Minä puolestani olen jo ottanut uuden pistejärjestelmän omakseni. Se tekee lajista keskikastin osalta ehdottomasti mielekkäämmän, vaikka Jordanin kohtalo onkin varoittava esimerkki päinvastaisista tuloksista.
Toivoisin ihan tämän pisteidenlaskujärjetelmän ja lajin kannalta, että ensi kauden tulokset antaisivat aihetta pistää vähän jäitä hattuun. Ei ole mitenkään varmaa, että ensi vuonna, joku aivan selvästi hyötyy pisteidenlaskujärjestelmästä - ainakin jos se ennakkotuntuma pitää paikkansa, että yksi kuljettaja nappaa korkeintaan yhtä monta voittoa kuin Maikkeli tänä vuonna.
Henkilökohtaisesti olen Ilmarin kanssa sikäli erimieltä, että Räikkönen ajoi 2:ksi kymmenen kertaa ja todellakin menetti pari voittoa, jotka olisivat olleet mahdollisia. Maikkeli puolestaan ajoi todella ailahtelevasti varsinkin loppukaudesta. Jos Räikkönen olisi hävinnyt aika-ajoissa Coulthardille loppuvuonna ja tullut maaliin kahdeksantena Davidin voittaessa saattaisin pitää lopputulosta osoituksena vanhan mestarin kylmähermoisesta varmuudesta ja kyvystä napsia juuri vain ne tarvittavat pisteet. Räikkösen osalta puolestaan tästä kaudesta jäi päällimmäisenä mieleen juuri voittojen puute. Voittojen merkitys tulokkaalle ja 5 kertaiselle mestarille pitäisi olla ihan eri luokkaa.
Ymmärrän siis kyllä, mitä Ilmari ajaa arviollaan takaa, mutta väittäisin että asiat voisi nähdä toiseltakin kannalta, vaikka kärsijänä olisikin Räikkönen. McLarenin menettäessä mestaruuden epäluotettavuuden takia, vaikka sitten 8 voiton jälkeen suuntaisivat monet varmasti kiukkunsa mersun luokattomaan moottoriin, eivätkä siihen, että pisteidenlaskujärjestelmä nosti mestariksi väärän miehen. Ferrarin osalta juuri luotettavuus oli se ratkaiseva tekijä Maikkelin mestaruudessa, eikä siihen pistejärjestelmällä ollut vaikutusta.
Nythän moraalisen mestaruuden jakaminen käsittääkseni perustuu hyvin pitkälti siihen lähtökohtaan, että Ferrari oli siltikin loppujen lopuksi edelleen paras auto ja otti ylivoimaisesti eniten voittoja. Jos McLaren olisi ottanut 8 voittoa kukaan tuskin voisi väittää Ferrarin olleen oikeasti se nopein auto, vain siksi, että Maikkeli olisi päässyt maaliin 10 kertaa kakkosena. Mestaruuden voittaminen parhaiten voittokantaan pääsevällä autolla, joka on osalla radoista suorastaan ylivoimainen on ihan eri asia kuin mestaruuden voittaminen autolla, joka ei suurimmalla osalla radoista vaikuttanut ollevan nopein auto radalla.
<small>[ 17-10-2003, 16:21: Message edited by: AMS82 ]</small>