Ilmari:
Saatat pitää juttuani vitsinä, mutta kaikki argumentit tukevat sitä, etkä voi toistaiseksi kiistää siitä yhtään osaa.
Pistejärjestelmän muuttamisen tarkoitus oli pysäyttää katsojamäärien aleneminen. Kiinnostus lajiin väheni, kun maailmanmestaruudesta ei käyty mitään taistelua. Tämä katsojamäärien aleneminen kauden 2002 myötä on tosiasia. Tosiasia on myös se, että kaudella 2003 katsojamäärät kääntyivät nousuun. USA:ssa tilanne ei parantunut mutta varsinkin Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa tulokset olivat merkittäviä. Minä en ole koskaan väittänytkään, että tätä laajempaa bisnes kuviota ei F1:ssä olisi. Ferrarista on tällä hetkellä kiinni 2 tallin tulevaisuus, se on paljon enemmän kuin Mersun ja BMW:n tämänhetkiset panostukset lajiin.
Mikäli Ferrari olisi jatkanut samaan tahtiin kuin viime vuonna, autolla jota se itse nimitti kauden alussa kaikkien aikojen parhaaksi, ei uusi pistelaskujärjestelmä olisi juurikaan vaikuttanut. Täysin perusteltu oletus oli se, että Barrichello voittaa Maikkelin radalla ainoastaa silloin kun ykköskuljettaja keskeyttää. Jos Barrin ja Maikkelin sijoitukset olisivat noudattaneet tätä selkeää 2001 ja 2002 kaavaa Ferrari olisi varmistanut kuljettajien MM-tittelin jo ennen Japania, ehkä jo kolmanneksi viimeisessä kisassa.
Millä perusteella voidaan väittää, että Ferraria yritettiin suistaa vallasta tilanteessa, jossa se itse hyväksyi sääntömuutokset pitkien keskustelujen jälkeen. Millä perusteella voidaan väittää, että ylivoimainen auto ei toisi mukanaan molempia mestaruuksia myös nykyisellä pistejärjestelmällä. Millä perusteella voidaan jättää huomiotta Dennisin lausunto, jossa hän nimenomaan oman tallinsa mahdollisuuksien näkökulmasta on vaatinut sääntöjen vakiinnuttamista.
Näitä muutoksia on tullut lukuisia jo McLarenin ylivoiman aikana ja juuri McLaren on kärsinyt ehkä pahiten teknisluonteisista sääntömuutoksista es. moottoria koskien - jos McLarenia todella oltaisiin nostamassa ykköseksi juuri teknisen puolen muutoksia varottaisiin - mutta tässähän ollaan nyt tilanteessa, jossa moottoria koskevat säännöt muuttuvat vuosittain aina kauteen 2006 asti, jolloin Schumi lopettaa - pikemminkin voitaisiin arvella, että juuri luotettavuuden saavutusmahdollisuuksiin iskemällä varmistetaan, ettei McLaren haasta Ferraria M.Schumacherin aikana. Joku voi tuohon malliin uskoa, mutta sitä vastaan puhuu juuri se, että sääntöjä pyritään muuttamaan pääasiassa kustannusten karsimiseksi - ei siksi että tilannetta sarjassa pyrittäisiin vakioimaan tai muuttamaan.
Huvittavaa, että et millään tavalla reakoinut siihen, miten ammuin alas sinun pääasiallisen perusteesi epäluulolle uutta pisteidenlaskujärjestelmää kohtaan (miksei otettu käyttöön jo aiemmin jos kerran on paras vaihtoehto) - odotin itseasiassa, että olisit pistänyt peliin lisäargumentteja mutta aloitkin sitten puhua kokonaan toisesta asiasta. Ehkäpä tämä siirtyminen "ferrarinpunaiseen argumentointiin", oli kaikki se vastaus mitä tarvitaan. wink
Voit tietysti pitää kustannussäästötavoitteita ja katsojamäärien kasvattamistavoitetta vitsinä, mutta kaikki argumentit tukevat niitä, etkä voi toistaiseksi kiistää kummastakaan yhtäkään osaa.