Pisteet vanhalla pistelaskusysteemillä

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Ennen kauden viimeistä kisaa on tilanne seuraavanlainen:

Kuskit:

1. Lewis Hamilton 78
2. Felipe Massa 73
3. Kimi Räikkönen 52
4. Robert Kubica 50
5. Nick Heidfeld 38
6. Fernando Alonso 37
7. Heikki Kovalainen 34
8. Sebastian Vettel 18
9. Jarno Trulli 13
10. Timo Glock 12
11. Nico Rosberg 10
12. Nelson Piquet 10
13. Mark Webber 6
14. Rubens Barrichello 5
15. David Coulthard 4
16. Kazuki Nakajima 1
17. Jenson Button 1

Tallit:

1. Ferrari-Ferrari 125
2. McLaren-Mercedes 112
3. BMW-BMW 88
4. Renault-Renault 47
5. Toyota-Toyota 25
6. Toro Rosso-Ferrari 18
7. Williams-Toyota 11
8. Red Bull-Renault 10
9. Honda-Honda 6
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Minkäköhänlainen olisi pistetilanne 1980-luvun pistelaskujärjestelmän mukaan?

Aika jännä muuten, että vaikka nykyinen pistelaskujärjestelmä on aika radikaalisti erilainen kuin sitä edeltävä, niin lopputulosiin ne eivät näytä suuremmin vaikuttavan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkäköhänlainen olisi pistetilanne 1980-luvun pistelaskujärjestelmän mukaan?
Eihän se poikkea Renen laskuista kuin siltä osin, että voitosta sai 9 pistettä kymmenen sijaan. Eli vähennetään piste/voitto ja saadaan:

1. Lewis Hamilton 73
2. Felipe Massa 68
3. Kimi Räikkönen 50
4. Robert Kubica 49
5. Nick Heidfeld 38
6. Fernando Alonso 35
7. Heikki Kovalainen 33
8. Sebastian Vettel 17
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Poikkeaa se vähän enemmän. Vain 11 parasta tulosta laskettiin mukaan.
Vuodesta 1985. Itse jotenkin 80-luvusta puhuttaessa ajattelen aina vuosikymmenen alkuvuosia, siksi en tuota tullut edes ajatelleeksi. (No, 1980 laskettiin vain 10 kisaa, 5 kummastakin kauden puoliskosta.)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vuodesta 1985. Itse jotenkin 80-luvusta puhuttaessa ajattelen aina vuosikymmenen alkuvuosia, siksi en tuota tullut edes ajatelleeksi. (No, 1980 laskettiin vain 10 kisaa, 5 kummastakin kauden puoliskosta.)
Mullon kyllä käsitys, että 11 parasta tulosta laskettiin mukaan vuodesta 1982. 1981 laskettiin 10 parasta kisaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Näinkö?

Mitenkä nyt spekuleerattekaan, niin pisteille pääsyjä (TOP-6 sijoituksia)
Hamilton 12
Kubica 12
Massa 11
Heidfeld 11
Räikkönen 10
Kovalainen 9
Alonso 9

Pistekaavalla:
9-6-4-3-2-1

11 kisan laskulla:
1. Lewis Hamilton 71 (5. sija pois)
2. Felipe Massa 68
3. Kimi Räikkönen 50
4. Robert Kubica 48 (6. sija)
5. Nick Heidfeld 38
6. Fernando Alonso 35
7. Heikki Kovalainen 33

10 kisan laskulla:
1. Lewis Hamilton 69 (5.+5.)
2. Felipe Massa 67 (6.)
3. Kimi Räikkönen 50
4. Robert Kubica 49 (6.+6.)
5. Nick Heidfeld 37 (6.)
6. Fernando Alonso 35
7. Heikki Kovalainen 33
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F1.comissa maininta 11 kisan laskemisesta tulee mukaan vuodesta 1985. Tämä Wikipedian artikkelin taulukko on käsittääkseni poimittu f1.comin tulosarkistosta.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_World_Championship_pointscoring_systems
Olen yleensä luottanut tähän jos ei kirjallista lähdettä ole käsillä. F1.comista tuo voisi ainakin periaatteessa puuttua siksi, että noina vuosina kenenkään ei olisi 11 kilpailun säännön takia tarvinnut pudottaa pisteitä, tosin ei myöskään 1985.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Se 11 parasta kisaa oli kai sellainen, että puolet kisoista + 3 lasketaan mukaan. Eli tällä kaudella vastaavanlainen olisi siis 12 parasta tulosta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Pistelaskuihin en osaa sanoa kuin yhden asian että miksi kahta hyväksi koettua menetelmää ei voisi yhdistää?

10-6-4-3-2-1 korosti voiton merkitystä
10-8-6-5-4-3-2-1 parantaa kilpailua keskikastissa
=12-8-6-5-4-3-2-1 voitto saisi sille kuuluvan merkityksensä+kilpailu keskikastissa pysyisi kiivaana.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Pistelaskuihin en osaa sanoa kuin yhden asian että miksi kahta hyväksi koettua menetelmää ei voisi yhdistää?

10-6-4-3-2-1 korosti voiton merkitystä
10-8-6-5-4-3-2-1 parantaa kilpailua keskikastissa
=12-8-6-5-4-3-2-1 voitto saisi sille kuuluvan merkityksensä+kilpailu keskikastissa pysyisi kiivaana.
Ainoa syy sille, miksi tuota ei otettaisi välittömästi käyttöön, on mielestäni se, että voittajalle 10 pistettä on looginen tasaluku, kun taas 12 on jossain määrin "keinotekoinen". Mutta itse kyllä kannatan tuota 12-8-6-jne -mallia. Se ei palkitse voittajaa aivan yhtä selvästi kuin vanha pistesysteemi, mutta kuitenkin selvästi nykyistä enemmän.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pistelaskuihin en osaa sanoa kuin yhden asian että miksi kahta hyväksi koettua menetelmää ei voisi yhdistää?

10-6-4-3-2-1 korosti voiton merkitystä
10-8-6-5-4-3-2-1 parantaa kilpailua keskikastissa
=12-8-6-5-4-3-2-1 voitto saisi sille kuuluvan merkityksensä+kilpailu keskikastissa pysyisi kiivaana.
Tuota on ehdotettu useasti, ja kannatan itsekin sitä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ainoa syy sille, miksi tuota ei otettaisi välittömästi käyttöön, on mielestäni se, että voittajalle 10 pistettä on looginen tasaluku, kun taas 12 on jossain määrin "keinotekoinen". Mutta itse kyllä kannatan tuota 12-8-6-jne -mallia. Se ei palkitse voittajaa aivan yhtä selvästi kuin vanha pistesysteemi, mutta kuitenkin selvästi nykyistä enemmän.
Päinvastoin, 12 on "täydellisyyden luku" niin kuin sanotaan. Lisäksi valmistajien sarjassa kaksoisvoitolla saa 20 pistettä jos tuo otettaisiin käyttöön.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Mielestäni on harmittavaa, että pistelaskujärjestelmää ylipäänsä on lähdetty muuttamaan. Vuoden 2003 muutos oli sen verran radikaali, että vertailu sarjan 54:ään ensimmäiseen vuoteen vaikeutuu. Esimerkiksi listat eniten pisteitä saavuttaneista kuljettajista ei ole ollenkaan toimiva, kun pisteitä nykyään saa paljon helpommin.

En kuitenkaan tässä tilanteessa kannata vanhaan (10-6-4...) järjestelmään siirtymistä, enkä edes sitä vanhempiin (9-6-4... ja 8-6-4...), vaan nyt olisi aika saada "täydellinen" järjestelmä pystyyn. Kun vuoden 2003 järjestelmää suunniteltiin, tuntui että se sutaistiin vain aika nopeasti ilman että sen enempää olisi ajateltu voiton arvoa. Päämääränä oli kai, että pienemmät tallit helpommin saisivat pisteitä. Ymmärtääkseni tällä kohdalla ero ei kuitenkaan ole niin suuri, järjestelmä ei ole vaikuttanut kovin paljon tallien väliseen järjestykseen. Lisäsi pienet tallit (esim. Minardi, Toro Rosso, Super Aguri...) olisivat silti saaneet pisteitä, ja toisaalta, onko sillä väliä jos pieni talli saa pisteen 8. sijasta jos se kuitenkin on pistetaulukossa viimeinen?

Mielestäni neljän pisteen ero voittajan ja kakkosen välillä järjestelmässä 12-8-6... on turhan iso. Kolme pistettä olisi sopiva, mutta 11 on niin kummallinen luku, että se ei käy. Tässä kaksi vaihtoehtoa:

10-7-5-4-3-2-1-(0,5) Jos nyt on pakko 8. sijasta antaa jotain, niin laitetaan sinne muodon vuoksi puolikas piste.

12-9-7-5-4-3-2-1 ...Tässä järjestelmässä olisi mielestäni se etu, että se painottaa ylipäänsä palkintopallisijoituksia hieman enemmän kuin nykyinen järjestelmä tai mikään järjestelmä sitä ennen. On mielestäni kummallista, että 3. ja 4. välillä on vain yksi piste, kun 1. ja 2. sekä 2. ja 3. välillä on kaksi pistettä. Voiton arvo korostuisi suhteessa muihin ja palkintokorokkeen sijoitus korostuisi suhteessa muihin.

Aika-ajoista ja nopeimmista kierroksista en jakaisi pisteitä. Pelleilyksihän se menisi.

Olisi lisäksi aia kiva nähdä joku sellainen taulukko, jossa kaikkien aikojen kuskit vertailtaisiin siten, että muunnettaisiin kuljettajien pisteet nykyjärjestelmää mukailevaksi... Näkisi sitten paremmin sen todellisen eron.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni on harmittavaa, että pistelaskujärjestelmää ylipäänsä on lähdetty muuttamaan. Vuoden 2003 muutos oli sen verran radikaali, että vertailu sarjan 54:ään ensimmäiseen vuoteen vaikeutuu. Esimerkiksi listat eniten pisteitä saavuttaneista kuljettajista ei ole ollenkaan toimiva, kun pisteitä nykyään saa paljon helpommin.
Aina silloin tällöin tämän perustelun saa jostain lukea ja aina se vähän hämmästyttää. Asiahan on niin, etteivät 54 ensimmäistä vuotta ole keskenäänkään vertailukelpoisia. Alun perin pisteitä kuitenkin jaettiin vain viidelle ensimmäiselle ja voitosta sai kahdeksan pistettä. Samoin kilpailumäärät ovat muuttuneet niin huimasti, ettei pistevertailua pystynyt ennen viimeistä muutostakaan kunnolla tekemään, vaan älykkäitä vertailuja saadakseen piti jo silloin käyttää sijoitusten keskiarvoja ja voittojen tai palkintopallisijoitusten osuutta kilpailujen määrästä.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Bobakki:

Kieltämättä huonosti muotoiltu, kun hain ehkä vähän turhaa dramatiikkaa mainitsemalla ne 54 ensimmäistä vuotta. Pointtini oli kuitenkin se, että on harmi, että järjestelmää ylipäänsä on muuteltu, koska se vaikeuttaa vertailua. Tällä tarkoitan, että jokainen muutos on harmillinen, 1961, 1991 ja 2003. Jos luit eteenpäin kirjoittamaani, huomasit varmaan, että mainitsinkin nämä vanhat pistelaskujärjestelmät.

Tällä en myöskään tarkoita sitä, että alkuperäinen järjestelmä olisi paras. Tarkoitan vain ja ainoastaan sitä, että on harmi, että vertailu on mahdotonta pisteiden perusteella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bobakki:

Kieltämättä huonosti muotoiltu, kun hain ehkä vähän turhaa dramatiikkaa mainitsemalla ne 54 ensimmäistä vuotta. Pointtini oli kuitenkin se, että on harmi, että järjestelmää ylipäänsä on muuteltu, koska se vaikeuttaa vertailua. Tällä tarkoitan, että jokainen muutos on harmillinen, 1961, 1991 ja 2003. Jos luit eteenpäin kirjoittamaani, huomasit varmaan, että mainitsinkin nämä vanhat pistelaskujärjestelmät.

Tällä en myöskään tarkoita sitä, että alkuperäinen järjestelmä olisi paras. Tarkoitan vain ja ainoastaan sitä, että on harmi, että vertailu on mahdotonta pisteiden perusteella.
Minusta olisi hölmöä pitäytyä muutoksista vain siksi, että säilytettäisiin vertailtavuus. Kilpailujen määrän lisääntymisellä on kuitenkin suurempi vaikutus eri aikakausien kuljettajien pistepottien vertailuun kuin pistejärjestelmän muutoksilla. Lisäksi kiistämätön tosiseikka on se, että erot ovat nykyisin todella huimasti pienempiä kuin sarjan alkuaikana ja tätä kautta on vähän vaikea kiistää, etteikö nykyinen pistesysteemi toisi kovempaa kilpailua keskijoukkoon. Tallien tai kuljettajien järjestykseen pisteissä muutos toki harvoin vaikuttaa, mutta tietyllä tapaa nykysysteemi poistaa onnenkantamoisten osuutta peräpään kisailussa (ennen yksi onnekas kuutossija olisi voittanut tasaisella hankitut kolme seitsemättä jne).
 
Ylös