmnän ajaa, koska kovin suurta "tehopiikkiä" ei ole. Eli rendas ei niin herkästi sudi näillä uusilla moottoreilla.
Ja olisi luonnollista, että jos polttoainetta käytetään saman verran tietyllä em kierroslukualueella, tulisi tehoakin suunnilleen saman verran. Tietenkin hyötysuhde saattaa olla hieman erisuuri em. kierroslukualueella ja eihän moottorista aina oteta ulos täyttä, kyseisen kierrosluvun vääntöä/tehoa.
Kyllä juurinäin:thumbup:Aivan kiitos! Tuli virhe käsitteissä, eli vääntö ja kierrosluku ovat suoraan suhteessa tehoon:
P = M × R × π / 30 rad/s
Jossa M vääntö Nm:ä ja R kierrosluku niin kaava tulostaa P= kilowatteja.
Esim: 400Nm ja 2000r/min on yhtä tehokas kuin 200Nm ja 4000r/min.
Kuskin ei "tavallaan" tarvitse välittää moottorin kierroksista, koska sen tehtävän tekee vaihdelaatikko.
Ja tuntuu loogisemmalta, että kun teho on tasaisempi, laajemmalla kierroslukualueella, on renkaiden sutimista helpompi hallita.
Oota nyt kun päästää lämpimille keleille ja otetaan sitä vääntöä ja tehoa irti koneesta niin alkaa rupuligummi taas pehmenemään.:ahem:http://www.suomif1.com/2014/02/sauber-kuski-renkaiden-lampotila-entista-suurempi-haaste/
alkaa tippua vähän sen sortin kommentteja, että käy viellä niinkuin pelkäsin ja pirelli tekee liian kovat renkaat näille uusille autoille.
juuh ennenaikaista. Siellä muuten ens kaudella yks aika ääriolosuhteiden kisa kun Shotsi on kalenterissa marraskuulle, nasta gummia alle vaanOota nyt kun päästää lämpimille keleille ja otetaan sitä vääntöä ja tehoa irti koneesta niin alkaa rupuligummi taas pehmenemään.:ahem:
Höpö Höpö !! Kai olet tietoinen et siel voit munasilleen kulkea vaikka nyt helmikuussakii. Tälläkii hetkellä lämpöä +14 astetta. Eihän niitä formuloita vuorilla ajellajuuh ennenaikaista. Siellä muuten ens kaudella yks aika ääriolosuhteiden kisa kun Shotsi on kalenterissa marraskuulle, nasta gummia alle vaan