Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirellin osalta viimeinen tämän kauden rengastestikin on muistaakseni tulossa heti Sochin kilpailun jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Rengastestien osalta ainakin erilaisten muiden testikalenterien perusteella ei taida tulla tätä kauden neljättä muuta rengastestiä. Mikäli sellaista ei tule niin siinä tapauksessa kauden päätyttyä Adu Dhabissa ajetaan parin päivän kuluttua kauden päätyttyä marraskuussa kahden päivän rengastestit talvikauden alkajaisiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Kauden 2014-2015 talvitestien yhteydessä ajettiin tänään ja tullaan ajamaan huomenna myös Pirellin omaa rengastestiä. Pirellin toistaiseksi prototyyppinä olevat kauden 2015 renkaat ovat osoittautuneet varsin erikoisiksi vielä tässä vaiheessa. Muutamien kuljettajamielipiteiden mukaan ja suomalaisittain kiinnostavinta oli Valtteri Bottaksen maininta tulevan kauden renkaiden suuremmasta pidosta ja kovemmasta kestävyydestä ainakin Abu Dhabin radalla. Lisäksi tulevan kauden renkaissa vaikuttaisi ainakin olevan parempi lämmönjakauma ja lämmönpoisto kuin tämän kauden renkaissa mikä ainakin auttaisi kuumilla radalla pitävyyttä ilman mahdollista rengasrikkoa tai renkaiden yllättävää tuhoutumista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Kaikkiaan noita uuden kauden renkaita käytettiin tai olisi ollut sallittua käyttää 15 sarjaa vuosittain talvitestien rengaskiintiöstä. Sääntö ei ilmeisesti koskisi Pirellin omia Testirenkaita joskin tiettävästi ei viime vuonnakaan loppupelissä tainnut esiintyä mitään rengasvalmistajan omia Testirenkaita sinällään säännöllisesti testikäytössä. Prototyyppimallina olleet tämän kauden renkaat tosin esiintyivät, mutta nekään eivät välttämättä aivan loppupelissä olleet sellaisia toisin kuin viimeksi kaudella 1991 mukana olleet varsinaiset testirenkaat olivat Pirellillä tai kilpailijalla Goodyearilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Melko hiljaista ja tasaista on ollut rengasrintamalla tämän kauden talvitesteissä. Pirellin ns. Talvilaatu taitaa olla nykypäivän ikioma Testirengas käytännössä kun ei enää takavuosien aikaisia Testirenkaita enää ole tai tehdä. Toisaalta ei sellaisille juuri käyttöä ollut kun ei enää ennen pitkää ollut silloin vuosina 1990 tai 1991...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Pirellin tämän kauden renkaat ainakin testien perusteella vaikuttaisivat melko tasavahvoilta ja samanlaisilta kuin viime vuonna joskin vasta kauden avauksessa ja ehkä taas vähän myöhemmin voi sanoa renkaiden oikeasta tulevasta tasosta jotakin. Etenkin kun turboaikakautta ajetaan vasta toista vuotta.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Nii Pirellihän joutuu tekemään renkaat 1-3 pysähdyksen taktiikalle ja tiimit sit miettiii resurssiensa rajoissakin mitä taktiikkaa käyttävät...
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Pirellin viime kauden jälkeen ainoa renkaisiinsa tekemä muutos on uuden superpehmeän seoksen lisäksi takarenkaiden rakenteen vahvistaminen.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-pomo-nopeaan-kehitykseen-on-varauduttava/4873674

Aiemmin muistaakseni uutisoitiin, että rengasseokset ovat erilaiset tällä kaudella ja viime kauden lopun testeissä testattiin renkaita tälle kaudelle. Ilmeisesti siis kuitenkin lähestulkoon samoilla kumeilla ajavat poislukien superpehmeä seos. Sinänsä vähän harmi, sillä olen edelleen sitä mieltä, että osa Räikkösen ongelmista juontui ajotyylille sopimattomista renkaista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Niin. Toisaalta taas Pirellin osalta mahdollisena ongelmana on myös jatkuvat haikailut vahvemmista autoista mahdollisine tulevaisuuden sääntömuutoksineen. Pirellin osalta voi todeta, että valmistajalla on ollut hieno kunnia enemmän tai vähemmän palauttaa sitä vanhemman ajan kuluttavampaa rengaskisailua takaisin lajiin.

Ongelmana vain ovat yleiset rengasrajoitukset ja se, että osin juuri jatkuvien sääntömuutosten ja oikeastaan aina viime kauteen asti jatkuvien rengasvalitusten takia Pirelli ei oikein vielä ole kyennyt luomaan sellaista sopivaa yleisrengasta lajiin. Tietysti aikaa on vielä muutama vuosi ja uuden sopimuksen myötä pidempikin aika on mahdollinen.

Mikäli mahdollinen yleisrengas tulisi Pirellin osalta kunnolla keksityksi lajiin (mitä kyllä vahvasti epäilen nykypäivänä rajoitusten, jatkuvasti muuttuvan tekniikan, alustan, moottoriratkaisujen, rengastekniikankin ja lopuksi tietysti kuljettajien ja tallien vaatimuksista myös sääntöjen osalta.) niin sellainen muodostuisi todennäköisesti Pirellin Keskikovan tai Pehmeän renkaan ympärille rakennetuksi eli se todennäköisesti olisi hieman kovempi kuin aikanaan ollut Pirellin yritys kehittää oman aikansa Pehmeää rengasta suhteessa Goodyearin C-seoksiin.

Se kun oli aikanaan liian pehmeä eikä suhteessa toiminut kovinkaan kunnolla mikä oli yksi syy Pirellin vetäytymiselle pitkäksi aikaa lajista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-pomo-nopeaan-kehitykseen-on-varauduttava/4873674

Aiemmin muistaakseni uutisoitiin, että rengasseokset ovat erilaiset tällä kaudella ja viime kauden lopun testeissä testattiin renkaita tälle kaudelle. Ilmeisesti siis kuitenkin lähestulkoon samoilla kumeilla ajavat poislukien superpehmeä seos. Sinänsä vähän harmi, sillä olen edelleen sitä mieltä, että osa Räikkösen ongelmista juontui ajotyylille sopimattomista renkaista.
Uusi Superpehmeä seos? Vai onko tuossa uutta vain tuo rakenteen vahvistaminen suhteessa viime kauden Superpehmeään renkaaseen? Viime kauden lopussa Valtteri Bottas testasi tämän kauden Keskikovia renkaita ja niillä hän olisi pystynyt ajamaan Abu Dhabissa entistä paremmin ja kovempaa ja samaan olisi pystynyt myös Felipe Massa. Tuolloin nuo olivatkin kokonaan uusia renkaita ja käytännössä nykypäivän ns. Testirenkaita. Joilla ei tietenkään ollut mitään tekemistä vanhemman ajan Testirenkaiden kanssa.:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli ei oikein vielä ole kyennyt luomaan sellaista sopivaa yleisrengasta lajiin.
Sellaista ei tule. Eri radoilla on niin suuret renkaankulutuserot, että useita seoksia tulee aina olemaan. Se mikä toimii yhdellä radalla, ei toimi lainkaan toisella. Ja tietysti pelkästään viihdesyistäkin on hyvä olla vähintään kaksi seosta kisaviikonloppua kohti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Sellaista ei tule. Eri radoilla on niin suuret renkaankulutuserot, että useita seoksia tulee aina olemaan. Se mikä toimii yhdellä radalla, ei toimi lainkaan toisella. Ja tietysti pelkästään viihdesyistäkin on hyvä olla vähintään kaksi seosta kisaviikonloppua kohti.
Jaa, no useita eri seoksia tulee tietenkin olemaan sillä eihän edellisellä kuluvien renkaiden rengasaikakaudella kun juuri oli Goodyearin C-seoksen kaltainen yleisrengas lajissa niin silti mukana oli muitakin seoksia. Yleisrenkaalla yritin tarkoittaa sellaista rengasta joka oli sopivasti kuluva, mutta ei liikaa kuluva enemmän tai vähemmän radalla kuin radalla.

Ja joka kuitenkin toimi jotenkin enemmän tai vähemmän erilaisilla muilla alustaratkaisuilla tai asetuksilla. Ja mikä ei tietenkään aiheuttanut pidon äkkiloppumisia eli drop-offia tai ollut aivan liian kestävä maaliin asti muuta kuin sitten tietenkin joillakin tietyillä radoilla jolloin rengaskulutuksella ei käytännössä edes kaikkien pehmeimpienkään renkaiden osalta ollut mitään väliä vaan koko kilpailun saattoi ratkaista aivan muut tekniset seikat tai mikäli renkaista tuli jokin tekijä niin ne eivät yleensä poikkeuksia lukuun ottamatta liittyneet renkaisiin vaan johonkin aivan muuhun seikkaan.

Viimeisenä seikkana tietenkin mikäli joillakin radoilla C-seos ei näin esimerkkinä vaikka toiminut (tai voihan tässä tapauksessa käyttää esimerkkinä myös vuosien 1989-1991 silloista Pirellin Pehmeää rengasta esimerkkinä sillä siitä ei saatu samalla tavalla kehitettyä sopivaa yleisrengasta lajiin mikä juuri johti Pirellin vetäytymiseen sillä Pirellin silloisena unelmana oli luoda samanlainen kilpailukykyinen rengas ja muutenkin enemmän kehittää lajin rengastoimintoja.) niin siinä tapauksessa C-seosta pystyi kuitenkin käyttämään kuitenkin paljon kaikissa muissa sessioissa kuin juuri itse kilpailussa esimerkiksi aika-ajoissa aika-ajorenkaiden korvikkeena silloin kun ne tai D-seokset tai vastaavasti Pirellin tapauksessa silloiset Superpehmeät renkaat eivät olisi kestäneet mitään. Ja tietenkin kilpailuissa pystyi aina lähtemään myös riskillä tai käyttämään niitä kisan loppuosalla.

Sadekilpailut olivat sitten tietenkin aivan oma lukunsa niin Goodyearin kuin edellisellä Pirellin aikakaudella. Kuten kuitenkin jo totesin niin nykyään sellaisen yleisrenkaan saaminen lajiin johon kaikki tai ainakin melkein kaikki olisivat tyytyväisiä niin on hyvin vaikeaa ellei melkein mahdotonta. Täysin mahdotonta se ei kuitenkaan ole, mutta hyvin vaikeaa johtuen kuitenkin jatkuvasti muuttuvista tekijöistä.

PS. Eihän C-seoskaan yhdessä eikä useammassakaan kaudessa muuttunut lajin yleisrenkaaksi vaan sellaiseksi pääsyyn meni pitkä aika. Muistaakseni 10-15 vuotta siitä kun Goodyear ryhtyi kunnolla niitä kehittämään. Toisaalta asiaa helpotti myös kilpailukalenterien pysyminen ratojen kanssa suhteellisen samanlaisena vuosi vuodelta.

Aivan tarkkaan en kyllä tähän hätään muista, että milloin tarkalleen legendaariset nk. Kirjainrenkaat tulivat lajiin. Todennäköisesti kuitenkin jo silloin kun Rosbergin Keke ajoi jo formulassa ja vanhin kuulemani juttu niistä edes jotenkin menee vuosien 1975-1977 Anderstorpin tai vastaavan kisan vuosiin. Toki voi olla, että niitä oli jo heti vuodesta 1970-1971 tai sitten vuodesta 1972 eteenpäin. Mene ja tiedä kuten eräät kaksi tunnettua f1-selostajaa sanoivat aikanaan!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yleisrenkaalla yritin tarkoittaa sellaista rengasta joka oli sopivasti kuluva, mutta ei liikaa kuluva enemmän tai vähemmän radalla kuin radalla.
Epäilemättä, mutta eri radoilla se on/olisi eri rengas. Yhdellä ja samalla rengaslaadulla tuo ei ole saavutettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Epäilemättä, mutta eri radoilla se on/olisi eri rengas. Yhdellä ja samalla rengaslaadulla tuo ei ole saavutettavissa.
Jaa, no Goodyear aikanaan kyllä periaatteessa onnistui sellaisen tekemisessä pitkän ja kovan työn jälkeen ja kaikki siitä silloin myös pitivät. Ja kuten totesin niin vaikka yleisrenkaasta ei olisi ollut hyötyä juuri itse kilpailussa kovinkaan paljon niin sitten sitä kuitenkin pystyi huoletta käyttämään muissa sessioissa viikonloppuna tai vaikkapa lämmittelyajojen täyden tankin/muussa kisamatkan aikana ajamisen tarvittavaan testiajoon.

Tosin mahdolliset erot voivat tulla sitten juuri rakenteiden tai joidenkin sellaisten renkaisiin liittyvien juttujen osalta jonka täydelliseen selvittämiseen tarvittaisiin jo melkoiset ammattipaperit rengasinsinöörien tai muun vastaavien ammattilaisten osalta. Nykyään noita legendaarisia Kirjainrenkaita ei juuri käytetä oikein edes vanhojen formuloidenkaan näytösajoissa tai kisoissa. Mahdollisesti Goodyear ei enää niitä valmista muuta kuin äärimmäisen tarkkaan hintaan suoritettavasta tilaustyöstä tai sitten niiden tekeminen voi olla myös Avonille ulkoistettu enemmän tai vähemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, no Goodyear aikanaan kyllä periaatteessa onnistui sellaisen tekemisessä pitkän ja kovan työn jälkeen ja kaikki siitä silloin myös pitivät.
Kun puhutaan tämänhetkisestä rengasvalmistajasta, niin 25 vuotta vanhat asiat eivät päde. On täysin turhanaikaista verrata niihin, ne eivät enää liity asiaan mitenkään. Autot, radat ja asfaltit ovat muuttuneet.

Jo autojen nykyinen downforce tekee sen, ettei sama rengasseos voi millään toimia kaikilla radoilla. Teoreettisessa tilanteessa, jossa rengastoimittaja toimittaisi "yleisrenkaan" kaikkiin kisoihin, seurauksena olisi pelkkää huutoa niin tallien kuin fanienkin taholta. Monacossa ei olisi riittävästi pitoa, ja samalla renkaalla Suzukassa pitäisi tehdä niin monta varikkokäyntiä, ettei nykyinen talleille myönnettävä rengasmäärä riittäisi.

Onneksi "yleisrengas" ei ole ollut minkäänlainen tavoite, joten on aika harhaanjohtavaa edes väittää, ettei Pirelli ole "kyennyt" sellaista kehittämään. Se kun ei ole ollut mikään tavoite kenellekään (ei Pirellille, FIA:lle, FOMille, talleille tai faneille).
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Kun puhutaan tämänhetkisestä rengasvalmistajasta, niin 25 vuotta vanhat asiat eivät päde. On täysin turhanaikaista verrata niihin, ne eivät enää liity asiaan mitenkään. Autot, radat ja asfaltit ovat muuttuneet.

Jo autojen nykyinen downforce tekee sen, ettei sama rengasseos voi millään toimia kaikilla radoilla. Teoreettisessa tilanteessa, jossa rengastoimittaja toimittaisi "yleisrenkaan" kaikkiin kisoihin, seurauksena olisi pelkkää huutoa niin tallien kuin fanienkin taholta. Monacossa ei olisi riittävästi pitoa, ja samalla renkaalla Suzukassa pitäisi tehdä niin monta varikkokäyntiä, ettei nykyinen talleille myönnettävä rengasmäärä riittäisi.

Onneksi "yleisrengas" ei ole ollut minkäänlainen tavoite, joten on aika harhaanjohtavaa edes väittää, ettei Pirelli ole "kyennyt" sellaista kehittämään. Se kun ei ole ollut mikään tavoite kenellekään (ei Pirellille, FIA:lle, FOMille, talleille tai faneille).
No ainakin nykyisten asioiden pohjalta voisikin näin olla. Aikanaan Pirelli ainakin yritti kehittää sellaista tavoitteenaan ja koska tavoite tai edes Goodyearin haastaminen silloin ei onnistunut niin sen vuoksi tai ainakin yhtenä hyvin tärkeänä vetäytymisen muuna syynä oli juurikin se. Nykypäivänäkin Pirelli koettaa toki yleisenä ja ennen kaikkea ainoana rengastoimittajana kehittää sellaista rengasta joka olisi enemmän tai vähemmän hyödyllinen kaikille.

Nykyisellä rajoitusten aikakaudella se kieltämättä olisi vaikeaa, mutta mikäli sellainen todella tulisi käyttöön niin haitallisesti olevilla osa-alueilla sitä voisi kehittää enemmän tai vaihtoehtoisesti sitten käyttää niillä radoilla sitä rengasta mikä toimii paremmin, mutta käyttää taas toista muuhun osa-alueeseen. Ja tavoite on tietyllä tapaa ollut olemassa jotta ei sitten kuultaisi pitkin päivää itkuja siitä, että miten renkaat kuluivat naurettavasti/ajettiin liian kestävillä renkailla maaliin asti. Tällaisia kisoja sattui myös vanhemmalla ajallakin Pirellille ja Goodyearille, mutta tietenkin huomattavasti yksittäisempänä ja valitettavana tapauksena kuin toisin päin.

Ja mikäli yleisrengasta ei sitten saataisi kehitettyä lajiin niin siinä tapauksessa kaikilla muilla seoksilla vain pitäisi olla sitä toimivuutta toimia kompromissiratkaisuna. FIA:n ja FOM:n mielipide ja tilannetaju on sitten kyllä jo aivan omaa luokkaa oikeastaan aivan kaikkien mahdollisten asioiden osalta ja ajoittain aivan kokonaan tallien, kuljettajien tai yleisön mielipiteen vastaista. Makeilua ja korulauseita riitti näyttävyydestä ja homman paranemisesta. Sen sijaan nähtiin huomattavaa tylsyyttä erään Bridgestonen ja myös Michelinin uuden sukupolven aikakaudella kun oli vielä uuden sukupolven rengaskilpailuakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ainakin nykyisten asioiden pohjalta voisikin näin olla.
Näin?

Jätä ne "aikanaan"-asiat niihin historiaketjuihisi. On täysin turhanaikaista saastuttaa nykypäivään keskittyvät ketjut höpinöillä menneisyydestä, joka ei nykypäivään mitenkään liity. Nämä rengasasiatkaan eivät ole millään tavalla verrannollisia, vaikka yrität ne niin esittää.

Nykyisellä rajoitusten aikakaudella se kieltämättä olisi vaikeaa, mutta mikäli sellainen todella tulisi käyttöön niin haitallisesti olevilla osa-alueilla sitä voisi kehittää enemmän tai vaihtoehtoisesti sitten käyttää niillä radoilla sitä rengasta mikä toimii paremmin, mutta käyttää taas toista muuhun osa-alueeseen. Ja tavoite on tietyllä tapaa ollut olemassa jotta ei sitten kuultaisi pitkin päivää itkuja siitä, että miten renkaat kuluivat naurettavasti/ajettiin liian kestävillä renkailla maaliin asti.
Tavoite EI OLE OLLUT OLEMASSA. Koita nyt ymmärtää se. Pirelli tekee, mitä siltä pyydetään. Showta haluttiin parantaa (eli 2-3 varikkokäyntiä per kisa) ja haluttiin kaksi pakollista seosta. Se, että itkua renkaista tulee johtuu siitä, ettei Pirelli aina ole ehkä täysin onnistunut valinnoissaan, mutta enemmän siitä, että tallit (ja fanit) valittavat liian pienestä. F1 ei saisi olla haastavaa, vaan renkaiden pitäisi aina toimia täydellisesti. No, tallit epäilemättä toivovat sitä, mutta kisoista tulisi sillä tavalla hemmetin tylsiä. Ja yleensä ne tallit valittavat, jotka saivat renkaat toimimaan huonommin. Menestyvät harvemmin valittavat.

-Edit- Siis TAVOITE on FIA:lle ja FOMille se, että kisat ovat tapahtumarikkaista, ja varkkokäyntejä ja erilaisia taktiikoita nähdään. Pirellille tavoite on se, että heidän renkaansa ovat merkittävässä roolissa, ja niistä puhutaan. Se ei palvele ketään, että renkaat ovat niin merkityksettömät, etteivät ne ole minkäänlainen puheenaihe.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Näin?


Jätä ne "aikanaan"-asiat niihin historiaketjuihisi. On täysin turhanaikaista saastuttaa nykypäivään keskittyvät ketjut höpinöillä menneisyydestä, joka ei nykypäivään mitenkään liity. Nämä rengasasiatkaan eivät ole millään tavalla verrannollisia, vaikka yrität ne niin esittää.



Tavoite EI OLE OLLUT OLEMASSA. Koita nyt ymmärtää se. Pirelli tekee, mitä siltä pyydetään. Showta haluttiin parantaa (eli 2-3 varikkokäyntiä per kisa) ja haluttiin kaksi pakollista seosta. Se, että itkua renkaista tulee johtuu siitä, ettei Pirelli aina ole ehkä täysin onnistunut valinnoissaan, mutta enemmän siitä, että tallit (ja fanit) valittavat liian pienestä. F1 ei saisi olla haastavaa, vaan renkaiden pitäisi aina toimia täydellisesti. No, tallit epäilemättä toivovat sitä, mutta kisoista tulisi sillä tavalla hemmetin tylsiä. Ja yleensä ne tallit valittavat, jotka saivat renkaat toimimaan huonommin. Menestyvät harvemmin valittavat.
Jaa. Tiettyyn rajaan asti ainakin Kirjainrenkaiden aikakaudella rengasasiat olivat hyvinkin verrannollisia keskenään. Ja ei tässä yritetä saastuttaa ketjuja vaan keskustella, että asiat olivat toisena aikakautena eri tavalla. Voihan ne tietysti jättää väärinkäsitysten välttämiseksi pois kun ei kerran nähdä sitä muuna kuin ongelmana. Tai ei sitten vain oikein tunnuta ymmärtävän sitä sanomaa. Ulkomaisilla foorumeilla ainakin näistä asioista on keskimäärin ymmärretty paremmin kun olen niistä asioista siellä kysellyt tai kertonut.

Rengasvalmistajat ovat aina toki tehneet sen mitä on pyydetty, mutta onhan heillä yrityksinä ollut aina joku tavoite. Mitä tuli tuohon aiemman viestisi kohtaan noista yleisrenkaiden tuomiseen kisaan niin sanamuoto oli kyllä asetettu sellaisella tavalla ikään kuin kyse olisi ollut jostakin yhden ainoan seoksen tai yksityyppirenkaan tuomisesta lajiin.

Goodyear käytti sellaista ja viimeksi lajissa ylipäänsä yksityyppirengastusta on nähty 1960-luvulla ja niistä virheistä oppineena Goodyear juurikin ryhtyi kehittämään monta eri seosta kisoihin. Mutta olihan aikakausikin kokonaan tyystin toinen ja silti oli myös muita valmistajia mukana. Täydellisesti tarkoituksessaan toimivat renkaat luovat parhaimmillaan huippuluokan kilvanajoa, mutta huonoimmillaan tietenkin myös tylsän jonoajelukisan joskin vapaiden valintojen aikakaudella omista valinnoista oli pitkälti kiinni koko kisan mielenkiinto kun taas rajoitetumman rengastilanteen aikakaudella kuten nykyään se sitten on hieman toisin päin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Laitan tähän seuraavaksi pientä listausta kaikista vuosina 2011-2015 toistaiseksi käytetyistä/käytettävistä Pirellin renkaista ja niiden määritelmistä. Näin tämän listan pohjalta ainoa rata mikä on nähnyt kaikkia neljää eri laatua käytetyn kilpailuissaan on Melbourne. Vertailua hankaloittaa se, että seoslaatukin on muuttunut. Ja jotkut kilpailut olivat tällä aikavälillä myös sadekilpailuja. Pääasiallisesti Pirellin johtopäätös on ollut, että joillakin radoilla vain halutaan/on pakko käyttää kovempia renkaita ilmeisesti turvallisuuden tai tallien ongelmia peläten.

Kaikkia tämän kauden kilpailuja ei ole vielä ajettu eikä niiden rengaslaatuja ole tiedossa. Samalla kokonaan uutena ratana tai paluumuuttajana kalenteriin tuleva Meksiko on puhdas kysymysmerkki ja mikäli historialliset ennusmerkit pitävät paikkansa niin tulevina vuosina Meksikosta voi tulla rengastaktisesti hyvinkin mielenkiintoinen kilpailu.:cool:

Laitan ne radoittain ja vuosiluvuittain seuraavasti:

Melbourne 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Sepang 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Shanghai 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Sakhir 2012-2015: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Istanbul 2011: Pehmeä ja Kova

Barcelona 2011-2015: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Monaco 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Montreal 2011-2015: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Red Bull Ring 2014-2015: Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Pehmeä

Valencia 2011-2012: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Silverstone 2011-2014: Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Nürburgring 2011 ja 2013: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Hockenheim 2012 ja 2014: Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä

Hungaroring 2011-2014: Superpehmeä ja Pehmeä ja Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Spa-Francorchamps 2011-2014: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Monza 2011-2014: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Yas Marina Bay 2011-2014: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä

Suzuka 2011-2014: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova ja Keskikova ja Kova

Yeongam 2011-2013: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Keskikova

Buddh Circuit 2011-2013: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Sochi 2014: Pehmeä ja Keskikova

Abu Dhabi 2011-2014: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova ja Superpehmeä ja Pehmeä

Austin 2012-2014: Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Interlagos 2011-2014: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova
 
Ylös