Eddie Jordanin näkemys oli täysin perusteltu, jopa Minardin osalta. Muistan selvästi, miten jopa Tarso Margues kuljetti Minardiaan aivan tämän uuden pistejärjestelmän pistesijojen tuntumaan kausilla joilla Minardi sai nolla pistettä.
Jaguar ja Toyota ovat heikoimmillaan olleet sellaisia, että ne eivät saa pisteitä ja yhdellä sijoituksella on voinut mennä edelle. Kaiken huipuksi Minardi on ollut parhaimmillaan jomman kumman edellä, mitä kyllä tuolloin naureskeltiinkin, kun autonvalmisjatallit olivat niin surkeita.
Tietysti tämä vuosi muutti tilannetta oleellisesti. Kuitenkin pitää muistaa, että siinä missä Webber otti loistavilla suorituksillaan Jaguarille pisteitä, Wilson ja Pizzonia pystyivät yhteensä vain yhteen pisteeseen. Wilsonin luultiin Minardilla olleen jopa Webberin tasolla mutta siinä oltiinkin sitten ilmeisesti pahasti väärässä. Jos Minardilla olisi ollut Webber kuljettajanaan pisteitä olisi tullut. Wilson ajoi hienosti, mutta jäi hieman Alonsonkin taakse ja Webberhän oli Minardilla viime vuosien paras kuljettaja.
Tiivistettynä puhun siis tästä ilmiöstä: Toinen auto saadaan pisteille kuljettajan taitojen takia, toinen auto ei pysty yllätyksiin. Jos Jordanilla tai Minardilla olisi kuljettaja, joka pääsisi tasossa kilpailevien keskikastin kuljettajien ykkösten ohitse, silloin pisteitä olisi mahdollista kerätä. Fisichella ja Firman vaikka ensin mainittua paljon arvostankin, eivät tänä vuonna olleet sillä tasolla, millä heidän olisi pitänyt olla. Minardin puolesta taas voidaan sanoa se, että kun luotettavuus on lähtökohtaisesti parempaa, kuin Jordanilla, Jaguarilla, Toyotalla ja BAR:lla sekä Renaultilla, niin mahdollisuuksia ottaa pisteitä olisi, jos auto ei olisi totaalisen surkea.
2002 Arrows on jopa puoli sekunttia nopeampi vähän säädettynä kuin Minardin 2003 menopeli. Arrowsilla oltaisiin uudella pistejärjestelmällä oltu kirkkaasti pisteillä 2002. 2003 oli enemmän sekoilukisoja kuin 2001 ja 2002 yhteensä, tämän jokainen varmasti muistaa. Tällaisenä vuonna ei ole mahdollisuutta hyötyä uudesta järjestelmästä, kun jokainen kilpaileva keskikastin talli saa lottovoittosijoituksia. Ns. normaalilla kaudella tilanne on erilainen. Voi tietysti syyttää minua puusilmäiseksi Minardifaniksi mutta tämä on ymmärtääkseni hyvin lähellä totuutta. F1 ei ole perusluonteeltaan laji, jossa syntyy 7 voittajaa kaudessa (plus ne tuuri mitalisijat samoissa kisoissa). Se on laji jossa voittajia on vain 3 tai 4.
Ensi vuonna Rellu on luotettavampi ja nähdään kisoja, joissa kaikki keskikastin tallit jäävät pois pisteiltä. Sijat 1-7 ovat tavoittamattomissa, mutta 8 tila on mahdollinen. Vanhalla järjestelmällä ehdoton maksimi oli 9 tila (11 tallilla) uudella järjestelmällä maksimi on yhtä sijaa ja paria miljoonaa ylempänä.
Jaguar ja Toyota ovat heikoimmillaan olleet sellaisia, että ne eivät saa pisteitä ja yhdellä sijoituksella on voinut mennä edelle. Kaiken huipuksi Minardi on ollut parhaimmillaan jomman kumman edellä, mitä kyllä tuolloin naureskeltiinkin, kun autonvalmisjatallit olivat niin surkeita.
Tietysti tämä vuosi muutti tilannetta oleellisesti. Kuitenkin pitää muistaa, että siinä missä Webber otti loistavilla suorituksillaan Jaguarille pisteitä, Wilson ja Pizzonia pystyivät yhteensä vain yhteen pisteeseen. Wilsonin luultiin Minardilla olleen jopa Webberin tasolla mutta siinä oltiinkin sitten ilmeisesti pahasti väärässä. Jos Minardilla olisi ollut Webber kuljettajanaan pisteitä olisi tullut. Wilson ajoi hienosti, mutta jäi hieman Alonsonkin taakse ja Webberhän oli Minardilla viime vuosien paras kuljettaja.
Tiivistettynä puhun siis tästä ilmiöstä: Toinen auto saadaan pisteille kuljettajan taitojen takia, toinen auto ei pysty yllätyksiin. Jos Jordanilla tai Minardilla olisi kuljettaja, joka pääsisi tasossa kilpailevien keskikastin kuljettajien ykkösten ohitse, silloin pisteitä olisi mahdollista kerätä. Fisichella ja Firman vaikka ensin mainittua paljon arvostankin, eivät tänä vuonna olleet sillä tasolla, millä heidän olisi pitänyt olla. Minardin puolesta taas voidaan sanoa se, että kun luotettavuus on lähtökohtaisesti parempaa, kuin Jordanilla, Jaguarilla, Toyotalla ja BAR:lla sekä Renaultilla, niin mahdollisuuksia ottaa pisteitä olisi, jos auto ei olisi totaalisen surkea.
2002 Arrows on jopa puoli sekunttia nopeampi vähän säädettynä kuin Minardin 2003 menopeli. Arrowsilla oltaisiin uudella pistejärjestelmällä oltu kirkkaasti pisteillä 2002. 2003 oli enemmän sekoilukisoja kuin 2001 ja 2002 yhteensä, tämän jokainen varmasti muistaa. Tällaisenä vuonna ei ole mahdollisuutta hyötyä uudesta järjestelmästä, kun jokainen kilpaileva keskikastin talli saa lottovoittosijoituksia. Ns. normaalilla kaudella tilanne on erilainen. Voi tietysti syyttää minua puusilmäiseksi Minardifaniksi mutta tämä on ymmärtääkseni hyvin lähellä totuutta. F1 ei ole perusluonteeltaan laji, jossa syntyy 7 voittajaa kaudessa (plus ne tuuri mitalisijat samoissa kisoissa). Se on laji jossa voittajia on vain 3 tai 4.
Ensi vuonna Rellu on luotettavampi ja nähdään kisoja, joissa kaikki keskikastin tallit jäävät pois pisteiltä. Sijat 1-7 ovat tavoittamattomissa, mutta 8 tila on mahdollinen. Vanhalla järjestelmällä ehdoton maksimi oli 9 tila (11 tallilla) uudella järjestelmällä maksimi on yhtä sijaa ja paria miljoonaa ylempänä.