http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-pomo-nopeaan-kehitykseen-on-varauduttava/4873674Pirellin viime kauden jälkeen ainoa renkaisiinsa tekemä muutos on uuden superpehmeän seoksen lisäksi takarenkaiden rakenteen vahvistaminen.
Uusi Superpehmeä seos? Vai onko tuossa uutta vain tuo rakenteen vahvistaminen suhteessa viime kauden Superpehmeään renkaaseen? Viime kauden lopussa Valtteri Bottas testasi tämän kauden Keskikovia renkaita ja niillä hän olisi pystynyt ajamaan Abu Dhabissa entistä paremmin ja kovempaa ja samaan olisi pystynyt myös Felipe Massa. Tuolloin nuo olivatkin kokonaan uusia renkaita ja käytännössä nykypäivän ns. Testirenkaita. Joilla ei tietenkään ollut mitään tekemistä vanhemman ajan Testirenkaiden kanssa.http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/pirelli-pomo-nopeaan-kehitykseen-on-varauduttava/4873674
Aiemmin muistaakseni uutisoitiin, että rengasseokset ovat erilaiset tällä kaudella ja viime kauden lopun testeissä testattiin renkaita tälle kaudelle. Ilmeisesti siis kuitenkin lähestulkoon samoilla kumeilla ajavat poislukien superpehmeä seos. Sinänsä vähän harmi, sillä olen edelleen sitä mieltä, että osa Räikkösen ongelmista juontui ajotyylille sopimattomista renkaista.
Sellaista ei tule. Eri radoilla on niin suuret renkaankulutuserot, että useita seoksia tulee aina olemaan. Se mikä toimii yhdellä radalla, ei toimi lainkaan toisella. Ja tietysti pelkästään viihdesyistäkin on hyvä olla vähintään kaksi seosta kisaviikonloppua kohti.Pirelli ei oikein vielä ole kyennyt luomaan sellaista sopivaa yleisrengasta lajiin.
Jaa, no useita eri seoksia tulee tietenkin olemaan sillä eihän edellisellä kuluvien renkaiden rengasaikakaudella kun juuri oli Goodyearin C-seoksen kaltainen yleisrengas lajissa niin silti mukana oli muitakin seoksia. Yleisrenkaalla yritin tarkoittaa sellaista rengasta joka oli sopivasti kuluva, mutta ei liikaa kuluva enemmän tai vähemmän radalla kuin radalla.Sellaista ei tule. Eri radoilla on niin suuret renkaankulutuserot, että useita seoksia tulee aina olemaan. Se mikä toimii yhdellä radalla, ei toimi lainkaan toisella. Ja tietysti pelkästään viihdesyistäkin on hyvä olla vähintään kaksi seosta kisaviikonloppua kohti.
Epäilemättä, mutta eri radoilla se on/olisi eri rengas. Yhdellä ja samalla rengaslaadulla tuo ei ole saavutettavissa.Yleisrenkaalla yritin tarkoittaa sellaista rengasta joka oli sopivasti kuluva, mutta ei liikaa kuluva enemmän tai vähemmän radalla kuin radalla.
Jaa, no Goodyear aikanaan kyllä periaatteessa onnistui sellaisen tekemisessä pitkän ja kovan työn jälkeen ja kaikki siitä silloin myös pitivät. Ja kuten totesin niin vaikka yleisrenkaasta ei olisi ollut hyötyä juuri itse kilpailussa kovinkaan paljon niin sitten sitä kuitenkin pystyi huoletta käyttämään muissa sessioissa viikonloppuna tai vaikkapa lämmittelyajojen täyden tankin/muussa kisamatkan aikana ajamisen tarvittavaan testiajoon.Epäilemättä, mutta eri radoilla se on/olisi eri rengas. Yhdellä ja samalla rengaslaadulla tuo ei ole saavutettavissa.
Kun puhutaan tämänhetkisestä rengasvalmistajasta, niin 25 vuotta vanhat asiat eivät päde. On täysin turhanaikaista verrata niihin, ne eivät enää liity asiaan mitenkään. Autot, radat ja asfaltit ovat muuttuneet.Jaa, no Goodyear aikanaan kyllä periaatteessa onnistui sellaisen tekemisessä pitkän ja kovan työn jälkeen ja kaikki siitä silloin myös pitivät.
No ainakin nykyisten asioiden pohjalta voisikin näin olla. Aikanaan Pirelli ainakin yritti kehittää sellaista tavoitteenaan ja koska tavoite tai edes Goodyearin haastaminen silloin ei onnistunut niin sen vuoksi tai ainakin yhtenä hyvin tärkeänä vetäytymisen muuna syynä oli juurikin se. Nykypäivänäkin Pirelli koettaa toki yleisenä ja ennen kaikkea ainoana rengastoimittajana kehittää sellaista rengasta joka olisi enemmän tai vähemmän hyödyllinen kaikille.Kun puhutaan tämänhetkisestä rengasvalmistajasta, niin 25 vuotta vanhat asiat eivät päde. On täysin turhanaikaista verrata niihin, ne eivät enää liity asiaan mitenkään. Autot, radat ja asfaltit ovat muuttuneet.
Jo autojen nykyinen downforce tekee sen, ettei sama rengasseos voi millään toimia kaikilla radoilla. Teoreettisessa tilanteessa, jossa rengastoimittaja toimittaisi "yleisrenkaan" kaikkiin kisoihin, seurauksena olisi pelkkää huutoa niin tallien kuin fanienkin taholta. Monacossa ei olisi riittävästi pitoa, ja samalla renkaalla Suzukassa pitäisi tehdä niin monta varikkokäyntiä, ettei nykyinen talleille myönnettävä rengasmäärä riittäisi.
Onneksi "yleisrengas" ei ole ollut minkäänlainen tavoite, joten on aika harhaanjohtavaa edes väittää, ettei Pirelli ole "kyennyt" sellaista kehittämään. Se kun ei ole ollut mikään tavoite kenellekään (ei Pirellille, FIA:lle, FOMille, talleille tai faneille).
Näin?No ainakin nykyisten asioiden pohjalta voisikin näin olla.
Jätä ne "aikanaan"-asiat niihin historiaketjuihisi. On täysin turhanaikaista saastuttaa nykypäivään keskittyvät ketjut höpinöillä menneisyydestä, joka ei nykypäivään mitenkään liity. Nämä rengasasiatkaan eivät ole millään tavalla verrannollisia, vaikka yrität ne niin esittää.Aikanaan...
Tavoite EI OLE OLLUT OLEMASSA. Koita nyt ymmärtää se. Pirelli tekee, mitä siltä pyydetään. Showta haluttiin parantaa (eli 2-3 varikkokäyntiä per kisa) ja haluttiin kaksi pakollista seosta. Se, että itkua renkaista tulee johtuu siitä, ettei Pirelli aina ole ehkä täysin onnistunut valinnoissaan, mutta enemmän siitä, että tallit (ja fanit) valittavat liian pienestä. F1 ei saisi olla haastavaa, vaan renkaiden pitäisi aina toimia täydellisesti. No, tallit epäilemättä toivovat sitä, mutta kisoista tulisi sillä tavalla hemmetin tylsiä. Ja yleensä ne tallit valittavat, jotka saivat renkaat toimimaan huonommin. Menestyvät harvemmin valittavat.Nykyisellä rajoitusten aikakaudella se kieltämättä olisi vaikeaa, mutta mikäli sellainen todella tulisi käyttöön niin haitallisesti olevilla osa-alueilla sitä voisi kehittää enemmän tai vaihtoehtoisesti sitten käyttää niillä radoilla sitä rengasta mikä toimii paremmin, mutta käyttää taas toista muuhun osa-alueeseen. Ja tavoite on tietyllä tapaa ollut olemassa jotta ei sitten kuultaisi pitkin päivää itkuja siitä, että miten renkaat kuluivat naurettavasti/ajettiin liian kestävillä renkailla maaliin asti.
Jaa. Tiettyyn rajaan asti ainakin Kirjainrenkaiden aikakaudella rengasasiat olivat hyvinkin verrannollisia keskenään. Ja ei tässä yritetä saastuttaa ketjuja vaan keskustella, että asiat olivat toisena aikakautena eri tavalla. Voihan ne tietysti jättää väärinkäsitysten välttämiseksi pois kun ei kerran nähdä sitä muuna kuin ongelmana. Tai ei sitten vain oikein tunnuta ymmärtävän sitä sanomaa. Ulkomaisilla foorumeilla ainakin näistä asioista on keskimäärin ymmärretty paremmin kun olen niistä asioista siellä kysellyt tai kertonut.Näin?
Jätä ne "aikanaan"-asiat niihin historiaketjuihisi. On täysin turhanaikaista saastuttaa nykypäivään keskittyvät ketjut höpinöillä menneisyydestä, joka ei nykypäivään mitenkään liity. Nämä rengasasiatkaan eivät ole millään tavalla verrannollisia, vaikka yrität ne niin esittää.
Tavoite EI OLE OLLUT OLEMASSA. Koita nyt ymmärtää se. Pirelli tekee, mitä siltä pyydetään. Showta haluttiin parantaa (eli 2-3 varikkokäyntiä per kisa) ja haluttiin kaksi pakollista seosta. Se, että itkua renkaista tulee johtuu siitä, ettei Pirelli aina ole ehkä täysin onnistunut valinnoissaan, mutta enemmän siitä, että tallit (ja fanit) valittavat liian pienestä. F1 ei saisi olla haastavaa, vaan renkaiden pitäisi aina toimia täydellisesti. No, tallit epäilemättä toivovat sitä, mutta kisoista tulisi sillä tavalla hemmetin tylsiä. Ja yleensä ne tallit valittavat, jotka saivat renkaat toimimaan huonommin. Menestyvät harvemmin valittavat.
http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2015/4/pirelli-reveal-tyre-choices-for-spain--monaco--canada-and-austri.htmlSpain - medium, hard
Monaco - supersoft, soft
Canada - supersoft, soft
Austria - supersoft, soft