Pisteet vanhalla järjestelmällä (uusi)

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Zanthic:
Valtte "ei tahdoton ihmisraunio" Laapotti alias matalapaineturbo saa mellastaa ihan rauhassa. Ettei vain noiden nimimerkkien takaa löytyisi joku vakiolautalainen doubtful
Aliasnimistä voi mainita vielä bernie-nimimerkin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tämä toikki on jostain syystä jäänyt unholaan :)

En jaksanut laskea kaikkia, mutta tässä seitsemän kärki US GP:n jälkeen vanhalla pistesysteemillä.

1.M.Schumacher 77 (15)
2.J.Montoya 61 (21)
3.K.Räikkönen 61 (22)
4.R.Schumacher 41 (17)
5.R.Barichello 38 (17)
6.F.Alonso 36 (19)
7.D.Coulthard 29 (16)

Sulkeissa oleva lukema kertoo kuinka paljon nykyinen pistejärjestelmä on tuottanut kullekkin kuskille lisäpisteitä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ilmari:
Tämä toikki on jostain syystä jäänyt unholaan :)
Johtuu varmaan siitä, että uusi pistesysteemi on toiminut ihan hyvin. Schumacher (jos jatkaa) on ensi kaudella varmasti se kuski, joka tästä systeemistä tulee eniten hyötymään. Ymmärrätkö? -salaliitto- :D
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Jordanille muuten pistetilanne tällä uudella kaavalla on todella noloa. Hehän ovat vasta yhdeksäntenä, mutta vanhalla laskutavalla he olisivat viidentenä. 9.sijallaan he saavat huomattavasti vähemmän tv-tuloja kuin viitossijalla. Kaiken huipuksi tämä uusi pistelaskutapa oli Eddie Jordanin idea! Hän sanoikin että kun seuraavan kerran keksii jonkun hyvän idean, aikoo pitää sen omana tietonaan.... :D :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
En ole päivitellyt pistetilannetta, kun toikkiin on laitettu LINKKI josta näkee kuskien pistetilanteen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pistetäänpäs tallipisteet:

Ferrari 117
Williams 103
McLaren 90
Renault 49
Jordan 10
Sauber 9
BAR 5
Toyota 4
Jaguar 3
Minardi 0

4.kärjen sijoitukset olisivat siis 99% selvillä ja Minardilla ei vanhallakaan pistejärjestelmällä olisi paljoa toivoa nousta hänniltä, vaikka kuinka tulisi keskeytyksiä. Todennäköisesti Jordan ja Sauber pitävät sijoituksensa, kun ei vauhti ole kovin kummoista ollut. BAR/Toyota/Jaguar -akselilla voidaan käydä vielä kamppailua MM-sarjan 7.sijasta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Loppupisteet JOS pistejärjestelmää ei olisi muutettu...

Kuljettajat:
MS 77
KR 67
JM 62
RB 48
RS 41
FA 36
DC 33
JT 15
GF 10
HF 7
JB 6
MW 3
CM 3
NH 2
OP 2
JV 2
MG 2
TS 1

Tallit:
Ferrari 125
Williams 107
McLaren 100
Renault 51
Jordan 10
Sauber 9
BAR 9
Toyota 5
Jaguar 3
Minardi 0
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
belated:
Ilmari:
Tämä toikki on jostain syystä jäänyt unholaan :)
Johtuu varmaan siitä, että uusi pistesysteemi on toiminut ihan hyvin. Schumacher (jos jatkaa) on ensi kaudella varmasti se kuski, joka tästä systeemistä tulee eniten hyötymään. Ymmärrätkö? -salaliitto- :D
Ei muuten ole mikään vitsi että schumi hyötyisi ensi kaudella eniten pisteytysuudistuksesta. Ensi vuonna Kimi, Monty ja Alonso menee kovaa ja voittaa kisoja Schumin nenän edestä, mutta koska schumilla on "indestructible/god mode" autossa päällä niin sehän ei hajoa millään ja hyötyy pistelaskussa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez
Ei muuten ole mikään vitsi että schumi hyötyisi ensi kaudella eniten pisteytysuudistuksesta. Ensi vuonna Kimi, Monty ja Alonso menee kovaa ja voittaa kisoja Schumin nenän edestä, mutta koska schumilla on "indestructible/god mode" autossa päällä niin sehän ei hajoa millään ja hyötyy pistelaskussa.
Eihän tuota indestructibleä pitäisi saada päälle vaikeimmalla tasolla.. vai onko tuo juuri sitä paljon puhuttua salaliittoa?
"Nyt loppui formuloiden katsominen!!1..."
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
E. Tuhero:
oldez
Ei muuten ole mikään vitsi että schumi hyötyisi ensi kaudella eniten pisteytysuudistuksesta. Ensi vuonna Kimi, Monty ja Alonso menee kovaa ja voittaa kisoja Schumin nenän edestä, mutta koska schumilla on "indestructible/god mode" autossa päällä niin sehän ei hajoa millään ja hyötyy pistelaskussa.
Eihän tuota indestructibleä pitäisi saada päälle vaikeimmalla tasolla.. vai onko tuo juuri sitä paljon puhuttua salaliittoa?
"Nyt loppui formuloiden katsominen!!1..."
Mutta kun schumilla onkin cheatti päällä. Sillä saa kaikki herkut: kaasu-apu, jarru-apu, käänto-apu, spinnaus-apu ja tottakai FIA-apu.

Salaliitosta sen verran. Schumi sanoi torstaina, että se haluaisi tulla maaliin niin että Rubens voittaa ja hän on kahdeksesas. Ja miten kävikään? Siis mun mielestä toi on niin selvä todiste kuin olla ja voi. Schumilla on FIA ja F1 täydellisessä hallinnassaan. :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tietty pitää toivoa, että ensi kausi menee tätä viime kauttakin mielenkiintoisemmin. Mikään talli ei pysy ikuisesti huipulla ja on todella ihme, jos Ferrari ja Schumacher juhlisivat ensi vuonna mestaruuksia, vaikka auto kestäisi joka kisassa maaliin asti. Sovi ei unohtaa Ralfia ja Trullia mestaruusveikkauksissa.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Jordan on suurin häviäjä uudella piste laskulla... Eikös uusi syteemi ollut Eddien keksimä?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Eddie katuu varmasti katkerasti sitä, että meni avaamaan suunsa asiasta.

Toivottavaa olisi todellakin, että Ferrari ensi kaudella olisi hyötyjien joukossa, oksettaa lukea noita Brawnin ja kumppaneiden valitusvirsiä siitä, miten lähellä oli että 1 voiton Kimi olisi vienyt mestaruuden 6 voiton Schumin nenän edestä. Eivät osanneet edes laskea, että Räikkönen olisi tarvinnut mestaruuteen 2 voittoa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Finn75:
Jordan on suurin häviäjä uudella piste laskulla... Eikös uusi syteemi ollut Eddien keksimä?
Häviäjä toki, mutta uudella pistelaskulla Jordan on juuri sillä sijalla minne se tasonsa puolesta kuuluukin. Joten pistelaskun kiroamisen sijasta Eddien kannattaa keskittyä tallin kehittämiseen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tallia varmasti kehittäisi, jos rahahanat aukeaisivat sponsoreilla, ja/tai joku autonvalmistaja tulisi osakkaaksi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82:
Eddie katuu varmasti katkerasti sitä, että meni avaamaan suunsa asiasta.

Toivottavaa olisi todellakin, että Ferrari ensi kaudella olisi hyötyjien joukossa, oksettaa lukea noita Brawnin ja kumppaneiden valitusvirsiä siitä, miten lähellä oli että 1 voiton Kimi olisi vienyt mestaruuden 6 voiton Schumin nenän edestä. Eivät osanneet edes laskea, että Räikkönen olisi tarvinnut mestaruuteen 2 voittoa.
Niin asiaa pitäisi tarkastella hieman objektiivisemmin. Jos Schumi olisi tänä vuonna viennyt mestaruuden Kimin nenän edestä voittamalla vain yhden osakilpailun vaikka Kimin viittä voittoa vastaan, voidaan vaan kuvitella millainen vastalauseiden myrsky uutta pistejärjestelmää vastaan täällä kävisi. Moni täällä pitäisi Kimiä tuossa tilanteessa vielä selvemmin moraalisena mestarina kuin nyt.

Eli Brawnin "valitusvirsiä" kuunnellessa pitää muistaa että ensi kaudella tilanne voi olla täysin päinvastainen.

Aika tulee näyttämään miten uusi pistejärjestelmä toimii. Rallin puolella on jo kuulunut valitusta siitä kuinka Burns on mestaruudessa kiinni ilman osakilpailuvoittoja. Monet ovat sitä mieltä että mestariksi kruunattavan kuljettajan pitäisi kyetä myös voittoihin. Mestari mielletään nimenomaan voittajana, ei tasaisena työjuhtana.

Itse en vielä ota kantaa suuntaan enkä toiseen, vaan seuraan vielä tilanteen kehittymistä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minä puolestani olen jo ottanut uuden pistejärjestelmän omakseni. Se tekee lajista keskikastin osalta ehdottomasti mielekkäämmän, vaikka Jordanin kohtalo onkin varoittava esimerkki päinvastaisista tuloksista.

Toivoisin ihan tämän pisteidenlaskujärjetelmän ja lajin kannalta, että ensi kauden tulokset antaisivat aihetta pistää vähän jäitä hattuun. Ei ole mitenkään varmaa, että ensi vuonna, joku aivan selvästi hyötyy pisteidenlaskujärjestelmästä - ainakin jos se ennakkotuntuma pitää paikkansa, että yksi kuljettaja nappaa korkeintaan yhtä monta voittoa kuin Maikkeli tänä vuonna.

Henkilökohtaisesti olen Ilmarin kanssa sikäli erimieltä, että Räikkönen ajoi 2:ksi kymmenen kertaa ja todellakin menetti pari voittoa, jotka olisivat olleet mahdollisia. Maikkeli puolestaan ajoi todella ailahtelevasti varsinkin loppukaudesta. Jos Räikkönen olisi hävinnyt aika-ajoissa Coulthardille loppuvuonna ja tullut maaliin kahdeksantena Davidin voittaessa saattaisin pitää lopputulosta osoituksena vanhan mestarin kylmähermoisesta varmuudesta ja kyvystä napsia juuri vain ne tarvittavat pisteet. Räikkösen osalta puolestaan tästä kaudesta jäi päällimmäisenä mieleen juuri voittojen puute. Voittojen merkitys tulokkaalle ja 5 kertaiselle mestarille pitäisi olla ihan eri luokkaa.

Ymmärrän siis kyllä, mitä Ilmari ajaa arviollaan takaa, mutta väittäisin että asiat voisi nähdä toiseltakin kannalta, vaikka kärsijänä olisikin Räikkönen. McLarenin menettäessä mestaruuden epäluotettavuuden takia, vaikka sitten 8 voiton jälkeen suuntaisivat monet varmasti kiukkunsa mersun luokattomaan moottoriin, eivätkä siihen, että pisteidenlaskujärjestelmä nosti mestariksi väärän miehen. Ferrarin osalta juuri luotettavuus oli se ratkaiseva tekijä Maikkelin mestaruudessa, eikä siihen pistejärjestelmällä ollut vaikutusta.

Nythän moraalisen mestaruuden jakaminen käsittääkseni perustuu hyvin pitkälti siihen lähtökohtaan, että Ferrari oli siltikin loppujen lopuksi edelleen paras auto ja otti ylivoimaisesti eniten voittoja. Jos McLaren olisi ottanut 8 voittoa kukaan tuskin voisi väittää Ferrarin olleen oikeasti se nopein auto, vain siksi, että Maikkeli olisi päässyt maaliin 10 kertaa kakkosena. Mestaruuden voittaminen parhaiten voittokantaan pääsevällä autolla, joka on osalla radoista suorastaan ylivoimainen on ihan eri asia kuin mestaruuden voittaminen autolla, joka ei suurimmalla osalla radoista vaikuttanut ollevan nopein auto radalla.

<small>[ 17-10-2003, 16:21: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Henkilökohtaisesti olen Ilmarin kanssa sikäli erimieltä

Siis mistä? Minähän en ottanut kantaa sen enempää uuden pistejärjestelmän puolesta kuin sitä vastaankaan?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Nyt tulee mielipiteitä:

McLarenin menettäessä mestaruuden epäluotettavuuden takia, vaikka sitten 8 voiton jälkeen suuntaisivat monet varmasti kiukkunsa mersun luokattomaan moottoriin, eivätkä siihen, että pisteidenlaskujärjestelmä nosti mestariksi väärän miehen.

Tämä tietysti osittain pitää paikkansakin. Itse uskon että tämä pistejärjestelmä tulee lähiaikoina jakamaan mielipiteitä jyrkästi. Muodostuu kaksi koulukuntaa. Ratkaisevaksi muodostuu se miten paljon ääripään esimerkkejä seuraavina kausina saadaan, toisin sanoen tilanteita joissa mestaruuden vie kuljettaja joka voittaa hyvin vähän, tai ei ollenkaan kilpailuja.

Se että näin kävisi ei ole itsestäänselvyys. On täysin mahdollista että seuraavien kausien mestarit voittavat suunnilleen tasapäisen määrän osakilpailuja. Mutta aina kun joku vie mestaruuden olemattomalla voittomäärällä, nousee keskustelu asiasta esille.

Itse olen hieman skeptinen uuden pistejärjestelmän suhteen lähinnä yhdestä syystä: jos se on paljon nykyistä parempi, niin miksi ihmeessä sitä ei ole otettu käyttöön jo aikaisemmin?
 
Ylös