Pirelli, virallinen rengastoimittaja

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Tällaista huhua
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ei-enaa-hypersoft-supersoft-sekamelskaa-f1-seosten-nimilla-kikkailu-paattymassa/6919132

Pirelli aikoo jatkossa nimetä jokaisen viikonlopun rengasseokset pehmeäksi, keskikovaksi ja kovaksi riippumatta siitä, mitä seosta ne oikeasti ovat. Pehmeä rengas merkitään punaisella, keskikova keltaisella ja kova valkoisella värillä.
-----
Tätä on kyllä odotettukin. Valitin näköjään aiheesta jo vuonna 2011, jotkut asiat ottavat aikansa muuttua. :tongue:

En tajua miksi joka sarjalla pitää olla oma väri. Laittaisivat aina käytössä olevaan pehmeämpään renkaaseen vaikka valkoisen, kovempi voisi olla musta. Välikelinrengas voisi olla vaikka sininen ja ja täyden sadekelin musta. Luulisi, että nuo voisi jo muistaakin.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
Itsekin olen tuon loogisen nimeämisen perään huutanut jo vuosikaudet. Pirelli on ryssinyt täysin näiden renkaiden kanssa, kun värikoodit vaihtuvat kisasta toiseen ja joskus punainen on pehmein ja joskus se onkin kovin, niin eihän näistä kukaan tiedä, että mitä siellä auton alla kulloinkin on. Sitten vielä se, että seitsemästä seoksesta viiden nimi on "pehmeä". Bridgestonella oli aina vain "kova" ja "pehmeä" rengas vaikka seos saattoikin vaihtua – en itse asiassa edes tiedä, kun siitä ei koskaan tarvinnut puhua.

Seuraavaksi täytynee valittaa vielä siitä, että kunpa Pirelli muuttaisi renkaissa olevan logonsa kaarevaksi, niin sivusta katsoen ei aina näyttäisi siltä, kuin jokainen rengas olisi flatspotilla...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekin olen tuon loogisen nimeämisen perään huutanut jo vuosikaudet. Pirelli on ryssinyt täysin näiden renkaiden kanssa, kun värikoodit vaihtuvat kisasta toiseen ja joskus punainen on pehmein ja joskus se onkin kovin, niin eihän näistä kukaan tiedä, että mitä siellä auton alla kulloinkin on.
Nimeäminen muodostui ongelmaksi, kun Pirellin piti tuoda aina vain pehmeämpiä ja pehmeämpiä renkaita ja seoksien määrä kasvoi. Mutta se oli loogista, että jokaisella kovuudella oli oma värikoodi. Se, ettei värikoodi jatkossa kerro mistä kovuudesta on kyse ainakin minusta on epäloogisempaa. Yksinkertaisempaa se toki on, muttei loogisempaa. Nimenomaan jatkossa hämärretään se, mitä renkaita auto oikeasti käyttää, kun samalla seoksella on kisasta riippuen eri värikoodi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
Jotkut toki kokevat, että se tekee harrastuksesta vaativampaa, että renkailla on sekavia värikoodauksia ja että ne vain pitää opetella ulkoa, mutta mitään yksinkertaista TAI loogista siinä ei ole. Loogista on se, että kun autossa on kovat renkaat, niin sen myös näkee heti, ja kun on pehmeät niin senkin näkee. Se on irrelevanttia, mikä on seoksen koodinimi, koska viikonloppuna on tarjolla vain kolmea seosta ja niistäkin usein käytetään kisa- ja aika-ajo-olosuhteissa vain kahta.

Värikoodit ovat jo itsessään typerät, koska punainen on hard-seoksen tunnus mutta se on myös super softin tunnus. Tällöinkin täytyy vain opetella ulkoa, että tähän kisaan ei tullut hardeja, joten punaisen renkaan täytyy olla super soft. Se voi olla jännää mutta se ei ole loogista. Merkintöjen yhtenäistäminen ei ole tältä hifistelijäporukalta pois vaan se päin vastoin lisää haastavuuskerrointa, kun värikoodit pitää opetella ulkoa joka viikonloppu. Win-win siis.

Edit: tällä kaudella oranssinpunainen on varattu näköjään jollekin super hardille, jota ei koskaan tulla näkemään radalla. Se on pieni parannus muttei loogista.
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Vihdoinkin saadaan seoksiin jotakin järkeä. Ei tarvitse väkisin vieraannutta uusia katsojia lajin parasta.

Jokainen tietysti voi ajatella omalla tavallaan jutun loogisuuden, mutta kyllä mielestäni loogista on nimenomaan nähdä rengasmerkinnästä seoksen vaikutus ja merkitys kyseisessä kilpailussa. On lopulta nippelitietoa, kuinka pehmeitä renkaat ovat koko skaalassa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7502
Hyvä uudistus, jos Pirelli silti kertoo ne oikeat seokset jossain twitterissä tai muualla. Helpottaa varmasti satunnaiskatsojia, joita ei varmasti kiinnosta mitkä kovuudet millekin radalle on valittu.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tällaista huhua
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ei-enaa-hypersoft-supersoft-sekamelskaa-f1-seosten-nimilla-kikkailu-paattymassa/6919132

Pirelli aikoo jatkossa nimetä jokaisen viikonlopun rengasseokset pehmeäksi, keskikovaksi ja kovaksi riippumatta siitä, mitä seosta ne oikeasti ovat.
Pehmeä rengas merkitään punaisella, keskikova keltaisella ja kova valkoisella värillä.

-----
Tätä on kyllä odotettukin. Valitin näköjään aiheesta jo vuonna 2011, jotkut asiat ottavat aikansa muuttua. :tongue:
Ei kyllä mitään järkeä tässä, kun ei enää voi oikeaa kovuutta tietää, eikä ole mitään vertailupohjaa. :thumbdown

Jos ei ole pystynyt nykyisiä värejä erottamaan, niin täytyy muutenkin olla paha hahmotusongelma.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Hyvä uudistus, jos Pirelli silti kertoo ne oikeat seokset jossain twitterissä tai muualla. Helpottaa varmasti satunnaiskatsojia, joita ei varmasti kiinnosta mitkä kovuudet millekin radalle on valittu.
Kertoa millä tavoin? Jos seos voi olla mitä vaan, ei se (välttämättä) vastaa mitään ennen nähtyä.
 
Viimeksi muokattu:

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Montako kierrosta arviolta nuo pinkit kestävät?
Tätä mä olen myös pohtinut. Itse olen melko usein väärässä näissä renkaiden kulutusasioissa, joten vaikea arvioida, kun kokemusta ei ole. Täällä sitä voi kyllä ehkä arvailla. Toivotaan siis, että tuo uusin rengasmalli kuluu sitten hyvin. Mutta kohta ollaan viisaampia.

Hyvä, että Pirelli haluaa tehdä oikeasti jotain sille, että renkaat kuluvat. Pari viime vuotta ovat olleet melko surkeita, mielestäni.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1281
Kertoa millä tavoin? Jos seos voi olla mitä vaan, ei se (välttämättä) vastaa mitään ennen nähtyä.
Niinpä. Jos on ultrasoftia Monacossa, se ei välttämättä ole tismalleen samaa ultrasoftia jota on Kanadassa, veikkaan.
Nuo renkaatkahan tehdän pitkälti käsityöntä (tai ainakin Michelin tekee kaikki kilparenkaat rata/ralli).
Joten tuo kolmijakoinen jaottelu kera standardivärien, on minustakin paras viahtoehto.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7502
Kertoa millä tavoin? Jos seos voi olla mitä vaan, ei se (välttämättä) vastaa mitään ennen nähtyä.
Nykyiset nimitykset voidaan unohtaa ja seokset ovat esimerkiksi 1-6 pehmeimmästä kovimpaan, joista valitaan soft, medium ja hard. Sitten vain lajiniiloille kerrotaan jossain infopaketissa, että mitkä seokset tuolta asteikolta kulloinkin on valittu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
Kertoa millä tavoin? Jos seos voi olla mitä vaan, ei se (välttämättä) vastaa mitään ennen nähtyä.
Tämä taas on täysin seosten kutsumanimistä ja väreistä erillinen asia, eikä liity mitenkään siihen, miten Pirelli markkinoi renkaitaan. Seosten muuttelu kesken kauden olisi täysin mahdollista jo nyt ja vastahan viime kisaan Pirelli toikin täysin uudenlaiset renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
686
Huono muutos. Selkeyttää ehkä seuraamista, mutta samalla johtaa harhaan renkaiden rakenteen ja materiaalin ominaisuuksien erotessa toisistaan eri viikonloppujen välillä vaikka värikoodaus muuhun virheellisesti viittaisikin.

Mikseivät kaikki renkaat ole samantein mustia? Selkeämpää, eikä perus-pertti kuitenkaan kiinnosta tuollaiset epäolennaisuudet?!? Lisäksi aika-ajotkin näyttäisivät lähtökohtaisesti tasaisemmilta...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
Mikseivät kaikki renkaat ole samantein mustia? Selkeämpää, eikä perus-pertti kuitenkaan kiinnosta tuollaiset epäolennaisuudet?!? Lisäksi aika-ajotkin näyttäisivät lähtökohtaisesti tasaisemmilta...
Kaudella 2007 raitarenkaat otettiin käyttöön nimenomaan sen vuoksi, että katsojat erottaisivat pehmeän ja kovan seoksen toisistaan. Katsojia kiinnosti renkaiden ero ja merkitsemättömiä renkaita pidettiin huonona asiana.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2447
Erittäin hyvä uudistus. Satunnaiskatsojalle (ja monelle muullekaan) ei ole mitään iloa tietää mikä niistä yhdeksästoista mahdollisesta seoksesta siellä alla sattuu tällä hetkellä pyörimään kunhan tietää mikä on kovuus suhteessa niihin muihin sinä viikonloppuna tarjolla oleviin. Ei ole itselläkään välillä ollut mitään hajua oliko se superpehmeä nyt tällä kertaa se pehmein vai kovin rengasseos vaikka tulee nyt kuitenkin lajia jossain määrin seurattua.

Kaikkein selkein ja paras tietty olisi kun Pirelli valmistaisi vaan 2-3 seosta jotka olisi samat joka kisaan, mutta sitten vaan valitettavastitulisi väkisinkin niitä kisoja, missä renkaat kestäisi heittämällä lähdöstä maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikkein selkein ja paras tietty olisi kun Pirelli valmistaisi vaan 2-3 seosta jotka olisi samat joka kisaan, mutta sitten vaan valitettavastitulisi väkisinkin niitä kisoja, missä renkaat kestäisi heittämällä lähdöstä maaliin.
Ratojen erilaisten ominaisuuksien takia se vain ei ole mahdollista. Kyse ei ole pelkästä kestävyydestä, vaan myös siitä, ettei niillä rataan nähden liian kovilla renkailla ole pitoa. Ja liian pehmeillä ei voi ajaa kuin kierroksen pari.

Viime vuonna, kun seoksia oli vain viisi, soft oli käytössä joka kisassa. Renkaita eniten syövässä Espanjassa se oli pehmein seos, seitsemässä muussa kisassa kovin. Vain Espanjassa tarvittiin hardia.

Tänä vuonna Espanjaan ei valittu edes askeleen pehmeämpää hardia, vaan kovin seos oli medium (about sama kuin viime vuoden soft). Eli Espanjan viime vuoden pehmein seos oli tänä vuonna kovin! Eniten tuo kertoo siitä, että autot ovat muuttuneet rengasystävällisempään suuntaan, ja siksi pehmeään päähän on täytynyt lisätä kaksi seosta. Kaksi kovinta jäänee kokonaan käyttämättä, jos ei niitä edes Espanjassa tarvittu.

Ei ole Pirellin tehtävä helppo.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei ole Pirellin tehtävä helppo.
No tämähän se on. Aina jokin menee jonkun mielestä pieleen. Nyt renkaat kestää liian hyvin, silloin kun oltiin toisessa päässä niin hirveää kitinääkin saatiin.

Tämä oli tosiaan meno vielä viisi vuotta sitten.

Pirelli pyrkii vähentämään varikkopysähdysten määrää Silverstoneen mentäessä. "tavoite on 2-3 pysähdystä kisoissa, joten 4 on selvästi liikaa" Saas nähä.
http://www.formula1.com/news/headlines/2013/5/14555.html
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
Tänä vuonna Espanjaan ei valittu edes askeleen pehmeämpää hardia, vaan kovin seos oli medium (about sama kuin viime vuoden soft). Eli Espanjan viime vuoden pehmein seos oli tänä vuonna kovin! Eniten tuo kertoo siitä, että autot ovat muuttuneet rengasystävällisempään suuntaan, ja siksi pehmeään päähän on täytynyt lisätä kaksi seosta.
Barcelonan radan asfaltti on laitettu uusiksi, joten se ei millään muotoa ole vertailukelpoinen aiemman datan kanssa.

No tämähän se on. Aina jokin menee jonkun mielestä pieleen. Nyt renkaat kestää liian hyvin, silloin kun oltiin toisessa päässä niin hirveää kitinääkin saatiin.

Tämä oli tosiaan meno vielä viisi vuotta sitten.
No ehkä se johtuu siitä, että varikkostoppien määrässä kahta pidetään kultaisena graalina. Ja jos haluaa ottaa riskin, niin sitten yksi tai kolme stoppia harvoille huimapäille. Neljä on totta vie liikaa, ja se että tallit pitää rengassäännöin oikein pakottaa tulemaan varikolle edes yhden kerran, on totta vie liian vähän. Pirellin kyky ei riitä kuin seilata ääripäästä toiseen.

Ongelma on sekin, että Pirelli suunnittelee renkaansa joka vuosi uudestaan eikä sen takia pysty käyttämään aiempaa dataa hyväksi rengastarjontaa laatiessaan. Tämä taas Pirellin maailmassa johtaa siihen, että joka kisaan on valittava yltiöturvallinen rengastus, eikä yhtäkään riskiä oteta.

Ratojen erilaisten ominaisuuksien takia se vain ei ole mahdollista. Kyse ei ole pelkästä kestävyydestä, vaan myös siitä, ettei niillä rataan nähden liian kovilla renkailla ole pitoa. Ja liian pehmeillä ei voi ajaa kuin kierroksen pari.
Osittain rengasdilemma selittyy näillä leveämmillä renkailla, jotka käyttäytyvät eri tavalla kuin aiemmat kapeammat. Mutta täytyy muistaa, että kaudella 2005 renkaiden vaihtaminen oli kielletty kokonaan eikä se aiheuttanut ongelmia autojen ajettavuuden kanssa. Tuolloin rengasvalmistajia oli peräti kaksi ja molemmat suoriutuivat varsin kelvollisesti, joskin Bridgestonella oli selviä ongelmia kauden alussa.

Liekö suurin vika sitten siinä, että autoista on tullut sellaisia, että ne kulkevat järjestään kuin kiskoilla, eivätkä pehmeät vässykkäkuskit osaa myöskään ajaa enää sellaista autoa, joka puskee joka mutkassa ja on irtoamisen rajamailla.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Liekö suurin vika sitten siinä, että autoista on tullut sellaisia, että ne kulkevat järjestään kuin kiskoilla, eivätkä pehmeät vässykkäkuskit osaa myöskään ajaa enää sellaista autoa, joka puskee joka mutkassa ja on irtoamisen rajamailla.
Vilanderin mukaan nämä (leveät) renkaat ovat sellaisia, että ne joko pitää tai sitten pito katoaa kokonaan. Niitä ei voi ajaa rajamailla.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2447
toiseen.

Ongelma on sekin, että Pirelli suunnittelee renkaansa joka vuosi uudestaan eikä sen takia pysty käyttämään aiempaa dataa hyväksi rengastarjontaa laatiessaan. Tämä taas Pirellin maailmassa johtaa siihen, että joka kisaan on valittava yltiöturvallinen rengastus, eikä yhtäkään riskiä oteta.
Eikö tämä ongelma nyt johdu ihan puhtaasti siitä, että tallit suunnittelee autonsa uusiksi joka vuosi ja yleensä menee jotain säöntöjäkin uusiksi. Aika hankala siinä on renkaiden kehitystäkään jäädyttää.
 
Ylös