Pisteet vanhalla järjestelmällä (uusi)

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olipas rajusti tekstiä AMS82:lta. Sen verran alusta luin, että en oikein ymmärtänyt miten AMS82 hahmotti tuon Ferrarin käyttämien rngasvalmistajien käytön. Siis eikö Good Year toimittanu Ferrarille renkaat aina vuoteen 1998 saakka, jonka jälkeen firma lopetti kunniakkaan f1-uran. Kaudelle 1999 Bridgestone joutui sitten toimittamaan kaikille tiimeille renkaat, kunnes 2001 Michelin tuli mukaan kuvioihin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmv:
Olipas rajusti tekstiä AMS82:lta. Sen verran alusta luin, että en oikein ymmärtänyt miten AMS82 hahmotti tuon Ferrarin käyttämien rngasvalmistajien käytön. Siis eikö Good Year toimittanu Ferrarille renkaat aina vuoteen 1998 saakka, jonka jälkeen firma lopetti kunniakkaan f1-uran. Kaudelle 1999 Bridgestone joutui sitten toimittamaan kaikille tiimeille renkaat, kunnes 2001 Michelin tuli mukaan kuvioihin.
Tältä osin saatoin muistaa väärin. Omasta mielestäni kävi niin, että Goodyear ensin menetti monoponin B:n tullessa mukaan. Tällöin Williams oli Goodyearin ykköstalli, mutta mistään ei tullut mitään Williasm-Supertec yhdistelmän totaalisen luokattomuuden takia. Goodyear oli ilmeisesti jo suunnitellut lopettamista, eikä sitten enää uudestaan lähtenyt tavoittelemaan huippua. Bridgestone tuli monopoliasemaan ja tätä kesti jonkin aikaa ennen kuin Michelin tuli mukaan. Michelinin mukaan tullessa kaikkien keskustelun ja odotusten sävy oli kokonaan toinen. Juuri tämä keskustelun ja odotusten ero on painunut mieleeni ja omasta mielestäni välissä siis oli se tilanne, että Goodyear oli kakkosena ilman jatkohaluja sarjassa. Michelin oli matkalla kohti huippua ja sitoi taktiikkansa ensin yhteistyöhön Williamsin kanssa. McLarenin todettua, ettei tasapuolista kohtelua saada se siirtyi Michelinin asiakkaksi ja rengassota varsinaisesti käynnistyi. Ensimmäiset havainnut Michelinin perustaltaan kokonaan toisenlaisesta toimintatavasta tulivat sitten konkreettisesti esiin Renaultin käynnistyneen nousun myötä. Loogisempaahan olisi ollut, että huipputallit olisivat jakaantuneet rengasvalmistajien kesken tasan, mutta Michelin politiikka mahdollisti paremmin monikeskeisen yhteistyön, kuin B:n politiikka olisi mahdollistanut kahden huipun yhteistyön.

Yritin tarkistaa asiaa uudestaan, mutta valitettavasti www.f1.com ei sisällä tietoja siitä millä rengailla tallit ovat ajaneet. Supertec vuosi olisi kuitenkin tuon mukaan 1999 siis tuo on milestäni se vuosi johon päättyi Goodyearin toiminta ykkösissä. 2000 olisi sitten Bridgestonen monopolivuosi ja 2001 tuli Michelin mukaan. :confused:

EDIT:
Näin sanotaan Williamsin historiaa käsittelevällä saitilla vuodesta 1998:
"A tyre war between the outgoing Goodyear Racing Team and Japanese manufacturer Bridgestone had begun to rage with Bridgestone having the upper hand early in the year. Even though Goodyear's withdrawal from Formula One had recently been announced the American company fought back and by the end of 1998 it was widely felt that the Goodyear tyre was the best"

Goodyear siis oli viimeisenä vuonaan Williams-Mechatronen rengastoimittaja. Supertec vuosi oli sittenkin vasta vuosi 1999, jolloin Goodyear oli jo poissa kuvioista.

<small>[ 18-10-2003, 15:36: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Good Yearin vetäytymispäätös johtui kai pitkälti siitä, että tehdas koki FIA:n muuttavan rengassääntöjä kuulematta ollenkaan renkaitten valmistajia. Siirtyminen urarenkaisiin ei oikein miellyttänyt Good Yearia, mikä on vain ymmärrettävää.

Good Yearilla ei varsinaisesti koskaan ollut mitään ykköstiimiä, vaan se toimitti kaikille tiimeille renkaita erinomaisen tasapuolisesti. Kun rengassotta puhkesi 1997 oli selvästi havaittavissa Good Yearin olevan alakynnessä monilla radoilla, mutta voitti kaikki kisat pitkälti hyvien tiimien ansioista. Bridgestonella oli kahdesti(Panis Argentiinassa ja Hill Unkarissa) mahdollisuudet ottaa voitto, mutta tekniikat pettivät ratkaisevilla hetkillä.

Seuraavana vuonna siirryttiin sitten urarenkaisiin ja Bridgestone sai asiakkaikseen McLarenin ja Benettonin. Alkukaudesta Bridgestonen renkaat olivatkin ylivertaiset(mikä oli nähtävissä siitä että Benetton oli merkittävästi vahvempi tiimi kuin Williams alkukaudesta, mutta ei enää Silverstonen jälkeen päässyt pisteille kun kerran). Good Year tuli kuitenkin mukaan taisteluun ja renkaat olivat kyllä 98 kaudella pitkälti Ferrarin ehdoilla kehitettyjä. Jacques Villeneuve totesi Williamsin tilanteesta, että on täysin ymmärrettävää että renkaat kehitetään Ferrarin ehdoilla koska he ovat Good Yearin tiimeistä kaikkein kilpailukykyisimpiä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82:
Ilmari:

Ja mitä Bridgestone hyötyi siitä että se panosti pelkästään Ferrariin? Saiko se "ruskeita kirjekuoria"? Anna kun arvaan: Bridgestone sai hyvää mainosta kun voittajatalli ajoi sen renkailla.
Bridgestonella ja Ferrarilla on ollut pitkä yhteistyösuhde takanaan. Mm. Goodyear vetäytyi tätä myönten lajista. Alussa G:llä oli Ferrari ja koko laji hallussaan, sitten tuli siltakivi, joka otti Ferrarin itselleen menestystä alkoi tulla ja Goodyear katsoi menettävänsä enemmän rahaa kuin mitä se lajista sai markkinointietuina takaisin. On vaikeata sanoa, miksi rengastoimittajat F1:ssä toimivat, minkälaisilla laskelmilla toiminta ylipäänsä on kannattavaa. Bridgestonen oman lausunnon mukaan renkaiden toimittaminen kaikille tiimeille on sen osalta täysin mahdottomuus. Bridgestone ei olisi halunnut es. Minardia olleenkaan asiakkaakseen.

Ilmari:

Voittajatallit ovat aina ajaneet jonkun valmistajan renkailla ja rengassota on joskus ollut vielä kiihkeämpää kuin nyt. Anna kun arvaan taas: koskaan aikaisemmin rengastoimittaja ei kuitenkaan ole tehnyt yhteistyötä pelkästään voittajatiimin kanssa.
Rengassota ei koskaan ole ollut yhtä kallista kuin nyt. Siinä mielessä siis väite, joskus vielä kiihkeämmästä rengassodasta on vailla perusteita. En tiedä miten jälkimmäinen kohta liittyy mihinkään. Rengastoimittajalla on mahdollisuus valita omat toimintatapansa ja se miten ne tavoitteisiinsa pyrkivät. Bridgestonella ja Michelinillä on erilaiset toimintatavat. Michelinin oman lausunnon mukaan vasta parin vuoden kuluessa selviää kumpi voittaa. Lähtökohtana ilmeisesti kuitenkin on se, että toinen valmistajista vetäytyy lajista parin vuoden kuluessa.

Ilmari:

Ja jälleen arvaus: Jos esimerkiksi McLaren menestyy ensi kaudella ja voittaa maailmanmestaruuden, se ei johdu siitä että rengastoimittaja olisi tehnyt kehitystyötä pelkästään McLarenille.
Mitä Michelin on tehnyt ja mitä se yrittää tehdä, olisi ehkä hyvä ottaa huomioon tässä yhteydessä. Michelin tavoittelee ns. rengastoimittajan maailmanmestaruutta, jota se ei ole tarkemmin määritellyt. Viime kauden puheiden perusteella Michelinin näkökulmasta tähän näyttäisi riittävän se, että sen renkailla voitetaan enemmän osakilpailuja ja kerätään enemmän pisteitä. Tietysti mestaruus on pyritään myös saavuttamaan, mutta Michelin on huomioinut myös sen mahdollisuuden, ettei Ferraria pystytä lyömään. Mikä lienee itsestään selvää ottaen huomioon millainen tilanne lajissa on ollut 2001 ja 2002.

Michelinin toimintatapa on omalla tavallaan pirullinen. Minardin kanssa yhteistyöstä kieltäydyttiin, ja rengasäännöt pakottivat Bridgestonen ottamaan Minardin asiakkaakseen vasten tahtoaan. Nyt BAR tallilla on sääntöjen mukaan ilman mitään neuvotteluja mahdollisuus siirtyä Michelinin asiakkaaksi. Michelin töni heikoimman lenkkinsä kilpailija riesaksi ja vastaavasti pyrkii nyt omalla politiikalla houkuttelemaan BARin asiakkaaksi. BAR-talli on useaan kertaa todennut, ettei sitä Bridgestonen puolella kuunnella.

Jos mestaruudesta taistelevat kaudella 2004 myös Ferrari, Williams sekä jonkinlaisena mustana hevosena ehkä jopa puoleen väliin asti kautta Renault ja mestaruus ratkeaa teknisten vikojen ja kolareiden myötä on hyvin vaikeata perustella väitettä, että Michelin puolella kehitystyötä on tehty pelkästään McLarenille. Millä tavalla es. Montoyan keskeytys Japanissa liittyi renkaisiin? McLaren "voitti Michelin puolen kuljettajien mestaruuden" oliko siinä kysymys rengasedusta. Toisaalta Williams voitti "M-puolen valmistajien mestaruuden" oliko siinä kyse renkaista ja yksipuolisesta kehitysyhteistyöstä. Renaultin osalta pelin ratkaisivat tekniset viat, jos Renault olisi ajanut teknisistä vioista vapaan kauden ja hävinnyt oltaisiin voitu puhua renkaista ja sopimuksesta jonka B ja M tekivät kolmen suuren vaatimuksesta. Ferrarin osalta tilanne on vaikeampi sillä todennäköistä on, että Michelinin renkaat ovat jonkin verran paremmat kuin B:lla. Näin ollen kaikilla Michelin talleilla on tietyissä kisoissa rengasetu verrariin - eri asia sitten on miten monta voittoa juuri tämän edun perusteella jaetaan.

Millä ihmeellä sinä Ilmari vetäisit väitteen renkaiden kehitystyön suuntaamisesta pelkästään McLarenille mukaan, kun mitään tähän viittaavaakaan ei tänä vuonna nähty. Sen sijaan on kyllä nähty miten Renault ja Williams jyräsivät muutamissa kisoissa niin suurella ylivoimalla, että sitä on hankala selittää puhumatta myös renkaista ja optimaalisesta valinnasta juuri tiettyä rataa koskien. On siis nähty selvästi mitä ns. rengasetu tarkoittaa, kun se lajissa ilmenee. Mitään yhteyttä jonkin tietyn tallin suosimiseen Michelin puolella ei kuitenkaan ole havaittu. Tallit ovat itse Michelin puolella tehneet ne ratkaisut, jotka ovat niiden voimasuhteiden muuttumiset eri kisoissa ratkaisseet.

En halua antaa kuvaa, ettenkö ymmärtäisi miten sinä kokoajan yritän syyttää kaikkia muita mustavalkoisesta ajattelusta, jopa niin, että pistät sanoja muiden suuhun ilman, että otat alkuunkaan huomioon kaikkia perusteluja, joita muut esittävät. Asiallinen keskustelu, jota käydään alentuvaan sävyyn ei ole asiallista, ellei itse alentuvaa sävyä perustella. Minä voin kirjoittaa vaikka metrin pituisia vastineita täysin vääristeltyihin kysymyksenasetteluihin ihan vain siksi että perusteluiden kokonaisuus tulisi esille ja asiallinen vasta-argumenttien teko olisi mahdollista mutta jos näitä kysymyksenasetteluita esitetään uudestaan ja uudestaan tulee raja vastaan. Jos mikään ei mene jakeluun ei kannata nähdä vaivaa. Sen jälkeen voidaan rauhallisin mielin lähteä nälvimislinjalle, kun on täysin selvää, ettei kumpikaan lue toisen kommentteja missään muussa kuin nälvimistarkoituksessa. Minä en ota kantaa suoraan kenenkään puolesta ja ketään vastaan tässä, mutta nuo kysymykset kyllä on hyvä käydä yhden kerran kunnolla läpi, että päästään asetelmasta, jossa yksi keskustelija ottaa "objektiivisuuden ylijumalan" aseman ja lähinnä pelleilee muiden kustannuksella. (mitään muuta syytä tälläisten kysymysten tekemiselle en näe, kuin juuri sen asian jatkuvan alleviivaamisen, että täällä suurin osa kirjoittajista kannattaa jotakin tiettyä tallia tai kuljettajaa)

Ilmari:

Eli Ferrarin menestys 2000 –2002 jää historiaan ainoana ajanjaksona jolloin rengastoimittaja on kehittänyt renkaita vain ja ainoastaan voittajatiimin tarpeisiin.

Kuulostaa äkkiseltään vainoharhaiselta, mutta kyllä kai se on uskottava.

:D
Vanhaan aikaan oli täysin normaalia, että yksityistallit jotka olivatkin jatkuvasti konkurssissa saivat käyttöönsä renkaat, jotka olivat jälkikäteen esitettyjen arvioiden mukaan jopa sekunttitolkulla hitaammat, kuin niiden tallien jotka jo olivat kunnolla päässeet lajiin mukaan.

Kuten sanottua vuoden 2000-2002 tapahtumissa ei tältä osin ole mitään ainutlaatuista. Ainutlaatuista on ehkä se, että Bridgestonella oli ensin 2 parasta tallia asiakkainaan ja sen jälkeen kilpailijalla onkin ollut toiseksi ja kolmanneksi paraat tallit. Michelin pyrkii todistamaan omien renkaidensa paremmuuden ja mahdollisuudet tähän ovat erinomaiset kun voittajatalleja on 3. Bridgestonen lähtöoletuksena on se, että virallisten mestaruuksien voittaminen riittää. Nyt Michelinin katsotaan yleisesti tehneen kaudella 2003 paremmat renkaat vaikka Ferrari veikin molemmat mestaruudet. Bridgestone on huomannut mitä on tapahtumassa ja mahdollisesti yrittääkin kaikin mahdollisin keinoin jatkaa yhteistyötä BAR-tallin kanssa. Sauberin siirtyminen M:n asiakkaaksi estettiin neuvotteluissa jo kauden 2003 alussa. Voitaisiin väittää Sauberilla olleen sangen hyvä käsitys perjantain ylimääräisten testien luonteesta ja testirajoitussopimuksesta, kun se siitä kieltäytyi.

Raadollisuus joka rengastoimittamiseen liittyy tulikin molempien rengastoimittajien osalta esille myös tällä kaudella, kun B ja M yhteisestä sopimuksesta kieltäytyivät tarjoamasta "tasapuoliseen kohteluun" vedoten ylimääräiset testit ajaneille talleille mitään muita kuin ne samat renkaat, joista muutkin tallit joutuvat valintansa tekemään. Se on tiedossa, että tätä ratkaisua vaativat niin Ferrari kuin myös McLaren ja Williams. Renault olisi puolestaan halunnut vetäytyä koko testirajoitussopimuksesta, kun sille liian myöhäisessä vaiheessa selvisi mitä on tapahtumassa.

Tässä ei todellakaan ole kysymys mistään salaliitosta tai vainoharhoista, vaan avoimista sopimuksista, joista jokainen asiakastalli on tietoinen. Ron Dennis aikaisemmin ja BAR-talli tällä kaudella toivat esille sen, mitä Bridgestonen asiakkaana oleminen tarkoittaa eli, että ei ole mahdollista saada tasavertaista kohtelua Ferrarin kanssa. Michelinin toimista on havaittu lähinnä vain se, ettei es. Renaultille olla valmiita tarjoamaan mitään lisäetuuksia. Tällä hetkellä kuitenkin Michelin puolella yhdenvertaisuuden paras tae on siinä, että sillä on 3 tallia, joista jokainen voi käytännössä voittaa mestaruuden 2004 tai 2005 tai 2006. Michelin kannalta ihanteellista olisi, jos näin kävisi. On hankala kuvitella, että sillä olisi jotain merkitystä mikä autonvalmistaja kunakin vuonna mestaruuden voittaa. Bridgestonen osalta taas olisi suorastaan naurettavaa väittää, että mestaruudesta taistelisi useampi kuin yksi sen asiakkaista. Toisaalta B:n on tuskin mahdollista luvata jollekin Michelinin asiakkaalle, parempaa kohtelua kuin mitä Michelin tarjoaa, eli madollisuutta taistella mestaruudesta Ferraria vastaan.

Nykyisen rengassodan ylläpitäminen on F1:ten kannalta edullista niin kauan kuin rengasvalmistajat ovat suunnilleen tasoissa renkaiden suunnittelun osalta. Jos toinen pääsee selvästi toisen edelle, asetelma tulee ongelmalliseksi. Kuitenkaan tällainen tilanne ei voi kestää kuin korkeintaa kaksi vuotta, sillä selvästi tappiolle jäänyt valmistaja vetäytyy sataprosenttisen varmasti tappion tultua selväksi. Se, että 4 tallia taistelee voitoista lähtökohtaisesti samantasoisilla renkailla on huomattavasti parempi tilanne kuin se, että voitosta taistelisi vain 2 tallia - puhumattakaan sitten siitä, että rengasasetelma olisi toiselle toista edullisempi. En osaa sanoa voitaisiinko 4 tallin taisteluun päästä mitään muuta kautta kuin kahden kilpailevan rengastoimittajan kautta. Tämän takia en toivo Michelinin renkaiden paremmuuden olevan ensi kaudella selvää. Jos se on yhtä selvää kuin tänä vuonna leikin jatkuminen edellyttäisi Ferrarin mestaruuksia jokaisen lisäkauden hintana ja se on liian kova hinta. Kolmannen toimittajan mukaan tulo on kutkuttava ajatus ja saattaisi johtaa edelleen täysin uuteen tilanteeseen - riskit ovat kuitenkin aivan liian suuret. Toinen esitetty vaihtoehto, eli samat renkaat kaikille ei sekään ole mahdollinen, sillä jos olisi yleisesti tiedossa, ettei rengaskehitystyötä F1:siä silmällä pitäen tehdä - ei rengasvalmistajalla olisi mitään muuta kuin mainostajan asema ja kustannusten pitäisi alentua varmasti yli 90 % ennen kuin tähän joku valmistaja suostuisi. Mikään Avalon ja F3000 renkaat puolestaan on poissuljettu ajatus, kun samalla pyritään pitämään yllä kuningaslajin imagoa.
Kirjoitit pitkän tarinan renkaista, mutta silmäiltyäni sen nopeasti läpi huomasin ettet kuitenkaan ollut ymmärtänyt mistä tässä oli kysymys.

Kysymys oli siitä kun eräät kirjoittajat tällä forumilla väittävät että Bridgestone kehitti renkaita vuosina 2000 - 2002 ainoastaan Ferrarille. Ferrari sai alleen sellaisia renkaita joita muille ei tarjottu ja muut saivat alleen tusinakamaa.

Kirjoitukseni oli suunnattu kritisoimaan tällaisia mielipiteitä.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
AMS82:
En halua antaa kuvaa, ettenkö ymmärtäisi miten sinä kokoajan yritän syyttää kaikkia muita mustavalkoisesta ajattelusta, jopa niin, että pistät sanoja muiden suuhun ilman, että otat alkuunkaan huomioon kaikkia perusteluja, joita muut esittävät. Asiallinen keskustelu, jota käydään alentuvaan sävyyn ei ole asiallista, ellei itse alentuvaa sävyä perustella. Minä voin kirjoittaa vaikka metrin pituisia vastineita täysin vääristeltyihin kysymyksenasetteluihin ihan vain siksi että perusteluiden kokonaisuus tulisi esille ja asiallinen vasta-argumenttien teko olisi mahdollista mutta jos näitä kysymyksenasetteluita esitetään uudestaan ja uudestaan tulee raja vastaan. Jos mikään ei mene jakeluun ei kannata nähdä vaivaa. Sen jälkeen voidaan rauhallisin mielin lähteä nälvimislinjalle, kun on täysin selvää, ettei kumpikaan lue toisen kommentteja missään muussa kuin nälvimistarkoituksessa. Minä en ota kantaa suoraan kenenkään puolesta ja ketään vastaan tässä, mutta nuo kysymykset kyllä on hyvä käydä yhden kerran kunnolla läpi, että päästään asetelmasta, jossa yksi keskustelija ottaa "objektiivisuuden ylijumalan" aseman ja lähinnä pelleilee muiden kustannuksella. (mitään muuta syytä tälläisten kysymysten tekemiselle en näe, kuin juuri sen asian jatkuvan alleviivaamisen, että täällä suurin osa kirjoittajista kannattaa jotakin tiettyä tallia tai kuljettajaa)
Olipa siinä mielestäni osuva kommentti. On muutenkin mukava lukea asiallisia viestejäsi. Koita jaksaa jatkossakin, vaikka "vastapuoli" löisi hommaa läskiksi.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
AMS82:
Yritin tarkistaa asiaa uudestaan, mutta valitettavasti www.f1.com ei sisällä tietoja siitä millä rengailla tallit ovat ajaneet. Supertec vuosi olisi kuitenkin tuon mukaan 1999 siis tuo on milestäni se vuosi johon päättyi Goodyearin toiminta ykkösissä. 2000 olisi sitten Bridgestonen monopolivuosi ja 2001 tuli Michelin mukaan
1998

McLaren B
Ferrari G
Williams G
Jordan G
Benetton B
Sauber G
Arrows B
Stewart B
Prost B

Prost, Arrows ja Stewart oli 97' Bridgestone asiakas talleja ja loput oli Goodyearin.

<small>[ 18-10-2003, 17:24: Message edited by: vormula ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri:
AMS82:
En halua antaa kuvaa, ettenkö ymmärtäisi miten sinä kokoajan yritän syyttää kaikkia muita mustavalkoisesta ajattelusta, jopa niin, että pistät sanoja muiden suuhun ilman, että otat alkuunkaan huomioon kaikkia perusteluja, joita muut esittävät. Asiallinen keskustelu, jota käydään alentuvaan sävyyn ei ole asiallista, ellei itse alentuvaa sävyä perustella. Minä voin kirjoittaa vaikka metrin pituisia vastineita täysin vääristeltyihin kysymyksenasetteluihin ihan vain siksi että perusteluiden kokonaisuus tulisi esille ja asiallinen vasta-argumenttien teko olisi mahdollista mutta jos näitä kysymyksenasetteluita esitetään uudestaan ja uudestaan tulee raja vastaan. Jos mikään ei mene jakeluun ei kannata nähdä vaivaa. Sen jälkeen voidaan rauhallisin mielin lähteä nälvimislinjalle, kun on täysin selvää, ettei kumpikaan lue toisen kommentteja missään muussa kuin nälvimistarkoituksessa. Minä en ota kantaa suoraan kenenkään puolesta ja ketään vastaan tässä, mutta nuo kysymykset kyllä on hyvä käydä yhden kerran kunnolla läpi, että päästään asetelmasta, jossa yksi keskustelija ottaa "objektiivisuuden ylijumalan" aseman ja lähinnä pelleilee muiden kustannuksella. (mitään muuta syytä tälläisten kysymysten tekemiselle en näe, kuin juuri sen asian jatkuvan alleviivaamisen, että täällä suurin osa kirjoittajista kannattaa jotakin tiettyä tallia tai kuljettajaa)
Olipa siinä mielestäni osuva kommentti. On muutenkin mukava lukea asiallisia viestejäsi. Koita jaksaa jatkossakin, vaikka "vastapuoli" löisi hommaa läskiksi.
Jos yrittää toimia jonkinlaisena forumin poliisina tai sisäisenä moraalinvartijana, ei saisi olla kamalan yksisilmäinen. Pitkässä juoksussa sellaisella pelillä menettää menettää uskottavuutensa.

wink
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ilmari:
Jos yrittää toimia jonkinlaisena forumin poliisina tai sisäisenä moraalinvartijana, ei saisi olla kamalan yksisilmäinen. Pitkässä juoksussa sellaisella pelillä menettää menettää uskottavuutensa.

wink
Olen samaa mieltä tuon kommenttisi kanssa :) .
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri:
Ilmari:
Jos yrittää toimia jonkinlaisena forumin poliisina tai sisäisenä moraalinvartijana, ei saisi olla kamalan yksisilmäinen. Pitkässä juoksussa sellaisella pelillä menettää menettää uskottavuutensa.

wink
Olen samaa mieltä tuon kommenttisi kanssa :) .
Jos haluaa kritisoida alentavaa sävyä keskustelussa, pitäisi kritisoida kaikkia osapuolia tasaisesti. Jos joku moittii punaista leiriä ja joku puolustaa sitä ja keskustelu rupeaa niin sanotusti käymään kuumana, tulee paikalle moraalinvartija Wilpuri valkoisella ratsullaan, eikä ole epäselvää kumpaa osapuolta hän ryhtyy kritisoimaan epäasiallisesta keskustelusta ja huonoista perusteluista.

Jos joku heittää sen kummemmin perustelematta että joku sääntö astuu voimaan mikäli se sattuu eräälle punaiselle tallille sopimaan, tuo ei ilmeisesti ole alentavaa ja huonosti perusteltua. Jos nimittelee jotain kuljettajaa vaikkapa suureksi saatanaksi, se ei ilmeisesti ole alentavaa ja huonosti perusteltua. Jos sen sijaan heittää ivallisen huomautuksen punaisen leirin ja eräiden muiden tahojen ”salaliitosta”, puuttuu moraalinvartija asiaan ja antaa huomautuksen.

Minä saatan olla yksisilmäinen ja syyllistyä yleistyksiin, mutta minä en esitäkään moraalinvartijaa. Minä en ole sättinyt ketään suureksi saatanaksi. Tapoihini ei myöskään kuulu järjestelmällisesti painaa alas jotain hyvin menestynyttä kuljettajaa tai tallia.
wink
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Vielä Wilpurille:

Tyypillinen esimerkki toiminnastasi nähtiin topiikissa ”Hän palaa sittenkin” jossa Nimimerkit Valde ja oldez kävivät keskustelua. Valde esitti runsaasti perusteluita näkemyksilleen tuossa topiikissa. Sinä et osallistunut keskusteluun vaan aloit moittia Valdea huonoista perusteluista ja omituisista kommenteista. Miksi ihmeessä? Ja sanomattakin on selvää että Valde puolusti tuossa väittelyssä Schumia ja Ferraria ja oldez taas edusti vastapuolta. Jos olet oikeasti joku virallinen moraalinvartija, niin opettele objektiivisemmaksi. Jos taas et ole, niin osallistu keskusteluun ja esitä omia perustelujasi näkökannoillesi äläkä hyökkää muiden keskustelijoiden kimppuun.
:cool:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:

Kysymys oli siitä kun eräät kirjoittajat tällä forumilla väittävät että Bridgestone kehitti renkaita vuosina 2000 - 2002 ainoastaan Ferrarille. Ferrari sai alleen sellaisia renkaita joita muille ei tarjottu ja muut saivat alleen tusinakamaa.

Kirjoitukseni oli suunnattu kritisoimaan tällaisia mielipiteitä.
Juuh.

Tällä foorumilla kirjoitetaan kaikenlaista. Minä seurasin yhtä pitkää rengastopiccia aktiivisesti, mutta en kyllä voi sanoa tietäväni ketkä kaikki tällä foorumilla ovat kirjoittaneet renkaista.
Sinä siteerasti vormulan kirjoitusta, ja kommenttia joka kirjoitetttin :confused: merkillä höystettynä. Mistä ihmeestä minä voin tietää, että sinä kirjoitatkin kritisoidaksesi yleensä vain tällä foorumilla kirjoitettuja käsityksiä renkaista, kun esittämääsi kärjistystä ei sisältynyt siihen topicciin, josta sitaatin irroitit. Panin kyllä merkille, että ensin vastasit OK siteeraamaasi kirjoitukseen ja vasta seuraavassa kirjoituksessa aloit ruotia tuota vormulan kirjoituksesta sanasta sanaan otettua sitaattia:

"No eiköhän tuo Bridgestone panostanut "pelkästään" Ferrariin kun taas Michelin "joutui" panostamaan panostamaan mäkkiin ja williamsiin ja jopa relluun"

Sinä sanot kommentoineesi väitettä muodossa: "Ferrari sai alleen sellaisia renkaita joita muille ei tarjottu ja muut saivat alleen tusinakamaa."

Minä puolestani pitkissä kirjoituksissani toi uudestaan saman asian esille, minkä vormula jo aiemmin kirjoitti, eli jos kehitetään renkaita, niitä kehitetään jollekin radalle ja tietynlaiseen autoon/autoihin. Minä en tiedä miten se, että todetaan Bridgestonen kehittäneen renkaat nimenomaan Ferrarissa toimiviksi, johtaisi siihen että nämä renkaat kun ne muille sitten annetaan olisivat jotain tusinatavaraa, kuitenkin asiakastallien lausuntojen mukaan renkaat eivät ainakaan ole sellaisia mitä ne ovat toivoneet, saatika että niiden mielipiteitä huomioitaisiin tulevassa kehitystyössä Ferrarin kustannuksella. Lisäksi saamani käsityksen mukaan, autot ovat erilaisia ja jos rengasta on kehitetty tietyn tallin testaamana seuraavalle radalle ei se toimi samalla tavoin muiden tallien autoissa. Näin ollen Ferrarille kehitetty rengas voi olla toisen eritavalla aerodynamisesti rakennetuon auton alla olennaisesti huonompi. Tietysti rengas on sama, mutta ei välttämättä juuri "tusinatavaraa" kummempi toiselle tallille, jos testaaja tallin ja saaja tallin autojen välillä on eroja. Edelleen käsitykseni mukaan jos testataan kahta erilaista rengasmallia ja niistä toinen valitaan kisaan, valitaan B:n puolella se rengas joka Ferrarille soveltuu paremmin. Tästä BAR-talli valitti kauden aikana useampaankin kertaan, mihin myös edellisessä kirjoituksessani viittasin.

(tusinatavara siis ruotsiksi dussinvara ja englanniksi dozenware viittaa käsitykseni mukaan tavaraan, jota valmistetaan sarjatuotannolla ilman, että valmistusta suoraan kohdennettaisiin jollekin tietylle käyttäjälle - asikastallien osalta tilanne on tällainen, mikäli niitä ei todellakaan huomioida renkaan valmistuksessa sen tarkemmin F1 puolella tämä edellyttää lajin teknisen luonteen vuoksi suoraa osallistumista tavaran suunnitteluun ja sitä, että esitetyt vaatimukset myös otettaan huomioon tavaran eli siis renkaan valmistuksessa)

Jos käytät vormulan tekstistä nappaamaasi sitaattia, joka ei edes ole rakenteeltaan sellainen, että sen kirjoittajan voisi suoraan ajatella tarkoittavan sen ehdottomaksi totuudeksi, en minä pysty mitenkään arvaamaan, että kirjoitat vastinetta anonyymille joukolle foorumilaisia, jotka ylipäänsä täällä jossakin ovat esittäneet käsityksiään renkaista. Varsinkaan kun en ole nähnyt ko. väitteen esiintyvän perustelemattomana faktana kenenkään kirjoituksessa hiljattain (etenkään tässä topicissa), että voisin sen tähän suoraan yhdistää.

Minä kommentoin sitaatti sitaatilta sinun kirjoitustasi ja ammuin siinä esitettyjä kärjistyksiä alas parhaani mukaan samalla esittäen sen mikä käsitys minulla on rengasasiasta. Pitkä tarina rengaista liittyi niin suoraan kuin mahdollista omaan kirjoitukseesi, joka puolestaan olikin näköjään sitten yleinen kärjistys joidenkin toisten kirjoitukseen, jossakin muualla. Jos haluaa kritisoida muiden jossakin esittämiä käsityksiä noin yleensä, niin se on epäilemättä sallittua, tuskin kuitenkaan kuvittelet kenenkään automaattisesti havaitsevan keille kaikille sinä kirjoitat. Sen minä kyllä huomaan ketä sinä suoraan siteeraat ja tähän perustan myös omat vastaukseni. Jos yleinen kritiikki jää täysin kohdentamattomaksi, on puolestaan pakko olettaa, että se on suunnattu kaikkia vastaan.

Oman käsitykseni mukaan Bridgestone harjoitti samaa politiikka kuin tänä vuonna myös kausilla 2000-2002. McLaren sai todennäköisesti hieman muita asiakkaita paremman kohtelun, mutta sen asema oli verrannollinen BAR-talliin. Tärkeitä testejä meni hukkaan, eivätkä ensisijaiset rengastoiveet menneet läpi, elleivät ne sitten sattuneet olemaan identtisiä Ferrarin toiveiden kanssa. Se miten pehmeät tai kovat seokset valittiin kisoihin perustui pääasiassa Ferrarin suorittamiin testeihin. McLaren pystyi osassa näistä testeistä olemaan mukana ja sai saman datan, ja pystyi ehkä tekemään sen perusteella jotakin autolleen ennen seuraavaa kisaa. Tilanne on kuitenkin täysin toinen kuin McLarenin asema Michelinin asiakkaana.

Lopuksi väittäisin vielä, että sananmukaisesti tusinatavararenkaita joutui kauden alussa käyttämään Minardi talli, kun se ei saanut Bridgestonelta renkaita autonsa testeihin ja tusinatavarana voitaneen laajasti ottaen pitää myös niitä edellisen vuoden renkaita, joita Minardi käytti tämän kauden alussa. Tässä kontekstissa tusinatavararengasväite mielestäni pätee. Muualla kysymys on "vain" siitä, että renkaat ovat Ferrarin autoon optimoidut ja muut saavat optimoida autonsa Ferrarin autoa silmällä pitäen kehitetyille renkaille. Es. BAR ei ole saanut uusinta rengasmallia omiin testeihinsä kauden aikana paria kertaa lukunottamatta.
EDIT: (Hetken jo erehdyin väittämään BARkin oleman mukana testirajoituksessa mutta eipäs tuo sitten ollutkaan, lopusta tippui pari riviä tästä johtuen)

<small>[ 18-10-2003, 20:45: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tämän vuoden osalta näkyy minkälainen asema Ferrarilla on Bridgestonen silmissä sen näkee jo tulos taulukossa. Michelinillä pääasiallisesti testit painottu Mclarenille ja Williamsille kuten se Bridgelläkin mutta miksi sitten Jaguar ja Toyota on yli puolissa kisoissa bridgen keskikastin tallien edellä.

Se on vaan mun mielipide(ja varmaan monen muunkin) että Ferrarin ehdotuksia/testituloksia kuunnellaan molemmilla korvilla kun taas esim. BAR-tallin ehdotuksia kuunnellan vain toisella korvalla.

Ja johan sen järkikin sanoo että rengas toimittajat satsaavat enemmän voittaja autoihin.

Ja michelinillä on kaksi tallia testikielto sopimuksessa(Rellu joka on kärkitallien ja keskikastin välissä ja Jaguar joka kuuluu keskikastiin) joten ne testaa perjantain lisäharjoituksissa niin paljon kuin pystyvät kun taas bridgen kaksi tallia jotka kuuluvat "häntäpään" talleihin(Jordan ja Minardi) joille tuskin paljoakaan annetaan vastuuta testeihin ja ei heillä ole resursseja niin paljoa kuin jaguarilla ja rellulla on.

Edit: Joten onko tuossa Bridgestonen touhussa mitään järkeä :confused: Michelin antaa vastuuta myös toyotalle ja niin paljon kun on mahdollista niin jaggelle ja rellulle kun taas bridge antaa vastuun käytännössä pelkästään ferrarille ja sen takia ne olikin tänä vuonna alakynnessä...no ensi kaudeksihan se muuttuu kun Sauber saa lisää vastuuta.
Edit: En osannut selvemmin kirjoittaa :D

<small>[ 18-10-2003, 21:15: Message edited by: vormula ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Juuh.

Tällä foorumilla kirjoitetaan kaikenlaista. Minä seurasin yhtä pitkää rengastopiccia aktiivisesti, mutta en kyllä voi sanoa tietäväni ketkä kaikki tällä foorumilla ovat kirjoittaneet renkaista.
Sinä siteerasti vormulan kirjoitusta, ja kommenttia joka kirjoitetttin merkillä höystettynä. Mistä ihmeestä minä voin tietää, että sinä kirjoitatkin kritisoidaksesi yleensä vain tällä foorumilla kirjoitettuja käsityksiä renkaista, kun esittämääsi kärjistystä ei sisältynyt siihen topicciin, josta sitaatin irroitit. Panin kyllä merkille, että ensin vastasit OK siteeraamaasi kirjoitukseen ja vasta seuraavassa kirjoituksessa aloit ruotia tuota vormulan kirjoituksesta sanasta sanaan otettua sitaattia:


Edellytykset ymmärtämiselle syntyvät seuraamalla keskustelua riittävän pitkälle taaksepäin.

Minä puolestani pitkissä kirjoituksissani toi uudestaan saman asian esille, minkä vormula jo aiemmin kirjoitti, eli jos kehitetään renkaita, niitä kehitetään jollekin radalle ja tietynlaiseen autoon/autoihin. Minä en tiedä miten se, että todetaan Bridgestonen kehittäneen renkaat nimenomaan Ferrarissa toimiviksi, johtaisi siihen että nämä renkaat kun ne muille sitten annetaan olisivat jotain tusinatavaraa, kuitenkin asiakastallien lausuntojen mukaan renkaat eivät ainakaan ole sellaisia mitä ne ovat toivoneet, saatika että niiden mielipiteitä huomioitaisiin tulevassa kehitystyössä Ferrarin kustannuksella. Lisäksi saamani käsityksen mukaan, autot ovat erilaisia ja jos rengasta on kehitetty tietyn tallin testaamana seuraavalle radalle ei se toimi samalla tavoin muiden tallien autoissa. Näin ollen Ferrarille kehitetty rengas voi olla toisen eritavalla aerodynamisesti rakennetuon auton alla olennaisesti huonompi. Tietysti rengas on sama, mutta ei välttämättä juuri "tusinatavaraa" kummempi toiselle tallille, jos testaaja tallin ja saaja tallin autojen välillä on eroja. Edelleen käsitykseni mukaan jos testataan kahta erilaista rengasmallia ja niistä toinen valitaan kisaan, valitaan B:n puolella se rengas joka Ferrarille soveltuu paremmin. Tästä BAR-talli valitti kauden aikana useampaankin kertaan, mihin myös edellisessä kirjoituksessani viittasin.

Juuri näin, tämä on varmasti täysin ymmärrettävää. Tämä ei ollut kuitenkaan jutun ydin, vaan se että miksi näin tapahtuu. Toisin sanoen mitkä ovat ne tekijät, jotka johtavat epäreiluun kilpailutilanteeseen.

(tusinatavara siis ruotsiksi dussinvara ja englanniksi dozenware viittaa käsitykseni mukaan tavaraan, jota valmistetaan sarjatuotannolla ilman, että valmistusta suoraan kohdennettaisiin jollekin tietylle käyttäjälle - asikastallien osalta tilanne on tällainen, mikäli niitä ei todellakaan huomioida renkaan valmistuksessa sen tarkemmin F1 puolella tämä edellyttää lajin teknisen luonteen vuoksi suoraa osallistumista tavaran suunnitteluun ja sitä, että esitetyt vaatimukset myös otettaan huomioon tavaran eli siis renkaan valmistuksessa)

Jos käytät vormulan tekstistä nappaamaasi sitaattia, joka ei edes ole rakenteeltaan sellainen, että sen kirjoittajan voisi suoraan ajatella tarkoittavan sen ehdottomaksi totuudeksi, en minä pysty mitenkään arvaamaan, että kirjoitat vastinetta anonyymille joukolle foorumilaisia, jotka ylipäänsä täällä jossakin ovat esittäneet käsityksiään renkaista. Varsinkaan kun en ole nähnyt ko. väitteen esiintyvän perustelemattomana faktana kenenkään kirjoituksessa hiljattain (etenkään tässä topicissa), että voisin sen tähän suoraan yhdistää.


Pyydän anteeksi epäselvää artikulointiani.

Minä kommentoin sitaatti sitaatilta sinun kirjoitustasi ja ammuin siinä esitettyjä kärjistyksiä alas parhaani mukaan samalla esittäen sen mikä käsitys minulla on rengasasiasta. Pitkä tarina rengaista liittyi niin suoraan kuin mahdollista omaan kirjoitukseesi, joka puolestaan olikin näköjään sitten yleinen kärjistys joidenkin toisten kirjoitukseen, jossakin muualla. Jos haluaa kritisoida muiden jossakin esittämiä käsityksiä noin yleensä, niin se on epäilemättä sallittua, tuskin kuitenkaan kuvittelet kenenkään automaattisesti havaitsevan keille kaikille sinä kirjoitat. Sen minä kyllä huomaan ketä sinä suoraan siteeraat ja tähän perustan myös omat vastaukseni. Jos yleinen kritiikki jää täysin kohdentamattomaksi, on puolestaan pakko olettaa, että se on suunnattu kaikkia vastaan.

Olin niin uppoutunut vaihtamaan ajatuksiani tuolloisen vastakeskustelijani kanssa ettei tullut mieleen että keskusteluun tulee joku kolmas joka ei ymmärrä mitä tarkoitan (juu juu, kyllä minä ymmärrän että internetissä kuka tahansa voi lukea näitä viestejä). Anteeksi siitäkin.

Jos seurasit keskustelua taaksepäin ja tarkastit jopa topiikin aiheen, huomasit varmasti että tässä topiikissa oli tarkoitus puhua pistejärjestelmästä. Myös meidän keskustelussa nuo renkaat olivat asiaankuulumaton sivujuonne. Jos renkaista halutaan laajemmin keskustella, kannatta se varmasti tehdä omassa topiikissa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
No jopas tuli ympäripyöreää hyökkäystä. Hieman henkilökohtaisuuksien rajamaillakin olevia juttuja, mutta pakostakin varmaankin kuvittelen, sillä sinähän olet aiemmin kommentoinut olevasi niitä vastaan (siis silloin kun esitit mikael-nimimerkille henkilökohtaisen kysymyksen ja minun esittäessäni sinulle henkilökohtaisen kysymyksen aloit syyttämään minua netiketin rikkomisesta sen suhteen, että menin henkilökohtaisuuksiin) :p .

Ilmari:
Jos haluaa kritisoida alentavaa sävyä keskustelussa, pitäisi kritisoida kaikkia osapuolia tasaisesti. Jos joku moittii punaista leiriä ja joku puolustaa sitä ja keskustelu rupeaa niin sanotusti käymään kuumana, tulee paikalle moraalinvartija Wilpuri valkoisella ratsullaan, eikä ole epäselvää kumpaa osapuolta hän ryhtyy kritisoimaan epäasiallisesta keskustelusta ja huonoista perusteluista.
Ilmari:
Tyypillinen esimerkki toiminnastasi nähtiin topiikissa ?Hän palaa sittenkin? jossa Nimimerkit Valde ja oldez kävivät keskustelua. Valde esitti runsaasti perusteluita näkemyksilleen tuossa topiikissa. Sinä et osallistunut keskusteluun vaan aloit moittia Valdea huonoista perusteluista ja omituisista kommenteista. Miksi ihmeessä? Ja sanomattakin on selvää että Valde puolusti tuossa väittelyssä Schumia ja Ferraria ja oldez taas edusti vastapuolta. Jos olet oikeasti joku virallinen moraalinvartija, niin opettele objektiivisemmaksi. Jos taas et ole, niin osallistu keskusteluun ja esitä omia perustelujasi näkökannoillesi äläkä hyökkää muiden keskustelijoiden kimppuun.
Olipa rankkaa yleistystä. Omasta mielestäsi Valden mielipiteet olivat ilmeisesti hyvin perusteltuja (sellainen kutina kuitenkin on, että jos suomipoika samalla tyylillä sinivalkolinssien läpi olisi omiensa puolesta kommentoinut, niin olisi kommenteissa saattanut olla toinen sävy :) ), itse en mm. topikin viestissäni mainitsemiin kohtiin perusteluja löytänyt (saattoivat ne olla siellä, mutta en usko, että ainakaan niin selkeästi ilmaistuna, että niitä näkemättömät voisi sokeiksi leimata). Ei siinä mitään, että ei perustele näkemyksiään perusteellisesti, mutta kun samalla sitten kommenteissaan moittii toista heikoista perusteluista, niin se tuntui oudolta.
Laitoin kyseiseen topikkiin kyllä omiakin mielipiteitä ja perusteluita mukaan, vaikka muuta tuossa väitätkin kertoessasi tuosta kommentistani minun tyypillisenä toimintana. Valde esitti mielestäni lähinnä mielipiteitään (ei siis perusteluja), joita ei ollut perusteltu. Ja tähän kun Valde harmillisesti nyt joutui esille tässäkin topikissa, niin on sanottava toistamiseen se, että Valden kommentit olivat kaiken kaikkiaan virkistävää ja selkeästi asiallisen oloista luettavaa.

Ilmari:
Jos joku heittää sen kummemmin perustelematta että joku sääntö astuu voimaan mikäli se sattuu eräälle punaiselle tallille sopimaan, tuo ei ilmeisesti ole alentavaa ja huonosti perusteltua. Jos nimittelee jotain kuljettajaa vaikkapa suureksi saatanaksi, se ei ilmeisesti ole alentavaa ja huonosti perusteltua. Jos sen sijaan heittää ivallisen huomautuksen punaisen leirin ja eräiden muiden tahojen "salaliitosta", puuttuu moraalinvartija asiaan ja antaa huomautuksen.
Mikäli tuo moraalinvartija-juttu liittyy minuun, niin sun täytyy nyt antaa kyllä täsmennystä. Missä topikissa olen noin toiminut..? (en kiellä mitään, mutta haluaisin vain tietää tarkemmin, että mihin tuo liittyy vai onko kyseessä vain ympäripyöreää vihjailua).
Monia ikuisuusaiheväittelyitä ei vain tule syystä tai toisesta seurattua, niin niihin ei siksi tule kommentoitua. Ei siis pidä luulla, että minä seuraisin jokaista keskusteluotsikkoa ja näin ollen ei pidä luulla, että se, että mikäli minä en johonkin asiaan ole kommentoinut, merkitsisi samaa kuin että kyseisellä asialla on minun hiljainen hyväksyntäni.
Kyllä on monia kieliposkella-juttuja tullut luettua, mutta eipä niihin "hitsari mika" -juttuihin tai "sumilla on iso leuka" -juttuihin ole kannattanut / kannata energiaa pahemmin tuhlata. Tuo, että tuollaisiin provosointeihin ei jaksa mitään kommentoida, ei todellakaan merkitse suoraan sitä, että olisi noiden isoleukahitsarilevyseppäamis-juttujen kannalla.

Ilmari:
Minä saatan olla yksisilmäinen ja syyllistyä yleistyksiin, mutta minä en esitäkään moraalinvartijaa. Minä en ole sättinyt ketään suureksi saatanaksi. Tapoihini ei myöskään kuulu järjestelmällisesti painaa alas jotain hyvin menestynyttä kuljettajaa tai tallia.
wink
Mihinkäs tämä liitty.. Kenelle tuo oli kohdistettu, ilmeisesti jollekin, joka noita asioita mielestäsi tekee. Kerro tarkemmin :) . Moraalinvartija-maininta antaisi osviittaa, että tarkoitat minun olevan tuo kohde. Pitäisi kyllä sinunkin kommentointiuran aikana lähettämieni kommenttien perusteella olla käynyt ilmi, että en säti ketään suureksi saatanaksi. Laitahan linkiksi topikki, jossa olen noin sanonut. Samaten kaipaisin perusteluita tuolle viimeiselle lauseelle, mikäli se kohdistuu minuun.

Olen muuten jonkun kerran (ainakin kaksi :) ) tullut maininneeksi juuri tuosta seikasta (en tosin sinun kommentointiuran aikana), minkä itse nostit esille vain minun suhteen, eli siitä, että herkemmin tarttuu juttuihin, jotka ovat suunnattu "omia" kohtaan kuin niihin juttuihin, jotka ovat suunnattu toisia kohtaan. En usko, että olen tuon suhteen mitenkään poikkeustapaus. Kuitenkin, silloin tällöin tulee teidänkin puolta (punaista leiriä) puolusteltua, ne kommentit varmaankin olet suodattanut pois..

En liioin sen kummemmin luule olevani mikään moraalinvartija, useimmitenhan juttuni ovat luvattoman heikkotasoista suomipoikajorinaa tai muuten vain asiatonta kirjoittelua ja sen tiedostan :) . Näin ollen on väärin yrittää väittää minua joksikin sellaiseksi mitä en ole ja perään vielä todeta että teenpä heikkoa työtä tuossa tehtävässä (jota en siis edes tee).

<small>[ 18-10-2003, 23:37: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Olipa rankkaa yleistystä.

Ehkäpä, mutta sitää samaa on tämäkin:

Oma näkemykseni on, että lyhyen kommentointiurasi aikana siirryit alun melko asiallisesta kommentoinnista vielä karkeampiin yleistäviin kommentteihin sekä hymyiöviljelmin varustettuihin lyhyisiin provosointikommentteihin.

----------

Mihinkäs tämä liitty.. Kenelle tuo oli kohdistettu, ilmeisesti jollekin, joka noita asioita mielestäsi tekee. Kerro tarkemmin . Moraalinvartija-maininta antaisi osviittaa, että tarkoitat minun olevan tuo kohde.

Kuvailin itseäni, en tarkoittanut että sinä olisit syyllistynyt mainitsemiini asioihin.

En liioin sen kummemmin luule olevani mikään moraalinvartija

Kirjoittelustasi saa sellaisen vaikutelman, siis myös positiivisessä mielessä.

Kirjoittelusi tänne on pääsääntöisesti täysin asillista ja luulen että nautit jonkinasteista kunnioitusta muiden kirjoittajien keskuudessa.

Kuten alussa totesit olen rikkonut netikettiä ja mennyt henkilökohtaisuuksiin, mutta halusin kiinnittää huomiosi asioihin jotka jo toinkin esille.

Tapa jolla reagoit arvosteluuni nostaa pisteitäsi minun silmissäni. :) Odotin kovaa hyökkäystä omaa persoonaani kohtaan. wink

Ja kaikkia asioitahan ei kannata kamalan tosissaan ottaa. Hauskaa ajankuluahan tälläisenkin sanailun pitää olla. :D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:


Juuri näin, tämä on varmasti täysin ymmärrettävää. Tämä ei ollut kuitenkaan jutun ydin, vaan se että miksi näin tapahtuu. Toisin sanoen mitkä ovat ne tekijät, jotka johtavat epäreiluun kilpailutilanteeseen.
Näistä tekijöistä minä pyrin jo esittämään oman käsitykseni ainakin pääosin. Oman juttuni ydin asiaksi nousi lisäksi se, että epäreilun kilpailutilanteen asetelma vaihtelee ja tällä hetkellä eroja on siltä osin kahden rengasvalmistajan välillä. Tietysti kaikki epäreiluudet voidaan tiivistää kysymykseen osaamisen ja rahan puutteesta. Jos osaamista ja rahaa on tarpeeksi "epäreilua" on lähinnä vain se, että joskus kaikki menee hukkaan selvän virheen takia. Toin jo itsekin esille sen, etten usko mihinkään yleisselitykseen hyvästä ja pahasta rengasvalmistajasta epäreilun kilpailutilanteen synnyttäjinä. Kysymys on pikemminkin erilaisista tavoista ottaa lajista hyöty irti ja niiden vaikutuksesta asiakastallien vastaavan tavoitteen toteutumiseen.

Kuten itsekin totesit rengaskeskustelu sopii paremmin toiseen topicciin, ja siltä osin keskustelua on parempi jatkaa siellä.

Ilmari:

Olin niin uppoutunut vaihtamaan ajatuksiani tuolloisen vastakeskustelijani kanssa ettei tullut mieleen että keskusteluun tulee joku kolmas joka ei ymmärrä mitä tarkoitan (juu juu, kyllä minä ymmärrän että internetissä kuka tahansa voi lukea näitä viestejä). Anteeksi siitäkin.
Anteeksipyynnöt ovat sinällään tervetuleita. Kommenttini huomioitiin viimeistään tätä kautta täysin riittävällä tavalla.

Ilmari:

Jos seurasit keskustelua taaksepäin ja tarkastit jopa topiikin aiheen, huomasit varmasti että tässä topiikissa oli tarkoitus puhua pistejärjestelmästä. Myös meidän keskustelussa nuo renkaat olivat asiaankuulumaton sivujuonne. Jos renkaista halutaan laajemmin keskustella, kannatta se varmasti tehdä omassa topiikissa.
Huomasin kyllä tämän ja osittain siksi ongelma syntyikin, kun luulin viimeisimmän postausaallon kertovan tarpeeksi keskustelun luonteesta. En lukenut keskustelua mitä ilmeisemmin tarpeeksi pitkälle ja tätä seikkaa pyydän omasta puolestani anteeksi.

Pisteidenlaskujärjestelmän osalta keskustelu jatkunee sitten kun pisteitä aletaan taas jakaa. Silloin olisi ehkä toivottavaa analysoida yksittäisiä kilpailuja siitä näkökulmasta, että synnyttääkö pisteidenlaskujärjestelmä kilpailutapahtumiin nähden epätoivottavaa etua jollekin tietylle kuljettajalle tai tallille. Eli saako joku taho enemmän pisteitä, kuin mihin olisi oikeutettu.

Jordanin osalta väitettiin tänä vuonna, että se palautettiin oikealle tasolleen. Toisaalta Jordan kuitenkin otti sen yhden voiton ja jos voittaminen palkittaisiin 2002 tapaan olisi tämä voitto ollut miljoonien arvoinen jälkikäteenkin myönnettynä. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että pienten tallien osalta on täysin kestämätöntä jos luotettavuudesta ja säännöllisestä kilpailukyvystä ei saa mitään etua. Es. juuri Jordanin ja Sauberin sääoloista johtuvat sijoitukset menettivät tätä kautta merkitystään, mikä on oikeansuuntainen tulos, kun ottaa huomioon miten näkymättömiä ne olivat kauden aikana varrettuna muihin keskikastin talleihin. Päähuomioni ei siis ole MM-taistelussa vaan taistelussa keskikastin tallien paremmuudesta - lähtökohta jota voi kyllä sinällään kritisoida.

<small>[ 19-10-2003, 02:29: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
AMS82:
Jordanin osalta väitettiin tänä vuonna, että se palautettiin oikealle tasolleen. Toisaalta Jordan kuitenkin otti sen yhden voiton ja jos voittaminen palkittaisiin 2002 tapaan olisi tämä voitto ollut miljoonien arvoinen jälkikäteenkin myönnettynä. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että pienten tallien osalta on täysin kestämätöntä jos luotettavuudesta ja säännöllisestä kilpailukyvystä ei saa mitään etua. Es. juuri Jordanin ja Sauberin sääoloista johtuvat sijoitukset menettivät tätä kautta merkitystään, mikä on oikeansuuntainen tulos, kun ottaa huomioon miten näkymättömiä ne olivat kauden aikana varrettuna muihin keskikastin talleihin. Päähuomioni ei siis ole MM-taistelussa vaan taistelussa keskikastin tallien paremmuudesta - lähtökohta jota voi kyllä sinällään kritisoida.
Olen kyllä samaa mieltä siinä asiassa että jordanin ei olisi missään nimessä pitänyt ollakaan merkkimestaruus pisteissä viidentenä kun ajoi oikestaan yhden hyvän kisan ja senkin äärettömällä säkällä eek!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
AMS82:
Jordanin osalta väitettiin tänä vuonna, että se palautettiin oikealle tasolleen. Toisaalta Jordan kuitenkin otti sen yhden voiton ja jos voittaminen palkittaisiin 2002 tapaan olisi tämä voitto ollut miljoonien arvoinen jälkikäteenkin myönnettynä. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että pienten tallien osalta on täysin kestämätöntä jos luotettavuudesta ja säännöllisestä kilpailukyvystä ei saa mitään etua. Es. juuri Jordanin ja Sauberin sääoloista johtuvat sijoitukset menettivät tätä kautta merkitystään, mikä on oikeansuuntainen tulos, kun ottaa huomioon miten näkymättömiä ne olivat kauden aikana varrettuna muihin keskikastin talleihin. Päähuomioni ei siis ole MM-taistelussa vaan taistelussa keskikastin tallien paremmuudesta - lähtökohta jota voi kyllä sinällään kritisoida.
Olen kyllä samaa mieltä siinä asiassa että jordanin ei olisi missään nimessä pitänyt ollakaan merkkimestaruus pisteissä viidentenä kun ajoi oikestaan yhden hyvän kisan ja senkin äärettömällä säkällä eek!
Kirotun totta.

Jordania ja Minardia kuitenkin tarvitaan sarjassa. Jos pieniä talleja putoaa taloudellisten vaikeuksien takia sarjasta ulos, syö se koko lajin uskottavuutta.

Toivotaan että em. tallit saavat taloutensa kuntoon ja pystyvät keskittymään täysipainoisesti seuraavaan kauteen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eddie Jordan oli ajatellut piste-uudistuksen auttavan pieniä talleja, kuten JORDANIA ja MINARDIA. Mietin vain, että kuinka moinen olisi mahdollista?
Vanhalla järjestelmällä tarvittiin kärki-tiimien keskeytyksiä, nyt kärjen takana oleva keskitason tiimit pystyvät napsimaan pisteitä joka kisasta ja yksi sadekelin yllätys ei riitä enää nostamaan valmistajien MM-taistelussa viimeisille sijoille kuuluvaa keskikastiin (kuten Minardi 1999&2002).
 
Ylös