Pisteet vanhalla järjestelmällä (uusi)

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:

Siis mistä? Minähän en ottanut kantaa sen enempää uuden pistejärjestelmän puolesta kuin sitä vastaankaan?
Juuri tuosta tilanteesta, että hyötyjänä olisikin Schumi, ja se heti johtaisi suurimman osan pistejärjestelmää vastaan. Riippuisi kokonaisuudesta. Harva käyttää vain yhtä argumenttia tai ajattelee täysin mustavalkoisesti. Ne jotka ovat kriittisiä jo nyt saattaisivat olla aivan yhtä kriittisiä vaikka oma suosikki myöhemmin voittaisikin.

Itse en näe varsinaisena uhkana sitä, että uusi pistejärjestelmä tulee herättämmään paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Vaan uhkana on mielestäni se, että jos Ferrari ilmoittaa yksikantaan, ettei tämä järjestelmä kelpaa heille sitä myös muutetaan. Mahdollisesti myös silloin, jos vastapuolella ovat muut tallit, tai Eccelstone. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon uusi järjestelmä parantaa lajia. F1-toimijat eivät ole sidottuja yleiseen mielipiteeseen. Mikäli Ferrari jatkaa saarnansa myös ensi vuonna voidaan kaudella 2005 kulkea kohti Schumin 8 mestaruutta kauden 2002 pistejärjestelmällä. Kysymys ei siis ole siitä, että jollakulla olisi aikaa analyyttisesti pohtia uuden järjestelmän etuja ja haittoja.

Sitä paitsi pistejärjestelmää ollaan muutettu säännöllisin väliajoin. Vanha järjestelmä ei ehtinyt olla voimassa kuin reilut kymmenen vuotta. Pitäisikö siirtyä takaisin 50-luvun pistejakoon, kun mitään täysin kiistattomia parannuksia ei ole tapahtunut?

<small>[ 17-10-2003, 18:43: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82:
Ilmari:

Siis mistä? Minähän en ottanut kantaa sen enempää uuden pistejärjestelmän puolesta kuin sitä vastaankaan?
Juuri tuosta tilanteesta, että hyötyjänä olisikin Schumi, ja se heti johtaisi suurimman osan pistejärjestelmää vastaan. Riippuisi kokonaisuudesta. Harva käyttää vain yhtä argumenttia tai ajattelee täysin mustavalkoisesti. Ne jotka ovat kriittisiä jo nyt saattaisivat olla aivan yhtä kriittisiä vaikka oma suosikki myöhemmin voittaisikin.

Itse en näe varsinaisena uhkana sitä, että uusi pistejärjestelmä tulee herättämmään paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Vaan uhkana on mielestäni se, että jos Ferrari ilmoittaa yksikantaan, ettei tämä järjestelmä kelpaa heille sitä myös muutetaan. Mahdollisesti myös silloin, jos vastapuolella ovat muut tallit, tai Eccelstone. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten paljon uusi järjestelmä parantaa lajia. F1-toimijat eivät ole sidottuja yleiseen mielipiteeseen. Mikäli Ferrari jatkaa saarnansa myös ensi vuonna voidaan kaudella 2005 kulkea kohti Schumin 8 mestaruutta kauden 2002 pistejärjestelmällä. Kysymys ei siis ole siitä, että jollakulla olisi aikaa analyyttisesti pohtia uuden järjestelmän etuja ja haittoja.

Sitä paitsi pistejärjestelmää ollaan muutettu säännöllisin väliajoin. Vanha järjestelmä ei ehtinyt olla voimassa kuin reilut kymmenen vuotta. Pitäisikö siirtyä takaisin 50-luvun pistejakoon, kun mitään täysin kiistattomia parannuksia ei ole tapahtunut?
Kaikista sinun kommenteistasi paistaa läpi Ferrari ja Michael Schumacher. Voisi suorastaan väittää että tarkastelet asiaa tulipunaisten lasien läpi, mutten väitä ettet loukkaannu. wink

Tokkopa kukaan esittää paluuta 50 luvulle (vaikkei pistejako tuolloin kovin paljon kummempi ollutkaan 9-6-4), mutta 2000 luvun alun pistejakoon mahdollisesti kylläkin, tai sitten kokonaan johonkin uuteen.

Kuten sanoit, pistelaskua on muutettu noin kymmenen vuoden välein. Yhteistä kaikille käytössä olleille järjestelmille on kuitenkin se, että ne ovat painottaneet voittoa enemmän kuin tämän hetkinen järjestelmä.

En minä ole valmis tyrmäämään mitään järjestelmää suoralta kädeltä, mutta kaikki aikaisemmatkin järjestelmät ovat varmasti perustuneet jonkinlaiseen pohdiskeluun ja argumentteihin. Edelleen hieman ihmettelen miksei nykyisenkaltaista pistejärjestelmää ole keksitty aikaisemmin jos se on parempi?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Vaan uhkana on mielestäni se, että jos Ferrari ilmoittaa yksikantaan, ettei tämä järjestelmä kelpaa heille sitä myös muutetaan.

Heitetään tähän nyt sinun mieliksesi yksi tulipunainen kommentti:

Koko pistejärjestelmän muuttamisen syy oli suunnitelma syöstä Ferrari vallasta. Tämähän myönnettiin aivan suoraan.

FIA:n pirullinen suunnitelma onnistui puoliksi. Ferrari saatiin pudotettua alaspäin, mutta kiitos Schumin Ferrari kykeni vielä tänä vuonna voittamaan mestaruuden.

Kun Ferrari (toivottavasti Bernien ja FIA:n mielestä) ensi vuonna on sysätty vallasta ja McLarenin valtakausi alkaa, muutetaan systeemi jossain vaiheessa takaisin, jotta Mäkki saadaan entistä ylivoimaisemmaksi.

Saatat pitää juttuani vitsinä, mutta kaikki argumentit tukevat sitä, etkä voi toistaiseksi kiistää siitä yhtään osaa.

:D :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
FIA:n pirullinen suunnitelma onnistui puoliksi. Ferrari saatiin pudotettua alaspäin, mutta kiitos Schumin Ferrari kykeni vielä tänä vuonna voittamaan mestaruuden.
Niinpä.. mutta eiköhän se kiitos taas kuulu Ferrarin lakimiehille, jotka laativat sellaisen kehoituksen, että FIA ei pystynyt olla muuttamatta sääntötulkintaansa renkaiden kulutuspinnan leveydestä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ei se voi millään olla sattumaa että tämä pistemuutos tehtiin juuri kun Ferrari oli ylivoimaisimmillaan. Kaikki tiesivät etukäteen että Ferrari tulee kärsimään pistemuutoksesta.

Kaikki tämä on pirullista peliä jolla halutaan Ferrari pois lajin kärjestä ja mäkki tilalle.

Kertokaa miksi tuo pisteuudistus muuten olisi tehty juuri tälle kaudelle. Kertokaa kuka siitä kärsi eniten? Ja kaikki tämä tiedettiin etukäteen!

:D :D :D
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
Ei se voi millään olla sattumaa että tämä pistemuutos tehtiin juuri kun Ferrari oli ylivoimaisimmillaan. Kaikki tiesivät etukäteen että Ferrari tulee kärsimään pistemuutoksesta.

Kaikki tämä on pirullista peliä jolla halutaan Ferrari pois lajin kärjestä ja mäkki tilalle.

Kertokaa miksi tuo pisteuudistus muuten olisi tehty juuri tälle kaudelle. Kertokaa kuka siitä kärsi eniten? Ja kaikki tämä tiedettiin etukäteen!

:D :D :D
Taitaa olla ensinmäinen ferrari vastainen sääntö pariin kymmeneen vuoteen :cool:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari:
Ei se voi millään olla sattumaa että tämä pistemuutos tehtiin juuri kun Ferrari oli ylivoimaisimmillaan. Kaikki tiesivät etukäteen että Ferrari tulee kärsimään pistemuutoksesta.

Kaikki tämä on pirullista peliä jolla halutaan Ferrari pois lajin kärjestä ja mäkki tilalle.

Kertokaa miksi tuo pisteuudistus muuten olisi tehty juuri tälle kaudelle. Kertokaa kuka siitä kärsi eniten? Ja kaikki tämä tiedettiin etukäteen!

:D :D :D
Taitaa olla ensinmäinen ferrari vastainen sääntö pariin kymmeneen vuoteen :cool:
TE SIIS MYÖNNÄTTE!

Arvasin ettei aukottomien todisteiden edessä kykene kukaan rimpuilemaan. Kaikki höpöhöpö jutut Ferrarista ja FIA:sta voidaan nyt unohtaa.

Likaista peliä FIA:n kanssa pelaa aivan joku muu taho. En viitsi sormella osoitella, mutta vihellän siihen suuntaan........

:cool: :cool:
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
TE SIIS MYÖNNÄTTE!

Arvasin ettei aukottomien todisteiden edessä kykene kukaan rimpuilemaan. Kaikki höpöhöpö jutut Ferrarista ja FIA:sta voidaan nyt unohtaa.

Likaista peliä FIA:n kanssa pelaa aivan joku muu taho. En viitsi sormella osoitella, mutta vihellän siihen suuntaan........

:cool: :cool [/QB]
No en muista tiedä mutta eikös nuo "uudet" säännöt tehty just sen takia kun feretti oli niin ylivoimainen :confused:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari:
TE SIIS MYÖNNÄTTE!

Arvasin ettei aukottomien todisteiden edessä kykene kukaan rimpuilemaan. Kaikki höpöhöpö jutut Ferrarista ja FIA:sta voidaan nyt unohtaa.

Likaista peliä FIA:n kanssa pelaa aivan joku muu taho. En viitsi sormella osoitella, mutta vihellän siihen suuntaan........

:cool: :cool
No en muista tiedä mutta eikös nuo "uudet" säännöt tehty just sen takia kun feretti oli niin ylivoimainen :confused: [/QB]
No onko se sitten reilua että hyvin työnsä tehnyttä tallia rangaistaan. Kannustaako tämä ketään? Tee hommasi hyvin vain todetaksesi että kattojärjestö palauttaa sinut ruotuun sääntömuutoksin.
:eek:
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
vormula:
Ilmari:
TE SIIS MYÖNNÄTTE!

Arvasin ettei aukottomien todisteiden edessä kykene kukaan rimpuilemaan. Kaikki höpöhöpö jutut Ferrarista ja FIA:sta voidaan nyt unohtaa.

Likaista peliä FIA:n kanssa pelaa aivan joku muu taho. En viitsi sormella osoitella, mutta vihellän siihen suuntaan........

:cool: :cool
No en muista tiedä mutta eikös nuo "uudet" säännöt tehty just sen takia kun feretti oli niin ylivoimainen :confused:
No onko se sitten reilua että hyvin työnsä tehnyttä tallia rangaistaan. Kannustaako tämä ketään? Tee hommasi hyvin vain todetaksesi että kattojärjestö palauttaa sinut ruotuun sääntömuutoksin.
:eek: [/QB]
Niin se vaan menee doubtful Mutta ehkä ainut sääntö joka muutetiin täksi kaudeksi ja josta oli ferrarille eniten haittaa oli se rengas sääntö ei niinkään tuo pistelasku sääntö... yuck
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari:
vormula:
Ilmari:
TE SIIS MYÖNNÄTTE!

Arvasin ettei aukottomien todisteiden edessä kykene kukaan rimpuilemaan. Kaikki höpöhöpö jutut Ferrarista ja FIA:sta voidaan nyt unohtaa.

Likaista peliä FIA:n kanssa pelaa aivan joku muu taho. En viitsi sormella osoitella, mutta vihellän siihen suuntaan........

:cool: :cool
No en muista tiedä mutta eikös nuo "uudet" säännöt tehty just sen takia kun feretti oli niin ylivoimainen :confused:
No onko se sitten reilua että hyvin työnsä tehnyttä tallia rangaistaan. Kannustaako tämä ketään? Tee hommasi hyvin vain todetaksesi että kattojärjestö palauttaa sinut ruotuun sääntömuutoksin.
:eek:
Niin se vaan menee doubtful Mutta ehkä ainut sääntö joka muutetiin täksi kaudeksi ja josta oli ferrarille eniten haittaa oli se rengas sääntö ei niinkään tuo pistelasku sääntö... yuck [/QB]
Miten tuota rengassääntöä muutettiin täksi kaudeksi???

:confused:
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari
Miten tuota rengassääntöä muutettiin täksi kaudeksi???[/QB]
Rengassääntöjä muutetaan siten, että rengastoimittajat voivat tarjota jokaiselle tallille kaksi erilaista kuivan kelin rengasseosta per kisaviikonloppu.

Aikaisemmin rengastoimittajien oli toimitettava samat kaksi rengasseosta kaikille asiakastalleilleen. Nyt rengastoimittajat voivat siis räätälöidä kullekin tallille juuri tälle sopivat kaksi seosta.

-MTV3-

Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari
Miten tuota rengassääntöä muutettiin täksi kaudeksi???
Rengassääntöjä muutetaan siten, että rengastoimittajat voivat tarjota jokaiselle tallille kaksi erilaista kuivan kelin rengasseosta per kisaviikonloppu.

Aikaisemmin rengastoimittajien oli toimitettava samat kaksi rengasseosta kaikille asiakastalleilleen. Nyt rengastoimittajat voivat siis räätälöidä kullekin tallille juuri tälle sopivat kaksi seosta.

-MTV3-

Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.[/QB]
Potkaise minua päähän jos kuulostan idiootilta, mutta aloitit sanomalla että "rengassääntöjä muutetaan". Tarkoititko siis muutoksia jotka tapahtuivat ennen kautta 2003 vai muutoksia jotka astuvat voimaan kaudella 2004?
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
vormula:
Ilmari
Miten tuota rengassääntöä muutettiin täksi kaudeksi???
Rengassääntöjä muutetaan siten, että rengastoimittajat voivat tarjota jokaiselle tallille kaksi erilaista kuivan kelin rengasseosta per kisaviikonloppu.

Aikaisemmin rengastoimittajien oli toimitettava samat kaksi rengasseosta kaikille asiakastalleilleen. Nyt rengastoimittajat voivat siis räätälöidä kullekin tallille juuri tälle sopivat kaksi seosta.

-MTV3-

Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.
Potkaise minua päähän jos kuulostan idiootilta, mutta aloitit sanomalla että "rengassääntöjä muutetaan". Tarkoititko siis muutoksia jotka tapahtuivat ennen kautta 2003 vai muutoksia jotka astuvat voimaan kaudella 2004?[/QB]
Olin niin laiska ja en jaksanut kirjoittaa joten otin tuon pätkän maikkarin sivuilta :D mutta mutta niin ne säännöt astuivat voimaan täksi kaudeksi(2003) :cool:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.

Saat edelleen potkaista jos kyselen tyhmiä, mutta mihin siis perustui se että Ferrarilla oli sellaisia vapauksia renkaiden suhteen joita Mäkillä ja Williamsilla ei ollut?
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.

Saat edelleen potkaista jos kyselen tyhmiä, mutta mihin siis perustui se että Ferrarilla oli sellaisia vapauksia renkaiden suhteen joita Mäkillä ja Williamsilla ei ollut?
No eiköhän tuo Bridgestone panostanut "pelkästään" Ferrariin kun taas Michelin "joutui" panostamaan mäkkiin ja williamsiin ja jopa relluun :confused:
Parhaan esimerkin viime kaudelta saa siitä kun mäkki oli lähellä ottaa voiton ranskassa ja williams oli ihan hukassa...viikko tuosta eteen päin oli tilanne päin vastainen mäkki oli pihalla touhusta ja williams yritti haastaa ferrarin!! Ja tuossa oli varmaankin käynyt niin että mäkki sai valita mieluisen renkaan ranskaan ja williams sai valita saksaan ja ferrari sai valita joka kisaan haluamansa renkaat ja pikku tallien piti elää sen mukaan yuck
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari:
Joten Ferrari sai valita viime vuonna minkä renkaan tahansa kun taas mäkki ja williams jotui tekemään kompromisseja että minkälainen seos otetaan.

Saat edelleen potkaista jos kyselen tyhmiä, mutta mihin siis perustui se että Ferrarilla oli sellaisia vapauksia renkaiden suhteen joita Mäkillä ja Williamsilla ei ollut?
No eiköhän tuo Bridgestone panostanut "pelkästään" Ferrariin kun taas Michelin "joutui" panostamaan mäkkiin ja williamsiin ja jopa relluun :confused:
Parhaan esimerkin viime kaudelta saa siitä kun mäkki oli lähellä ottaa voiton ranskassa ja williams oli ihan hukassa...viikko tuosta eteen päin oli tilanne päin vastainen mäkki oli pihalla touhusta ja williams yritti haastaa ferrarin!! Ja tuossa oli varmaankin käynyt niin että mäkki sai valita mieluisen renkaan ranskaan ja williams sai valita saksaan ja ferrari sai valita joka kisaan haluamansa renkaat ja pikku tallien piti elää sen mukaan yuck
OK
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
No eiköhän tuo Bridgestone panostanut "pelkästään" Ferrariin kun taas Michelin "joutui" panostamaan panostamaan mäkkiin ja williamsiin ja jopa relluun

Ja mitä Bridgestone hyötyi siitä että se panosti pelkästään Ferrariin? Saiko se "ruskeita kirjekuoria"? Anna kun arvaan: Bridgestone sai hyvää mainosta kun voittajatalli ajoi sen renkailla.

Voittajatallit ovat aina ajaneet jonkun valmistajan renkailla ja rengassota on joskus ollut vielä kiihkeämpää kuin nyt. Anna kun arvaan taas: koskaan aikaisemmin rengastoimittaja ei kuitenkaan ole tehnyt yhteistyötä pelkästään voittajatiimin kanssa.

Ja jälleen arvaus: Jos esimerkiksi McLaren menestyy ensi kaudella ja voittaa maailmanmestaruuden, se ei johdu siitä että rengastoimittaja olisi tehnyt kehitystyötä pelkästään McLarenille.

Eli Ferrarin menestys 2000 –2002 jää historiaan ainoana ajanjaksona jolloin rengastoimittaja on kehittänyt renkaita vain ja ainoastaan voittajatiimin tarpeisiin.

Kuulostaa äkkiseltään vainoharhaiselta, mutta kyllä kai se on uskottava.

:D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:

Saatat pitää juttuani vitsinä, mutta kaikki argumentit tukevat sitä, etkä voi toistaiseksi kiistää siitä yhtään osaa.

:D :D
Pistejärjestelmän muuttamisen tarkoitus oli pysäyttää katsojamäärien aleneminen. Kiinnostus lajiin väheni, kun maailmanmestaruudesta ei käyty mitään taistelua. Tämä katsojamäärien aleneminen kauden 2002 myötä on tosiasia. Tosiasia on myös se, että kaudella 2003 katsojamäärät kääntyivät nousuun. USA:ssa tilanne ei parantunut mutta varsinkin Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa tulokset olivat merkittäviä. Minä en ole koskaan väittänytkään, että tätä laajempaa bisnes kuviota ei F1:ssä olisi. Ferrarista on tällä hetkellä kiinni 2 tallin tulevaisuus, se on paljon enemmän kuin Mersun ja BMW:n tämänhetkiset panostukset lajiin.

Mikäli Ferrari olisi jatkanut samaan tahtiin kuin viime vuonna, autolla jota se itse nimitti kauden alussa kaikkien aikojen parhaaksi, ei uusi pistelaskujärjestelmä olisi juurikaan vaikuttanut. Täysin perusteltu oletus oli se, että Barrichello voittaa Maikkelin radalla ainoastaa silloin kun ykköskuljettaja keskeyttää. Jos Barrin ja Maikkelin sijoitukset olisivat noudattaneet tätä selkeää 2001 ja 2002 kaavaa Ferrari olisi varmistanut kuljettajien MM-tittelin jo ennen Japania, ehkä jo kolmanneksi viimeisessä kisassa.

Millä perusteella voidaan väittää, että Ferraria yritettiin suistaa vallasta tilanteessa, jossa se itse hyväksyi sääntömuutokset pitkien keskustelujen jälkeen. Millä perusteella voidaan väittää, että ylivoimainen auto ei toisi mukanaan molempia mestaruuksia myös nykyisellä pistejärjestelmällä. Millä perusteella voidaan jättää huomiotta Dennisin lausunto, jossa hän nimenomaan oman tallinsa mahdollisuuksien näkökulmasta on vaatinut sääntöjen vakiinnuttamista.

Näitä muutoksia on tullut lukuisia jo McLarenin ylivoiman aikana ja juuri McLaren on kärsinyt ehkä pahiten teknisluonteisista sääntömuutoksista es. moottoria koskien - jos McLarenia todella oltaisiin nostamassa ykköseksi juuri teknisen puolen muutoksia varottaisiin - mutta tässähän ollaan nyt tilanteessa, jossa moottoria koskevat säännöt muuttuvat vuosittain aina kauteen 2006 asti, jolloin Schumi lopettaa - pikemminkin voitaisiin arvella, että juuri luotettavuuden saavutusmahdollisuuksiin iskemällä varmistetaan, ettei McLaren haasta Ferraria M.Schumacherin aikana. Joku voi tuohon malliin uskoa, mutta sitä vastaan puhuu juuri se, että sääntöjä pyritään muuttamaan pääasiassa kustannusten karsimiseksi - ei siksi että tilannetta sarjassa pyrittäisiin vakioimaan tai muuttamaan.

Huvittavaa, että et millään tavalla reakoinut siihen, miten ammuin alas sinun pääasiallisen perusteesi epäluulolle uutta pisteidenlaskujärjestelmää kohtaan (miksei otettu käyttöön jo aiemmin jos kerran on paras vaihtoehto) - odotin itseasiassa, että olisit pistänyt peliin lisäargumentteja mutta aloitkin sitten puhua kokonaan toisesta asiasta. Ehkäpä tämä siirtyminen "ferrarinpunaiseen argumentointiin", oli kaikki se vastaus mitä tarvitaan. wink

Voit tietysti pitää kustannussäästötavoitteita ja katsojamäärien kasvattamistavoitetta vitsinä, mutta kaikki argumentit tukevat niitä, etkä voi toistaiseksi kiistää kummastakaan yhtäkään osaa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:

Ja mitä Bridgestone hyötyi siitä että se panosti pelkästään Ferrariin? Saiko se "ruskeita kirjekuoria"? Anna kun arvaan: Bridgestone sai hyvää mainosta kun voittajatalli ajoi sen renkailla.
Bridgestonella ja Ferrarilla on ollut pitkä yhteistyösuhde takanaan. Mm. Goodyear vetäytyi tätä myönten lajista. Alussa G:llä oli Ferrari ja koko laji hallussaan, sitten tuli siltakivi, joka otti Ferrarin itselleen menestystä alkoi tulla ja Goodyear katsoi menettävänsä enemmän rahaa kuin mitä se lajista sai markkinointietuina takaisin. On vaikeata sanoa, miksi rengastoimittajat F1:ssä toimivat, minkälaisilla laskelmilla toiminta ylipäänsä on kannattavaa. Bridgestonen oman lausunnon mukaan renkaiden toimittaminen kaikille tiimeille on sen osalta täysin mahdottomuus. Bridgestone ei olisi halunnut es. Minardia olleenkaan asiakkaakseen.

Ilmari:

Voittajatallit ovat aina ajaneet jonkun valmistajan renkailla ja rengassota on joskus ollut vielä kiihkeämpää kuin nyt. Anna kun arvaan taas: koskaan aikaisemmin rengastoimittaja ei kuitenkaan ole tehnyt yhteistyötä pelkästään voittajatiimin kanssa.
Rengassota ei koskaan ole ollut yhtä kallista kuin nyt. Siinä mielessä siis väite, joskus vielä kiihkeämmästä rengassodasta on vailla perusteita. En tiedä miten jälkimmäinen kohta liittyy mihinkään. Rengastoimittajalla on mahdollisuus valita omat toimintatapansa ja se miten ne tavoitteisiinsa pyrkivät. Bridgestonella ja Michelinillä on erilaiset toimintatavat. Michelinin oman lausunnon mukaan vasta parin vuoden kuluessa selviää kumpi voittaa. Lähtökohtana ilmeisesti kuitenkin on se, että toinen valmistajista vetäytyy lajista parin vuoden kuluessa.

Ilmari:

Ja jälleen arvaus: Jos esimerkiksi McLaren menestyy ensi kaudella ja voittaa maailmanmestaruuden, se ei johdu siitä että rengastoimittaja olisi tehnyt kehitystyötä pelkästään McLarenille.
Mitä Michelin on tehnyt ja mitä se yrittää tehdä, olisi ehkä hyvä ottaa huomioon tässä yhteydessä. Michelin tavoittelee ns. rengastoimittajan maailmanmestaruutta, jota se ei ole tarkemmin määritellyt. Viime kauden puheiden perusteella Michelinin näkökulmasta tähän näyttäisi riittävän se, että sen renkailla voitetaan enemmän osakilpailuja ja kerätään enemmän pisteitä. Tietysti mestaruus on pyritään myös saavuttamaan, mutta Michelin on huomioinut myös sen mahdollisuuden, ettei Ferraria pystytä lyömään. Mikä lienee itsestään selvää ottaen huomioon millainen tilanne lajissa on ollut 2001 ja 2002.

Michelinin toimintatapa on omalla tavallaan pirullinen. Minardin kanssa yhteistyöstä kieltäydyttiin, ja rengasäännöt pakottivat Bridgestonen ottamaan Minardin asiakkaakseen vasten tahtoaan. Nyt BAR tallilla on sääntöjen mukaan ilman mitään neuvotteluja mahdollisuus siirtyä Michelinin asiakkaaksi. Michelin töni heikoimman lenkkinsä kilpailija riesaksi ja vastaavasti pyrkii nyt omalla politiikalla houkuttelemaan BARin asiakkaaksi. BAR-talli on useaan kertaa todennut, ettei sitä Bridgestonen puolella kuunnella.

Jos mestaruudesta taistelevat kaudella 2004 myös Ferrari, Williams sekä jonkinlaisena mustana hevosena ehkä jopa puoleen väliin asti kautta Renault ja mestaruus ratkeaa teknisten vikojen ja kolareiden myötä on hyvin vaikeata perustella väitettä, että Michelin puolella kehitystyötä on tehty pelkästään McLarenille. Millä tavalla es. Montoyan keskeytys Japanissa liittyi renkaisiin? McLaren "voitti Michelin puolen kuljettajien mestaruuden" oliko siinä kysymys rengasedusta. Toisaalta Williams voitti "M-puolen valmistajien mestaruuden" oliko siinä kyse renkaista ja yksipuolisesta kehitysyhteistyöstä. Renaultin osalta pelin ratkaisivat tekniset viat, jos Renault olisi ajanut teknisistä vioista vapaan kauden ja hävinnyt oltaisiin voitu puhua renkaista ja sopimuksesta jonka B ja M tekivät kolmen suuren vaatimuksesta. Ferrarin osalta tilanne on vaikeampi sillä todennäköistä on, että Michelinin renkaat ovat jonkin verran paremmat kuin B:lla. Näin ollen kaikilla Michelin talleilla on tietyissä kisoissa rengasetu verrariin - eri asia sitten on miten monta voittoa juuri tämän edun perusteella jaetaan.

Millä ihmeellä sinä Ilmari vetäisit väitteen renkaiden kehitystyön suuntaamisesta pelkästään McLarenille mukaan, kun mitään tähän viittaavaakaan ei tänä vuonna nähty. Sen sijaan on kyllä nähty miten Renault ja Williams jyräsivät muutamissa kisoissa niin suurella ylivoimalla, että sitä on hankala selittää puhumatta myös renkaista ja optimaalisesta valinnasta juuri tiettyä rataa koskien. On siis nähty selvästi mitä ns. rengasetu tarkoittaa, kun se lajissa ilmenee. Mitään yhteyttä jonkin tietyn tallin suosimiseen Michelin puolella ei kuitenkaan ole havaittu. Tallit ovat itse Michelin puolella tehneet ne ratkaisut, jotka ovat niiden voimasuhteiden muuttumiset eri kisoissa ratkaisseet.

En halua antaa kuvaa, ettenkö ymmärtäisi miten sinä kokoajan yritän syyttää kaikkia muita mustavalkoisesta ajattelusta, jopa niin, että pistät sanoja muiden suuhun ilman, että otat alkuunkaan huomioon kaikkia perusteluja, joita muut esittävät. Asiallinen keskustelu, jota käydään alentuvaan sävyyn ei ole asiallista, ellei itse alentuvaa sävyä perustella. Minä voin kirjoittaa vaikka metrin pituisia vastineita täysin vääristeltyihin kysymyksenasetteluihin ihan vain siksi että perusteluiden kokonaisuus tulisi esille ja asiallinen vasta-argumenttien teko olisi mahdollista mutta jos näitä kysymyksenasetteluita esitetään uudestaan ja uudestaan tulee raja vastaan. Jos mikään ei mene jakeluun ei kannata nähdä vaivaa. Sen jälkeen voidaan rauhallisin mielin lähteä nälvimislinjalle, kun on täysin selvää, ettei kumpikaan lue toisen kommentteja missään muussa kuin nälvimistarkoituksessa. Minä en ota kantaa suoraan kenenkään puolesta ja ketään vastaan tässä, mutta nuo kysymykset kyllä on hyvä käydä yhden kerran kunnolla läpi, että päästään asetelmasta, jossa yksi keskustelija ottaa "objektiivisuuden ylijumalan" aseman ja lähinnä pelleilee muiden kustannuksella. (mitään muuta syytä tälläisten kysymysten tekemiselle en näe, kuin juuri sen asian jatkuvan alleviivaamisen, että täällä suurin osa kirjoittajista kannattaa jotakin tiettyä tallia tai kuljettajaa)

Ilmari:

Eli Ferrarin menestys 2000 –2002 jää historiaan ainoana ajanjaksona jolloin rengastoimittaja on kehittänyt renkaita vain ja ainoastaan voittajatiimin tarpeisiin.

Kuulostaa äkkiseltään vainoharhaiselta, mutta kyllä kai se on uskottava.

:D
Vanhaan aikaan oli täysin normaalia, että yksityistallit jotka olivatkin jatkuvasti konkurssissa saivat käyttöönsä renkaat, jotka olivat jälkikäteen esitettyjen arvioiden mukaan jopa sekunttitolkulla hitaammat, kuin niiden tallien jotka jo olivat kunnolla päässeet lajiin mukaan.

Kuten sanottua vuoden 2000-2002 tapahtumissa ei tältä osin ole mitään ainutlaatuista. Ainutlaatuista on ehkä se, että Bridgestonella oli ensin 2 parasta tallia asiakkainaan ja sen jälkeen kilpailijalla onkin ollut toiseksi ja kolmanneksi paraat tallit. Michelin pyrkii todistamaan omien renkaidensa paremmuuden ja mahdollisuudet tähän ovat erinomaiset kun voittajatalleja on 3. Bridgestonen lähtöoletuksena on se, että virallisten mestaruuksien voittaminen riittää. Nyt Michelinin katsotaan yleisesti tehneen kaudella 2003 paremmat renkaat vaikka Ferrari veikin molemmat mestaruudet. Bridgestone on huomannut mitä on tapahtumassa ja mahdollisesti yrittääkin kaikin mahdollisin keinoin jatkaa yhteistyötä BAR-tallin kanssa. Sauberin siirtyminen M:n asiakkaaksi estettiin neuvotteluissa jo kauden 2003 alussa. Voitaisiin väittää Sauberilla olleen sangen hyvä käsitys perjantain ylimääräisten testien luonteesta ja testirajoitussopimuksesta, kun se siitä kieltäytyi.

Raadollisuus joka rengastoimittamiseen liittyy tulikin molempien rengastoimittajien osalta esille myös tällä kaudella, kun B ja M yhteisestä sopimuksesta kieltäytyivät tarjoamasta "tasapuoliseen kohteluun" vedoten ylimääräiset testit ajaneille talleille mitään muita kuin ne samat renkaat, joista muutkin tallit joutuvat valintansa tekemään. Se on tiedossa, että tätä ratkaisua vaativat niin Ferrari kuin myös McLaren ja Williams. Renault olisi puolestaan halunnut vetäytyä koko testirajoitussopimuksesta, kun sille liian myöhäisessä vaiheessa selvisi mitä on tapahtumassa.

Tässä ei todellakaan ole kysymys mistään salaliitosta tai vainoharhoista, vaan avoimista sopimuksista, joista jokainen asiakastalli on tietoinen. Ron Dennis aikaisemmin ja BAR-talli tällä kaudella toivat esille sen, mitä Bridgestonen asiakkaana oleminen tarkoittaa eli, että ei ole mahdollista saada tasavertaista kohtelua Ferrarin kanssa. Michelinin toimista on havaittu lähinnä vain se, ettei es. Renaultille olla valmiita tarjoamaan mitään lisäetuuksia. Tällä hetkellä kuitenkin Michelin puolella yhdenvertaisuuden paras tae on siinä, että sillä on 3 tallia, joista jokainen voi käytännössä voittaa mestaruuden 2004 tai 2005 tai 2006. Michelin kannalta ihanteellista olisi, jos näin kävisi. On hankala kuvitella, että sillä olisi jotain merkitystä mikä autonvalmistaja kunakin vuonna mestaruuden voittaa. Bridgestonen osalta taas olisi suorastaan naurettavaa väittää, että mestaruudesta taistelisi useampi kuin yksi sen asiakkaista. Toisaalta B:n on tuskin mahdollista luvata jollekin Michelinin asiakkaalle, parempaa kohtelua kuin mitä Michelin tarjoaa, eli madollisuutta taistella mestaruudesta Ferraria vastaan.

Nykyisen rengassodan ylläpitäminen on F1:ten kannalta edullista niin kauan kuin rengasvalmistajat ovat suunnilleen tasoissa renkaiden suunnittelun osalta. Jos toinen pääsee selvästi toisen edelle, asetelma tulee ongelmalliseksi. Kuitenkaan tällainen tilanne ei voi kestää kuin korkeintaa kaksi vuotta, sillä selvästi tappiolle jäänyt valmistaja vetäytyy sataprosenttisen varmasti tappion tultua selväksi. Se, että 4 tallia taistelee voitoista lähtökohtaisesti samantasoisilla renkailla on huomattavasti parempi tilanne kuin se, että voitosta taistelisi vain 2 tallia - puhumattakaan sitten siitä, että rengasasetelma olisi toiselle toista edullisempi. En osaa sanoa voitaisiinko 4 tallin taisteluun päästä mitään muuta kautta kuin kahden kilpailevan rengastoimittajan kautta. Tämän takia en toivo Michelinin renkaiden paremmuuden olevan ensi kaudella selvää. Jos se on yhtä selvää kuin tänä vuonna leikin jatkuminen edellyttäisi Ferrarin mestaruuksia jokaisen lisäkauden hintana ja se on liian kova hinta. Kolmannen toimittajan mukaan tulo on kutkuttava ajatus ja saattaisi johtaa edelleen täysin uuteen tilanteeseen - riskit ovat kuitenkin aivan liian suuret. Toinen esitetty vaihtoehto, eli samat renkaat kaikille ei sekään ole mahdollinen, sillä jos olisi yleisesti tiedossa, ettei rengaskehitystyötä F1:siä silmällä pitäen tehdä - ei rengasvalmistajalla olisi mitään muuta kuin mainostajan asema ja kustannusten pitäisi alentua varmasti yli 90 % ennen kuin tähän joku valmistaja suostuisi. Mikään Avalon ja F3000 renkaat puolestaan on poissuljettu ajatus, kun samalla pyritään pitämään yllä kuningaslajin imagoa.

<small>[ 18-10-2003, 15:02: Message edited by: AMS82 ]</small>
 
Ylös