Pisteet vanhalla pistelaskusysteemillä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JML82 sanoi:
No eilen pisteen olisi ottanut Heikki Kovalainen. Kyllähän huonommillakin talleilla siihen olisi mahdollisuus juuri pienellä stintillä.
Kyllä, mutta Heikki otti sen jokseenkin odottamattomasti kovemmalla seoksella heti tankkauksen jälkeen. Siitä ei voi vetää johtopäätelmiä siihen, kuka sen pisteen veisi, jos kaikki tuntisivat säännön. Jos sitä todella yritettäisiin, se menisi kärkikuskeille, kuten Kimikin on "harrastuksen vuoksi" välillä osoittanut.
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Eddie Rickenbacker sanoi:
Mikäs funktio tällä toijikkilla oikein on? Mitäpä jos laskisit kaikki kaudet 1950-2008 tällä nykyisellä pistesysteemillä, jookos?
Ihme valitusta. On se kumma jos ei saa edes pistetilanteilla spekuloida. Vai aistinko lievää katkeruutta tekstissä... :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
WebSlave sanoi:
Kyllä, mutta Heikki otti sen jokseenkin odottamattomasti kovemmalla seoksella heti tankkauksen jälkeen. Siitä ei voi vetää johtopäätelmiä siihen, kuka sen pisteen veisi, jos kaikki tuntisivat säännön. Jos sitä todella yritettäisiin, se menisi kärkikuskeille, kuten Kimikin on "harrastuksen vuoksi" välillä osoittanut.
Toki, mutta itse vaan uskoisin, että nopein olisi jopa esim. Trulli tuoreilla renkailla ja vähäisellä polttoainekuormalla. Toisaalta tuommonen toisi ylimääräisiä varikkohäsellyksiä, mutta ainakin jotain jännitettävää loppuun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Mun mielestäni vanha systeemi korosti voittoa liikaakin, nykyinen tosin liian vähän. En kuitenkaan ihan pitäisi voittoa yhden kakkos- ja yhden kolmossijan arvoisena.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Muutama jännä huomio menneistä kausista, jos nykyinen pisteenlasku olisi ollut voimassa:
  • Kaudella 1999 Eddie Irvine olisi voittanut maailmanmestaruuden Mikan nenän edestä pistein 96-88.
  • Kaudella 1997 Michael Schumacher olisi voittanut maailmanmestaruuden Villen nenän edestä pistein 94-89.
  • Kaudella 1994 Damon Hill olisi voittanut maailmanmestaruuden Schumin nenän edestä pistein 104-96.
Schumi olisi yhä 7-kertainen maailmanmestari, mutta Mika olisi vain yksinkertainen maailmanmestari ja Hill puolestaan kaksinkertainen maailmanmestari. Eddie Irvine olisi puolestaan kokonaan uusi maailmanmestari tässä rinnakkaistodellisuudessa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Voittajalle 12 ja muuten sama kuin nytkin.:idea:

Kuitenkin aikaa turhaa spkulointia ja pistesysteemin haukkumista. Mestarin nimi olisi ollut viime vuosina joka tapauksessa sama, lakettiin ne pisteen sitten miten tahansa.

Kaudella 2003, jos Kimi olisi onnistunut nappaamaan mestaruuden, niin silloin olisi mennyt väärälle miehelle. Schumi sentään voitti muistaakseni kuusi kisaa ja Kimi taisi voittaa vain yhden. Vanhalla pistesysteemillä siihen olisi tullut sentään selvempi ero, kuin tuo kaksi pojoa. Ja kaudella 1999 Eddie olisi vienyt mestaruuden nykyisellä systeemillä, eli siitäkin propsit wanhalle.:thumbup:

Täytyy myös muistaa, että ennen autot myös rakennettiin hieman eri mentaliteetilla. Auton nopeus oli juuri tuon voiton merkityksen ansiosta tärkeämpi ominaisuus, kuin luotettavuus. Toki nopeus on nykyäänkin välttämättömyys, mutta FIAn säännöt pakottavat suunnittelemaan luotettavia autoja, jos meinaa mestaruuksista taistella. Samalla tuo pistesysteemi on rukattu suosimaan niitä, joiden vehkeet kestävät ja ajavat tasaisesti pisteille.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Trone sanoi:
Muutama jännä huomio menneistä kausista, jos nykyinen pisteenlasku olisi ollut voimassa:
  • Kaudella 1999 Eddie Irvine olisi voittanut maailmanmestaruuden Mikan nenän edestä pistein 96-88.
  • Kaudella 1997 Michael Schumacher olisi voittanut maailmanmestaruuden Villen nenän edestä pistein 94-89.
  • Kaudella 1994 Damon Hill olisi voittanut maailmanmestaruuden Schumin nenän edestä pistein 104-96.
Schumi olisi yhä 7-kertainen maailmanmestari, mutta Mika olisi vain yksinkertainen maailmanmestari ja Hill puolestaan kaksinkertainen maailmanmestari. Eddie Irvine olisi puolestaan kokonaan uusi maailmanmestari tässä rinnakkaistodellisuudessa.
Nämä on sellaisia todellisia spekulaatioita... Jos esim kuski ajoi ennen yhdeksäntenä, hänellä ei ollut välttämättä motivaatiota nousta kahdeksanneksi taikka seitsemänneksi. Nykyisellä pistesysteemillä olisi ainakin yrittänyt.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
JML82 sanoi:
Nämä on sellaisia todellisia spekulaatioita...
No älä! :eek: Mä kun kuvittelin että nämä ovat autenttisia faktoja 100% tarkkuudella hahmotetusta rinnakkaistodellisuudesta. Onneksi selvisi väärinkäsitykseni.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trone sanoi:
[*]Kaudella 1997 Michael Schumacher olisi voittanut maailmanmestaruuden Villen nenän edestä pistein 94-89.
Tuo tosin edellyttäisi pistesysteemin lisäksi sitä, ettei Schumacher olisikaan tullut diskatuksi.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
WebSlave sanoi:
Tuo tosin edellyttäisi pistesysteemin lisäksi sitä, ettei Schumacher olisikaan tullut diskatuksi.
Juu, tämä oli sisäänrakennettuna spekulaatiooni, koska Schumin pistejohto ennen viimeistä kisaa olisi ollut sitä luokkaa, ettei Schumi olisi suotta yrittänyt klikata Villeneuvea. Ja toisaalta, koska Hill olisi ollut vuoden 1994 mestari, ei Schumilla ehkä olisi ollut yhtä selkäytimessä "lopullista ratkaisua" (pun intended) mestaruustaisteluun. :)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Lancer sanoi:
http://f1-facts.com/statistics/regulations_comparison

Täällä voi tutkia kaikkien kausien pistetaulukot eri systeemeillä.
mielenkiintoinen sivusto. jäi vaan mietityttämään miksi tuossa on mahdollista valita vuoden 2003 ja 2006 pistelaskusysteemit kun ne ovat identtiset?:doubtful:
toinen omituisuus jonka löysin on että Schumille on merkitty 10 pistettä kaudelta 97 ja MM-12 sija.:dunno:
EDIT: näyttää olevan tuo koko kausi 97 olleen hatusta vedetty. jostain syystä Schumin kaikki muut pisteet paitsi Belgian voitto on hylätty. Myös Mikalle on annettu Belgian hylkäyksen viemät 4 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
vuosi 94 on mielenkiintoinen sikäli että Hill olisi vienyt pytyn kaikilla muilla pistelaskutavoilla paitsi silloin käytetyllä ja vuoden 1950 laskuissa miehet olisivat päätyneet tasapisteisiin. Schumin pisteisiin vaikuttaa tietysti suurelta osin miehen kokemat hylkäykset ja kilpailukiellot, kun Hill keräsi koko kauden tasaisia sijoituksia.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Trone sanoi:
[*]Kaudella 1999 Eddie Irvine olisi voittanut maailmanmestaruuden Mikan nenän edestä pistein 96-88.
Ferrari olisi varmistanut kuljettajien mestaruuden laittomilla ilmanohjaimilla Malesiassa...
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Tuli tehtyä sellainenkin havainto, että Schumi ja Kimi olisivat päätyneet v. 2003 tasapisteisiin 65-65 tällä 60-vuoden pistesysteemillä. Scymi olisi kuitenkin voittanut mestaruuden voittosäännön turvin.

Kiistanalaisella kaudella 1984 puolestaan Alain Prost olisi voittanut maailmanmestaruuden olisi voittanut mestaruuden kaikilla paitsi 1950-systeemillä. Tuossa taulukossa ei kuitenkaan taideta ottaa huomioon puolitettuja pisteitä?

Heh, Keke olisi 1982 kiistaton maailmanmestari millä tahansa laskutavalla :thumbup:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ma sanoi:
mielenkiintoinen sivusto. jäi vaan mietityttämään miksi tuossa on mahdollista valita vuoden 2003 ja 2006 pistelaskusysteemit kun ne ovat identtiset?:doubtful:
toinen omituisuus jonka löysin on että Schumille on merkitty 10 pistettä kaudelta 97 ja MM-12 sija.:dunno:
EDIT: näyttää olevan tuo koko kausi 97 olleen hatusta vedetty. jostain syystä Schumin kaikki muut pisteet paitsi Belgian voitto on hylätty. Myös Mikalle on annettu Belgian hylkäyksen viemät 4 pistettä.
Tosiaan se on sivusto johon ei kannata täysin luottaa. Esim. Liuzzin aika-sakkoa viime vuoden Fujissa ei olla huomioitu, vaan hänellä on neljä pistettä (ja Sutililla pyöreä nolla). Lisäksi pistetilanteiden laskenta ontuu eri kisojen jälkeen sellaisina kausina, kun jätettiin huonoimpia kilpailuja pois laskuista.

Esim. Belgian GP:n 1979 jälkeinen taulukko: http://f1-facts.com/results/race/1979/89/championship_standings
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
985
Torres sanoi:
Voittajalle 12 ja muuten sama kuin nytkin.:idea:

Kuitenkin aikaa turhaa spkulointia ja pistesysteemin haukkumista. Mestarin nimi olisi ollut viime vuosina joka tapauksessa sama, lakettiin ne pisteen sitten miten tahansa.

Kaudella 2003, jos Kimi olisi onnistunut nappaamaan mestaruuden, niin silloin olisi mennyt väärälle miehelle. Schumi sentään voitti muistaakseni kuusi kisaa ja Kimi taisi voittaa vain yhden. Vanhalla pistesysteemillä siihen olisi tullut sentään selvempi ero, kuin tuo kaksi pojoa. Ja kaudella 1999 Eddie olisi vienyt mestaruuden nykyisellä systeemillä, eli siitäkin propsit wanhalle.:thumbup:

Täytyy myös muistaa, että ennen autot myös rakennettiin hieman eri mentaliteetilla. Auton nopeus oli juuri tuon voiton merkityksen ansiosta tärkeämpi ominaisuus, kuin luotettavuus. Toki nopeus on nykyäänkin välttämättömyys, mutta FIAn säännöt pakottavat suunnittelemaan luotettavia autoja, jos meinaa mestaruuksista taistella. Samalla tuo pistesysteemi on rukattu suosimaan niitä, joiden vehkeet kestävät ja ajavat tasaisesti pisteille.
Komppaan täysin. 2p lisä voitosta tekisi hyvää ja nostaisin voiton takaisin arvoonsa. Lisäksi 2-8 sijoilta kertyisi mukavasti jämäpisteitä kuten nykyäänkin.
 

Nurmi

New member
Liittynyt
8.4.2008
Viestit
3
Pistelaskun suhteen mielipiteitä riittää ja tässä oma versioni siihen, jos pisteitä halutaan antaa kahdeksalle parhaalle.

1. 15
2. 10
3. 8
4. 6
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1

Kyllä voitolle painoarvoa pitäisi kuitenkin olla, sillä paljon on ollut nähtävissä nyt viime vuosina rallin ja formuloiden puolella, että kuskit ajavat pisteistä, eivätkä voitoista.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Nurmi sanoi:
Pistelaskun suhteen mielipiteitä riittää ja tässä oma versioni siihen, jos pisteitä halutaan antaa kahdeksalle parhaalle.

1. 15
2. 10
3. 8
4. 6
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1
Mielestäni parempi, jos sijat kolme ja neljä saisivat pisteen vähemmän. Palkintosijojen ulkopuolella pitäisi jakaa pisteet yhden pisteen välein.
Eli näin:
1. 15
2. 10
3. 7
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1

Oma versioni olisi kuitenkin seuraava:
1. 12
2. 8
3. 6
4. 5
5. 4
6. 3
7. 2
8. 1

Tilanne tällä systeemillä olisi seuraava:

1. Räikkönen 21
2. Hamilton 16
3. Heidfeld 16
4. Kubica 14
5. Kovalainen 14
6. Massa 12

1. Ferrari 33
2. McLaren 30
3. BMW 30
4. Williams 10
5. Toyota 8

Näyttää mielestäni oikeudenmukaisemmalta, kuin nykyinen lista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No niin, ja niin se meni tämäkin ketju "mikä olisi minusta paras pistesysteemi"-ehdotteluksi. :nope:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
No niin, ja niin se meni tämäkin ketju "mikä olisi minusta paras pistesysteemi"-ehdotteluksi. :nope:
Samaa minäkin katselin. Kyllähän näitä piste-ehdotus toikkeja pitää olla 107 vuodessa:alppu: Tai sitten ei...
 
Ylös