Pirelli, virallinen rengastoimittaja

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Kyllä tuo yhdet renkaat/viikonloppu sopii tuohon E-formula konseptiin, mutta en nyt ihan f1:iin lähtisi tuota soveltamaan. Ainut mitä kaipaisi, niin toinen valmistaja Pirellin rinnalle.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Liekkö ne on saman tyyllisiä mitä Michelin-tyrkytti talleille Le Manssiin tänä vuonna. Välikelin rengas oli slicksi - ei siis uria ollenkaan
Tuostakin keskusteltiin, siis nimenomaan seoksesta. Ei saatu rengasta näytille.

Autonvaihdon yhteydessä varmaan otetaan samalla uudet renkaat. Ellei sitten kierrätyksen nimissä vaihdeta renkaita autosta toiseen kuskin mukana
Hyvä kysymys.
Kaiken pointti joka tapauksessa se, että Michelin haluaa kehittää tekniikkaa, josta on hyötyä siviililiikenteeseen. Pari kierrosta kestävillä sclikseillä ei paljon ole yhteistä perusautoiluun.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Ok, Pirelli jatkaa, mutta pakko vielä palata tuohon Micheliniin:
Juttelin yhden Michelinin Ranskan pomon kanssa heidän kilparengasstrategiastaan ja tuli kyllä seväksi se, että F1-nykyisellään ei todellakaan heitä kiinnostanut, niin kuin julkisesti ilmoittivatkin. Jos olisi tullut kilpailua eri valmistajien välillä, olisivat voineet ehkä innostua.
Heitin joku sivu taaksepäin ihan oman veikkauksena, että Michelin olisi halunnut tehdä renkaat, jotka kestää koko viikonlopun, ja ihan tosissani. En kuitenkaan ollut tarpeeksi tosissani. Nimittäin Formula E:ssä renkaiden pitää kestää juuri tuo viikonloppu ja lisäksi ei ole olemassa erikseen sade- ja kuivankelin rekaita. Michelin perustelee tätä sillä, että eihän siviiliautoissakaan vaihdeta sateen sattuessa toisia renkaita alle.
Joku voisi käydä kertomassa Michelinille sen, että siviiliautoilla ei ajeta läheskään yhtä kovaa kuin kilpa-autoilla ja siksi se mikä sopii siviiliautoihin ei sovi kilpa-autoihin.

Ja jos Michelin ei tee renkaista uritettuja niillä ei mitenkään pysty ajamaan sateella, koska slicksit eivät pidä lainkaan märällä radalla ja siitä seuraava luistelukilpailu ei todellakaan ole hyvää mainosta Michelinille.

Michelinin perustelu ontuu siinä suhteessa, että jos sade on lunta tai alijäähtynyttä vettä siviiliautoissa vaihdetaan renkaat jollei talvirenkaat satu olemaan valmiiksi alla, koska kesärenkailla ei pysty ajamaan lumisella ja jäisellä tiellä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1382
Joku voisi käydä kertomassa Michelinille sen, että siviiliautoilla ei ajeta läheskään yhtä kovaa kuin kilpa-autoilla ja siksi se mikä sopii siviiliautoihin ei sovi kilpa-autoihin.
Eiköhän Michelin aika hyvin tiedä kilpa-auton ja siviiliauton eron :ahem: Siksihän ne on erittäin aktiivisia LeMans:ssa, koska siellä kehitettyä tekniikkaa voidaan soveltaa ainakin ns sport-katurenkaisiin.
Pito- ja kestohan ovat tavallaan toistensa vastakohtia, mutta juuri siksi niiden insinöörit nauttii tuosta haasteesta: tehdä kestävä ja pitävä rengas.

Ja jos Michelin ei tee renkaista uritettuja niillä ei mitenkään pysty ajamaan sateella, koska slicksit eivät pidä lainkaan märällä radalla ja siitä seuraava luistelukilpailu ei todellakaan ole hyvää mainosta Michelinille.
Formula E:ssä on kuviorenkaat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tällä kaudella Pirellin renkaita on jonkin verran muutettu kovempaan suuntaan kuin viime kaudella. Kevlaria on lisätty renkaiden sidoskohtiin enemmän ja yleispainoltaan takarenkaat painavat 250 grammaa enemmän kuin viime kaudella ja eturenkaat 200 grammaa enemmän kuin viime kaudella. Turboaikakauden tuomiin haasteisiin Pirelli on reagoinut vahvistamalla jokaista seoslaatua viime kautta hieman kovemmaksi mikä voi olla hyvä tai huono juttu. Sen näkee myöhemmin.

Yksi erittäin pieni, mutta samalla hyvä asia on myös saderenkaan vedenpoiston parantuminen marginaalisesti viime kauteen nähden. Nyt vettä pitäisi poistua 65 litraa aikaisemman 60 litran sijaan. Edelliset Pirellin huonon aikakauden saderenkaat poistivat vettä 75-80 litraa 1980-luvun puolivälissä...:rolleyes:. No parempi, että sekin parani edes hieman entiseen verrattuna.

Välikelin renkaat ovat sen sijaan ainoat ennallaan tai melkein ennallaan pysyvät renkaat. Sadekelin renkaan kulutuspintaa ja jäähdytystä on nyt myös hieman parannettu silmälläpitäen kuivuvaa keliä tai äärettömän pikaisen vesisateen uhkaa. Toisaalta en kyllä juuri itse usko kulutuspinnan uusimisen hyödyttävän paljoakaan nopeasti muuttuvassa vesisateessa silloin kun vedenpoisto on edelleen vaatimattomalla tasolla.

Lisäksi talvitesteissä kokeillaan vielä ennen lopullisia muutoksia myös testirenkaita joihin kuuluvat kylmän olon renkaat joita on kehitetty vain pelkästään näitä testejä varten. Testikaudella talleilla on yhteensä 135 sarjaa renkaita käytössä+testirenkaat. Näistä 25 sarjaa käytetään Jerezissä ja loput 60 sarjaa yhteensä oleviin Bahrainin testeihin. Loput sarjat ajetaan ilmeisesti kauden aikana tehtävillä kahden päivän testipäivinä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tällä kaudella Pirellin renkaita on jonkin verran muutettu kovempaan suuntaan kuin viime kaudella. Kevlaria on lisätty renkaiden sidoskohtiin enemmän ja yleispainoltaan takarenkaat painavat 250 grammaa enemmän kuin viime kaudella ja eturenkaat 200 grammaa enemmän kuin viime kaudella. Turboaikakauden tuomiin haasteisiin Pirelli on reagoinut vahvistamalla jokaista seoslaatua viime kautta hieman kovemmaksi mikä voi olla hyvä tai huono juttu. Sen näkee myöhemmin.

Yksi erittäin pieni, mutta samalla hyvä asia on myös saderenkaan vedenpoiston parantuminen marginaalisesti viime kauteen nähden. Nyt vettä pitäisi poistua 65 litraa aikaisemman 60 litran sijaan. Edelliset Pirellin huonon aikakauden saderenkaat poistivat vettä 75-80 litraa 1980-luvun puolivälissä...:rolleyes:. No parempi, että sekin parani edes hieman entiseen verrattuna.

Välikelin renkaat ovat sen sijaan ainoat ennallaan tai melkein ennallaan pysyvät renkaat. Sadekelin renkaan kulutuspintaa ja jäähdytystä on nyt myös hieman parannettu silmälläpitäen kuivuvaa keliä tai äärettömän pikaisen vesisateen uhkaa. Toisaalta en kyllä juuri itse usko kulutuspinnan uusimisen hyödyttävän paljoakaan nopeasti muuttuvassa vesisateessa silloin kun vedenpoisto on edelleen vaatimattomalla tasolla.

Lisäksi talvitesteissä kokeillaan vielä ennen lopullisia muutoksia myös testirenkaita joihin kuuluvat kylmän olon renkaat joita on kehitetty vain pelkästään näitä testejä varten. Testikaudella talleilla on yhteensä 135 sarjaa renkaita käytössä+testirenkaat. Näistä 25 sarjaa käytetään Jerezissä ja loput 60 sarjaa yhteensä oleviin Bahrainin testeihin. Loput sarjat ajetaan ilmeisesti kauden aikana tehtävillä kahden päivän testipäivinä.
Epäilen kyllä vahvasti, että nyt tulee niitä yhden stopin kisoja näillä kumeilla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Epäilen kyllä vahvasti, että nyt tulee niitä yhden stopin kisoja näillä kumeilla.
Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.

Nämä tekijät huomioiden en millään jaksa uskoa, että renkaita paljon kuluttavilla radoilla kuten esimerkiksi Barcelonassa selvitään kisasta yhdellä stopilla ja muutenkin Pirelli voi vielä tehdä muutoksia renkaisiin jos testit näyttävät siihen olevan tarvetta.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Pirellillä ollaan varmasti tyytyväisiä, kun vaihteeksi suuri huomio on kiinnittynyt jonnekin muualle kuin renkaiden kestävyyteen. Pitkästä aikaa autojen epäluotettavuus on renkaiden loppumista todennäköisempi syy kisan pieleen menemiselle.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.

Nämä tekijät huomioiden en millään jaksa uskoa, että renkaita paljon kuluttavilla radoilla kuten esimerkiksi Barcelonassa selvitään kisasta yhdellä stopilla ja muutenkin Pirelli voi vielä tehdä muutoksia renkaisiin jos testit näyttävät siihen olevan tarvetta.
Moottorin osalta näin varmasti onkin, että sen luonne on muuttunut renkaita kuluttavammaksi. Toisaalta se on taas asia joita kuskit ja tallit hyvin nopesti oppivat säätelemään, etenkin kuskit oppivat vaihtamaan niin ettei perä lähde vaihdossa luistamaan jos nyt on yhtään perstuntumaa kuskilla.

Pidon osalta kuitenkin olen eri mieltä, viimekaudellakin oli niin että auto jossa oli eniten pitoa red Bull, se kulutti myös rengasta ja hyötyi eniten rengas muutoksesta kovempaan suntaan. Energia määrä joka tällä kaudella renkaasta asfalttiin välittyy tulee kuitenkin olemaan huomattavasti pienempi, siksi en jaksa uskoa että nämä uudet autot olisitvat ainakaan renkaita kuluttavampaan suuntaan muuttuneet. Mitä nopeampi kierros sitä enemmän rengas on tehnyt työtä, ja kun kierrosajat nyt laskevat vaikeaa on uskoa että renkaat kuluisivat enemmän.

Paha tämä ainakin on Kimin kannalta, joka aina on pärjännyt parmmin pehmeämmillä seoksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6755
Sijainti
Täällähä mä
Toisaalta vääntöä on tuplasti enemmän kuin viime kaudella ja pitoa vähemmän kuin viime kaudella, mikä lisää renkaiden kulutusta viime kauteen nähden ja siksi renkaat tuskin kestävät yhtään sen kauemmin kuin viime kaudella.

Nämä tekijät huomioiden en millään jaksa uskoa, että renkaita paljon kuluttavilla radoilla kuten esimerkiksi Barcelonassa selvitään kisasta yhdellä stopilla ja muutenkin Pirelli voi vielä tehdä muutoksia renkaisiin jos testit näyttävät siihen olevan tarvetta.
Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .
Hitto en ottanu ollenkaa tuota huomioon, eli jos vaihteen vaihtoja jää pois, renkaat kuluvat yhä vähemmän. Yhen stopin kisoja tulossa :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renaultin heebo höpisi että sitä on jopa 3x enemmän ( vääntöä siis) ja sitä tukee myös rosbergin kertomat vaihteet joita käyttävät esim neulansilmissä. 1 vaihteen sijaan 3 -4 vaihde tuvassa. Hämis oli käyttänyt jopa 5 vaihdetta .
Tämä on myös suoraa seurausta siitä, että välitykset eivät ole ratakohtaisia kuten ennen. Se ykkönen on jotain Monacon Loewsia varten, eikä sitä juuri muualla tarvita (paitsi ehkä starteissa).
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Moottorin vääntö ja teho ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, jollain standardikertoimella, koko kierroslukualueella, mutta koska vääntö muuttuu kierrosten mukaan, teho muuttuu myös. Mutta yleensä kilpamoottorit antavat suurimman tehon lähes suurimmilla kierroksilla, vaikka suurin vääntö saattaa esiintyä jo hieman matalammilla kierroksilla.

Moderneilla "siviiliautoilla" ilmeisesti pyritään tekemään huippuvääntöä jo huomattavan matalilla kierroksilla, jolloin teho pysyisi tasaisempana laajemmalla kierroslukualueella ja tehostaisi ja mukavoittaisi ajamista. Tosin matalat kierrokset ja korkea vääntö vaatii vaihteistolta lujuutta.

"Säännöissä" näiden uusien moottorien polttoainevirtaus saavuttaa suurimman sallitun, muistaakseni 100kg/h muistaakseni 10 000RPM:n kohdalla ja ei saa nousta siitä kierrosten vielä kasvaessa, joten todennäköisesti väääntö on myös suurimmillaan 10 000 kohdalla ja alkaa siitä kierrosten noustessa laskea. Eli huipputeho saattaa olla suunnilleen sama koko 10 000...12 500 alueella, joka tekisi moottorista miellyttävämmnän ajaa, koska kovin suurta "tehopiikkiä" ei ole. Eli rendas ei niin herkästi sudi näillä uusilla moottoreilla.

Ja olisi luonnollista, että jos polttoainetta käytetään saman verran tietyllä em kierroslukualueella, tulisi tehoakin suunnilleen saman verran. Tietenkin hyötysuhde saattaa olla hieman erisuuri em. kierroslukualueella ja eihän moottorista aina oteta ulos täyttä, kyseisen kierrosluvun vääntöä/tehoa.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Moottorin vääntö ja teho ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, jollain standardikertoimella, koko kierroslukualueella, mutta koska vääntö muuttuu kierrosten mukaan, teho muuttuu myös. Mutta yleensä kilpamoottorit antavat suurimman tehon lähes suurimmilla kierroksilla, vaikka suurin vääntö saattaa esiintyä jo hieman matalammilla kierroksilla.

Moderneilla "siviiliautoilla" ilmeisesti pyritään tekemään huippuvääntöä jo huomattavan matalilla kierroksilla, jolloin teho pysyisi tasaisempana laajemmalla kierroslukualueella ja tehostaisi ja mukavoittaisi ajamista. Tosin matalat kierrokset ja korkea vääntö vaatii vaihteistolta lujuutta.

"Säännöissä" näiden uusien moottorien polttoainevirtaus saavuttaa suurimman sallitun, muistaakseni 100kg/h muistaakseni 10 000RPM:n kohdalla ja ei saa nousta siitä kierrosten vielä kasvaessa, joten todennäköisesti väääntö on myös suurimmillaan 10 000 kohdalla ja alkaa siitä kierrosten noustessa laskea. Eli huipputeho saattaa olla suunnilleen sama koko 10 000...12 500 alueella, joka tekisi moottorista miellyttävämmnän ajaa, koska kovin suurta "tehopiikkiä" ei ole. Eli rendas ei niin herkästi sudi näillä uusilla moottoreilla.

Ja olisi luonnollista, että jos polttoainetta käytetään saman verran tietyllä em kierroslukualueella, tulisi tehoakin suunnilleen saman verran. Tietenkin hyötysuhde saattaa olla hieman erisuuri em. kierroslukualueella ja eihän moottorista aina oteta ulos täyttä, kyseisen kierrosluvun vääntöä/tehoa.
Tässä ollaan jäljillä tähän niin mystiseen väännön käsitteeseen. Sen verran nyt hienosäädän että vääntö ei ole suoraan verranollinen moottorin tehoon, eikä siihen ole mitään standardi kerrointa joilla nämä ovat riippuvaisia toisiinsa. Teho voi kasvaa vaikka vääntö laskisi, ja näin se meneekin 99% polttomoottoreista siinä vääntökäyrän lasku kohdan jälkeen, koska jos vääntö lakskee prosenteissa hitaammin kuin kierrosluku kasvaa moottorin teho edelleen.

käytännössä kyse on tästä jos ajatellaan että näillä koneilla väännön huippu on kohdassa 7000rpm ja tehon huippu kohdassa 10 000rpm. Ajatetaan kierroksilla 8000-11000rpm saattaa teho käyrä olla tällä aluelaa näin 8000rpm=740hp 9000rpm=750hp 10 000rpm=760hp ja 11 000rpm=750hp. Moottoria ei siis kannata kierrättää kovin korkealle. viime kaudella vapareilla kun tilanne oli tämä, moottorit kiersi sen 18 000rpm ja jos ajatellaan nyt vaikka samankaltaista kierrosluku aluetta vapaasti hengittvässä, niin todennäköisesti on menty tämän suuntaisesti 15 000rpm=720hp 16 000rpm=740hp 17 000rpm=760hp 18 000rpm= 770hp. Eli vääntävä moottori on tehokäyrältään aivan eri luontoinen, kuin korkealta kiertävä vapaasti hengittävä.

Moottirin hyötysuhde, eli polttaine talous on yleensä parhaimmillaan siinä missä vääntö on kovimmillaan, siksi epäilenkin että kisoissa tulaan näkemään aika matalilla kierroksilla ajelua.

Miten tämä nyt liittyy renkaisiin niin kuljettajien on vaikempi hallita alakierrosten tehoa, näin ollen takarenkaat ovat kovemmalla jos kuljettaja ei osaa säännöstellä kaasua.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Aivan kiitos! Tuli virhe käsitteissä, eli vääntö ja kierrosluku ovat suoraan suhteessa tehoon:

P = M × R × π / 30 rad/s

Jossa M vääntö Nm:ä ja R kierrosluku niin kaava tulostaa P= kilowatteja.

Esim: 400Nm ja 2000r/min on yhtä tehokas kuin 200Nm ja 4000r/min.

Kuskin ei "tavallaan" tarvitse välittää moottorin kierroksista, koska sen tehtävän tekee vaihdelaatikko.

Ja tuntuu loogisemmalta, että kun teho on tasaisempi, laajemmalla kierroslukualueella, on renkaiden sutimista helpompi hallita.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Aivan kiitos! Tuli virhe käsitteissä, eli vääntö ja kierrosluku ovat suoraan suhteessa tehoon:

P = M × R × π / 30 rad/s

Jossa M vääntö Nm:ä ja R kierrosluku niin kaava tulostaa P= kilowatteja.

Esim: 400Nm ja 2000r/min on yhtä tehokas kuin 200Nm ja 4000r/min.

Kuskin ei "tavallaan" tarvitse välittää moottorin kierroksista, koska sen tehtävän tekee vaihdelaatikko.

Ja tuntuu loogisemmalta, että kun teho on tasaisempi, laajemmalla kierroslukualueella, on renkaiden sutimista helpompi hallita.
Kyllä juurinäin:thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Oota nyt kun päästää lämpimille keleille ja otetaan sitä vääntöä ja tehoa irti koneesta niin alkaa rupuligummi taas pehmenemään.:ahem:
juuh ennenaikaista. Siellä muuten ens kaudella yks aika ääriolosuhteiden kisa kun Shotsi on kalenterissa marraskuulle, nasta gummia alle vaan :D

ihmettelen et miks noista renkaista pitää tehdä niin pirun tarkat noiden lämpöjen suhteen, eikö sitä lämpö ikkunaa joilla rengas toimii saada jollain ihmeellä laajemmaksi, ettei renkaat ole niin eri arvoisia eri autoille.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
juuh ennenaikaista. Siellä muuten ens kaudella yks aika ääriolosuhteiden kisa kun Shotsi on kalenterissa marraskuulle, nasta gummia alle vaan :D
Höpö Höpö !! Kai olet tietoinen et siel voit munasilleen kulkea vaikka nyt helmikuussakii. Tälläkii hetkellä lämpöä +14 astetta. Eihän niitä formuloita vuorilla ajella
 
Ylös